اشتباهات رایج رانندگان تازه کار کامیون و کشنده
بگذارید از همین ابتدا به نکتهای مهم اشاره کنیم؛ حرفهای شدن در رانندگی کامیون یک روزه، یک ماهه و حتی یک ساله به دست نمیآید. در این زمینه دشوار که نیازمند صبر و حوصله بسیار زیاد و هشیاری مداوم است، رانندگان سالها وقت خود را صرف انجام سفرهای طاقتفرسا، جابهجایی بارهای سنگین، بررسیهای پیدرپی فنی و ارتباط با صاحبان بار و کامیون میکنند. به همین دلیل تجربیات ارزندهای را هم به دست میآورند.
اما با این وجود، نکات واضح و مشخصی هم وجود دارند که هر راننده پایه یک تازهکاری میتواند با درنظر داشتن آنها، راندمان بهتری را از خود نشان دهد و از برخی از اشتباهات سادهانگارانه جلوگیری کند. به این ترتیب در ادامه به برخی از این اشتباهات رایج رانندگان تازهکار میپردازیم تا از آنها پرهیز کنیم.
ایمنی تریلر، بار و راننده
ایمنی باید نخستین نکتهای باشد که راننده آن را مدنظر میگیرد. رانندگی کامیون در برخی از جادهها کاری دشوار و خطرناک است. خطای انسانی راننده وسایلنقلیه سنگین میتواند جان او، سایر رانندگان جاده، سلامت کامیون و بارهایش را به خطر بیاندازد؛ پس مسئولیت سنگینی بر دوش راننده است و میبایست در حفظ آن کوشا باشد. شایسته آن است که راننده زمان بار زدن کامیون، از تجربه سایر رانندگان یا تیم ارسال محموله شرکت استفاده کند.
بهتر است کمی پس از شروع حرکت، سلامت بار را بررسی کنید. اگر مسیر شما طولانی است، میتوانید یک توقف دیگر هم در فاصله 150 کیلومتری از مبدا هم داشته باشید.
رسیدگی به کامیون
رانندگی وسایلنقلیه سنگین شغلی با ساعت کاری مشخص و کم نیست. رانندگان موفق، نحوه کار و ظرفیتهای شخصی خود را میشناسند. به این ترتیب فهرستی مشخص از رفتارها را برای خود ایجاد خواهد کرد که تنها پس از بررسی آنها اقدام به حرکت میکند. البته که کامیون در برهههای زمانی مختلف، به سرویسهای مختلفی نیاز دارد که نظارت بر همه این موارد بر گردن راننده خواهد بود.
برنامه سفر
سفر بدون برنامهریزی و شناخت میتواند سرشار از ریسک باشد؛ راننده نیازی حیاتی به شناخت جادههای پیش رو، وسیله نقلیه و بار خود دارد و باید بتواند با توجه به محدودیتهای فیزیکی و زمانی، به مقصد میانراهی خود برسد. این برنامهریزی شامل تعیین محل توقف میانراهی، گذرگاههای اصلی و مسیرهای پشتیبان هم میشود تا درصورت مواجهه با شرایط ناخواسته، بتوان از اتلاف وقت و گیرکردن در ترافیکهای سنگین جلوگیری کرد.
قضاوت اشتباه درباره پیچها
چه شدت پیچ را اشتباه درک کنید یا اینکه با سرعت بیش از اندازه وارد آن شوید، این قضاوت اشتباه میتواند خطرآفرین باشد و شما را در دسته آماتورها قرار دهد. درک بهتر پیچهای مختلف با تجربه بیشتر ممکن میشود؛ گاه میتوان در نظر داشت که رانندههای حرفهای تنها از تجربه خود استفاده میکنند و ایمنی برایشان اولویت بیشتری دارد.
اعتماد به نفس کاذب
اعتمادبهنفس بیش از اندازه در رانندگی ماشینهای سنگین گریبانگیر هر رانندهای میشود؛ به همین دلیل است که گاه میبینیم که رانندگان خبره هم بهخاطر اشتباهات ساده به خطر میافتند. یادگیری درست میتواند یکی از عوامل مهم رفع این مسئله باشد.
عقب آمدن با سرعت زیاد
یکی از نتایج اعتمادبهنفس کاذب، استفاده حسابنشده از سرعت است؛ چه در زمان حرکت به جلو باشد یا عقب! درنظر داشته باشید که عقبآمدن با یک تریلر یکی از سختترین چالشهای یک راننده به شمار میرود که نیاز به تمرین و تجربه دارد و برای تسلط بر آن نمیتوان عجله کرد و سلامت تریلر و کامیون را به خطر انداخت. رانندگان تازهکار برای تسلط کامل به رانندگی نیازمند درک درست نسبت میان فرمان و خروجی چرخ، رفتار فنربندی، استفاده مداوم از آینهها و توجه به محور خودرو و تریلر هستند.
استفاده اشتباه از GPS
بسیاری از رانندگان تازهکار برای مسیریابی خود از برنامههای ساده GPS استفاده میکنند که دردسترس همه مردم قرار دارند؛ درحالیکه رانندگان و سرویسهای حملونقل حرفهای از سیستمهایی بهره میبرند که در زمان پیشنهاد یک مسیر، ابعاد کشنده یا کامیون را مد نظر قرار میدهد.
صبر، صبر و صبر
یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک راننده وسایلنقلیه سنگین باید در خود تقویت کند، صبر است. بدون صبر کافی نمیتوان منابع کامیون را مدیریت کرد؛ از قطعات پیچیده گرفته تا موارد سادهای مانند آب آشامیدنی و انرژی راننده.
فشار بیش از اندازه راننده
یکی از رفتارهایی که رانندگان تازهکار درگیر آن میشوند، فشار بیش از اندازه به خودشان است؛ آنها بهجای استراحت و استفاده از زمان لازم برای رسیدگی فردی، ساعتهای غیرعادی را به رانندگی میپردازند و از استراحت روانی و جسمی کافی غافل میشوند. یکی از راههای دور شدن از این مشکل، مدیریت زمانی و تعیین انتظار معقول در کارفرما است.
عجله کردن در جزئیات
رانندگان کامیون معمولا برنامه بستهای دارند؛ به همین دلیل هم به زمان توجهی ویژه میکنند. به همین دلیل ممکن است که ناخواسته، جزئیاتی مانند بازرسی بخشهای کوچک کامیون، پرداخت هزینههای مختلف، پرکردن فرمهای باربری و... را فراموش کنند. برخی از رانندگان حرفهای پرداختن به کارهای کوچک را برای خود به شکل یک عادت درمیآورند تا از انجام آنها غافل نشوند. راه دیگر پیشگیری از این مسئله، تهیه یک فهرست و تامل روی تکمیل آن است.
بی نظمی
هیچکس برای انجام کارهای اداری طاقتفرسا وارد کار رانندگی کامیون و کشنده نمیشود؛ اما رسیدگی به این بخش یکی از اصلیترین بخشهای پیش از آغاز سفر یک راننده به شمار میرود. گمکردن یک فرم بازرسی، یک برگه ترخیص، یک قبض مهم و برنامه زمانی شرکت میتواند منجر به از دست رفتن سرمایه و جریمه شود که علاوهبر چالشهای مالی، صبر راننده را هم به چالش خواهد کشاند. کمتر کسی در دنیای واقعی کاملا منظم است اما هر شخص باید حد خاصی از نظم را رعایت کند تا از مشکلات آینده جلوگیری کرده باشد.
ارتباط با سایرین
شغل و پیشه رانندگی کشنده و کامیون، میتواند حالوهوایی منزوی داشته باشد و همین مسئله، برای بسیاری خوشایند است؛ اما رانندگان تازهکار گاه از ارتباطگرفتن با سایر همکاران، متخصصان، مسئولان شرکتی، تعمیرکاران و حتی خانواده و دوستان خود غافل میشوند؛ مسئلهای که میتواند در درازمدت برای سلامت روان و حتی کاری راننده خطرناک باشد؛ پس از ارتباطات خود غافل نشوید.
نتیجه گیری
باز هم تاکید میکنیم که رسیدن به مرحلهای به نام «حرفهای شدن» نیازمند معلمی به نام تجربه است. رانندگان حرفهای جاده، از راهنماییهای اشخاص مطمئن استفاده کردهاند، ایمنی را اولویت خود قرار دادهاند و به مدیریت زمان و منابع خود توجه ویژهای داشتهاند که توانستهاند پس از مدتی طولانی، همچنان به کار خود ادامه دهند و به معتمد ناوگانهای حملونقل تبدیل شوند.
به نظر شما یک راننده حرفهای به چه نکات دیگری توجه میکند؟ کدام اشتباه بیشتر گریبانگیر تازهکاران میشود؟ اگر شما هم در این زمینه تجربه یا دانشی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال به اشتراک بگذارید.