تحول در کشنده فرایت لاینر کاسکادیا 2014

پنج‌شنبه 11 مهر 1392 - 14:05
مطالعه 5 دقیقه
freightliner trucks cascadia
کامیون کلاس ۸ «کاسکادیا» قرار است به عنوان مدل سال ۲۰۱۴ فرایت‌لاینر معرفی شود. گرچه یک مدل واقعا متحول شده از آن بصورت کانسپت نیز در نوبت قرار دارد!
تبلیغات

مصرف بهینه سوخت و بهبود شرایط آیرودینامیک کامیون، از جمله مزیت‌های مهم کاسکادیا به شمار می‌روند که ۵ درصد مصرف سوخت را نسبت به مدل‌های قبلی کاهش داده‌اند. این ویژگی‌ها آن قدر در هزینهٔ سوخت کامیون‌ها مؤثرند که مسئولان شرکت در معرفی این مدل، سعی می‌کنند حتماً به آن اشاره کنند.

طراحی

کاسکادیا که یکی از آیرودینامیک‌ترین کامیون‌ها در بازار است، مراحل تست و بهینه‌سازی اولیه خود را در تونل باد گذرانده است. همچنین، طبق گفتهٔ مسئولان شرکت، در بزرگراه‌های امریکا نزدیک به ۵ میلیون کیلومتر برای کسب اطمینان و سنجش میزان مصرف سوخت، آزمایش شده است. در مقایسه با مدل‌های فعلی، کاسکادیا چندین اصلاح طراحی در جلوی بدنه از جمله سپر جلو و اتصال آن به کاپوت، به خود دیده است که جریان هوا و آیرودینامیک بهتری را ایجاد می‌کنند. همچنین، آینه‌های بغل نیز به صورت بیضوی طراحی شده‌اند و آنتن نیز طراحی یکپارچه‌ای با بدنهٔ کامیون دارد. این طراحی‌ها در کنار طراحی چرخ‌ها، شاسی آیرودینامیک، همه و همه، به کاهش ضریب دراگ کامیون در هوا کمک می‌کند.

سیستم خنک کننده موتور نیز تا اندازه‌ای ارتقا یافته است و با سطحی به مساحت ۰/۹ مترمربع، می‌تواند باعث کارآیی بهتر کامیون شود.

طراحی داخلی

نسبت به مدل‌های فعلی، طراحی داخلی تفاوت چندانی نداشته است. در داخل، فضای بسیاری برای مانور دادن راننده وجود دارد و سطح صاف در کف، گردش درون اتاقک کامیون را آسان می‌کند. البته مواد به کار رفته هنوز اندکی از کامیون‌های ولوو عقب‌تر هستند و جای کار دارند. نکتهٔ خوب در اتاقک، قرارگیری مناسب داشبورد است. داشبورد، همچنین به خروجی‌های برق مستقیمی مجهز است که می‌توانند برای هر نوع وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار گیرند. نشانگرها و صفحات نمایش، هم به قدر کافی بزرگ هستند و هم در نور آفتاب بازتابش ندارند. این ویژگی باعث می‌شوند و اطلاع از وضعیت خودرو در شرایط مختلف آسان‌تر از قبل باشد.

صندلی‌های بزرگ‌تر از حدّ معمول، راحتی بیشتری را به همراه دارند و این در حالی است که برای راحتی بیشتر، شرکت سازنده، فرایت‌لاینر، انتخاب‌هایی را مانند گرم‌کننده صندلی، میله چرخان صندلی و بالشتک‌های اضافی، پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. در کنار این‌ها، کنترل مناسب خودرو نیز فراموش نشده است.

این خودرو به سیستم راهبری RSPC مجهز است که باعث می‌شود در بازه‌ای کوتاه‌تر، شرایط راه و سرعت مناسب حرکت را تشخیص دهد و بنابراین سرعت کامیون برای بیشترین بهره‌وری مصرف سوخت، تنظیم شود.

تکنولوژی و موتورها

کاسکادیا، موتور دیزل DD15 جدیدی در خود دارد که ۴۵ کیلوگرم از مدل قبلی سبک‌تر است و نیاز به تعویض فیلترهای آن، هر ۱۶۰ هزار کیلومتر یک بار است. همچنین، کاسکادیا با سیستم استاندارد متخصصان مجازی دیترویت هماهنگ می‌شود و با عیب یابی موتور در هر لحظه از مسیر، مانع از توقف‌های زیاد در سفر خواهد شد. بنابر اعلام فرایت‌لاینر، کاسکادیا 22 لیتر در صد کیلومتر، سوخت مصرف می‌کند که مصرف سوخت مناسبی برای یک کامیون سنگین است. کاسکادیا، چنین مصرف سوختی را بیش از همه، مدیون طراحی بهینه آیرودینامیک است.

مشخصات موتورهای DD15 دیترویت

DD15 455 HP @ 1800 RPM 1550 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 455 HP @ 1800 RPM 1650 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 475 HP @ 1800 RPM 1650 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 505 HP @ 1800 RPM 1650 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 475 HP @ 1800 RPM 1850 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 500 HP @ 1800 RPM 1850 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 530 HP @ 1800 RPM 1850 lb-ft @ 1100 RPM

DD15 560 HP @ 1800 RPM 1850 lb-ft @ 1100 RPM

نتیجه

مدل‌های فعلی کاسکادیا از فرایت‌لاینر، تا حدودی مقرون به صرفه و آیرودینامیک هستند، ولی مدل جدید، محدودیت‌ها را تا حدودی کنار زده و از لحاظ آیرودینامیک بهبود یافته است. در بازار کنونی، هزینه‌های سوخت یکی از موارد مهم در کامیون‌های سنگین است و از این نظر، کاسکادیا می‌تواند به سرعت مورد استقبال بازار قرار گیرد. همچنین، بهبود وضعیت موتور DD15 در فرایت لاینر، برای کارایی بهتر کامیون، امیدوار کننده است.

فرایت لاینر، ساخت کاسکادیای بهبودیافتهٔ خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است. [دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.