رشد تولید و فروش قابل توجه برای کامیون و اتوبوس الکتریکی در چین
بازار خودروهای تجاری چین به عنوان بزرگترین بازار در دنیا تأثیری واقعی روی تحولات جهانی دارد و به تازگی اخبار متفاوتی از بازار خودروهای تجاری سبک در این کشور منتشر شده است. سهم قوای محرکه الکتریکی در این بخش از بازار خودروهای چین رشد قابلتوجهی داشته و از کمتر از 1 درصد در 2 سال گذشته به 10 درصد رسیده و این روند همچنان ادامه دارد. حمایتهای دولتی، عرضه مدلهای متنوع و سرمایهگذاری گسترده در زمینه تأسیس زیرساختهای شارژ محصولات الکتریکی باعث افزایش سهم خودروهای تجاری الکتریکی در بازار چین شدهاند. بلومبرگ میگوید خودروهای سواری الکتریکی نیز با رشد قابلتوجهی به پیش میروند و 22 درصد از بازار را مال خود کردهاند.
در طول 2 سال گذشته چین برای همهگیری خودروهای بدون آلایندگی در بخش تجاری و سنگین سیاستهای اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی مناسبی را اتخاذ کرده و همین موضوع منجر به گسترش استفاده از این نوع قوای محرکه شده است. البته کارشناسان زیادی نیز معتقد هستند قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی یک راهحل طولانیمدت برای کاهش آلایندگی در بخش خودروهای تجاری چین خواهند بود و اما فعلاً دادهها نشان میدهد خودروهای تمام الکتریکی سهم بیشتری از خودروهای بدون آلایندگی را به خود اختصاص دادهاند.
اگرچه از شعاع حرکتی محدود و زمانهای شارژ زیاد به عنوان نقطهضعف خودروهای الکتریکی به ویژه در بخش خودروهای تجاری نام برده میشود اما این دسته از خودروها به خاطر تعهد گسترده شرکتها به تأسیس جایگاههای تعویض باتری طرفداران زیادی پیدا کردهاند. دادهها نشان میدهند در سال گذشته تعداد جایگاههای تعویض باتری در چین 318 درصد رشد داشته است و این امر میتواند به هدف تولید 34 هزار دستگاه ون و کامیون الکتریکی با باتریهای قابل تعویض کمک کند.
همه این تحولات در مقیاس جهانی نیز تأثیرگذار هستند زیرا به نظر میرسد سایر بازارها نیز اهداف مشابهی را دنبال میکنند. کارشناسان معتقدند استفاده گسترده از خودروهای تجاری درونسوز منجر به حفظ تقاضا برای سوختهای فسیلی خواهد شد و بنابراین باید در این بخش تجدیدنظر صورت پذیرد. BNEF پیشبینی میکند تقاضای بخش حملونقل جادهای به سوختهای فسیلی در سال 2027 به بالاترین حد خود برسد اما اگر شرایط کنونی در کشور چین ادامه یابد شاید این موضوع زودتر رخ دهد.