معرفی اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا با آئرودینامیکی فوقالعاده
چند روز پس از معرفی اتوبوس جدید مرسدس بنز توریسمو RHD، حالا دایملر اتوبوس جدید دیگری را این بار توسط برند سترا معرفی کرده است. (Setra یک شرکت اتوبوسسازی است که تحت مالکیت گروه دایملر قرار دارد). اتوبوسها همواره برای افزایش فضای داخلی دارای ظاهری جعبهای شکل بودهاند اما با پیشرفتهایی که در علم آئرودینامیک صورت گرفته است، این وسایل نقلیه در هر نسل آئرودینامیکتر و آئرودینامیکتر میشوند. بهترین مثال این موضوع همین اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا است که ضریب آئرودینامیک آن 0.35 است یعنی مشابه فورد فوکوس RS.
این اتوبوس جدید 14 متری که S 531 DT نام دارد، متعلق به خانوادهٔ TopClass 500 است که ظرفیت حمل 83 مسافر همراه با ظرفیت باری برابر با 8380 لیتر را دارد. علاوه بر این، هر چیزی که تصور کنید، از آشپزخانه گرفته تا سرویس بهداشتی در این اتوبوس وجود دارد. بعلاوه ظرفیت باکهای گازوئیل این اتوبوس دوطبقه نیز نسبت به نمونهٔ قبلی S 431 DT که از سال 2002 در بازار بوده است افزایش یافته و از 510 لیتر به 540 لیتر رسیده است که این امر موجب میشود رانندگان مراجعات کمتری به جایگاههای سوخت داشته باشند.
علاوه بر این، فضایی برای سفارش مخازن سوخت اضافی 170 لیتری و یا حتی 270 لیتری هم در این اتوبوس تعبیه شده که آنرا برای سفرهای طولانی مناسبتر میکند. این فضا برای نصب مخازن گازوئیل، از طریق جابجایی مکان قرارگیری مخازن هوای فشرده به دست آمده است بهگونهای که هماکنون مخازن هوا در زیر محل نشستن راننده و در اکسل عقب قرار گرفتهاند.
سترا S 531 DT به جدیدترین پیشرانهٔ دیزلی 12.8 لیتری شش سیلندر دایملر مجهز شده است که 510 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر گشتاور دارد. این گشتاور عظیم از دور موتور فقط 1100 rpm بهطور کامل در اختیار راننده قرار میگیرد. سترا تخمین زده است که به لطف این پیشرانهٔ جدید و همینطور طراحی آئرودینامیک اتوبوس S 531 DT، اگر سالیانه 100 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد حدود 3 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه اتوبوس جدید سترا مستقیماً از مرسدس بنز S کلاس گرفته شده است. این ویژگی، سیستم سفارشی پخش عطر در داخل سالن اتوبوس است که دارای شش رایحهٔ مختلف بوده و هنگامیکه اتوبوس روشن است یکی از آنها را به انتخاب راننده در سالن پخش میکند. با وجود ظرفیت حمل 83 مسافر در این اتوبوس، بدون تردید ایمنی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. به همین دلیل سترا این اتوبوس دوطبقه را به سیستمهای ایمنی متعددی مجهز کرده است.
S 531 DT اولین اتوبوس جهان است که به سیستم ترمز فعال با قابلیت تشخیص عابر پیاده مجهز شده است. این سیستم در صورت تشخیص عابر پیاده نهتنها راننده را آگاه میکند بلکه بهطور خودکار ترمزها را نیز فعال میکند. علاوه بر این، یک رادار با بُرد زیاد در جلوی اتوبوس نصب شده است که میتواند هرگونه مانعی را تا فاصلهٔ 250 متری تشخیص دهد درحالیکه توانایی شناسایی عابر پیاده را هم تا فاصلهٔ 80 متری دارد. این رادار همچنین میتواند تا حداکثر فاصلهٔ 160 متر، موتورسیکلتها و دوچرخهسواران را نیز تشخیص دهد.
یکی دیگر از اولینهای اتوبوس دوطبقهٔ S 531 DT، سیستم Sideguard Assist است که از کامیونهای مرسدس بنز قرض گرفته شده است. این سیستم که میتوان آنرا یک سیستم تشخیص نقاد کور هوشمند دانست، طرفین اتوبوس را بررسی کرده و در زمان دور زدن یا تغییر خط درصورتیکه خودرو، انسان یا هر چیز دیگری را تشخیص دهد به راننده هشدار میدهد. اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا بر پایهٔ موفقیت سه نسل قبلی اتوبوسهای دوطبقهٔ این شرکت ساخته شده که نخستین نسل آنها با نام S 228 DT در سال 1981 معرفی شد و از آن زمان تاکنون بیش از 4 هزار دستگاه فروش داشته است.