اولین تصاویر از کامیون بنز واگن هود پلاس ایرانخودرو دیزل!
صحنهٔ آشنا در جادههای کشورمان که با رنگ نارنجی دههها است همهجا در کوی و برزن دیدهایم قرار است بهزودی تغییر کند! منظور کامیون بنز مشهور به واگن هود است که بیش از شش دهه است توسط ایرانخودرو دیزل بدون تغییر خاصی در طراحی و کابین در تولید است. هرچند ایرانخودرو تاکنون چند بار سعی در بهروزرسانی این کامیون داشته اما هیچکدام به نتیجه نرسیدند و واگن هود فرتوت شش دهه با همان ظاهر قدیمی روی خط تولید ماند. حال اما نهتنها ایرانخودرو دیزل قصد ندارد دست از سر این فسیل متحرک بردارد بلکه قصد بهروزرسانی آن را دارد تا شاید چند دهه دیگر به دلیل آن ادامه دهد!
بهتازگی اولین تصاویر از نسخهٔ جدید کامیون بنز در کارخانه ایرانخودرو دیزل منتشر شده که نشان از آغاز تولید آن دارد. این نسخهٔ فیسلیفت که احتمالاً واگن هود پلاس نام خواهد داشت، تغییرات نسبتاً بزرگی را در طراحی دماغه تجربه کرده است تا سرانجام ظاهر شصتساله آن تغییر کند. در طراحی این قسمت ایرانخودرو دیزل بهوضوح از کامیون مرسدس بنز زتروس الهام گرفته که کامیونی آفرود برای استفادههای معدنی و نظامی است. در واگن هود پلاس جلوپنجرهٔ بزرگ مشکیرنگی را در بالا میبینیم که در طرفین آن مهشکنهای پژو پارس جای گرفتهاند!
به سبک زتروس، چراغهای اصلی به شکل گرد داخل سپر نصب شدهاند و این سپر مشکیرنگ یا بیسلیقگی تمام تا پایین کشیده شده تا مشکل ارتفاع زیاد کامیون واگن هود از زمین را حل کند. تصویر کناری نشان میدهد که واگن هود پلاس در قسمت شیشهٔ جلو، درها و پنجرهها تغییری نکرده و همان فرم قبلی را میبینیم. فعلاً تصویری از داخل کامیون منتشر نشده اما انتظار میرود در داخل هم تغییراتی صورت گرفته باشد تا کابین این کامیون قدیمی کمی برای راننده راحتتر شود. در بخش پیشرانه اما انتظار تغییری را نداریم زیرا ایرانخودرو دیزل بهتازگی دست به بهروزرسانی و ارتقاء فنی کامیونهای واگن هود زده که با نامهای جدید 1930 و 2630 عرضه شدند و بهاحتمالزیاد از همان قوای محرکه در واگن هود پلاس هم استفاده خواهد شد.
پیشرانهٔ ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ OM 355 در نسخهٔ جدید به سیستم سوخترسانی کامن ریل مجهز شده است و به لطف این تغییر، خروجی پیشرانه به ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است علاوه بر این، استاندارد آلایندگی این پیشرانهٔ بروز شده هم از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقاء پیدا کرده است. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق گیربکس شش سرعته دستی ZF صورت میگیرد. طی بهروزرسانی اخیر کامیونهای واگن هود، برای رعایت استانداردهای جدید، امکاناتی مثل سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری هوشمند و هشدار انحراف از مسیر هم اضافه شد که در واگن هود پلاس هم ارائه خواهد شد.
فعلاً قیمت و زمان عرضه کامیونهای واگن هود پلاس مشخص نیست اما نسخه قبلی این کامیونها در مدل تک محور 1930 با قیمت ۴.۲ میلیارد تومان و در نسخه جفت محور 2630 با قیمت ۵.۹۷ میلیارد تومان عرضه میشود که در نسخهٔ جدید قطعاً این ارقام افزایش خواهد یافت.