معرفی پیشرانه V8 توئین توربوی گریت وال، نیروگاه جدید برای خودروهای لوکس

جمعه 5 اردیبهشت 1404 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Great-Wall-V8-Engine-1
گریت وال در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 از موتور لیتری V8 توئین توربوی جدید خود رونمایی کرد که برای شاسی‌بلندهای لوکس تانک و برند جدید کانفیدنس...

گریت وال در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 از موتور لیتری V8 توئین توربوی جدید خود رونمایی کرد که برای شاسی‌بلندهای لوکس تانک و برند جدید کانفیدنس طراحی شده است.

درحالی‌که برندهایی مثل فورد، مرسدس و حتی فراری در سال‌های اخیر استفاده از موتورهای V8 را کاهش داده‌اند، گریت وال در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 با معرفی یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی جدید، توجهات را جلب کرده است. این شرکت چینی که پیش‌تر با موتور هشت سیلندر موتورسیکلت Souo در نمایشگاه پکن خبرساز شده بود، حالا با این موتور جدید نشان داده که هنوز به ارزش پیشرانه‌های درون‌سوز حجیم اعتقاد دارد. گریت وال این موتور را «شاهکار پیشرانه‌های حجیم چینی» و «سلاح مخفی در بازارهای لوکس» توصیف کرده است.

این موتور تمام آلومینیومی DOHC با طراحی هات‌وی ساخته شده، به این معنا که دو توربوشارژر آن در زاویه 90 درجه‌ای بین سیلندرها قرار گرفته‌اند. این طراحی نه‌تنها تأخیر توربو را کاهش می‌دهد، بلکه با کم کردن عرض موتور، جانمایی آن را در خودروهای مختلف آسان‌تر می‌کند. این موتور به یک سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک متصل است و برای کاربردهای پلاگین‌هیبریدی طراحی شده است. هرچند گریت وال هنوز جزئیات دقیق قدرت و گشتاور این موتور 4 لیتری را اعلام نکرده اما یکی از مدیران این شرکت به رسانه درایو گفته که این موتور برای سیستم‌های هیبریدی طراحی شده است. در حالت عادی، خودروها با نیروی الکتریکی حرکت می‌کنند و موتور V8 تنها در شرایط خاص، مانند یدک‌کشی یا نیاز به قدرت بالا (مثل سبقت‌گیری)، وارد عمل می‌شود. این رویکرد، مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش می‌دهد، اما ممکن است برای طرفداران موتورهای V8 که به دنبال تجربه رانندگی سنتی هستند، کمی ناامیدکننده باشد.

این موتور برای استفاده در دو بخش کلیدی برنامه‌ریزی شده است که یکی از آن‌ها برند لوکس جدید کانفیدنس است. این برند جدید گریت وال برای رقابت با خودروهای لوکس غربی طراحی شده و موتور V8 جایگاه آن برند را در بازارهای صادراتی تقویت می‌کند. دیگر بخشی که از این پیشرانهٔ جدید استفاده خواهد کرد، شاسی‌بلندهای تانک خواهد بود. این موتور قرار است در شاسی‌بلندهای آفرود آیندهٔ تانک مثل تانک 700، استفاده شود.

طراحی هات‌وی، تزریق سوخت دوگانه و پمپ‌های روغن پیشرفته، ازجمله ویژگی‌های فنی این موتور هستند که آن را به گزینه‌ای رقابتی در برابر موتورهای V8 غربی تبدیل می‌کنند. ردلاین این موتور هم 8 هزار rpm اعلام شده است. گریت وال قصد دارد از این موتور در یک شاسی‌بلند فول سایز احتمالی برای بازار آمریکای شمالی هم استفاده کند هرچند شرایط سیاسی کنونی ممکن است این برنامه را به تأخیر بیندازد. توسعه این موتور بیش از سه سال طول کشیده و اولین بار در یک نسخه ویژه از تانک 300 معرفی خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.