اتوبوس بین‌شهری VIP فوتون U9 زامیاد، بررسی ویژگی‌ها و مشخصات

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Foton-U9-2
فوتون U9 اساساً یک میدل باس محسوب می‌شود که در نسخه‌های معمولی و VIP با ظرفیت 38 و 18 مسافر توسط زامیاد مونتاژ و عرضه خواهد شد.
تبلیغات

سال‌ها پیش در کشورمان، شرکت‌هایی مثل رانیران، عقاب افشان و ایران‌خودرو دیزل با تولی اتوبوس‌های بین‌شهری ولوو، اسکانیا و مرسدس بنز، نیاز بازار کشور را به‌خوبی تأمین می‌کردند ولی چند سالی است که به دلیل تحریم‌ها، دیگر خبری از اتوبوس‌های اروپایی در ایران نیست و تولید اتوبوس‌های بین‌شهری در کشورمان به چیزی نزدیک به صفر رسیده است. با توجه به وضعیت کنونی، امیدی هم به بازگشت شرکت‌های اروپایی وجود ندارد. این در حالی است که ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری کشورمان بشدت به نوسازی نیاز دارد؛ بنابراین، چارهٔ کار توسل به شرکت‌های چینی است و به همین دلیل، زامیاد که تاکنون سابقه‌ای در بخش اتوبوس‌های بین‌شهری نداشته، در نمایشگاه خودروی شیراز 1403 در خردادماه، اتوبوس جدیدی از شرکت فوتون را با نام U9 رونمایی کرد. این اتوبوس تاکنون در نمایشگاه‌های مختلفی در سطح کشور به نمایش درآمده و قصد دارد جان تازه‌ای به ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری کشور ببخشد.

کپی لینک

معرفی فوتون U9

درحالی‌که در بخش کامیون‌های کشورمان چینی‌ها حضور پررنگی دارند اما در بخش مسافری حتی از چینی‌ها هم خبری نیست و تولید داخلی به نزدیک صفر رسیده است. در این شرایط، گروه سایپا که سابقهٔ مونتاژ کامیونت‌های فوتون را دارد، سراغ یکی از محصولات مسافری این شرکت چینی رفته است. البته فوتون U9 با طول 9,380 میلی‌متر، عرض 2,500 میلی‌متر و ارتفاع 3,400 میلی‌متر، در ردهٔ میدل باس‌ها قرار می‌گیرد. برای مقایسه، اتوبوس بین‌شهری اسکانیا مارال 12,640 میلی‌متر طول، 2,550 میلی‌متر عرض و 3,840 میلی‌متر ارتفاع دارد؛ بنابراین، U9 اساساً اتوبوس به‌حساب نمی‌آید ولی در داخل از امکانات رفاهی و طراحی لوکسی بهره می‌برد که آن را در ردیف بهترین اتوبوس‌های بین‌شهری تولید داخل قرار می‌دهد. این میدل باس همچنین در دو نسخهٔ استاندارد و VIP عرضه خواهد شد تا سفر راحتی را برای مسافران فراهم کند.

کپی لینک

پیشرانه فوتون U9

این میدل باس از پیشرانهٔ مشترکی با کامیون فوتون BD300 استفاده می‌کند که توسط گروه بهمن با نام امپاور عرضه می‌شود. این یک پیشرانهٔ 6.7 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامینز است که 300 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ویژگی منحصربه‌فرد این پیشرانه، بهره‌مندی از فن خنک‌کنندهٔ برقی است که تا پیش‌ازاین در خودروهای تجاری کشورمان سابقه نداشته و باعث کاهش مصرف سوخت و اتلاف توان موتور می‌شود. همچنین با استفاده از فن برقی، کنترل دمای موتور هم به شکل بهتری صورت می‌گیرد. برای انتقال نیرو هم برخلاف کامیون امپاور BD300 که از گیربکس دستی استفاده می‌کند، فوتون U9 به گیربکس اتوماتیک ساخت Voith با اینتاردر هیدرولیکی مجهز است.

سیستم تعلیق این میدل باس از نوع بادی با دو کیسهٔ باد در جلو و چهار کیسهٔ باد در عقب است. این سیستم تعلیق از قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و همین‌طور حالت موسوم به زانو زدن هم بهره می‌برد که ارتفاع اتوبوس را برای سهولت در سوار و پیاده شدن مسافران کاهش می‌دهد. وزن خالص میدل باس فوتون 9550 کیلوگرم و وزن ناخالص آن 13200 کیلوگرم است. سیستم ترمز فوتون U9 هم از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب همراه با تنظیم خودکار، سیستم ABS و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته تشکیل شده است.

کپی لینک

کابین و امکانات فوتون U9

همان‌طور که گفته شد، فوتون U9 در دو نسخهٔ معمولی و VIP تولید می‌شود که ظرفیت مسافر در نسخهٔ معمولی 38 نفر است اما این عدد در نسخهٔ VIP به 18 نفر می‌رسد. این اعداد هم نشان می‌دهند که با یک میدل باس طرف هستیم زیرا اتوبوس‌های 12 متری در نسخه‌های VIP می‌توانند تا 25 مسافر را حمل کند. در نسخهٔ VIP فوتون U9، صندلی‌ها به نمایشگر 11 اینچی، زیر پایی، جا لیوانی، سینی، میز تاشو و پورت USB برای شارژ گوشی مجهز هستند. در این نسخه همچنین صندلی‌ها از قابلیت خواباندن هم برخوردارند و تقریباً به شکل تخت درمی‌آیند تا فضایی راحت را برای مسافران فراهم کنند. ازجمله دیگر امکانات این میدل باس هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم هشدار حرکت بین خطوط
  • نمایشگر رنگی 7 اینچی
  • دوربین 360 درجه
  • تاخوگراف
  • 12 بلندگو با پورت USB
  • تلویزیون
  • تنظیم برقی و گرم‌کن آینه‌های جانبی
  • دی‌لایت
  • چراغ‌های خودکار
  • کروز کنترل
  • یخچال و چای‌ساز
  • چراغ مطالعه
  • بخاری شوفاژی
  • پرده برقی جلو
  • صندلی راننده پنوماتیک با تنظیم شش حالته
  • کنترل پایداری
کپی لینک

جمع‌بندی

در بازار کشورمان، قیمت اتوبوس‌های بین‌شهری بسیار بالا رفته است و به‌عنوان‌مثال، اتوبوس نویگیتور که سال گذشته توسط سروش دیزل رونمایی شد، قیمتی بیش از 18 میلیارد تومان دارد؛ بنابراین، عرضهٔ میدل باس‌های جدیدی مثل فوتون U9 که قیمت کمتری نسبت به اتوبوس‌ها دارند، می‌تواند برای مسیرهایی با تعداد مسافر کمتر، جاده‌های کم‌تردد و مسیرهای کوهستانی که تردد اتوبوس در آن‌ها ممکن نیست گزینه‌های ایده‌آلی باشند. طی سال‌های اخیر، محصولات فوتون در بخش باری نسبتاً موفق عمل کرده و توانسته‌اند رضایت خریداران را جلب کنند؛ بنابراین، در شرایطی که امیدی به حضور برندهای معتبر اروپایی در کشورمان نیست، باید با این محصولات چینی اقدام به نوسازی ناوگان مسافری بین‌شهری کرد و شاید فوتون U9 یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار باشد.

کپی لینک

کاتالوگ فوتون U9

View this post on InstagramA post shared by Pedal l مجله پدال (@pedal.ir)
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.