گزارشی از نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و دیزلی اصفهان (قسمت اول)

دوشنبه 5 مهر 1395 - 10:30
مطالعه 13 دقیقه
نمایشگاه اصفهان
نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، دیزلی و خدمات شهری اصفهان، کم رونق‌تر از همیشه
تبلیغات

پس‌ازاینکه نمایشگاه خودروهای تجاری و سنگین اصفهان از نمایشگاه خودروهای سواری جدا شد، تقریباً هرسال محصولات تجاری و سنگین در غالب نمایشگاهی مجزا در اصفهان به نمایش درمی‌آیند. سال 1393 همانند امسال، نمایشگاه خودروهای سنگین و دیزلی به همراه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی برگزار شد و سال گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه صنعت دیزل بودیم. حال امسال هم خودروهای دیزلی به همراه ماشین‌آلات معدنی راه‌سازی تحت عنوان «نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، دیزلی و خدمات شهری» از تاریخ 4 مهر لغایت 7 مهر 95 در اصفهان برگزار شده است.

بنابراین مناسب دیدم سری به این نمایشگاه زده و گزارشی از آن تهیه کنم. بدین ترتیب روز اول برگزاری نمایشگاه راهی محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان شدم که در کنار یکی از قدیمی‌ترین پل‌های این شهر یعنی پل شهرستان در کنار زاینده‌رود خشک و بی‌آب واقع است. با توجه به اینکه در ساعات اولیهٔ شروع نمایشگاه در محل برگزاری حاضر بودم، نمایشگاه بسیار خلوت بوده و امکان تصویربرداری بهتر و راحت‌تر محیا بود. البته شاید بی‌رونقی عجیب و تکراری بودن نمایشگاه هم دلیل دیگر بازدید کم مردم باشد. همچنین برخلاف سال‌های گذشته، در محوطهٔ بیرونی نمایشگاه هم خبری از نمایش خودروها نبود که این هم رونقِ کم این دوره را تشدید می‌کرد. به همین دلیل وارد اولین سالن نمایشگاه یعنی سالن شیخ بهایی شدم. بازهم مثل همیشهٔ نمایشگاه تا حد زیادی تحت سلطهٔ چینی‌ها بود. بااین‌حال در سالن اول گروه بهمن مثل همیشه با کامیونت‌های ایسوزو حاضر بود. از نسل قبلی این کامیونت‌ها، تنها نمونهٔ کوچک NKR دیده می‌شد درحالی‌که انواع مختلفی از نسل جدید ایسوزوها در سوی دیگر جلب‌توجه می‌کردند.

در بین این کامیونت‌ها، یک ون بزرگ با نام مکسوس محصول شرکت چینی-بریتانیایی LDV به چشم می‌خورد. شرکت LDV یکی از زیرمجموعه‌های شرکت لیلاند بود که به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات مالی در سال 2008 تولیدات آن متوقف شد و پس از تلاش‌های نافرجام جهت بهبود اوضاع، سرانجام در سال 2009 ورشکسته شده و دارایی‌های آن توسط یک شرکت چینی خریداری شد. این شرکت چینی هم‌اکنون LDV را احیا کرده و مجدداً تولیدات آن‌را از سر گرفته است.

ون مکسوس از محصولات سابق LDV است که در سال 2004 معرفی شد؛ یعنی دورانی که هنوز شرکت به دست چینی‌ها نیفتاده بود. این ون با طول 5.7 متری، ون بسیار بزرگی است که ظرفیت حمل 16 نفر را دارد و به دلیل استفاده از پیشرانهٔ 2.5 لیتری توربودیزل، می‌توان آن‌را تا حدودی یک مینی‌بوس دانست. چهرهٔ این خودرو به نسل قبلی فورد ترانزیت شباهت دارد که البته کاملاً قدیمی شده است. این ون یا مینی‌بوس 135 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که چرخ‌های عقب آن برخلاف مینی‌بوس‌ها دوبل نیست. قیمت آن‌هم 123 میلیون تومان اعلام شده است.

در کنار گروه بهمن، شرکت «کاریزان خودرو» حضور داشت و دو کامیونت کاویان‌ را به نمایش درآورده بود. این کامیونت‌ها در اصل ساخت شرکت چینی دانگ‌فنگ هستند که با نام کاویان در ایران عرضه می‌شوند.

در سمت چپ سالن اول دو لودر غول‌پیکر محصول شرکت چینی LiuGong دیده می‌شدند. لودرهایی که یکی از آن‌ها از نوع لیفتراکی بود و ابعاد فوق‌العاده بزرگی داشت. یک بولدوزر که البته تیغهٔ آن جدا شده بود (!) و یک بیل مکانیکی هم از دیگر محصولات LiuGong در نمایشگاه بودند.

در سمتی دیگر، ماشین‌آلات راه‌سازی دیگری بازهم ساخت یک شرکت چینی بنام Lonking به نمایش درآورده شده بودند. شرکت «تیراژه ماشین» نمایندگی این شرکت چینی در ایران است که دو لودر، یک مینی لودر چرخشی، یک لیفتراک و یک بیل مکانیکی ساخت Lonking را به نمایشگاه آورده بود. مینی لودرهای چرخشی وسایل جالبی هستند که در مکان‌های کوچک استفاده می‌شوند و کاربرد زیادی دارند.

در کنار ماشین‌آلات Lonking، یک کامیون باری دو محور با چهره‌ای آشنا دیده می‌شد. این کامیون محصول شرکت چینی Beiben Truck است که با استفاده از اتاق کامیون‌های سری NG مرسدس بنز متعلق به دههٔ 80 میلادی ساخته شده است. حتی لوگوی این شرکت هم شبیه به لوگوی مرسدس بنز است! شرکت «تیراژ دیزل» نمایندگی «بیبن تراک» در ایران است و فقط یک نمونهٔ دو محور باری از کامیون‌های این شرکت را به نمایشگاه آورده بود. کامیونی مجهز به پیشرانهٔ دیزل شش سیلندر با 200 اسب بخار قدرت و 1270 نیوتن متر گشتاور.

سرانجام از جذابیت‌های فوق‌العادهٔ سالن اول (!) دست کشیده و راهی سالن دوم یا سالن میرداماد می‌شوم. در اینجا اوضاع کمی بهتر است. در میانهٔ سالن یک کشندهٔ ولوو FH جدید دیده می‌شود که یکی از ستاره‌های نمایشگاه به‌حساب می‌آید. FH موجود در نمایشگاه از نوع دو محور 4x2 و مجهز به پیشرانهٔ 12.8 لیتری با 500 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر گشتاور بود.

این درحالی‌که است که سایپادیزل نسخهٔ سه محور 6x4 ولوو FH را هم مونتاژ می‌کند که البته در نمایشگاه حضور نداشت و فقط بَنِر و کاتالوگ آن دیده می‌شد. این مدل 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور دارد و از رینگ‌های متفاوت آن کاملاً می‌توان به مونتاژ داخل بودنش پی برد! حداکثر ظرفیت کشش FH سه محور در کارت 60 تن ذکر شده است درحالی‌که ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به این دارد اما قوانین راهنمایی و رانندگی اجازهٔ حمل بار بیشتر را نمی‌دهد.

در کنار ولوو FH، کِشندهٔ به‌اصطلاح ملی سایپا یعنی کاوه دیده می‌شد. کشنده‌ای که کاملاً بر اساس کشندهٔ چینی دانگ‌فنگ T375 ساخته شده که البته چهرهٔ آن از اسکانیا کپی شده و لوگوی سایپادیزل روی آن نصب شده است! البته کاوه موتور متفاوتی از دانگ‌فنگ T375 داشته و قوی‌تر از آن است. این کشندهٔ مثلاً ملی، در دو نوع 4x2 و 6x4 ساخته می‌شود و مجهز به پیشرانهٔ 11 لیتری ساخت رنو با 420 اسب بخار قدرت و 1870 نیوتن متر گشتاور است. نسخهٔ کمپرسی کاوه هم ساخته می‌شود که البته در این نمونه سایپا زحمت تغییر اتاق را به خود نداده و آن‌را با همان اتاق دانگ‌فنگ عرضه می‌کند!

آخرین محصول غرفهٔ سایپا هم کامیونت چینی فوتون است که با نام الوند توسط سایپا عرضه می‌شود و نمونهٔ مجهز به جای خواب آن به نمایشگاه آورده شده بود.

روبروی غرفهٔ سایپا غرفهٔ شرکت «دلتا راه ماشین» قرار داشت که ماشین‌آلاتی راه‌سازی همچون لودر و بیل مکانیکی را به نمایش درآورده بود.

در سوی دیگر یک کشندهٔ تنها ساخت شرکت چینی C&C دیده می‌شد که توسط «آریا دیزل» عرضه می‌شود. شرکتی که قبلاً محصولات رنو همچون مدل پریمیوم را عرضه می‌کرد هم‌اکنون همانند اکثر خودروسازان ایران به سمت چینی‌ها رفته است. بااین‌حال کشندهٔ C&C طراحی زیباتر و بهتری نسبت به هم‌وطنانش دارد درحالی‌که از موتور قدرتمندی با 480 اسب بخار قدرت و 2200 نیوتن متر گشتاور و گیربکس ساخت ZF آلمان برخوردار است.

این بود قسمت نخست گزارش نهمین نمایشگاه ماشین‌آلات راهسازی، معدنی و دیزلی اصفهان. در قسمت بعدی و پایانی گزارش این نمایشگاه همراه ما باشید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.