مقایسه موتورهای کامینز و پاکار؛ کدامیک بهتر است؟
نسخههای متنوعی از موتورهای دیزلی ساخت کامینز و پاکار در کامیونهای پیتربیلت و کنورث به کار رفتهاند. با اینکه اکثر مردم موتور توربودیزل 6.7 لیتری کامینز را که در وانت پیکاپ هوی دیوتی رم بکار رفته میشناسند اما این شرکت محصولات بسیار متنوعی میسازد که اکثر آنها در وسایل نقلیه سنگین از جمله کامیونها و تراکتورها نصب شدهاند. موتورهای شرکت پاکار که قبلاً با نام کمپانی پاسیفیک کار اند فاندری شناخته میشد در کامیونهای زیادی به چشم میخورد. ریشه پاکار به اوایل قرن بیستم بازمیگردد، شرکتی که خودروهای ریلی را تولید میکرد. پاکار هماکنون مالک پیتربیلت و کنورث است، شرکتهایی که به عنوان دو برند مطرح در زمینه تولید کامیونهای تجاری شناخته شدهاند. در محصولات این برندها موتورهای دیزلی ساخت پاکار نصب میشوند.
بزرگترین موتور دیزلی ساخت پاکار با نام MX-13 شناخته میشود که 12.9 لیتر حجم دارد و قدرت و گشتاور آن به 510 اسب بخار و 2508 نیوتون متر میرسد. در مقابل باید دانست بزرگترین موتور دیزلی هوی دیوتی کامینز که برای وسایل نقلیه سنگین طراحی شده X5 نام داشته و حجم 15 لیتری دارد. موتور X15 کامینز حداکثر قدرت 605 اسب بخار و گشتاور 2779 نیوتون متری دارد. پاکار علاوه بر تولید دو نسخه از موتور MX-13 با نامهای EPA و CARB، موتور 10.8 لیتری EPA MX-11 را نیز عرضه میکند. وزن خشک این موتور به 998 کیلوگرم رسیده و 445 اسب بخار قدرت و 2305 نیوتون متر گشتاور دارد. بد نیست بدانید موتور EPA MX-13 حدود 1134 کیلوگرم وزن داشته درحالیکه وزن نسخه CARB همین موتور 1247 کیلوگرم اعلام شده است.
درحالیکه کامیونهای تجاری هوی دیوتی آمریکا معمولاً از نوع 18 چرخ هستند اما مدلهای مدیوم دیوتی به کلاس وسایل نقلیه دامپ تراک، آمبولانسها و حتی موتورهوم ها تعلق دارند. کامیونهای مدیوم دیوتی پیتربیلت و کنورث میتوانند از دو موتور دیزلی PX-7 یا PX-9 پاکار استفاده کنند. موتور PX-7 با حجم 6.7 لیتری خود 360 اسب بخار قدرت و 1085 نیوتون متر گشتاور ارائه میکند و وزن خشک 522 کیلوگرمی دارد؛ اما موتور PX-9 بزرگتر بوده و حجم 8.9 لیتری و وزن 769 کیلوگرمی جزو ویژگیهای کلیدی آن هستند. این موتور 450 اسب بخار قدرت و 1695 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. همه موتورهای یاد شده استانداردهای آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا را پاس میکنند.
بد نیست اشارهای هم به سایر موتورهای شرکت کامینز داشته باشیم. این برند علاوه بر نسخه استاندارد موتور 14.9 لیتری X15 نسخههای دیگری را نیز ارائه میکند. سری مدلهای Efficiency موتور X15 کامینز حداکثر 500 اسب بخار قدرت و 2508 نیوتون متر گشتاور تولید کرده و وزن خشک 1343 کیلوگرمی دارند. درحالیکه تمامی موتورهای دیزلی X15 سال 2024 کامینز تأییدیه EPA را به همراه دارند اما سری مدلهای پرفورمنس X15 از نظر قدرت در سطح میانی قرار دارند و خروجی آنها به 565 اسب بخار و گشتاور به 2779 نیوتون متر میرسد. شرکت موردبحث علاوه بر موتور دیزلی X15 موتور X15N را نیز تولید کرده که با گاز طبیعی کار میکند و حداکثر 500 اسب بخار قدرت و 2508 نیوتون متر گشتاور دارد. بدون نیاز به قطعات خاص موتورهای دیزلی و وزن کمتر به دلیل عدم وجود سیستمهای کاهش آلاینده، وزن کلی موتور X15N حدود 1259 کیلوگرم اعلام شده است. موتور دیگر کامینز با نام X12 معرفی شده که قدرت و گشتاور آن 500 اسب بخار و 2305 نیوتون متر خواهد بود. کامینز میگوید موتور X12 برای حمل محمولههای سنگین طراحی شده و وزنش 930 کیلوگرم است.
در نهایت به این سؤال میرسیم که موتورهای ساخت پاکار بهتر هستند یا کامینز؟ رانندگان نظرات متفاوتی دراینباره دارند. برخی از آنها میگویند محصولات هر دو شرکت خوب هستند درحالیکه برخی نیز به برند پاکار و کامینز وفادار هستند. نهایتاً باید گفت موتورهای هر دو برند کاملاً شبیه هم هستند و آنچه تعیین کننده خواهد بود بیشتر سلیقه و ترجیح شخصی است. البته باید دانست پاکار گارانتی پایه دو ساله یا 400 هزار کیلومتری را برای موتورهای دیزلی خود در نظر گرفته است هرچند گارانتی برخی قطعات تا پنج سال و 800 هزار کیلومتر نیز میرسد.
کامینز هم گارانتی پایه مشابهی دارد و درعینحال گزینه پوشش اضافی به مدت 5 سال یا 800 هزار کیلومتر را نیز پیشنهاد میکند. این برند ادعا دارد موتورهای X15 قویترین سیستم ترمز را بین تمامی رقبا دارند و تا 600 اسب بخار ترمز را فراهم میسازند. ترمز موتور قدرتمند به توقف ایمن کامیون در مسیرهای شیبدار کمک میکند. این سیستم با کاهش اتکای راننده به ترمزهای استاندارد میتواند هم طول عمر آنها را افزایش داده و هزینههای نگهداری را کاهش دهد. با اینکه موتورهای دیزلی پاکار هم ترمز موتور قدرتمندی دارند اما اشارهای به قدرت و تأثیر آنها نکرده است.