بررسی کامل هایما S7 پرو؛ مشخصات، امکانات و مزایا معایب
تاریخچه هایما S7 در ایران
هایما S7 کراساوور کامپکتی است که اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2010 معرفی شد. این خودرو که اولین شاسیبلند هایما بود، بر اساس پلتفرم مزدا تریبیوت ساخته شده که خود بر پایهٔ نسل اول فورد اسکیپ شکل گرفته بود. در بازار کشورمان، S7 یکی از قدیمیترین کراساوورهای چینی در حال تولید محسوب میشود زیرا حدود 10 سال از حضور آن در بازار ایران میگذرد. ایرانخودرو در سال 1394 مونتاژ این کراساوور چینی را با پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک آغاز کرد. سپس در سال 1396 هایما S7 با پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربو جایگزین نسخهٔ تنفس طبیعی قبلی شد. این نسخهٔ جدید علاوه بر پیشرانهٔ قویتر با 170 اسب بخار قدرت، از ظاهر فیسلیفت شده با جلوپنجرهٔ جدید و امکانات بیشتری هم بهره میبرد درحالیکه گیربکس پنج سرعتهٔ قبلی هم با یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین شد.
سپس در اواخر سال 1399، ایرانخودرو مونتاژ نسخهٔ جدیدی از این خودرو را آغاز کرد که با نام S7 پلاس از سال 1400 به خریداران تحویل داده شد. این نسخه تغییرات ظاهری جزئی مثل آینههای جانبی جدید و بهروزرسانیهایی در داخل مثل صفحه آمپر جدید، نمایشگر لمسی بزرگتر و جایگزینی دکمههای فیزیکی با پانل لمسی زیر نمایشگر لمسی را تجربه کرده بود. S7 پلاس در بخش فنی و قوای محرکه اما تفاوتی با نسخهٔ توربوی قبلی نداشت. حال ایرانخودرو بازهم دست به بهروزرسانی این کراساوور سالخوردهٔ چینی زده و قصد دارد نسخهٔ جدیدی را با نام S7 پرو به بازار بفرستد تا بهتر بتواند با رقبای جدیدتر در بازار کشورمان به رقابت بپردازد.
تفاوت هایما S7 پرو با S7 پلاس
مهمترین تفاوت S7 پرو با S7 پلاس، تغییر پیشرانه است. علاوه بر این، برای انتقال نیرو هم از گیربکس جدیدی استفاده شده و به لیست امکانات خودرو هم چند مورد جدید اضافه شده است. در ادامه بهطور مفصل این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.
مشخصات فنی هایما S7 پرو
همانطور که اشاره شد، اصلیترین تغییر هایما S7 پرو را باید در زیر کاپوت جستجو کنیم یعنی جایی که یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت جایگزین نمونهٔ 1.8 لیتری قبلی شده است. این موتور جدید 175 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور 1.8 لیتری قبلی با وجود حجم بیشتر، 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور داشت که 5 اسب بخار و 50 نیوتن متر کمتر از موتور جدید است. پیشرانهٔ جدید هایما S7 پرو که با کد JL473ZQ7 شناخته میشود، همان موتوری است که در چانگان CS55 پلاس هم مورداستفاده قرار گرفته است.
با وجود خروجی بالاتر این موتور جدید نسبت به پیشرانهٔ قبلی، به دلیل تکنولوژی پیشرفتهتر و برخورداری از سیستم تزریق مستقیم سوخت، مصرف سوخت ترکیبی S7 پرو به 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کرده درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر بود. در بخش انتقال نیرو هم از گیربکس اتوماتیک جدیدی استفاده شده که هرچند همچنان مثل قبل شش سرعته است ولی این گیربکس ساخت شرکت DAE است درحالیکه گیربکس S7 پلاس از شرکت پاورتک بود.
طراحی بیرونی هایما S7 پرو
هایما S7 پرو در طراحی بیرونی هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و ظاهر یکسانی با S7 پلاس دارد. این یعنی در این نسخهٔ جدید همچنان شاهد همان طراحی قبلی با ویژگیهایی مثل جلوپنجرهٔ کرومی با خطوط عمودی هستیم که در برابر رقبای جدیدتر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. تنها تغییراتی که در نمای بیرونی S7 پرو دیده میشود، تغییر رنگ کالیپرهای ترمز به قرمز و نشانهای S7 Pro و GDI در عقب خودرو است که به نام مدل و پیشرانهٔ جدید آن اشاره دارد. این در حالی است هایما S7 تاکنون دو بار در سالهای 2013 و 2015 فیسلیفت شده که فیسلیفت اول با نسخهٔ توربو به ایران آمد ولی از فیسلیفت دوم خبری نشد؛ بنابراین، بهتر بود با توجه به استفاده از پیشرانهٔ مدرنتر در S7 پرو، برای طراحی هم از فیسلیفت سال 2015 استفاده میشد تا ظاهر سالخوردهٔ این کراساوور چینی کمی بروزتر و متفاوت از نسخهٔ قبلی شود.
طراحی داخلی هایما S7 پرو
S7 پرو در داخل هم مثل بیرون تغییری را نسبت به S7 پلاس تجربه نکرده و همچنان با همان داشبورد قبلی ارائه میشود که در قیاس با رقبای جدیدتر کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. تنها تغییر قابلذکری که در داخل این نسخهٔ جدید صورت گرفته، افزوده شدن پارچه مخمل به میانهٔ صندلیها است و دیگر ویژگیها مثل صفحه آمپر آنالوگ، دریچههای تهویهٔ میانی عمودی، غربیلک فرمان چهارپره و پانل لمسی کنترل سیستم تهویه همانی است که قبلاً در S7 پلاس دیده بودیم. یکی از نقاط قوت هایما S7 در قیاس با رقبا اما کابین جادار است که به لطف فرم سنتی جعبهای شکل و ابعاد نسبتاً بزرگ با 4,498 میلیمتر طول، 1,830 میلیمتر عرض و 1,730 میلیمتر ارتفاع حاصل شده است.
امکانات و تجهیزات هایما S7 پرو
هرچند تغییری در طراحی داخلی S7 پرو صورت نگرفته ولی ایرانخودرو به لیست امکانات این کراساوور چند مورد جدید را اضافه کرده تا امکان رقابت بهتری را با رقبای نسبتاً پرتعداد و مجهز خود داشته باشد. یکی از این آپشنها، تنظیم برقی چهار جهتهٔ صندلی سرنشین جلو است درحالیکه در S7 پلاس این صندلی بهصورت دستی تنظیم میشد. علاوه بر این، حالا ترمز پارک برقی با اتوهلد و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. امکانات قبلی که در S7 پلاس وجود داشت نیز همچنان ارائه میشود که عبارتاند از:
- ترمز کمکی
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- چهار ایربگ
- فرمان برقی با غربیلک چرمی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی 8 اینچی
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- شیشههای عقب دودی
- دوربین 360 درجه
- سنسور دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- گرمکن صندلیهای جلو
- تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
- سانروف
- کروز کنترل
- سنسور نور و باران
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- کامپیوتر سفری
امکانات جدیدی که در S7 پرو به این لیست اضافه شده هم شامل موارد زیر میشود:
- تنظیم برقی 4 جهته صندلی سرنشین جلو
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
مزایا و معایب هایما S7 پرو
مزایا:
- پیشرانهٔ مدرنتر
- مصرف سوخت کمتر
- امکانات جدید
- برخورداری از شبکهٔ نمایندگیهای ایرانخودرو
معایب:
- حساسیت موتور توربو GDI به بنزین
- عدم تغییر طراحی قدیمی داخلی و بیرون
- فقدان سیستمهای ایمنی مدرن
قیمت هایما S7 پرو با رقبا
درحالیکه آخرین قیمت هایما S7 پلاس یک میلیارد و 214 میلیون تومان بود، ایرانخودرو قیمت S7 پرو را قیمت یک میلیارد و 396 میلیون تومان را اعلام کرده است که با توجه تورم افسارگسیخته و افزایش نرخ ارز، هنوز هم در قیاس با رقبا رقم معقولی به نظر میرسد ولی در بازار قیمت این نسخهٔ جدید به حدود یک میلیارد و 850 میلیون تومان رسیده که اختلاف چشمگیری را با قیمت کارخانه نشان میدهد.
برای اطلاع از قیمت روز هایما S7 پرو در کارخانه و بازار به این صفحه مراجعه کنید.
مقایسهٔ هایما S7 پرو با رقبا
یکی از اصلیترین رقبای S7 پرو در بازار کشورمان فیدلیتی پرایم یا الیت (نسخهٔ فیسلیفت) است که پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ آن با 155 اسب بخار قدرت از هایما ضعیفتر است ولی نسخهٔ هفتنفره ارائه میشود و از طراحی داخلی مدرنتری بهره میبرد. یکی دیگر از رقبای اصلی هایما S7 پرو هم کیامسی X5 است که در بازار حدود 1.8 میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو با برخورداری از پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو GDI و 172 اسب بخار قدرت، از لحاظ قوای محرکه کاملاً در حد هایما است و طراحی مدرنتری هم دارد ولی از لحاظ ساختار، قدیمی و سالخورده است. یکی دیگر از کراساوورهای کرمان موتور یعنی کیامسی A5 هم میتواند رقیبی برای هایما S7 پرو تلقی شود.
جمعبندی
بهطورکلی، تجهیز هایما S7 به پیشرانهٔ جدید و مدرنتر را میتوان اتفاق مثبتی دانست که توان رقابت این خودرو را در بازار افزایش خواهد داد. همچنین S7 پرو هرچند در طراحی بیرونی و داخلی کاملاً سالخورده و تکراری شده ولی در قیاس با رقبا قیمت کارخانهای مناسبتری دارد که این در کنار کابین جادار و بهرهمندی از شبکه نمایندگیهای گسترده ایرانخودرو، کراساوور هایما را به یکی از گزینههای قابلقبول بازار تبدیل میکند هرچند که باید با فقدان امکانات مدرن ایمنی و رفاهی و همینطور طراحی قدیمی آن کنار بیایید.
جدول مشخصات فنی هایما S7 پرو
پیشرانه | 1.5 لیتری توربو GDI |
قدرت | 175 اسب بخار |
گشتاور | 280 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
طول | 4,498 میلیمتر |
عرض | 1,830 میلیمتر |
ارتفاع | 1,730 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,619 میلیمتر |
وزن | 1545 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 7.7 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 61 لیتر |
حجم صندوق بار | 400 لیتر |
سوالات متداول
تفاوت هایما S7 پرو با هایما S7 پلاس چیست؟
هایما S7 پرو به پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو GDI جدید با 175 اسب بخار قدرت، گیربکس اتوماتیک جدید ساخت DAE و سه آپشن بیشتر مجهز شده است.
شتاب و عملکرد فنی هایما S7 پرو در مقایسه با رقبا چگونه است؟
هایما S7 پرو با پیشرانهٔ جدید توربو GDI از رقبایی مثل فیدلیتی پرایم و تیگو 7 پرو قویتر است.
امکانات رفاهی این خودرو در مقایسه با فیدلیتی پرایم چگونه است؟
فیدلیتی پرایم از امکانات بیشتری مثل در صندوق برقی، شارژر بیسیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی، هشدار حرکت بین خطوط و... بهره میبرد که در S7 پرو وجود ندارد.