بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

دوشنبه 21 اسفند 1402 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
X5000-5
شکموتو X5000 یکی از کِشنده‌هایی است که از حدود یک سال پیش راهی بازار کشورمان شد. در ادامه به بررسی کامل این کامیون خواهیم پرداخت.
تبلیغات

سال‌ها است که دیگر روی خطوط تولید سنگین‌سازان داخلی کامیون‌های اروپایی را نمی‌بینیم و جای آن‌ها را مدل‌های رنگ‌ووارنگ چینی گرفته‌اند که بعضاً حتی اسامی عجیبی هم دارند که شاید تاکنون به گوش خیلی‌ها نخورده باشد. البته هنوز هم امکان خرید کشنده‌های اروپایی مثل ولوو FH و مرسدس بنز آکتروس در ایران وجود دارد زیرا این کامیون‌ها به‌صورت وارداتی و محدود به ایران می‌آیند اما به دلیل قیمت بسیار بالا، خیلی از رانندگان توان خرید آن‌ها را ندارند و به‌ناچار سراغ کامیون‌های چینی می‌روند. یکی از این کشنده‌های چینی که حدود یک سال است به ایران آمده، شکموتو X5000 نام دارد که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

کپی لینک

معرفی کلی شکموتو X5000

X5000 ساخت گروه اتومبیل شانکسی است که محصولات خود را با نام شاکمن عرضه می‌کند. این شرکت که در سال 1968 تأسیس شده، به تولید کامیون، اتوبوس و خودروهای تجاری سبک مثل پیکاپ و ون‌های کوچک می‌پردازد. در کشورمان اولین بار در اواسط دهه 90 شمسی ایران‌خودرو دیزل سراغ شاکمن رفت و کشنده M3000 این شرکت که بر اساسمان ساخته شده بود را با نام دنیز به بازار فرستاد. دنیز اما در بازار ایران موفقیتی کسب نکرد و بعد از فروش اندکی کنار گذاشته شد. سپس بیش از یک سال پیش، آرین دیزل که قبلاً به تولید کامیونت‌های جک مشغول بود، دوباره شاکمن را به ایران آورد. این شرکت در نمایشگاه خودروی اصفهان 1401 برای اولین بار از کشنده شکموتو X5000 رونمایی کرد. این شرکت بعداً از نسخه‌های باری و کمپرسی کامیون شکموتو هم در ایران پرده‌برداری کرد.

کپی لینک

طراحی بیرونی شکموتو X5000

هرچند برای رانندگان توانایی‌های حمل بار، کیفیت قوای محرکه و فضای داخل کابین کامیون‌ها بیشتر اهمیت دارد اما طراحی بیرونی را هم نمی‌توان در نظر نگرفت. X5000 اما با اینکه کامیون نسبتاً جدیدی است و در سال 2019 معرفی شد، در ظاهر تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد زیرا طراحی آن بسیار ساده بوده و شبیه کامیون‌های یک نسل قبل است. به همین دلیل، X5000 در ظاهر جذابیت و زیبایی رقبایی مثل امپاور بهمن موتور یا دافران را ندارد. همچنین طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره این کامیون تا حدودی نسل دوم ولوو FH و همین‌طور کامیون سبک ولوو FL را به یاد می‌آورد. البته همین طراحی ساده شکموتو هماهنگی خوبی دارد اما در برابر رقبای چینی خود حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

کپی لینک

داخل کابین شکموتو X5000

در داخل اتاق کامیون هم مثل بیرون، شاهد طراحی ساده و کاربردی هستیم. در اینجا همه‌چیز در دسترس راننده قرار گرفته و از شلوغ‌کاری بی‌جهت اجتناب شده است. در میانه داشبورد، نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته که برای تنظیم آینه‌های جانبی، کنترل باد تایرها، بررسی خطاهای موتور، دوربین 360 و… هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیر این نمایشگر هم دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع به چشم می‌خورند. در سمت راست فرمان، دسته‌دنده کوچکی جای گرفته و مقابل راننده هم صفحه آمپری ترکیبی از یک نمایشگر آنالوگ و دیجیتالی دیده می‌شود. غربیلک فرمان از نوع D شکل اما با ظاهری ساده است و طرح دورنگ هم فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده است. به‌طورکلی، شکموتو در داخل برخلاف بیرون، فضای قابل‌قبولی را برای راننده فراهم می‌کند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات شکموتو X5000

X5000 از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً کاملی بهره می‌برد که این یکی از نقاط قوت آن در قیاس با رقبا خواهد بود. در بخش امکانات رفاهی شاهد مواردی مثل کولر درجا، بخاری درجا، بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین، پنجره‌های برقی، گرم‌کن صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، دی‌لایت، چراغ‌های جلوی LED اتوماتیک با تنظیم ارتفاع برقی، نمایشگر لمسی 10 اینچی، کامپیوتر سفری هوشمند، خروجی برق 220 ولت و پورت USB هستیم و در بخش ایمنی هم با وجود کروز کنترل، سنسور باران، سیستم پایش نقاط کور با دوربین 360 درجه، سیستم پایش باد تایرها، هشدار سرعت غیرمجاز، ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل لغزش و سیستم هشدار انحراف از مسیر، کمبودی احساس نمی‌شود.

کپی لینک

پیشرانه و گیربکس شکموتو X5000

شکموتو X5000 از یک پیشرانهٔ 13 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با اینترکولر استفاده می‌کند که 520 اسب بخار قدرت و 2460 نیوتن متر گشتاور دارد. با این اعداد، X5000 یکی از قوی‌ترین کشنده بازار کشورمان محسوب می‌شود. البته این پیشرانه که با کد ISZ520 شناخته می‌شود را با همین خروجی در دانگ‌فنگ KX مونتاژ سایپا دیزل هم می‌بینیم. بااین‌حال، درحالی‌که دانگ‌فنگ به گیربکس ZF مجهز است، شکموتو از گیربکس اتوماتیک شرکت FAST با 12 دنده جلو و 2 دنده عقب استفاده می‌کند. برای متوقف کردن این کامیون ریتاردر موتور و ریتاردر پنج مرحله‌ای گیربکس در نظر گرفته شده است. شکموتو همچنین در کنار قدرت بالای پیشرانه، وزن 6.9 تنی دارد که از رقبای خود سبک‌تر است. برای مقایسه، دانگ‌فنگ KX سایپا دیزل 8.9 تن وزن دارد. سیستم تعلیق این کامیون هم از فنر پارابولیک با کمک‌فنر هیدرولیک در جلو و تعلیق بادی با چهار بالن هوا، سیستم مدیریت هوشمند تنظیم ارتفاع و میل موج گیر در عقب تشکیل شده است.

کپی لینک

قیمت و رقبا

در حال حاضر، کِشنده شکموتو X5000 با قیمت 4 میلیارد و 870 میلیون تومان توسط آرین دیزل به فروش می‌رسد. این قیمت تقریباً هم‌سطح رقبایی مثل امپاور، فوتون 460 و دافران است درحالی‌که از رقیب مستقیم خود یعنی دانگ‌فنگ KX با قیمت 5.4 میلیارد ارزان‌تر است. علاوه بر این، X5000 اختلاف قیمت بسیار زیادی با کِشنده‌های اروپایی مثل آکتروس و اسکانیا دارد که با قیمت بیش از 10 میلیارد تومان خریدوفروش می‌شوند. به همین دلیل، شکموتو به لطف قدرت بالای پیشرانه، تجهیزات کامل و قیمت مناسب‌تر، می‌تواند موردتوجه رانندگان سنگین کشور قرار گیرد.

کپی لینک

مشخصات فنی کشنده شکموتو X5000

پیشرانه

13 لیتری 6 سیلندر خطی

کد موتور

کامینز ISZ520

قدرت

520 اسب بخار در 1900 rpm

گشتاور

2460 نیوتن متر در 1100 rpm

گیربکس

FAST F16JZ24

تعداد دنده

16 دنده جلو و 2 دنده عقب

وزن خالص بدون بار

6886 کیلوگرم

مجموع وزن ناخالص مجاز

44,000 کیلوگرم

طول/عرض/ارتفاع

6,350 / 2,550 / 3,975 میلی‌متر

فاصلۀ محوری

3,800 میلی‌متر

ظرفیت باک

300+700 لیتر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.