ارزانترین کامیونهای کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون
هماکنون در بازار کامیونهای کشورمان اگر به دنبال ارزانترین کِشندهها باشید انتخابی جز چینیها نخواهید داشت زیرا بخش کِشندههای مونتاژی ایران بهطور کامل تحت سلطهٔ مدلهای چینی قرار دارد. البته وقتی میگوییم ارزان منظور قیمتی بین 3 تا 5 میلیارد تومان است زیرا در حال حاضر با کمتر از این قیمت نمیتوان کِشندهٔ صفرکیلومتری پیدا کرد. البته وقتی کِشندههای اروپایی مثل مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH کارکردهٔ مدل 1385 به پایین هماکنون حدود 4 تا 5 میلیارد تومان قیمت دارند، شاید خیلیها ترجیح بدهند با این مبلغ یک کامیون چینی نو بخرند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم ارزانترین کامیونهای کِشندهٔ صفرکیلومتر حال حاضر بازار ایران را معرفی کنیم.
همچنین بخوانید: بهترین کامیونهای کشنده چینی بازار ایران
دایون N8
قیمت کارخانه: 3 میلیارد و 80 میلیون تومان
ارزانترین کِشندهای که هماکنون میتوان در بازار ایران خرید دایون N8 جدید است. این کامیون توسط شرکت کرمان دیزل عرضه میشود که از سال 1393 به عرضهٔ کامیونهای دایون مشغول است به لطف قیمت پایینتر نسبت به دیگر کامیونهای چینی توانسته به فروش مناسبی دست پیدا کند. این شرکت در اواخر سال 1400 نسخهٔ جدیدی از کِشندهٔ دایون را با نام N8 رونمایی کرد که با قیمت کارخانهای 3 میلیارد و 80 میلیون تومان عرضه میشود اما این رقم در بازار حدود یک میلیارد تومان بیشتر است. البته کرمان دیزل به دلیل عدم شمارهگذاری این کِشنده، در تحویل آن دچار مشکل شده بود که نارضایتی شدید خریداران را به دنبال داشت. درهرحال، N8 به یک پیشرانهٔ 12 لیتری شش سیلندر خطی ساخت شرکت چینی ویچای مجهز است که 430 اسب بخار قدرت و 2030 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی موتور هم توسط گیربکس اتوماتیک 16 دنده ساخت FAST صورت میگیرد. از کِشندهای با این قیمت اما نباید انتظار کیفیت بالا و تجهیزات زیادی را داشت و دایون N8 از این لحاظ پایینتر از کامیونهای چینی گرانتر قرار میگیرد.
فاو 420
قیمت کارخانه: 3 میلیارد و 505 میلیون تومان
کامیونهای فاو سالها است که توسط سیبا موتور گروه بهمن در کشورمان عرضه میشوند و تا حدودی توانستهاند اعتماد رانندگان ایرانی را جلب کنند. این کامیون هماکنون در دو نسخهٔ تک محور و دو محور به بازار عرضه میشود که هردو قیمتی تقریباً یکسان داشته و جزء ارزانترین کِشندههای بازار محسوب میشوند. این کامیون به یک پیشرانهٔ 11 لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که 420 اسب بخار قدرت و 1900 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس 16 دنده دستی ساخت ZF صورت میگیرد؛ بنابراین، فاو 420 با وجود قدرت کمتر و گیربکس دستی، قیمت گرانتری نسبت به دایون N8 دارد که در بازار به 4 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است اما در عوض از برند خوشنامتر و عرضهکنندهٔ ایرانی معتبرتری بهره میبرد. بااینحال، مشکل اصلی کِشندهٔ فاو خشکی اتاق و تعلیق است زیرا سیستم تعلیق کامیون از نوع فنری بوده و خبری از بالن نیست.
همچنین بخوانید: انواع کشنده در ایران
فوتون H4
قیمت کارخانه: 3 میلیارد و 705 میلیون تومان
ایرانخودرو دیزل که سالها به مونتاژ کامیونهای مرسدس بنز مثل آکتروس و آکسور مشغول بود، پس از پایان برجام و تشدید تحریمها که باعث خداحافظی برندهای اروپایی از بازار ایران شد، سراغ شرکت چینی فوتون رفت. این شرکت که همکاریهای زیادی با شرکتهای بزرگی اروپایی دارد و حتی از برخی قطعات آنها در محصولات خود استفاده میکند، جایگزین مناسبی برای مرسدس بنز در خط تولید ایرانخودرو دیزل محسوب میشد. یکی از کِشندههایی که این شرکت به بازار کشورمان فرستاد، فوتون آئومان بود که با نام H4 در ایران عرضه شد. این کامیون به لطف برخورداری از ظاهر مشابه آکتروس و داشبوردی کاملاً برگرفته از این کامیون آلمانی، به یکی از پرفروشترین کِشندههای بازار ایران تبدیل شد. H4 از یک پیشرانهٔ 11.8 لیتری 6 سیلندر خطی کامینز استفاده میکند که 430 اسب بخار قدرت و 2200 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس ZF دستی با 16 دنده جلو و 2 دنده عقب صورت میگیرد. قیمت این کامیون در بازار هماکنون حدود 4 میلیارد و 350 میلیون تومان است.
فوتون آتامان
قیمت کارخانه: 3 میلیارد و 830 میلیون تومان
پس از موفقیت فوتون آئومان یا همان H4 در بازار کشورمان، ایرانخودرو در سال 1401 نسخهٔ جدیدی از این کِشنده را با نام آتامان معرفی کرد. تنها تفاوت آتامان با H4 تجهیز به پیشرانهٔ OM457 مرسدس بنز است که یکی از بهترین پیشرانههای دهههای اخیر در بازار سنگین کشورمان محسوب میشود و در ایران به موتور آکسور شهرت دارد. این موتور که قبلاً در اتوبوسهای مونتاژ ایرانخودرو دیزل هم ارائه میشد، از نوع 12 لیتری شش سیلندر خطی است و 430 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند خروجی این موتور تقریباً با پیشرانهٔ کامینز فوتون H4 یکسان است اما به لطف استهلاک پایین و تواناییهای بالا، محبوبیت بیشتری بین رانندگان ایرانی دارد و این میتواند به برگ برندهٔ آتامان در برابر رقبا تبدیل شود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس 16 سرعتهٔ دستی ZF صورت میگیرد. آتامان بهجز پیشرانه در دیگر قسمتها با H4 یکسان است و قیمت خیلی بیشتری هم ندارد. بااینحال، آتامان هنوز وارد بازار نشده و نمیدانیم قیمت بازار آن چقدر خواهد بود.
فاو 460
قیمت کارخانه: 4 میلیارد و 353 میلیون تومان
گروه بهمن که با عرضهٔ کِشندههای تک و دو محور 420 فاو از طریق زیرمجموعهٔ خود، سیبا موتور توانست سهم بزرگی از بازار کامیونهای کشورمان به دست بیاورد، برای این که پس از حضور کِشندههای جدیدتر چینی در بازار ایران همچنان بتواند سهم خود از بازار را حفظ کند، در سال 1401 کِشندهٔ جدید فاو را با پیشرانهٔ قویتر 460 و داشبورد جدید معرفی کرد. این کامیون جدید هرچند در ظاهر همچنان مشابه نسخهٔ قبلی 420 به نظر میرسد اما با تغییراتی نهچندان بزرگ ظاهر بروزتری پیدا کرده است. مهمترین ویژگی فاو 460 اما همانطور که گفته شد، پیشرانهٔ قویتر است. این کِشنده هرچند مثل نسخهٔ قبلی از یک پیشرانهٔ 11 لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکند اما حالا 460 اسب بخار قدرت و 2200 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده میگذارد. بااینحال، انتقال نیرو همچنان توسط همان گیربکس 16 دنده دستی ZF صورت میگیرد درحالیکه اکثر کِشندههای این بازهٔ قیمتی به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند. قیمت فاو 460 در بازار هماکنون به 4 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است.
فوتون H5
قیمت کارخانه: 4 میلیارد و 560 میلیون تومان
در آخرین این لیست هم یک فوتون دیگر میبینیم تا تعداد نمایندههای این برند و ایرانخودرو دیزل در بین ارزانترین کِشندههای بازار به سه عدد برسد. این کامیون H5 نام دارد که از همان پیشرانهٔ 11.8 لیتری شش سیلندر خطی کامینز فوتون H4 استفاده میکنند اما این موتور در H5 خروجی بیشتری برابر با 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور را ارائه میکند. فوتون H5 علاوه بر قدرت بیشتر، به گیربکس اتوماتیک هم مجهز است. این یک گیربکس AMT ساخت ZF با 12 دنده جلو و 4 دنده عقب است. H5 همچنین از طراحی بروزتر و کابین مدرنتری هم بهره میبرد اما در قیمت کارخانهای حدود 855 میلیون تومان گرانتر است. قیمت این کامیون 460 اسب بخاری در بازار هم به حدود 4 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده است. گروه بهمن نیز نسخهای از همین فوتون H5 را با نام امپاور عرضه میکند که با 490 اسب بخار قدرت، قویتر بوده و قیمت کارخانهای آن 4 میلیارد و 637 میلیون تومان است.