مرسدس بنز ای اکتروس 600؛ تجربه رانندگی با پادشاهی بیصدا
اگر یک دهه پیش کسی ایده تولید یک کامیون تمام برقی را مطرح میکرد، موردتمسخر مردم واقع میشد. با این وجود مسیر حرکت صنعت حملونقل تغییر کرد و بهبهانه حفظ زمین از گرمایش جهانی، در زمینههای گوناگون آن مانند خودروهای سواری و حتی کامیونها انقلابی بزرگ ایجاد کرد. شرکت پیشتاز مرسدسبنز هم از غافله عقب نمانده و با معرفی نسخه پرچمدار اکتروس برقی، به بازار آیندهنگرانه کامیونها برقی پیوسته است.
ای اکتروس 300
البته پیش از این هم مدل ای اکتروس 300 روانه بازار شده بود که بهعنوان محصولی هدفمند توانست توجه مناسبی را به سوی خود جلب نکند؛ هر چند این مدل هم با وجود توان حمل 16 تن بار و گستره مسافت قابلپیمایش فراتر از 300 کیلومتر در مسیرهای طولانی کاربردی نیست اما نشان داد که مرسدسبنز در تولید کامیون برقی، جدیتر از این حرفها است. قدرت پیشرانه 536 اسب بخاری ای اکتروس 300 از یک باتری 336 کیلووات ساعتی استخراج میشد. عملکرد شهری و جادهای آن پس از درک سیستم بازیابی نیروی ترمز، روان و یکدست بود و آن را به یک کامیون بارسبک و شهری مناسب تبدیل میکرد.
مرسدس بنز ای اکتروس 600
با این همه، نیاز مرسدس برای تولید یک کامیون پرچمدار برطرف نشد و این شرکت در سال 2023 از ای اکتروس 600 (این عدد به محدوده ظرفیت باتری اشاره دارد) رونمایی کرد؛ اشتوتگارتیها در بیانیه رسمی معرفی این محصول اعلام کردند که هجدهچرخ تازهشان، توان پیمایش مسافتی 500 کیلومتری را دارد. این توان پیمایشی به لطف بهرهوری از یک بسته باتری 621 کیلووات ساعتی ممکن شده است که خود، متشکل از سه بسته کوچکتر 207 کیلووات ساعتی میشود. این کامیون 815 اسب بخاری از دو موتور برقی استفاده میکند که با قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده 4 سرعتی به چرخها منتقل خواهد کرد.
ای اکتروس 600 از همان فناوری ای-اکسل موجود در ای اکتروس 300 بهره میبرد اما یک برگ برنده هم دارد؛ برگ برنده این خودرو، همان جعبهدنده 4 سرعتیاش به شمار میرود. مرسدسبنز اعلام کرده که در هر شرایطی تلاش میکند تا پشتیبانی مادامالعمری از باتریهای LFP (لیتیوم-آهن فسفات) داشته باشد تا خیال مالکان را از این بابت راحت کند. این کامیون از شارژ 400 کیلوواتی CCS پشتیبانی میکند اما بهزودی به فناوری شارژ مگاواتی MCS نیز تجهیز خواهد شد. به این ترتیب، راننده برای شارژ باتری از 20 تا 80 درصد در یک ایستگاه شارژ 1 مگاواتی تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارد.
تجربه رانندگی با ای اکتروس 600
نسخه پروتوتایپ ای اکتروس 600 در اتوبانهای آلمان و با باری 40 تنی در محفظه آن بررسی شده است تا دیدی واقعی از شرایط بهرهوری از آن فراهم شود. سکوت یا شاید بهتر است بگوییم صدای متفاوت ای اکتروس 600 تجربهای تازه را برای راننده فراهم میکند و به او اجازه میدهد تا روی جنبههای متفاوت رانندگی خود بیشتر تمرکز داشته باشد.
فرمانپذیری این کامیون در مسیرهای تنگ مثالزدنی است و با تکیهبر دید مناسبی که برای راننده ایجاد میکند، مانورپذیری خود را به رخ او میکشد. از آنجا که پیشرانه این کشنده تماما برقی است، گشتاور زیادی را از همان دورهای پایین در اختیار راننده قرار میدهد که خود باعث ایجاد شتاب اولیه مناسب خواهد شد. مالکان این خودرو میتوانند از مزیت کاهش سرعت فناوری بازیابی نیروی ترمز هم استفاده کنند که رانندگی را برایشان آسانتر خواهد کرد و درعینحال، باتریها را هم شارژ میکند. درجهبندی سیستم بازیابی نیروی ترمز آنقدر موثر است که درصورت فعالسازی حالت سنگین، میتواند شدت بالایی از نیروی مقاوم را در خودرو ایجاد کند.
این کامیون نوآورانه به سه حالت رانندگی اکو (اقتصادی)، نرمال و پاور (قدرت) مجهز شده است که بهترتیب امکان دسترسی به سرعتهای 80، 85 و 90 کیلومتر بر ساعت را برای راننده ممکن میکنند. عملکرد فرمان الکترو-هیدرولیکی در سرعتهای بالا هم بینظیر است و این کامیون را دقیقا در مسیر انتخابی راننده قرار میدهد. سکوت کابین قابلتحسین است و درکنار سواری نرم و روان تجربهای متفاوت را برای خریداران ای اکتروس 600 رقم میزند. سیستم چندرسانهای «اینتراکتیو 2» دادههای گوناگون مرتبط با شارژ، باتری، مسافت قابلپیمایش، مصرف انرژی برحسب کیلووات بر 100 کیلومتر و... را بهصورت لحظهای در اختیار راننده قرار میدهد. کامیون مصرف خود در تست را برابر 111 کیلووات بر 100 کیلومتر اندازهگیری کرد؛ بنابراین انتظار میرود ای اکتروس 600 در جهان واقعی توان پیمایش 540 کیلومتر را داشته باشد.
آیا ای اکتروس 600 در صنعت جایی دارد؟
بیشک تواناییها و امکانات بالایی که این کامیون به مشتریان خودروهای سنگین مرسدسبنز عرضه میکند، در نوع خود کاملا جدید است و باعث میشود هر راننده کامیونی با نگاه به کیفیت بالای سواری، فرمانپذیری، کابین بهروز و مجهز و توان بالای حمل بار به فکر تهیه یک دستگاه ای اکتروس 600 باشد.
البته رقبای مرسدس هم بیکار نخواهند نشست و مدلهای متعددی را برای تصاحب هرچه زودتر بازار کامیونهای ترانزیت برقی رونمایی خواهند کرد. با پیشرفت روزافزون فناوری و معرفی باتریهای چگال حالت جامد میتوان انتظار داشت که گامی بزرگ در راستای برقیشدن صنعت حملونقل برداشته شود و خودروهای سنگین هم مانند خودروهای سبک به گستره مسافت قابلتوجهی دست پیدا کنند. معاون ارشد فروش و بازاریابی مرسدسبنز تراکس در استرالیا، «آقای آسیمو»، درباره این کامیون میگوید:
ای اکتروس 600 خارقالعاده، دورنمایی از آینده قابلدسترسی صنعت کامیونها را نشانمان میدهد و تمرکز سبد محصولاتمان را از کامیون شهری ای اکتروس 300 فراتر میبرد.
در انتها میتوانید تجربه رانندگی با این کامیون برقی را از طریق ویدئوی زیر تماشا کنید. نظر شما درباره مرسدسبنز ای اکتروس 600 چیست؟ آیا برقیشدن صنعت خودروهای سنگین که اتفاقا آلایندههای زیادی هم تولید میکنند، ضروریتر از برقیکردن خودروهای سواری است؟