گوردون موری T.50، شاهکاری از خالق مکلارن F1، با وزن کمتر از یک تن و موتور V12 تنفس طبیعی که تا ۱۲ هزار rpm فریاد میکشد، تجربهای بینظیر از رانندگی خالص ارائه میدهد.
گوردون موری T.50، خودرویی است که تصور میکردیم هرگز ساخته نخواهد شد. جانشین معنوی مکلارن F1 که بهجای رقابت در اعداد و ارقام، بر تجربه رانندگی خالص تمرکز دارد. برخلاف هایپرکارهای مدرن مانند آستونمارتین والکری یا فراری F80، گوردون موری T.50 نه با قدرت ۶۶۱ اسب بخاری یا شتاب صفرتاصد (که گوردون موری حتی آن را اعلام نکرده)، بلکه با ویژگیهای منحصربهفردی مانند وزن، ابعاد و حس رانندگی تعریف میشود.
وزن خشک T.50 تنها ۹۹۷ کیلوگرم است یعنی ۲۱ کیلوگرم سبکتر از مکلارن F1. این وزن کم، روی هر جنبهای از رفتار خودرو تأثیر میگذارد و آن را از رقبا متمایز میکند. طول ۴,۳۵۲ میلیمتر (هماندازه پورشه کیمن) و عرض ۱,۸۵۰ میلیمتر، T.50 را به یک سوپرکار جمعوجور و چابک تبدیل کرده است. موقعیت راننده در مرکز، دید عالی به چپ و راست فراهم میکند و حس قرار گرفتن در نوک پیکان را به راننده میدهد. حتی با دو سرنشین در طرفین، فضای کافی برای راننده وجود خواهد داشت.
موتور ۴ لیتری V12 تنفس طبیعی کاسورث با سوپاپهای تیتانیومی و اگزوز اینکونل و تیتانیوم، تا بیش از ۱۲ هزار rpm دور میگیرد و سرعت افزایش دور آن ۵۰ هزار rpm در ثانیه است. این پاسخگویی در ابتدا ترسناک است اما در دورهای پایین موتور آرام و قابلکنترل است و از دور ۲,۵۰۰ rpm، ۳۶۰ نیوتن متر از مجموع ۴۷۸ نیوتن متر گشتاور را ارائه میدهد. کلاچ نیاز به تمرکز دارد اما آزاردهنده نیست. وقتی دور موتور را بالا میبرید، صدای فریاد مانند V12 شما را به قلمرویی جدید میبرد. در ابتدا، از شدت صدا و سرعت، ممکن است زودتر از حد لازم دنده عوض کنید، اما با فعال کردن سیستم تطبیق دور از طریق سوئیچ چرخان، هماهنگی بهتری با موتور پیدا میکنید.
دو حالت پدال گاز (GT و Sport) نیز مفید هستند. حالت GT پاسخ نرمتری در دورهای بالا ارائه میدهد، درحالیکه در حالت اسپرت پاسخگویی پدال کاملاً دقیق و یکنواخت است. پس از عادت کردن، کنترل این V12 اعتیادآور میشود. تعویض دندهها با گیربکس دستی شش سرعته Xtrac، دقیق و لذتبخش است و صدا و حس موتور، یادآور خودروهای فرمول یک دهه ۱۹۹۰ است. شاسی T.50 بهاندازه پیشرانه درخشان است. سیستم تعلیق با کمکفنرهای غیرفعال R53 تعادل بین راحتی و چابکی را حفظ میکند. خودرو نرم نیست اما اجازه حرکات بدنه را میدهد. دماغهٔ خودرو در سرعتهای بالا نیاز به فشار ترمز برای چسبندگی بهتر دارد اما فرمان بدون نیروی کمکی (بالای ۱۵ کیلومتر بر ساعت) حس فوقالعادهای ارائه میدهد.
وزن کم موتور (۱۷۸ کیلوگرم) و موقعیت پایین آن، باعث میشود دینامیک خودرو قابلکنترل باشد. لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت 4S با عرض ۲۹۵ میلیمتر در عقب بهجای لاستیکهای مسابقهای مانند کاپ ۲، ارتباطی عالی با جاده ایجاد میکنند. دیفرانسیل لغزش محدود هنگام از دست رفتن چسبندگی حس شناور کنترلشدهای به عقب خودرو میدهد گویی روی بالشتکی از هوا حرکت میکند.
فن ۴۰ سانتیمتری عقب که با دیفیوزر زیر خودرو و فلپهای بالایی کار میکند، ویژگی ظاهری برجسته T.50 است. این فن، بسته به حالت (قابل تنظیم از روی داشبورد)، ضریب درگ را ۱۲.۵ درصد کاهش میدهد، داونفورس را ۵۰ درصد افزایش میدهد و در ترمزگیری کمک میکند. هنگام ترمز شدید، فن با جابهجایی مرکز فشار به عقب، از شیرجه بیشازحد دماغه جلوگیری میکند. این اثر، در ابتدا عجیب اما بسیار مؤثر است، بدون اینکه حس مکانیکی رانندگی را مختل کند.
داخل کابین، تمرکز بر راننده است. صندلیهای سرنشینان راحت اما تنگ هستند و ورود به صندلی مرکزی چندان آسان نیست. نمایشگرهای جایگزین آینهها نیاز به عادت دارند و صدای کابین در سرعتهای کروز، سفرهای طولانی را چالشبرانگیز میکند. روشن کردن خودرو به دلیل واحد استارت ژنراتور ۴۸ ولتی کمی زمانبر است و گیربکس در حالت سرد کمی سفت است. بااینحال، این جزئیات در برابر تجربه رانندگی بینظیر T.50 کمرنگ میشوند. T.50 با قیمت ۲.۸ میلیون پوند، در رده خودروهایی مانند استون مارتین والکری، فراری F80، پاگانی یوتوپیا و بوگاتی توربیون قرار میگیرد اما ساختهٔ گوردون موری تجربهای کاملاً آنالوگ را ارائه میدهند. تمام ۱۰۰ دستگاه T.50 فروخته شدهاند و به نظر نمیرسد مالکان قصد فروش داشته باشند.
جمعبندی
گوردون موری T.50، با وزن کمتر از یک تن، موتور V12 فوقالعاده و شاسی بینقص، نهتنها جانشین شایستهای برای مکلارن F1 است، بلکه تعریف جدیدی از لذت رانندگی ارائه میدهد. این خودرو برای کسانی ساخته شده که تجربه رانندگی را به هر چیز دیگری ترجیح میدهند.
nikan
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴با قدرت زیاد تو مسیر مستقیم سریعی با وزن کم همهجا
مثل f1 بی نقصه عاشقشم
Bentley
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بی نظیر ترین سوپر کار حال حاضر دنیا تمام!
گفتم سوپر کار نه هایپر کار
بهرام
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴پدال جان داری ناپرهیزی می کنی.
الان چند تا مطلب پیاپی از ماشینای غیرچینی گذاشتی!
مغزمون هنگ نکنه
نه به تفادس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین ماشین ساخت بشر
این پدر هوایرا هست
Aj23
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین که نیست!
از نظر من فقط ردبول rb17،۱۰سیلندر،۱۵۰۰۰rpm,ساخت کاسورث.
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اون جاده ای نیست
کاوه
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴جاده ای هم قطعا بوگاتی توربیونه.۱۶ سیلندر تنفس طبیعی به اضافه گشتاور فوری برق به اضافه طراحی داخلی واقعا بی نظیر و پشت امپر های یگانه اش که رسما اثر هنریه
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نه rb17 پست محوره و مجوز جاده نداره
نه به تفادس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴۱۷۸ کیلو گرم برای یک دوازده سیلندر خورجینی چهار لیتری آمریکین فن ها چیزی نگن
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چی میگی
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اول اینکه کاملا ثابت کردی که ترولی دوم موتور این ماشین مال خود گوردون موری نیست سوم موتور lt6 ۸ سیلندر تنفس طبیعی شورولت ۶۷۰ اسب قدرت داره پس نگران نباش آمریکایی ها هم انجین خفن دارن
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴درسته مال گوردون موری نیست ولی ساخت کاسورث هست و بازم بر میگرده به انگلیس اون موتور کوروتی که میگی اوج قدرتش توی دور 8400 هست بعدم اینکه وزنش 1560 هست در برابر یک تن صداشونم که نمیشه مقایسه کرد اینم مقایسه مصرف سوختشونhttps://www.pedal.ir/gordon-murray/gordon-murray-reflects-on-his-t-50
masterpiece/https://www.pedal.ir/chevrolet/2023-chevy-corvette-z06-guzzles-through-one-gallon-every-14-miles/
من دوست دارم با یه امریکین فن بحث کنم به همین دلیل اون کامنتو گذاشتم و مطمعن بودم آمریکا همچین چیزایی نداره
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴باید خود اون شرکت طراحی کنه نه اینکه فقط انگلیسی باشه الان شورولت از کسی کمک نمیگیره در ضمن محض اطلاع این موتور lt6 قوی ترین ۸ سیلندر تنفس طبیعی جهانه و انگلیس هم همچین چیزی نداره با جمله آخرت هم باز ثابت کردی که ترولی
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بحث فقط اسب بخار نیست وزن صدای موتور حس رانندگی و نسبت قدرت به وزن هم مهمه توی همهی اینا ماشینهایی مثل T.50یه لِوِل بالاترن بگم که شورلت هم یه زیر مجموعست و تنهایی نساختش t50s با حجم کمتر قدرت بالاتر میده و سبکترین V12 جادهای تاریخه هی اینو تکرار نکن ترول ترول من می خوام یه بحثی کنم باهات دشمنی ندارم که
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر قبول کردن کامنتم برات دشواره یه نگاه اینجا بندازhttps://www.pedal.ir/european/gordon-murrays-track-only-t-50s/ 770 اسب و 850 کیلو وزن
یه ذره با فرمول یک فاصله داره
ar-ma-n
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴پیشنهاد میکنم یک سری به این مقاله بزن .
تاریخچه و افتخارات هرکدوم میتونید سرچ کنی بخونی جدا از هم اینا
بحث v12 نیست یا وزن پایین بحث عملکرد امیدوارم متوجه بشی
https://www.pedal.ir/vision/most-powerful-supercars-and-hypercars-made-in-america/
https://www.pedal.ir/chevrolet/2025-chevrolet-corvette-zr1-american-lap-records/
تازه بماند که مدل C6.R نگفتم و چه افتخاراتی در موتور اسپرت داشته اونم پی در پی .
در خوب بودن و پرفورمنس عالی گوردون موری با اینک انجین ساخت کاسورث شکی نیست بی نقص و من خودم طرفدار هستم جانشین لایق f1 میشه گفت ولی منظوره هیت دادن به فن آمریکا نمیدونم
ar-ma-n
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بیخیال هم اینا بماند اینک جنرال موتورز با کادیلاک تامین کننده پاور یونت فورمول یک هست .
ولی مهم تر از هر چیزی تو ماشین بازی رفاقت و ادب هست کل کل به ظاهر قشنگ ولی در باطن هیچی نیست درست برعکس کن با رفاقت و ادب که خیلی ارزشمند تر میشه .
همیشه
احترام گذاشت به هرفنی از زمینی تا هوایی تا دریای هرچی، نشون از حرفه ای بودن وسطح دانش توست جدا از بار اطلاعات فنی که داری این هست که فضایی پدال جذاب میکنه برای هم
ولی جدا از هم اینا آمریکایی جزو بهترین های صنعت خودرو هست تو دنیا شما یک استان از یک کشور بگید که پیش از 30 برند کوچیک و بزرگ و تکنسین ساخت انجین داره تازه اونم یک ایالت فقط بماند کل آمریکا که عددی فراتر از این هست.
ساختن ماشین و ساختن انجین با انواع قطعات و ریز کاری های مختلف و صدای تنفس طبیعی
محبوبیت مسابقات مختلف و ریسینگ های محلی و بین المللی و… خلاص نافشون با اینا بریدن
ولی در کل بخوام بگم هیچ وقت آمریکایی ها دنبال ساختن سوپر اسپرت خاصی با v12 نبودن.
دلیل های مختلفی داره .
یکیش اینک هیچ کس حاضر نیست پول زیادی بابت خودرویی آمریکایی بده .
بخاطر همین سعی کردن همون v8 توسعه بدن و… که امروزه میبینم کوروت رکورد ها و اعدادی وحشت ناک تر میزاره قبل ترش وایپر همینطور .
دقیقا اشتباه که LFA کردنو نکردن و همون تور GTR نماد JDM شد کوروت آمریکایی های شده جدیدا کهGTD دارن توسعه میدن.
و درکل هزاران متخصص و چند صد برند های خودروسازی کوچیک بزرگ دارن برای توسعه یک سوپر اسپرت V12 البته در قبل مدل های بودن مثل امثال ویکتور m12ولی مشکل اینجاست که اگه الان بکنن دیگه خیلی دیره . ولی اگه بع من باشه که عاشقش میشم .
نه به تفادس
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نه من نمی خواستم بی احترامی کنم اگه کردم معضرت v8 کوروت خیلی خوبه ولی من با مدرک ثابت کردم که این پیشرانه v12 4lt مزایای بیشتری نسبت به lt6 هست تو نمی تونی از نسل های قبل کوروت صحبت کنی چون گوردون موری تازه شروع به ساخت کرده و اون موقع رقبای خودشو داشته c6 و یکی دیگه اینکه نمیشه 1000 اسب کوروت رو با 660 اسبی بزاری و باید یه کوروت چند پله پایین تر مثل z06 رو باهاش مقایسه کرد فکر کنم منظورمو بد گرفتی من اصلا نگفتم که امریکا بده برعکس عاشق کوروت c6 zr1 هستم اونم رنگ قرمز مالتیکش و همینطور f5 که بنظرم از بوگاتی شیرون خیلی زیبا تره و قابل مقایسه نیست با یسکو (ظاهری)
سوشیانت
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴۱۲ هزار rpm !!!
بعد اون وقت بعضی ها میگن لذت رانندگی با برقی ها بالاست🤣🤣🤣
مازیار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فاصله کف تا زمین که بطور محسوسی بیشتر از سوپرکارهاست برام جای سواله
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴به خاطر گیر نکردن به نا همواری هاس
JaMsHiD-B
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴مسئله اینه که ارتفاع بالاتر برای سوپر کار مثل سمه
چطور یه هندلینگ عالی رو با ارتفاع بالاتر به دست میارن
مازیار
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴این که خیلی عجیبه
یعنی خودرویی تا این حد با وسواس ساخته اونوقت فکر گیر نکردن بوده؟!! اونم سوپراسپرت؟
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خودش گفت دیگه
https://www.pedal.ir/gordon-murray/gordon-murray-reflects-on-his-t-50-masterpiece/
(بسیاری از صاحبان سوپراسپرتها با شیب تند رمپها و سرعتگیرها مشکل جدی دارند اما به گفته موری، این موضوع در مورد T.50 صدق نمیکند. این خودرو نهتنها دارای فاصله مناسبی از سطح زمین است بلکه تیم مهندسی، دو محافظ سپر را نیز برای لبه جلویی آن طراحی کرده است. درنتیجه، اگر این محافظها آسیب ببینند، بهراحتی قابل تعویض خواهند بود و نیازی به تعویض کل سپر نیست)
مازیار
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اونو دیدم طاها و تو خاطرم بود
اما این اولویتبندی برام جای سواله
همچین خودرویی بسازی اونوقت گیر نکردن کف به سایر مزیتهای فاصله کم برای سوپراسپرت اولویت داشته باشه؟ اونم با وجود انواع محدودیتهای راحتی که تو سوپراسپرتها دیده میشه؟
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴🤷
میخواسته اون هدفش که سوپر اسپرتی بسازه که استفاده بشه نه اینکه بره گوشه گاراژ محقق بشه.
m3hran
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴T50 s ظاهرش قشنگتره ولی در کل از فن عقبش ، هر چقدرم تاثیر گذار باشه خوشم نمیاد
مازیار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴از اولین خبری که ازش اومد مطمئن بودم که حد نهایی خلوص موتوراسپرت خواهد بود. تو تمام مطالب مربوط بهش کمابیش اشارهای هم کردم. حدس میزنم ارزش نمونههای کارکردش در سالهای آینده فراتر از انتظار باشه. خیلی بیش از مکلارن F1. درواقع تنها فاکتوری که نسبت به F1 کم داره کاریزما هست که اونم گذر زمان بخوبی براش مهیا خواهد کرد.
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا من از جلوش بدم میاد
ولی عجب ماشینیه
مهردادکمال
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴T.50 با قیمت ۲.۸ میلیون پوند، در رده خودروهایی مانند استون مارتین والکری، فراری F80، پاگانی یوتوپیا و بوگاتی توربیون قرار میگیرد
شک نکنین گوردون موری در اینده از همشون گرونتر خواهد شد.مثل مکلارن f1 که الان با بیست میلیون دلار هم نمیتونی مطمئن باشی که بخریش
Yaghoob
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴یه غول آنالوگ در دنیای دیجیتال
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴من با این ماشین در بازی forza horizn 5 آشنا شدم و عاشقش شدم توی شتاب گیری مخ هر علاقه مند به ماشینی رو میزنه
نه به تفادس
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بیشتر ارتفاعش از از طراحیشه که گلا یه دسته منظورم اینه که سپر جلو یا عقبش پایین تر از کف ماشین نرفته
Hamid
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین اتومبیل ساخته شده در قرن ۲۱