خودروهای سنگینهفته نامه

گزارش کوتاهی از پانزدهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان

نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمایشگاه‌های این حوزه در کشور بشمار می‌رود که هرساله برگزار می‌گردد. امسال هم پانزدهمین دورهٔ این نمایشگاه از تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ تا ۱۵ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد. با توجه به اینکه این نمایشگاه، نمایشگاه صنعت کشاورزی است، هرساله در آن ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین هم در کنار دیگر تجهیزات صنعتی کشاورزی بنمایش درمی‌آید. به همین دلیل بازدید از آن خالی از لطف نیست؛ بنابراین در روز دوم، بازدیدی از این نمایشگاه داشتم که گزارش کوتاهی از آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

پس از تهیهٔ بلیط وارد نمایشگاه می‌شوم اما در سالن‌های اول و دوم خبری از وسایل نقلیهٔ کشاورزی نیست و به‌طورکلی به دیگر تجهیزات کشاورزی مانند تجهیزات آبیاری، سم‌پاشی و… اختصاص یافته است. به همین دلیل به‌سرعت سالن‌های اول و دوم را طی کرده و وارد سالن سوم می‌شوم که تقریباً به‌طور کامل در اختیار ماشین‌آلات و وسایل نقلیهٔ کشاورزی قرار دارد. در ابتدای سالن یک تراکتور غول‌پیکر ساخت شرکت ایتالیایی «دویتز فار» (Deutz Fahr) دیده می‌شود. شرکت «ماشین برزگر مهر ایرانیان» نمایندگی این شرکت را در ایران دارد و محصولات کشاورزی آن‌را به بازار عرضه می‌کند که البته فقط یک تراکتور مدل Agrotron 180 را به نمایشگاه آورده بود. تراکتوری غول‌پیکر با چرخ‌های بسیار بزرگ، کابینی مدرن و پیشرانهٔ ۶ لیتری شش سیلندر با ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۶۵۵ نیوتن متر گشتاور.

کمی جلوتر غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران (تبریز) قرار داشت که در آن انواع و اقسام تراکتورهای تولیدی خود از مدل‌های کوچک باغی گرفته تا نمونه‌های غول‌پیکر دو دیفرانسیل را به نمایش درآورده بود. کوچک‌ترین تراکتور این مجموعه مدل ۹۵۰ بود که از نوع تراکتورهای باغی کمرشکن است. این نوع تراکتورها از موتورهای کوچک و ضعیفی استفاده می‌کنند مثل این مدل که مجهز به یک پیشرانهٔ سه سیلندر با تنها ۴۷ اسب بخار قدرت است.

در سمت دیگر، تراکتور مدل ۴۷۵ دو دیفرانسیل دیده می‌شد که این ویژگی از چرخ‌های جلوی بزرگ آن مشخص بود. در جلوی آن‌هم مدل بزرگ‌تر ۳۹۹ دو دیفرانسیل قرار داشت که از نوع مسقف کابین‌دار بود. این مدل مجهز به یک موتور ۶ لیتری شش سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور است؛ اما گل سرسبد تراکتورهای غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران، مدل غول‌پیکر ۱۵۰۰ بود. تراکتور عظیمی مجهز به موتور ۶ لیتری با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور.

در سوی دیگر غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور سنتی قدیمی ۲۸۵ مجهز به بیل لودری قرار داشت که رنگ زردش آن‌را از دیگر تراکتورها متمایز کرده بود. این مدل از یک موتور ۴ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این تراکتور ۲۸۵ با بیل لودری با قیمت مناسب ۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

dsc_0391

روبروی غرفهٔ تراکتورسازی ایران، غرفهٔ شرکت «گروه بکتاش» نمایندگی شرکت ایتالیایی «نیوهلند» قرار داشت. نیوهلند از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در حوزهٔ ماشین‌آلات کشاورزی است که تأسیس آن به سال ۱۸۹۵ بازمی‌گردد. در ابتدای غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور مدرن و بزرگ مدل T6090 دیده می‌شد. این تراکتور بروز و زیبا مجهز به موتور ۶.۷ لیتری شش سیلندر با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور است و از تجهیزات چون گیربکس اتوماتیک، تهویه مطبوع و سیستم پخش صوتی بهره می‌برد.

اما در پشت این تراکتور، یک غول بی شاخ دم ساخت نیوهلند یعنی کمباین عظیم‌الجثهٔ TC4.90 کاملاً جلب‌توجه می‌کرد. کمباین بسیار بزرگی که به‌واقع چندین دقیقه محو تماشای آن و مجذوب ابهت و بزرگی‌اش بودم. این کمباین غول‌پیکر مجهز به یک پیشرانهٔ ۶.۷ لیتری با ۱۷۵ اسب بخار قدرت است و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت را دارد. البته مطمئناً این ماشین کوه‌پیکر برای سرعت و مسابقات درگ ۴۰۰ متر ساخته نشده است! بلکه برای این طراحی شده که در یک مزرعهٔ خوش آب‌وهوا و در یک روز آفتابی به برداشت محصول بپردازد. قیمت کمباین نیوهلند TC4.90 از سوی واردکنندهٔ ایرانی ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده که به نظر من به‌مراتب ارزش بیشتری مثلاً نسبت به یک ب‌ام‌و X4 دارد.

dsc_0403

و درنهایت آخرین غرفه هم متعلق به شرکت ژاپنی «کابوتا» (Kubota) بود که چند مدل تراکتور را به نمایش درآورده بود. مدل‌های L4508 و B2420 از تراکتورهای کابوتا در نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان بودند که دومی تراکتور کوچک و جالبی بود.

در کل دربارهٔ این نمایشگاه می‌توان گفت که خوشبختانه هنوز چینی‌ها به بخش ماشین‌آلات کشاورزی ایران رخنه نکرده‌اند که این جای بسی خوشحالی دارد. چراکه تقریباً کل صنعت وسایل نقلیهٔ ایران از موتورسیکلت و خودروهای سواری گرفته تا کامیون‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، عرصهٔ تاخت‌وتاز چینی‌ها شده اما بخش ماشین‌آلات کشاورزی هنوز تا حد زیادی از گزند چشم‌بادامی‌ها مصون مانده است تا جایی که تمامی ماشین‌آلات این نمایشگاه ساخت کشورهای اروپایی و ژاپن بودند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و لااقل در این بخش شاهد نفوذ سازندگان چینی نباشیم.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2935 ديدگاه)

    تراختور????

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. سامان اذری

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2935 ديدگاه)

      داماد ما تو تراکتورسازی قسمت مونتاژ مهندسه ازش تراکتور ۱۵۰۰ رو پرسیدم گفت تقریبا ۸۵ درصد ساخت ایرانه هر ۲ روز ۱ عدد بیرون میاد کیفیتش فوق العاده هست توربو شارژر هست موتورش و کلا تو خود کارخونه ساخته میشه دو دیفرانسیل لاستیکهاشون هم یا بارز هست یا اردبیل
      خدمات پس از فروشش هم تو تمامی شهر های ایران هست و خود کار خونه جوابگوی کل ایران وکشورهای همسایه هم هست بازم هرکی هر سوالی داشت ازش میپرسم

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. ارش

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (1892 ديدگاه)

        داداش سامان قیمتش چند هست

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
      2. Elemento

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11469 ديدگاه)

        ای وای بر من
        با این الفاظی که دوستان نثار هم میکنن.

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
      3. mohsen

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (1063 ديدگاه)

        ای بابا از یه طرف خوشیم داریم خودمون تراکتور میزنیم از اونور تراکتور هایی مثل فنت و جان دیر و نیو هلندر رو ادم میبینه واقعا فرق بین پراید و S class در این حد نیست
        هر فرد روزی حداقل ۳ بار به یه کشاورز نیاز داره
        حالا همین کشاورزو انقدر اذیت میکنن دیگه طرف نایی واسش نمیمونه تراکتور ایرانی ۳۰ ۴۰ میلیون تا اونجا که من میدونم معمولیشه خارجیام که جان دیر ۴۰ سال پیش ۱۰۰ میلیونه محصول کشاورزم دلالا مفت میخرن حالا این بدبخت این وسط چیکار کنه؟ بیاد شهر مغازه بزنه لاک و ماتیک بفروشه اسمشم بزاره بیزنس؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  2. cr7

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام.بنظر میاد نمایشگاه کاملی نبوده چون مثلن همین کمباین نیوهلند ده ها مدل داره و اینجا فقظ یه مدلشو آوردن.در مورد رخنه نکردن چینیا هم بگم که بنظر من دوتا دلیل داره.اولیش کاربریه دستگاه که مثلن مثل اتومبیل استفاده روزمره نداره و مثلن کمباین کاه کوب سالی سه ماه استفاده میشه و نه ماه دیگرو بی استفادس در ضمن طول عمر که تراکتور یا کمباینای جاندیر یا رومانی که قبل انقلاب وارد شدن هنوز دارن عین ساعت کار میکنن همچنین صنعتگرای خودمون دارن صفر تا صدشونو میسازن یا تغییر میدن مثلن شهر مرودشت الان قطب ادوات کشاورزیه یا اهواز.در ضمن چینیا تمرکزشون بجاش گذاشتن زوی ادوات مثل تیلر یا دامپر و اینجور چیزا.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  3. cr7

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در ضمن شاید عامه ندونن تراکتورای تبریزی هم کپی کامل از تراکتورای فرگوسن و رومانیه که چل ساله دارن بدون تغییر میسازن.عین داستان پژو هاس که دست از سرش بر نمیدارن.امیدوارم بحران خشکسالی و بی مدیریتی درست شه تا رونق ب کشاورزی و صنعتمون برگرده.یا حق

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. MAHDI

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (209 ديدگاه)

    فقط اینو بگم که گفته باشم johndeereجان دییِر. یه چیز دیگست میشه گفت مادر تراکتور سازی دنیاست این کمپانی خودم یکیشو مدل ۶۴۰۰دارم معرکس این تراکتور با این حال که چهار سیلندر ه به کل تراختور سازی تبریز نمیدمش

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. فقط آمریکایی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اگه تو مناطق زرخیز ایران باشی تو یه سال میشه
    با کمباین نیو هلند
    ۴۵۰ میلیون رو درآورد
    چون هر کی کمباین خریده ساله بعدش هم پول کمباین رو در آورده هم تراکتور خریده

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. فرشاد سجادیان

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3027 ديدگاه)

    این تجهیزات همیشه برام جذابیت داشتن. امیدوارم روز به روز صنعت کشاورزیمون مدرنتر شه. هنوز خیلی راه مونده تا بتونیم بازدهی کارمون رو به سطح اول برسونیم. روش های سنتی باید منسوخ بشن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. Elemento

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11469 ديدگاه)

    در تراکتور خوب پیشرفت داشتیم.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. مهدی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام از سایت خوب و مفید تون
    میخواستم اشاره کنم شرکت deutz fahr یه شرکت تولید کننده موتورهای سنگین هست که مقرش تو کشور آلمان هست نه ایتالیا . تو ایران موتورهای سنگین نصب شده رو لودرهای هپکوش معروف هستند.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. امیر دهقان

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      اصلیت شرکت دویتز فار آلمانیه اما این شرکت در سال ۱۹۹۵ با شرکت ایتالیایی SAME ادغام شد و گروه SAME Deutz-Fahr رو تشکیل دادن که در حال حاضر مقرش در شهر ترویلیو ایتالیا قرار داره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. پرسپولیس

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    دوستان شرکتهای بزرگ تراکتورسازی امریکایی واروپایی درایران نمایندگی یا دفترفروش دارند به غیرازدوموردی که امیردهقان اشاره کرده مثل جان دیر مسی فرگوسن وکلاس

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. نت

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    معروفترین و بهترین شرکت تولید کننده تراکتور و کمباین در جهان نیوهلند هست یا فرگوسن؟ این دو شرکت مال کدام کشور هستند؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. نت

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    بهترین و معروفترین شرکت تولید کننده تراکتور و کمباین در جهان کی هست؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. MAHDI

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (209 ديدگاه)

      عزیز بهترین تراکتور سازی در جهان البته به نظر من فِنتfendtهست آلمانیه که تراکتوراش بینظیره بعد از اون تراکتورای آمریکایی هست جان دییِر،کِیس ،چلنجر،مَک کورمیک وکوبوتاژاپن معروفترین هم جان دییِر هست که جزو صد برند برتر جهان هستش

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  12. حمیدرضا

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    خیلی جالب بود برام خوشم اومد خصوصا از اون تراکتور باغبانی متاسفانه عدم توجه به کشاورزی صنعتی و هدررفت آب باعث شده که ما نتونیم کشاورزی رو در ایران کامل مکانیزه کنیم و بازدهی رو بالا ببریم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. نت

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    مهدی یه ویدیو تو اپارات دیدم در مورد تراکتور جان دییر خیلی جالب بود چقدر پیشرفته هست این تراکتور.امریکا الکی نیست که بهش میگن ابرقدرت اول دنیا.امریکا تو همه زمینه ها اول هست.مهدی بهترین کمباین دنیا مال کدام شرکته؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. میثم

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    البته باید اظافه کنم چند سالی هست که لوازم و ماشین آلات کشاورزی چینی به کشور سرازیر شده از جمله انواع تیلر با کاربری های مختلف اره موتوری سمپاش علف زن موتور آب وغیره که بخاطر قیمت پایینی که دارن توسط کشاورزان خریداری میشه ولی پدر کشاورز رو در میاره از بس بی کیفیت هستن حتی تراکتور سایز کوچیک چینی هم وارد شده حدود قیمت۱۵میلیون که کمرشکن این مدل رو من ندیدم قیمت تیلر با مخلفات هم گرونترینش حدود ۳.۵قیمت داره همین سایز تراکتور چینی (باغی)اگه مونتاژ داخل موتور ایتالیا یا آلمان ۳۰میلیون قیمت داره یعنی۲برابر تازه کیفیت آنچنانی هم نداره جنس اصل وارداتی تراکتور باغی حدود ۷۰قیمت داره …اگه یه جمع بندی کنم متاسفانه لوازم کشاورزی بسیار بیکیفیت فراوونه که اکثرا ساخت چین و یا مونتاژ داخل که میگن موتور ایتالیا یا آلمان که اگر هم آلمانی باشن حتما درجه۵لوازم ژاپنی که کیفیت بسیار بالایی داره جدیدا تو تایوان و مالزی مونتاژمیشه که کیفیت اصل ژاپن رو نداره مثل (روبین)تراکتور باغی ساخت چین از ماه اول تو خرج میندازه مونتاژداخل بعد یک سال ولی مدل مشابه با مارک گلدونی ساخت ژاپن هیچ خرجی نداره ولی حیف که جنس اصل دیگه نیست یا اگر باشه بسیار گرونه تا جنس بدرد نخور چینی یا ساخت خودشون رو بندازن به ملت مثل صنعت خودرو

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. احمد باقری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4715 ديدگاه)

    تراکتورهای کوچولوی باحالی هستند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. محمد مهدی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه اشباه نکنم شرکت New Holland متعلق به کشور انگلیس هست که به اشتباه نوشته شده ایتالیایه

    ممنون از گارش کاملتون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا