بازسازی اولین کامیون جهان، دایملر سال ۱۸۹۶ دوباره روشن میشود
در یک کارگاه فنی در جنوب غربی آلمان، صدای موتوری به گوش میرسد که ۱۲۸ سال پیش، جهان حملونقل را برای همیشه دگرگون کرد. یک نسخه کپی دقیق از اولین کامیون تاریخ، محصول سال ۱۸۹۶ شرکت دایملر، پس از سالها سکوت در موزه، در حال بازسازی کامل است تا بار دیگر طعم حرکت روی جاده را بچشد. این وسیله نقلیه تاریخی که به یک موتور دو سیلندر با قدرت تنها ۴ اسب بخار مجهز است، قرار است پاییز امسال در یک رویداد خودروهای کلاسیک به نمایش درآید.
این پروژه منحصربهفرد با همکاری شرکت دایملر تراک و یک هنرستان فنی در شهر نورتینگن آلمان در حال اجراست. کارآموزان جوان رشته مکانیک، تحت نظارت مربیان باتجربه، وظیفه دارند این کپی ارزشمند را که پیشازاین در لابی دفتر مرکزی دایملر به نمایش گذاشته شده بود، به یک وسیله نقلیه کاملاً عملیاتی تبدیل کنند. این کامیون قرار است در ماه اکتبر در رویداد Spitzkraut Classics برای عموم روشن شود.
داستان این کامیون به سال ۱۸۹۶ بازمیگردند، زمانی که گوتلیب دایملر و تیمش، حدود ۱۱ سال پس از اختراع اولین موتورسیکلت بنزینی، پروتوتایپ این کامیون را ساختند. قلب تپنده این وسیله نقلیه، یک موتور ۱۰۶۰ سیسی دو سیلندر به بود که با ۴ اسب بخار قدرت، میتوانست وظیفهٔ دو یا سه اسب را انجام دهد. این اختراع، یک جهش بزرگ در برابر گاریهای اسبی و سیستمی جمعوجورتر در مقایسه با موتورهای بخار آن زمان بود. طراحی این کامیون شباهت زیادی به یک گاری اسبی داشت.
پیشرانه در پشت محور عقب قرار گرفته بود و نیرو از طریق یک سیستم تسمه چند سرعته به چرخهای فولادی منتقل میشد. راننده مانند یک درشکهچی در جلو و بالای محور فرمان مینشست و با یک فرمان افقی کوچک که از طریق یک شفت عمودی و زنجیر به چرخها متصل بود، کامیون را هدایت میکرد. سیستم تعلیق عقب از فنرهای مارپیچ و تعلیق جلو از فنرهای تخت تشکیل شده بود. روند تکامل اما بسیار سریع بود. تنها دو سال بعد، در سال ۱۸۹۸، دایملر کامیونی با طراحی بسیار مدرنتر معرفی کرد. در آن مدل، پیشرانهای ۲.۲ لیتری در جلوی راننده و روی محور جلو قرار گرفته بود که نیروی خود را از طریق میلگاردان به چرخهای عقب منتقل میکرد.
دلیل اینکه چرا بجای نمونۀ اصلی، نسخۀ کپی کامیون دایملر بازسازی شده بهطور دقیق اعلام نشده اما گمان میرود این کامیون هم به سرنوشت اولین موتورسیکلت تاریخ دچار شده باشد که در یک آتشسوزی بزرگ در کارخانه دایملر در سال ۱۹۰۳ از بین رفت. این حادثه کل موزه دایملر و ۹۳ خودروی دیگر را هم نابود کرد.