جنگ تجاری جدید در صنعت حملونقل؛ ترامپ بازار کامیون را هدف گرفت

دنیای تجارت بینالملل همواره صحنه نبرد منافع دولتی و رقابت اقتصادی است. وقتی کشوری مانند ایالات متحده تصمیم میگیرد روی واردات کالاهای سنگینی چون کامیونها تعرفههای سنگینی اعمال کند، پیامدها در زنجیره تأمین جهانی بهسرعت نمود پیدا میکند. این تغییرات نه فقط برای تولیدکنندگان بلکه برای واردکنندگان، مالیاتدهندگان و حتی صاحبان ناوگان حملونقل مهم و تاثیرگذار ارزیابی میشود.
ترامپ ۲۵٪ تعرفه بر کامیونهای کامل اعمال میکند
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، دیشب در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که از تاریخ اول اکتبر ۲۰۲۵ روی تمام کامیونهای سنگین کامل که در خارج از ایالات متحده ساخته شده باشند، تعرفهای ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد. او در پست شبکه اجتماعی سوشال تروس خود نوشت:
بهمنظور حمایت از سازندگان بزرگ کامیون کشورمان در برابر رقابت خارجی ناعادلانه، من از اول اکتبر ۲۰۲۵ تعرفهای ۲۵ درصدی را بر تمام «کامیونهای سنگین (بزرگ!)» غیر آمریکایی وضع میکنم. شرکتهای بزرگ کامیونسازی مثل پیتربیلت، کنورث، فریتلاینر و ماک در برابر ورود مزاحمان خارجی محافظت خواهند شد. ما باید به دلایل متعدد بهویژه امنیت ملی، کامیوندارانمان را از لحاظ مالی قدرتمند نگه داریم.
ظاهرا ترامپ قصد دارد این تعرفه را تحت عنوان ملاحظات امنیت ملی اعمال کند و بدین ترتیب بعضی مقررات تجاری موجود مثل توافقنامه USMCA را نادیده میگیرد.
طبق گفته مدیرعامل کامیونسازی ولوو، «پیتر ورهوو»، در مصاحبهای با رسانه «TruckNews»، شرکتهایی مانند کامیونسازی ماک و ولوو پیش از این اعلام کرده بودند که در وضعیت ناعادلانهای قرار دارند؛ چرا که قطعاتی که در خارج کشور تولید میشوند مشمول تعرفه میشوند، در حالی که کامیون کامل وارداتی از مکزیک به آمریکا طبق پیمان آزاد تجاری USMCA معاف از تعرفه است. شرکت پکار ،مالک پیتربیلت و کنورث، هم که بخش بزرگی از تولید خود را در آمریکا انجام میدهد، با انتشار خبر تازه تعرفهها با رشد ۶ درصد ارزش سهام خود روبهرو شد.
رئیس انجمن کامیونداران آمریکا (ATA)، «کریس اسپیر»، در نامهای با اعضای خود، مخالفت خود را با این سیاست اعلام کرد. طبق این نامه، اقدام دولت ترامپ پس از تحقیقات بخش ۲۳۲ درباره تولید خارجی کامیونها و قطعات مرتبط و افزایش تعرفه واردات را از ۰٪ به ۲۵٪ حسابشده نیست؛ او تأکید کرد که این تصمیم بدون دریافت جزئیات کامل درباره محتوای کامیونهایی که مشمول تعرفه میشوند اجرا شده است.
اسپیر معتقد است که هدف دولت آمریکا، احیای تولید داخلی و ایجاد اشتغال است اما صنعت حملونقل در حال حاضر در وضعیتی دشوار به سر میبرد؛ هزینهها در حال افزایش هستند و حجم بار هم کاهش یافته است. اجرای تعرفههای بیشتر باعث اجبار انتقال خط تولید کامیونسازان آمریکایی حاضر در خاک مکزیک به ایالاتمتحده میشود و این جابهجایی هم هزینههای زیادی را به شرکتهای کوچک و بزرگ حملونقل تحمیل خواهد کرد. نظر شما در اینباره چیست؟ آیا تولیدات فردگرایانه بهتر از همکاری با کشورهای دیگر است؟