اشنیبل‌مبیل، عجیب‌ترین کامیون جهان با شاسی‌ مان، بدنه فورد و دماغه بنز!

سه‌شنبه 5 تیر 1403 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Colonia-Schnibbelmobil-1
به دلیل نیاز به وسیله‌ای برای حمل قطعات طولانی آلومینیوم، آلمانی‌ها با قرار دادن بدنهٔ فورد گرانادا استیشن روی شاسی ‌مان، کامیون بسیار عجیبی ساختند.
تبلیغات

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید «نیاز مادر اختراع است». در دههٔ 80 میلادی، زمانی که شرکت آلمانی VAW آلومینیوم با مشکل جالبی مواجه شد، همین ضرب‌المثل مصداق پیدا کرد. این شرکت باید قطعات بسیار دراز فولاد و آلومینیوم به طول 30 تا 55 متر را در اتوبان‌ها حمل می‌کرد اما تا آن زمان هیچ وسیلهٔ نقلیه‌ای اختراع نشده بود که بتواند چنین کاری انجام دهد و به همین دلیل، VAW از شرکت کلونیا که در کلن آلمان واقع بود و در زمینهٔ جرثقیل، تریلر و حمل‌ونقل صنعت ساخت‌وساز تخصص داشت، ساخت کامیونی را برای انجام این مأموریت خواست.

کلونیا کار خود را با یک کامیون استاندارد مان F8 22.320 آغاز کرد اما با کابین معمولی کامیون‌ها امکان انجام مأموریت VAW که حمل قطعات طولانی آلومینیومی بود وجود نداشت؛ بنابراین، کلونیا بدنهٔ یک فورد گرانادا استیشن مدل 1981 را به شاسی معمولی کامیون مان پیوند زد. البته فریم جلویی شاسی برای نصب این بدنه به تغییراتی نیاز داشت اما درمجموع این راه‌حل بسیار خوبی بود که امکان حمل بارهای بسیار درازی را فراهم می‌کرد.

با نگاهی دقیق‌تر به جلوی این کامیون می‌توان دید که طراحی جلوپنجره و چراغ‌های آن با گرانادای دههٔ 80 متفاوت است. به دلیل تغییراتی که در دماغهٔ و گلگیرهای گرانادا صورت گرفته بود تا بتواند روی شاسی کامیون مان قرار گیرد، استفاده از چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ استاندارد فورد نمای جالبی را ایجاد نمی‌کرد. به همین دلیل، مردان کلونیا که به دنبال راه‌حل بودند، متوجه شدند قطعات دماغهٔ ون مرسدس بنز T1 به‌راحتی بجای چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ گرانادا جای می‌گیرد. این‌گونه بود که عجیب‌ترین کامیون جهان با ترکیب قطعات سه وسیلهٔ نقلیهٔ مختلف ساخته شد.

راننده‌ای که این کامیون را هدایت می‌کرد اشنیبل نام داشت و به همین دلیل، کامیون عجیب کلونیا به‌طور مستعار اشنیبل‌مبیل (Schnibbelmobil) نام گرفت! این کامیون 410 اسب بخار قدرت داشت که برای حمل بارهای عظیم در سراسر اروپای غربی کافی بود. کابین اشنیبل‌مبیل همان فورد گرانادا بود و حتی در مسافت‌های طولانی، رانندگان می‌توانستند در عقب استیشن که حالا به کابین خواب تبدیل شده بود استراحت کنند. با وجود این ظاهر عجیب و قطعات قرضی، اشنیبل‌مبیل در طول دهه‌های 80 و 90 در خدمت باقی ماند و در طول دوران فعالیت خود حدود 800 هزار کیلومتر را طی کرد. امروز از سرنوشت این کامیون تک ساخت خبری نداریم.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.