بررسی کامیون کشنده دانگ فنگ KX آرتا، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

سه‌شنبه 7 فروردین 1403 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Dongfeng-KX-1
دانگ‌فنگ KX یکی از کِشنده‌های قابل‌توجه بازار کشورمان است که در دو نسخه عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی کامل این کامیون خواهیم پرداخت.
تبلیغات

سایپا دیزل که سابقه همکاری طولانی‌مدتی با ولوو داشت و کامیون‌های مختلف این شرکت سوئدی را مونتاژ می‌کرد، در اواخر دههٔ 80 شمسی سراغ مونتاژ کامیون‌های چینی دانگ‌فنگ رفت. کِشندهٔ دانگ‌فنگ T375 که بعداً البرز نام گرفت، مدتی در کنار ولوو FH در سایپا دیزل مونتاژ می‌شد و به لطف قیمت ارزان‌تر، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. با اعمال تحریم علیه خودروسازی کشورمان در اوایل دههٔ 90 شمسی و خاتمهٔ تولید کامیون‌های ولوو در ایران، محصولات دانگ‌فنگ به‌طور کامل خط تولید سایپا دیزل را در اختیار گرفتند و حتی این شرکت بر اساس دانگ‌فنگ T375 کشنده‌ای بنام کاوه را به بازار فرستاد که اولین کِشنده با برند سایپا دیزل محسوب می‌شد. بر پایهٔ همین همکاری طولانی‌مدت با دانگ‌فنگ، سایپا دیزل حدود شش ماه پیش یکی از جدیدترین کِشنده‌های این شرکت چینی بنام KX را معرفی کرد که در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن بپردازیم.

همچنین بخوانید:

بررسی کامیون کشنده جک دیما؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

بررسی کشنده امپاور DB500؛ مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

بررسی کشنده اسکانیا 500S؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

کپی لینک

معرفی کلی دانگ فنگ KX آرتا

دانگ‌فنگ یکی از خودروسازان قدیمی چین است که در سال 1969 تأسیس شد و در حوزه‌های مختلفی از خودروهای سواری و نظامی گرفته تا کامیون فعالیت می‌کند. دانگ‌فنگ که شرکتی بسیار گسترده با برندهای مختلف است، در بخش کامیون‌سازی خود با ولوو تراکس و رنو تراکس همکاری و جوینت ونچر دارد. یکی از جدیدترین کشنده‌های این شرکت چینی، KX است که اولین بار در شهریور 1402 در کشورمان رونمایی شد. سایپا دیزل برای این کامیون در ایران نام آرتا را انتخاب کرده است و آن را در دو نسخه به بازار عرضه می‌کند.

کپی لینک

طراحی بیرونی دانگ فنگ KX آرتا

هرچند برای رانندگان توانایی‌های حمل بار، کیفیت قوای محرکه و فضای داخل کابین کامیون‌ها بیشتر اهمیت دارد اما طراحی بیرونی را هم نمی‌توان در نظر نگرفت. دانگ‌فنگ KX در بیرون طراحی ساده و درعین‌حال مدرنی دارد. در این کامیون هرچند از خطوط و اشکال تهاجمی که در کامیون‌های جدیدتر چینی می‌بینیم خبری نیست اما طراحان چینی با خطوط نرم و ساده نمای دل‌نشینی را ایجاد کرده‌اند که زود کهنه نخواهد شد. این کشندهٔ چینی از چراغ‌های جلوی مستطیلی ساده‌ای استفاده می‌کند درحالی‌که در بالا هم تریمی مشکی‌رنگ مشابه جلوپنجره کار شده که البته تزئینی است و هوایی از آن عبور نمی‌کند. روی این قسمت هم لوگوی دانگ‌فنگ با دو خط نقره‌ای در طرفین آن دیده می‌شود. خطوط مشکی‌رنگی که از قسمت کناری کابین تا زیر چراغ‌های جلو کشیده شده هم از سادگی نمای کلی این کشنده کاسته است.

کپی لینک

داخل کابین دانگ فنگ KX آرتا

در داخل آرتا یا KX هرچند در قیاس با دیگر رقبا چندان بروز به نظر نمی‌رسد اما در نگاه اول نسبتاً باکیفیت جلوه می‌کند. مقابل راننده غربیلک فرمان ساده‌ای با دکمه‌های کنترلی جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که طراحی دریچه‌های تهویه قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین نمایشگر بسیار کوچک روی داشبورد هم نقش پررنگی در قدیمی به نظر رسیدن کابین آرتا دارد درحالی‌که برای مقایسه، در رقبایی مثل شکموتو X5000 شاهد کابین به‌مراتب مدرن‌تری هستیم. کل داشبورد KX هم از پلاستیک خاکستری ساخته شده هرچند که طراحان دانگ‌فنگ سعی کرده‌اند با استفاده از رنگ قهوه‌ای تیره در برخی قسمت‌ها از یکنواختی این فضا بکاهند. درمجموع، کشندهٔ آرتا از لحاظ طراحی داخلی در برابر رقبای خود در بازار ایران خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات دانگ فنگ KX آرتا

ازجمله تجهیزات و امکانات کشنده آرتا می‌توان به دو تخت خواب، بالابر برقی اتاق، گرم‌کن و سردکن صندلی راننده، صندلی بادی راننده و شاگرد، سیستم تعلیق بادی اتاق، سیستم تهویه، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، پنجره‌های برقی، کولر و بخاری درجا، یخچال، استارت از بیرون کابین، چراغ‌های خودکار و کروز کنترل اشاره کرد. هرچند این امکانات نسبتاً قابل‌قبول به نظر می‌رسد اما دانگ‌فنگ KX در بخش سیستم‌های ایمنی کامیون فقیری بوده و از تجهیزاتی مثل سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری که در رقبا می‌بینیم بی‌بهره است.

کپی لینک

پیشرانه و گیربکس دانگ فنگ KX آرتا

نقطهٔ قوت کشندهٔ KX پیشرانهٔ آن است. همان‌طور که اشاره شد، این کامیون چینی در کشورمان در دو نسخه عرضه می‌شود که KX480 و KX520 نام دارند و تفاوت آن‌ها در قدرت موتور است. البته هردو نسخه از یک پیشرانهٔ 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامینز استفاده می‌کنند اما این پیشرانه در نسخه اول 480 اسب بخار قدرت و 2320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخه دوم 520 اسب بخار و 2460 نیوتن متر هستند؛ بنابراین، مدل KX520 در کنار شکموتو X5000 یکی از اولین کشنده‌های بالای 500 اسب بخار بازار کشورمان محسوب می‌شد و با وجود معرفی رقبای قوی‌تر حتی هنوز هم جزء قوی‌ترین کشنده‌های بازار ایران به‌حساب می‌آید که این نقطهٔ قوت اصلی کشندهٔ مونتاژی سایپا دیزل خواهد بود. انتقال نیرو در هردو نسخه هم توسط یک گیربکس اتوماتیک AMT ساخت ZF با 12 دنده جلو و 2 دنده عقب صورت می‌گیرد. وزن خالص هردو نسخهٔ این کشندهٔ دانگ‌فنگ 8.9 تن است و از دو باک سوخت با مجموع ظرفیت 1090 لیتر بهره می‌برند. سیستم تعلیق این کامیون هم از فنر پارابولیک با کمک‌فنر و میل موج گیر در جلو و تعلیق بادی با چهار بالن هوا و کمک‌فنر و میل موج گیر در عقب تشکیل شده است.

کپی لینک

قیمت و رقبا

در حال حاضر، کشندهٔ دانگ‌فنگ در نسخهٔ KX480 با قیمت 5 میلیارد و 250 میلیون تومان و در نسخه KX520 با قیمت 5 میلیارد و 400 میلیون تومان توسط سایپا دیزل به فروش می‌رسد؛ بنابراین، کشندهٔ دانگ‌فنگ در بازار کشورمان حتی در نسخهٔ ضعیف‌تر هم از رقبای اصلی خود مثل شکموتو X5000، فوتون 460، امپاور و دافران گران‌تر است. بااین‌حال، سابقهٔ طولانی دانگ‌فنگ در بازار کشورمان، بازار خریدوفروش بهتر و عرضه از سوی شرکت باسابقهٔ سایپا دیزل می‌تواند برگ برندهٔ این کشنده چینی در برابر رقبای هم‌وطن خود باشد.

کپی لینک

مشخصات فنی کشنده دانگ فنگ KX

دانگ‌فنگ KX480

دانگ‌فنگ KX520

پیشرانه

13 لیتری 6 سیلندر خطی

کد موتور

کامینز ISZ480

کامینز ISZ520

قدرت

480 اسب بخار

520 اسب بخار

گشتاور

2320 نیوتن متر

2460 نیوتن متر

گیربکس

ZF 12TX2620

تعداد دنده

12 دنده جلو و 2 دنده عقب

وزن خالص

8900 کیلوگرم

مجموع وزن ناخالص مجاز

45000 کیلوگرم

طول/عرض/ارتفاع

6,360 / 2,500 / 3,960 میلی‌متر

فاصله محوری

3,800 میلی‌متر

ظرفیت باک

450+640 لیتر

قیمت کارخانه

5 میلیارد و 250 میلیون تومان

5 میلیارد و 400 میلیون تومان

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.