گزارش کوتاهی از پانزدهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان

جمعه 14 آبان 1395 - 07:30
مطالعه 7 دقیقه
dsc_0393
نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمایشگاه‌های این حوزه در کشور بشمار می‌رود که هرساله برگزار می‌گردد. امسال هم...
تبلیغات

نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمایشگاه‌های این حوزه در کشور بشمار می‌رود که هرساله برگزار می‌گردد. امسال هم پانزدهمین دورهٔ این نمایشگاه از تاریخ 12 آبان 1395 تا 15 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد. با توجه به اینکه این نمایشگاه، نمایشگاه صنعت کشاورزی است، هرساله در آن ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین هم در کنار دیگر تجهیزات صنعتی کشاورزی بنمایش درمی‌آید. به همین دلیل بازدید از آن خالی از لطف نیست؛ بنابراین در روز دوم، بازدیدی از این نمایشگاه داشتم که گزارش کوتاهی از آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

پس از تهیهٔ بلیط وارد نمایشگاه می‌شوم اما در سالن‌های اول و دوم خبری از وسایل نقلیهٔ کشاورزی نیست و به‌طورکلی به دیگر تجهیزات کشاورزی مانند تجهیزات آبیاری، سم‌پاشی و... اختصاص یافته است. به همین دلیل به‌سرعت سالن‌های اول و دوم را طی کرده و وارد سالن سوم می‌شوم که تقریباً به‌طور کامل در اختیار ماشین‌آلات و وسایل نقلیهٔ کشاورزی قرار دارد. در ابتدای سالن یک تراکتور غول‌پیکر ساخت شرکت ایتالیایی «دویتز فار» (Deutz Fahr) دیده می‌شود. شرکت «ماشین برزگر مهر ایرانیان» نمایندگی این شرکت را در ایران دارد و محصولات کشاورزی آن‌را به بازار عرضه می‌کند که البته فقط یک تراکتور مدل Agrotron 180 را به نمایشگاه آورده بود. تراکتوری غول‌پیکر با چرخ‌های بسیار بزرگ، کابینی مدرن و پیشرانهٔ 6 لیتری شش سیلندر با 166 اسب بخار قدرت و 655 نیوتن متر گشتاور.

کمی جلوتر غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران (تبریز) قرار داشت که در آن انواع و اقسام تراکتورهای تولیدی خود از مدل‌های کوچک باغی گرفته تا نمونه‌های غول‌پیکر دو دیفرانسیل را به نمایش درآورده بود. کوچک‌ترین تراکتور این مجموعه مدل 950 بود که از نوع تراکتورهای باغی کمرشکن است. این نوع تراکتورها از موتورهای کوچک و ضعیفی استفاده می‌کنند مثل این مدل که مجهز به یک پیشرانهٔ سه سیلندر با تنها 47 اسب بخار قدرت است.

در سمت دیگر، تراکتور مدل 475 دو دیفرانسیل دیده می‌شد که این ویژگی از چرخ‌های جلوی بزرگ آن مشخص بود. در جلوی آن‌هم مدل بزرگ‌تر 399 دو دیفرانسیل قرار داشت که از نوع مسقف کابین‌دار بود. این مدل مجهز به یک موتور 6 لیتری شش سیلندر با 110 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور است؛ اما گل سرسبد تراکتورهای غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران، مدل غول‌پیکر 1500 بود. تراکتور عظیمی مجهز به موتور 6 لیتری با 112 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور.

در سوی دیگر غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور سنتی قدیمی 285 مجهز به بیل لودری قرار داشت که رنگ زردش آن‌را از دیگر تراکتورها متمایز کرده بود. این مدل از یک موتور 4 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که 75 اسب بخار قدرت و 278 نیوتن متر گشتاور دارد. این تراکتور 285 با بیل لودری با قیمت مناسب 45 میلیون تومان به فروش می‌رسید.

روبروی غرفهٔ تراکتورسازی ایران، غرفهٔ شرکت «گروه بکتاش» نمایندگی شرکت ایتالیایی «نیوهلند» قرار داشت. نیوهلند از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در حوزهٔ ماشین‌آلات کشاورزی است که تأسیس آن به سال 1895 بازمی‌گردد. در ابتدای غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور مدرن و بزرگ مدل T6090 دیده می‌شد. این تراکتور بروز و زیبا مجهز به موتور 6.7 لیتری شش سیلندر با 174 اسب بخار قدرت و 710 نیوتن متر گشتاور است و از تجهیزات چون گیربکس اتوماتیک، تهویه مطبوع و سیستم پخش صوتی بهره می‌برد.

اما در پشت این تراکتور، یک غول بی شاخ دم ساخت نیوهلند یعنی کمباین عظیم‌الجثهٔ TC4.90 کاملاً جلب‌توجه می‌کرد. کمباین بسیار بزرگی که به‌واقع چندین دقیقه محو تماشای آن و مجذوب ابهت و بزرگی‌اش بودم. این کمباین غول‌پیکر مجهز به یک پیشرانهٔ 6.7 لیتری با 175 اسب بخار قدرت است و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 30 کیلومتر در ساعت را دارد. البته مطمئناً این ماشین کوه‌پیکر برای سرعت و مسابقات درگ 400 متر ساخته نشده است! بلکه برای این طراحی شده که در یک مزرعهٔ خوش آب‌وهوا و در یک روز آفتابی به برداشت محصول بپردازد. قیمت کمباین نیوهلند TC4.90 از سوی واردکنندهٔ ایرانی 450 میلیون تومان اعلام شده که به نظر من به‌مراتب ارزش بیشتری مثلاً نسبت به یک ب‌ام‌و X4 دارد.

و درنهایت آخرین غرفه هم متعلق به شرکت ژاپنی «کابوتا» (Kubota) بود که چند مدل تراکتور را به نمایش درآورده بود. مدل‌های L4508 و B2420 از تراکتورهای کابوتا در نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان بودند که دومی تراکتور کوچک و جالبی بود.

در کل دربارهٔ این نمایشگاه می‌توان گفت که خوشبختانه هنوز چینی‌ها به بخش ماشین‌آلات کشاورزی ایران رخنه نکرده‌اند که این جای بسی خوشحالی دارد. چراکه تقریباً کل صنعت وسایل نقلیهٔ ایران از موتورسیکلت و خودروهای سواری گرفته تا کامیون‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، عرصهٔ تاخت‌وتاز چینی‌ها شده اما بخش ماشین‌آلات کشاورزی هنوز تا حد زیادی از گزند چشم‌بادامی‌ها مصون مانده است تا جایی که تمامی ماشین‌آلات این نمایشگاه ساخت کشورهای اروپایی و ژاپن بودند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و لااقل در این بخش شاهد نفوذ سازندگان چینی نباشیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.