معرفی سوپر کامیون هیبریدی کنورث با انقلاب در طراحی و پیشرانه

پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
Kenworth-SuperTruck-2-1024x576
کنورث سوپرتراک 2 به‌لطف طراحی جدید، نسبت به نسخه‌های عادی 48 درصد نیروی درگ کمتری را تحمل می‌کند.
تبلیغات

نمایشگاه حمل‌ونقل پاک 2024 میزبان شرکت‌های زیادی است که تلاش می‌کنند محصولات به‌روزی را روانه بازار کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به کِنوُرث اشاره کرد که از کامیون جدید خود با نام سوپرتراک 2 رونمایی کرده است. تولید این محصول در پی اعلام برنامه دپارتمان انرژی آمریکا مکمن شده است.

کنورث سوپرتراک 2 به‌لطف بهره‌وری از طراحی فوق‌العاده آیرودینامیک خود به قطارهای سریع‌السیر ژاپنی شباهت پیدا کرده است. استفاده از چرخ‌های بسته و ساختار بادگریز بدنه باعث شده تا این کامیون غول‌پیکر به ضریب پسا پایینی دست پیدا کند و به‌این‌ترتیب، مصرف انرژی بهتر و سرعت بیشتری داشته باشد. کنورث برای تکمیل پکیج آیرودینامیک بدنه سوپرتراک 2 و بهبود کیفیت راندمان آن، از سیستم تعلیق متغیر استفاده کرده است.

خوشبختانه بدنه داخلی سوپرتراک 2 هم از طراحی منحصر‌به‌فرد با تمرکز ویژه بر راننده برخوردار شده است که شامل یک نمایشگر بزرگ 15 اینچی روبه‌روی راننده و صندلی مرکزی آن می‌شود. بهره‌مندی این کامیون نوگرایانه از سیستم اعلان، پیکربندی سیستم اطلاعات نمایشگر و منوهای کاربرپسند از ویژگی‌های خاص آن به شمار می‌رود. درصورتی که راننده مسیری طولانی را طی کرده باشد، می‌تواند از تخت خواب پشت صندلی هم استفاده کند که با قابلیت تاشوندگی به یک مبل تبدیل می‌شود. همراهی میز جابه‌جاشونده و ورودی هوای عقب هم فضای کابین را برای اقامت‌های میان‌راهی کامل می‌‌کند.

قدرت این کامیون بزرگ از یک پیشرانه «PACCAR MX-11» استخراج می‌شود که 446 اسب بخار قدرت دارد. این قدرت حاصل تلاش سیستم هیبریدی 48 ولتی این خودرو است که برای انجام‌وظیفه خود از باتری‌های لیتیوم‌یونی استفاده می‌کند. استفاده از همین باتری باعث شده تا سوپرتراک 2 به فن‌های الکتریکی، فرمان برقی، سیستم خنک‌کاری برقی و پمپ حرارتی بهره‌مند شود. تمام اجزای یادشده در نسل قبلی کامیون‌های کنورث به‌صورت مکانیکی ساخته شده بودند. تنها فن آن می‌توانست 81 اسب بخار قدرت موتور را کاهش دهد!

سیستم هیبریدی درکنار بهبود راندمان باتری و مجموعه موتوری، به راننده اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به روشن نگه داشتن پیشرانه درون‌سوز سوپرتراک 2، از سیستم‌های برقی استفاده ببرد و به این صورت، مصرف سوخت آن هم کاهش پیدا کند. مدیر ارشد فناوری در مجموعه PACCAR، «مارتن میجر»، می‌گوید:

راندمان موتور دیزل امروزه برابر 47 درصد است. دستیابی به راندمان 55.7 درصدی قدمی بزرگ به شمار می‌رود که تنها با تکیه بر فناوری‌های تازه و آزمایش‌نشده ممکن شده است. برای اینکه درصد راندمان یادشده را درک کنید باید بگویم درصورت تولید این موتور، مصرف سوخت 10 درصد بهبود پیدا می‌کرد.

سوپرتراک 2 به‌لطف بهره‌وری از موتور پیشرفته‌تر و تریلر سبک‌وزنی که دارد به این راندمان خوب دست پیدا کرده است. کنورث می‌گوید که وزن تریلر این خودرو و مجموعه همراه آن برابر 11,839 کیلوگرم است که نسبت‌به نمونه‌های متداول بازار، 3,221 کیلوگرم سبک‌تر شده است. این شرکت آمریکایی برای کاهش وزن این بخش، از 10 تایر کانسپت استفاده کرده که 161 کیلوگرم وزن خودرو را کاهش داده و مقاومت چرخشی بسیاری پایینی دارند. سوپرتراک 2 به‌لطف تعبیه موتور نوگرایانه‌اش، برای دستیابی به مسافت قابل‌پیمایش متداول خود به باک سوخت کوچک‌تری نیاز دارد که خود باعث کاهش وزن می‌شود.

کنورث با معرفی مدل T660 در سال 2009 دستیابی به بهبود دو برابری راندمان را در سر می‌پروراند؛ این مجموعه سرانجام موفق شد با محصول جدیدش به بهبود 136 درصدی دست پیدا کند و درگ سوپرتراک 2 را در مقایسه با نمونه‌های متداول تا 48 درصد کاهش دهد. این کامیون به طراحی ماژولار پیشرانه هم مجهز شده که به توسعه‌دهنده اجازه خواهد داد درصورت تمایل، به‌جای پیشرانه دیزلی از سلول‌های سوختی، مخزن هیدروژن یا بسته باتری استفاده کند و به این ترتیب، قوای محرکه و نیروی آن را تغییر دهد. مدیر ارشد کنورث، «جیم والنچاک»، می‌گوید:

سوپرتراک 2 به ما امکان تحقیق فناوری‌های جدید را در فاز ابتدایی داد. ما احتمالات را بررسی کردیم و آموختیم. در نتیجه می‌توانیم سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود آن‌ها را تجاری‌سازی کنیم.

نظر شما درباره سوپرتراک 2 چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.