راهنمای جامع خرید کامیون دست دوم در 1404؛ بهترین انتخاب کدام است؟
- چه کامیونی دست دوم محسوب می شود؟
- چگونه کامیون دست دوم انتخاب کنیم؟
- برندها و مدل های کامیون دست دوم در ایران
- ولوو
- اسکانیا
- کامیون دست دوم از برندهای دیگر
- بهترین کامیون های دست دوم با توجه به کاربرد
- قیمت کامیون دست دوم در ایران
- شرایط و قوانین واردات کامیون دست دوم در 1404
- شرایط کامیون های وارداتی دست دوم
- هنگام خرید کامیون دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟
- نکات فنی خرید کامیون دست دوم
- نکات حقوقی خرید کامیون دست دوم
- هزینه نگهداری و تعمیر کامیون دست دوم
- مقایسه کامیون های دست دوم
- ولوو در برابر اسکانیا
- مرسدس بنز در برابر داف
- اروپایی بهتر است یا چینی؟
- سوالات متداول
- بهترین کامیون دست دوم در ایران چیست؟
- قوانین واردات کامیون دست دوم چیست؟
- کامیون اروپایی بهتر است یا چینی؟
- هزینه نگهداری کامیون دست دوم چقدر است؟
وقتی نوسانات ارزی و افزایش قیمتها بر زندگی و کسبوکار مردم تاثیر گذاشته، خرید کامیون دستدوم میتواند انتخابی هوشمندانه باشد. خریداران بر این باور هستند که هزینههای پایینتر، دسترسی سریعتر و استهلاک کمتر نسخه دستدوم نسبت به نمونه نو باعث مقرونبهصرفه شدن این انتخاب خواهد شد؛ اما این دسته خریدها، چالشهای مخصوص خود را دارند که ممکن است در درازمدت خود را نشان دهند. بهاینترتیب در این مقاله نیز گامبهگام با روند خرید یک کامیون دستدوم آشنا خواهیم شد میبینیم که خرید چه مدلهایی بهصرفهتر و مناسبتر خواهد بود.
چه کامیونی دست دوم محسوب می شود؟
در بازار داخلی کشور ما، کامیون دستدوم به مدلهایی اطلاق میشود که حداقل 3 تا 5 سال کار کرده باشند و یک بار ثبت پلاک شده باشند. این تعریف که شامل انواع کشنده و کامیون میشود باعث شده که محصولات متنوع اروپایی و چینی در بازار خودروهای سنگین معامله شوند. اما در میان این همه برند و مدل، کدامیک برای شما مناسبتر خواهد بود؟ محبوبترین برندها کدام هستند و در خرید هر کدام، باید به چه نکاتی توجه داشت.
چگونه کامیون دست دوم انتخاب کنیم؟
انتخاب یک کامیون یا کشنده دستدوم مناسب، به نوع کاربری شما هم بستگی دارد. اگر بهدنبال وسیلهای سنگین برای حمل بارهای ترانزیت هستید، بهتر است بهدنبال محصولات بادوامتر مانند مدلهای اروپایی باشید؛ هرچند که درصورت کمبود بودجه میتوانید از محصولات چینی هم استفاده کنید که نسخه دستدوم آنها بهازای قابلیت اطمینان کمتر، قیمت بهمراتب بهتری دارد.
اگر کار شما به حمل بارهای صنعتی ختم میشود، استفاده از انواع کمپرسی و... و انتخاب تریلر مناسب به نتیجهگیری بهتر کمک خواهد کرد. برای درک بهتر این موضوع میتوانید مقالات «آشنایی با انواع کامیون: تفاوتها، ویژگیها و کاربردها» و «تریلر چیست؟ معرفی انواع تریلر و کاربردهای آنها در حملونقل» را مطالعه کنید.
برندها و مدل های کامیون دست دوم در ایران
ولوو
امروزه نام ولوو و البته کشنده FH آن با صنعت حملونقل عجین شده است. این کشنده کارکشته که از پیشرانههای مقاوم و بهینه، جعبهدنده مدرن و امکانات درخور شرکت ولوو بهرهمند شده است، پس از افت قیمت به یکی از اصلیترین انتخابهای علاقهمندان تبدیل میشود. محصولات ولوو عمدتا از پیشرانههای 12.9 لیتری سری D، جعبهدنده بهروز آی-شیفت و حداقل 375 اسب بخار قدرت سود میبرند.
اسکانیا
اسکانیا هم یکی از مشهورترین برندهای حاضر در بازار داخلی به شمار میرود که با ارائه محصولات سری S، R، G و P نقش قابلتوجهی در ناوگانهای حملونقل و باربری قراردادی دارد؛ البته خرید این کامیون بادوام اروپایی با قیمت بالای لوازم جانبی و حساسیت قطعات الکترونیکی مانند یونیتهای کنترلی و سامانههای سوخترسانی همراه است. پیشرانه محصولات این برند معمولا 13 تا 15.6 لیتری هستند و قدرت خود را با تکیهبر یک جعبهدنده دستی-خودکار اوپتیکروز به محور محرک منتقل میکنند.
کامیون دست دوم از برندهای دیگر
قاعدتا تعدد محصولات در بازار کامیونهای دستدوم بیشتر از بازار محصولات تازهنفس و صفرکیلومتر است. در بازار داخلی ما بهجز برندهای مشهور ولوو و اسکانیا، سایر برندهای اروپایی مانند داف، مان و برندهای چینی مختلف مانند دانگفنگ، فاو، شاکمن، امپاور، بایک و... هم حاضر هستند. اگر گستره انتخاب خود را از انواع کشنده فراتر ببریم و به کامیونها برسانیم، میبینیم که با رنج وسیعی از محصولات داخلی ایرانخودرو دیزل، آمیکو، جک، دایون و... روبهرو خواهیم شد.
بهترین کامیون های دست دوم با توجه به کاربرد
جدول زیر، راهنمایی مناسب برای انتخاب کامیون یا کشنده مناسب برای شما خواهد بود.
مسافت | بار | نوع کامیون مناسب |
کوتاه | سبک | وانت |
کوتاه | سنگین | کامیونت های جک، فورس، ایسوزو، دایون، شیلر |
متوسط (برون شهری) | سبک | کامیونت، کامیونهای 6 چرخ |
کوتاه (صنعتی) | سنگین | کامیون 10 چرخ |
متوسط (برون استانی) | سنگین | کامیون 10 چرخ، کشندههای چینی |
طولانی (برون استانی) | سنگین | کشندههای چینی/ اروپایی |
طولانی (بین المللی) | سنگین | کشندههای اروپایی |
قیمت کامیون دست دوم در ایران
متاسفانه بازار داخلی کشور ما، التهابات بسیاری دارد و از این رو، نمیتوان تماما روی قیمت لحظهای یک محصول حساب باز کرد. با اینهمه و برای سهولت کار خوانندگان پدال، قیمت مدلهای دستدوم در زمان نگارش مطلب را در جدول زیر درج کردهایم:
مدل | سال تولید | قیمت تیر 1404 (میلیارد تومان) |
کشنده ولوو FH500 یورو 6 با ریتاردر | 2020 | 10.6 |
کشنده ولوو FH500 (i-Save) با ریتاردر | 2020 | 9.8 |
کشنده ولوو FH480 | 2012 | 7.5 |
کشنده ولوو FH460 | 2010 | 5.7 |
کامیون ولوو FM 10 چرخ | 1385 | 5.3 |
کامیون ولوو FM 13 کمپرسی | 1390 | 10 |
کشنده مان 640 سقف بلند | 2020 | 7.35 |
کشنده مان 510 نیوفیس | 2021 | 9 |
کشنده مان 480 | 2019 | 7.3 |
کشنده مان 460 | 2019 | 7.1 |
کامیون مان 510 | 2020 | 8.7 |
کامیون مان 470 | 2020 | 8.2 |
کشنده اسکانیا S500 | 2023 | 17 |
کشنده اسکانیا R500 | 2020 | 11.5 |
کشنده اسکانیا R450 | 2020 | 11 |
کشنده اسکانیا G400 | 2014 | 7.6 |
کشنده رنو T520 با ریتاردر | 2018 | 8.85 |
کشنده رنو T480 با ریتاردر | 2018 | 8.75 |
کشنده رنو T460 پرمیوم | 2013 | 5.15 |
کامیون رنو 10 چرخ | 1389 | 4.15 |
کشنده داف XF530 سقف بلند | 2020 | 7.55 |
کشنده داف XF510 سقف بلند | 2017 | 5.85 |
کشنده داف XF480 سقف کوتاه | 2020 | 7.1 |
کشنده مرسدس بنز آکتروس 1851 | 2005 | 4.55 |
کشنده مرسدس بنز آکتروس 1843 | 2005 | 4.65 |
کامیون آکتروس 2551 | 2020 | 10.4 |
کامیون مرسدس بنز آتگو 10 چرخ | 2007 | 5 |
کامیون مرسدس بنز اکسوز تک 1935 | 2008 | 5 |
کامیون اویکو 8 چرخ | 1392 | 4.35 |
کامیون جک 8.5 تن | 1396 | 1.9 |
فورس 6 تن | 1387 | 0.82 |
شرایط و قوانین واردات کامیون دست دوم در 1404
در سال 1404، امکان واردات انواع کامیون و کشنده دستدوم برای رانندگان و شرکتهای حملونقل گوناگون وجود دارد. بر پایه بخشنامه رسمی گمرک جمهوری اسلامی در خرداد 1404، واردکننده حقیقی میتواند بدون انتقال ارز، از محل منابع مالی شخصی خود و از طریق سامانه جامع تجارت مراحل ثبت سفارش واردات کامیون خود را طی کنند. افراد برای پیشبرد اهداف وارداتی خود باید مدارکی چون کارت ملی هوشمند، کد رهگیری بانک مرکزی و گواهی اسقاط کامیون فرسوده را ارائه کنند.
با توجه به طرح یادشده، تنها واردات محصولات با کارکرد کمتر از 5 سال ممکن است. متقاضیانی که پلاک فعال داشته باشند باید کامیون کهنه خود را اسقاط کرده و سپس اقدام به ثبتسفارش کنند.
شرایط کامیون های وارداتی دست دوم
- حداکثر کارکرد 5 ساله مدلهای وارداتی
- بهرهمندی کامیونهای وارداتی از خدمات پسازفروش
- حداقل استاندارد آلایندگی یورو 5
- طرح شامل مدلهای باری و کشندهها خواهد شد
- تنها واردات مدلهای اروپایی، ژاپنی یا کرهای مجاز است
- بهرهمندی مدلهای وادراتی از استانداردهای حملونقل بینالمللی
هنگام خرید کامیون دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟
معامله یک کامیون یا کشنده دستدوم، اقدامی بزرگ به شمار میرود؛ چراکه بیشاز یک میلیارد تومان سرمایه در آن جابهجا خواهد شد و آینده کاری خریدار به آن بستگی دارد. اگر شما هم قصد خرید یک وسیلهونقلیه سنگین را دارید، بهتر است ابتدا فهرست زیر را بررسی کنید:
نکات فنی خرید کامیون دست دوم
- عملکرد صحیح و روان موتور؛ بدون ضربه و کندی
- سلامت جعبهدنده؛ تعویض دندهها باید روان و یکدست باشد
- کارکرد صحیح ترمزها؛ از سلامت لنت، ریتاردر و نوع سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید
- بررسی شاسی؛ ترک و جوشکاری غیراصولی دردسرساز خواهد شد
- سلامت لاستیکها؛ از فروشنده عمر لاستیکها را جویا شوید و تکتک آنها را وارسی کنید
- وضعیت فنربندی؛ پیش از خرید کامیون موردنظر خود را برانید
- سلامت تجهیزات؛ سیستم تهویه، کولر، اتاق کشنده یا کامیون، نمایشگرها و... را بررسی کنید
نکات حقوقی خرید کامیون دست دوم
- سند مالکیت کامیون را برای تطبیق با ادعای فروشنده بررسی کنید
- گواهی ترخیص گمرکی مدلهای وارداتی را بررسی کنید
- درنظر داشته باشید که کامیون معاینه فنی داشته باشد
برای اینکه در خرید کامیون یا کشنده بتوانید از دردسرهای احتمالی دوری کنید، بهتر است به سراغ فروشندههای معتبر رفته و حتما پیش از نهاییکردن خرید خود، از مدارک استعلام بگیرید.
هزینه نگهداری و تعمیر کامیون دست دوم
قاعدتا هزینه نگهداری هر وسیلهنقلیه با دیگری متفاوت است؛ چراکه الگوی نگهداری مالک، سبک رانندگی و نگهداری و سلامت قطعات پیش از خرید روی عمر آن تاثیر قابلتوجهی میگذارند.
اگر قصدخرید کامیونی را بهشکل دستدوم دارید، بهتر است منتظر هزینههای فنی مانند سرویسهای دورهای، تعویض روغنها و مایعات سیستمهای هیدرولیکی، بازسازی سیستم تعلیق/ ترمز و تعویض لنتها و...، بررسی و تعمیر بخشهای فرسوده حیاتی و هزینههای حقوقی چون تعویض پلاک، سند و مالکیت نقلوانتقال، هزینه معاینه فنی (درصورت نبود آن) و بدهیهای مالیاتی و خلافیهای پرداختنشده باشید.
بهاینترتیب انتظار داریم که یک کامیون دستدوم شما حداقل 30 میلیون تومان گرانتر از رقم اعلامشده برایتان تمام شود. این رقم با توجه به میزان فرسودگی بخشهای مختلف کامیون و البته بیمه، ممکن است از مرز 200 میلیون تومان هم فراتر رود؛ پس بهترین راه، تهیه یک مدل با کمترین خرابی فنی خواهد بود.
هزینه | کامیون دستدوم | کامیون نو |
---|---|---|
قیمت خرید اولیه | ارزانتر | گرانتر |
تعمیرات و بازسازی | بله – با هزینه بیشتر | نه – با هزینه کمتر |
مصرف سوخت و استهلاک | بیشتر | کمتر |
هزینه بیمه | بیشتر (بهعلت ریسک بالاتر) | کمتر (یا رایگان در سال اول) |
گارانتی | ندارد | دارد |
فرصت بارگیری | محدودتر | گستردهتر |
اعتبار مدل در بازار | پایینتر | بالا |
مقایسه کامیون های دست دوم
ولوو در برابر اسکانیا
در مقایسه بین ولوو و اسکانیا، هر دو برند عملکرد بالایی را در بازار کامیونهای دست دوم ایران از خود نشان دادهاند. ولوو بیشتر به خاطر راحتی کابین، سیستمهای ایمنی پیشرفته و مصرف سوخت بهینهاش شناخته میشود و انتخابی ایدهآل مسیرهای طولانی و جادههای بینشهری خواهد بود. در سوی دیگر، اسکانیا به گزینه اصلی رانندگانی تبدیل میشود که به توان بالا، کشش قوی در سربالاییها و استهلاک مکانیکی کمتر اهمیت میدهند؛ اگرچه ولوو نمایندگیهای گستردهتری در کشور دارد و قطعات آن راحتتر پیدا میشود.
مرسدس بنز در برابر داف
محصولات آلمانی مرسدسبنز هم با داف تفاوتها قابلتوجهی دارند. مدلهای آکتروس مرسدس نهتنها در زمینه فناوری از دیگران جلوتر هستند بلکه راحتی، تعویضدنده نرم، سیستم تعلیق دقیق و حتی ارزش برند بالایی دارند؛ بههمیندلیل بهعنوان گزینهای لوکس و بادوام شناخته میشوند. در نقطه مقابل، داف با طراحی سادهتر، قیمت پایینتر و هزینه نگهداری مقرونبهصرفهتر، بیشتر برای پخش و توزیع منطقهای استفاده میشود. مدلهای XF قدرت رقابت در سفرهای طولانی را دارند. در بازار ایران، کامیونهای مرسدس ارزش فروش بالاتری دارند و قطعات آن راحتتر از محصولات برند داف یافت میشوند.
اروپایی بهتر است یا چینی؟
در سالهای اخیر برندهای شرقی دانگفنگ، فاو و جک پیشرفت قابلتوجهی را تجربه کردهاند اما همچنان در زمینه کیفیت ساخت، دوام، خدمات پس از فروش و تجربه رانندگی، فاصله زیادی با برندهای اروپایی دارند. کامیونهای غربی معمولا عمر کاری بیشتری دارند، قطعات آنها بهوفور یافت میشود و متخصصان بیشتری در تعمیرشان مهارت دارند. درحالیکه محصولات مقرونبهصرفهتر چینی در کوتاهمدت انتخابی جذاب هستند و در درازمدت، مشکلاتی چون ضعف موتور، مشکل در قطعات تخصصی و افت سریع ارزش را بر دوش راننده خواهند گذاشت.
سوالات متداول
بهترین کامیون دست دوم در ایران چیست؟
بهترین کامیون یا کشنده بسته به استفاده هر شخص متفاوت خواهد بود. برای پاسخ به این سوال میتوانید ابتدا نوع کامیون مدنظرتان را از بخش «بهترین کامیون های دست دوم با توجه به کاربرد» انتخاب کرده و سپس برند و مدل نهاییتان را برگزینید.
قوانین واردات کامیون دست دوم چیست؟
طبق آخرین مقررات اعلامشده، مجموعههای حقوقی و افراد حقیقی امکان واردات کامیونهای کارکرده 0 تا 5 سال با استاندارد آلایندگی یورو 5 به بالا را دارند. شرط واردات برای هر شخص واجدشرایط، عدممالکیت وسیلهنقلیه سنگین است.
کامیون اروپایی بهتر است یا چینی؟
انتخاب یک محصول به کاربری راننده بستگی دارد اما بهطور کلی، محصولات اروپایی از قدرت، کیفیت و دوام بالاتری برخوردار هستند.
هزینه نگهداری کامیون دست دوم چقدر است؟
هزینههای جانبی و ثانویه نگهداری از یک کامیون یا کشنده دستدوم به سطح سلامت و نوع استفاده از آن بستگی دارد. با درنظر گرفتن سرویسهای دورهای، بیمه، فرسایش لاستیکها و... میتوان انتظار داشت که مالک، ماهانه از 10 تا 20 میلیون تومان را صرف نگهداری از وسیلهنقلیه سنگین خود کند.
از دید شما، مقرونبهصرفهترین کشنده بازار برای حمل بارهای بیناستانی کدام است؟ اگر شما هم در زمینه خرید و فروش کامیون و کشندههای دستدوم تجربه یا دانشی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال در میان بگذارید.