بررسی کامیون امپاور BD300؛ مشخصات، انواع، امکانات و قیمت
خانواده کامیونهای امپاور بهمن دیزل یکی از مشهورترین محصولات چینی بازار به شمار میروند که در سطوح مختلف بازار، از محصولات اقتصادی تا گرانقیمت را پوشش دادهاند. یکی از این محصولات، کامیون امپاور BD300 محسوب میشود که در دو نسخه متفاوت باری و کمپرسی دردسترس عموم قرار گرفته است. اما آیا پرداخت مبلغ چند میلیاردی برای این کامیون توجیه اقتصادی دارد؟ آیا این پلتفرم در هر دو نسخه موفق عمل کرده است؟
مشخصات فنی کامیون امپاور BD300
تمام نسخههای امپاور BD300 از یک پیشرانه کامینز توربو یورو ۵ «ISD300» استفاده میکنند که از دور ۲,۵۰۰ rpm توان تولید حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. گشتاور حداکثری این پیشرانه در دورهای ۱,۲۰۰ تا ۱,۸۰۰ rpm به ۱,۱۰۰ نیوتنمتر محدود شده است که نهایتا از طریق یک جعبهدنده دستی «8JS118TA-B» برند «فستگیر» به چرخهای محرک عقب منتقل میشد.
وظیفه کنترل بدنه ۴,۶۰۰ و ۴,۹۷۵ کیلوگرمی نسخههای کمپرسی و باری امپاور BD300 بر عهده سیستم تعلیق فنرتخت چندلایه پارابولیک مجهز به کمکفنر است؛ این سیستم تعلیق خود از فناوریهای مدرنی چون قابلیت تنظیم ارتفاع و استایلایزر هم سود میبرد. البته وزن ناخالص مجاز فنی برای BD300 باری و کمپرسی یکسان و برابر ۱۹ تن است. درهرصورت، همکاری سیستم تعلیق با فرمان ساچمهگردان هیدرولیکی کامیونهای امپاور BD300، راندمان مناسبی را رقم خواهد زد.
امکانات رفاهی کامیون امپاور BD300
هر چند که جزئیات تجهیزات داخلی و بیرونی نسخههای باری و کمپرسی امپاور BD300 با هم تفاوت دارند اما کلیات آنها یکسان است. فهرست امکانات رفاهی مشترک کامیونهای امپاور BD300 به شرح زیر است:
- آینههای جانبی برقی
- گرمکن آینهها
- دکوراسیون داخلی لوکس
- نمایشگر لمسی
- یک تخت خواب
- بالابر برقی شیشهها
- صندلی پنوماتیکی راننده
- تنظیم 6 حالته صندلی راننده
- گرمکن و سردکن صندلی راننده
- کلیدهای میانبر فرمان
- سیستم تهویه مطبوع
- بخاری درجا
- سیستم روشنایی خودکار
- چراغ نور روز
- ریموت کنترل
- تنظیم گاز درجا
- آبگیر سوخت
- بالابر برقی کابین
- آفتابگیرهای داخلی و بیرونی
- بادگیر سقفی
- PTO بغل گیربکس (تنها برای نسخه کمپرسی)
امکانات ایمنی کامیون امپاور BD300
هر دو نسخه کامیون امپاور BD300 برای توقف لاستیکهای 295/80R22.5 خود به ترمزهای دومداره مستقل بادی از نوع کاسهای با خشککن هوا و مکانیزم پنوماتیکی تکیه میکنند؛ با این تفاوت که ترمزهای جلوی امپاور BD300 باری از نوع دیسکی هستند. خوشبختانه سازنده، هر دو نسخه را به فناوریهای پایه و موردنیازی چون موارد زیر مجهز کرده است:
- کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)
- سیستم ضدلغزش (ASR)
- ترمز اضطراری هوشمند (AEBS)
- سیستم کنترل الکترونیکی ترمز (EBS)
- ترمزر اگزوز
- هشدار حرکت بین خطوط
- کنترل حرکت در سربالایی
- هشدار برخورد از جلو
- کروز کنترل
- قفل مرکزی
- قطعکن باتری
- حفاظ جانبی
قیمت کامیون امپاور BD300
طبق آخرین اعلامیه فروش گروه بهمن برای محصولات سنگین خود، محصولات امپاور BD300 باری (C) و کمپرسی (D) در زمان نگارش این مطلب با قیمت و شرایط قطعی زیر به فروش میرسند:
مدل | بهمن امپاور BD300-C (باری) | بهمن امپاور BD300-D (کمپرسی) |
---|---|---|
سال | 1404 | 1404 |
رنگ | سفید | سفید |
موعد تحویل | هفته نخست شهریور 1404 | هفته نخست شهریور 1404 |
تخفیف | 100 میلیون تومان | 79 میلیون تومان |
قیمت نهایی با تخفیف | 3,861,000,000 تومان | 7,040,000,000 تومان |
کامیون امپاور BD300 برای چه کسی مناسب است؟
کامیونهای امپاور BD300 با ارائه یک پیشرانه مطمئن ۳۰۰ اسب بخاری، حجم قابلتوجهی از گشتاور در دورموتورهای مورد استفاده رانندگان این وسایلنقلیه، امکانات رفاهی مناسب و تجهیزات ایمنی درخور یکی از بهترین انتخابها در کلاس کاری خود به شمار میروند.
تنها فاکتور اصلی بسیار مهم در این دو محصول نیمهسنگین، قیمت نسبتا بالای آنها در مقایسه با محصولات نیمهسنگینی چون سری آرنا پلاس و فوتون M است؛ البته خریداران در ازای پرداخت مبلغ اضافه به امکانات و پیشرانه قدرتمندتری هم دسترسی دارند. به این ترتیب همهچیز به بودجه شما باز میگردد. اگر توان خرید مدلهای امپاور BD300 را دارید، میتوانید به آنها بهعنوان گزینهای جدی نگاه کنید.
جدول مشخصات فنی کامیون امپاور BD300
مدل | بهمن امپاور BD300 |
---|---|
پیشرانه | کامینز ISD300-50 توربوشارژ |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
تجهیزات پیشرانه | اینتر کولر، سیستم SCR، کنترل NOX، گرمکن هوای ورودی موتور |
قدرت | 300 اسب بخار در 2,500 دور در دقیقه |
گشتاور | 1,100 نیوتن متر در 1,800~1,200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | فستگیر 8JS118TA-B دستی با کلاچ تکصفحهای هیدروپنوماتیکی |
فرمان | هیدرولیکی با قابلیت تنظیم |
نوع و مخزن سوخت | آلومینیومی 450 لیتری (کمپرسی)/ 600 لیتری (باری) |
ترمز | دو مداره مستقل بادی، جلو و عقب کاسهای/ جلو دیسکی (باری)، مجهز به ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، مجهز به ASR (سیستم ضد لغزش) |
تعلیق | پارابولیک با کمک فنر و استابلایزر |
وزن خالص | 5,500 کیلوگرم (کمپرسی) / 6,750 کیلوگرم (باری) |
وزن ناخالص مجاز | 19 تن |
بار مجاز محورها | 6,650 کیلوگرم برای جلو/ 13,500 کیلوگرم برای عقب |
طول/ عرض و ارتفاع | 7,590، 2,490 و 2,790 میلیمتر (کمپرسی) 8,850، 2,470 و 2,750 میلیمتر (باری) |
فاصله محوری | 4,200 میلیمتر (کمپرسی) 5,150 میلیمتر (باری) |