خودروهای سنگین

با بزرگ‌ترین موتور کامیون جهان آشنا شوید، نیروگاه 95 لیتری کامینز!

کامینز با موتورهای دیزلی در پیکاپ‌ها و کامیون‌ها شهره است اما بزرگ‌ترین شاهکار این شرکت یک هیولای ۹۵ لیتری با نام QSK95 و ۴۴۰۰ اسب بخار است که برای کامیون‌های عظیم معدنی طراحی شده است.

کامینز نامی آشنا در دنیای موتورهای دیزلی محسوب می‌شود که نه‌تنها در پیکاپ‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های سنگین، بلکه در کشتی‌ها، ماشین‌آلات ساختمانی و سیستم‌های برق اضطراری نیز ردپای پیشرانه‌های آن به چشم می‌خورد؛ اما در میان محصولات متنوع این شرکت، یک موتور از همه متمایز است که QSK95 نام دارد. این یک نیروگاه دیزلی ۱۶ سیلندر با حجم ۹۵ لیتر است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این هیولا با وزن خشک ۱۳ تن، طول ۳.۶۶ متر، عرض ۱.۷۳ متر و ارتفاع ۲.۴۶ متر، برای کامیون‌های عظیم معدنی و کاربردهای دریایی و ریلی طراحی شده است. این موتور کامینز در دو نسخه برای کامیون‌های معدنی عرضه می‌شود:

  • QSK95 4400 با ۴۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷,۶۵۰ نیوتن متر گشتاور
  • QSK95 3800 با ۳۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵,۲۵۰ نیوتن متر گشتاور

این موتور با ۱۶ سیلندر و حجم عظیم ۹۵ لیتر، نه‌تنها بزرگ‌ترین موتور دیزلی کامینز بلکه یکی از قدرتمندترین موتورهای دنیا برای کامیون‌های معدنی محسوب می‌شود.

نیروگاهی برای کامیون‌های معدن

موتور کامینز QSK95 برای بزرگ‌ترین کامیون‌های معدن جهان طراحی شده که می‌توانند بیش از ۳۰۰ تن بار را در یک نوبت جابه‌جا کنند. این کامیون‌ها آن‌قدر بزرگ‌اند که کابین راننده در ارتفاع حدود ۶ متری از سطح زمین قرار دارد و دسترسی به آن نیازمند بالا رفتن از پله‌های بلند است. ازجملهٔ این کامیون‌های عظیم می‌توان به کاترپیلار 797F با ظرفیت ۴۰۰ تن، بلاز ۷۵۷۱۰ با ظرفیت ۴۵۰ تن و کوماتسو 980E با ظرفیت ۳۶۰ تن اشاره کرد. کوماتسو که سابقهٔ همکاری دیرینه‌ای با کامینز دارد، از موتور QSK95 در بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مدل خود یعنی 980E استفاده می‌کند. در این کامیون، موتور موردبحث با نام SDA16V190-1 شناخته می‌شود اما در اصل همان QSK95 است. همکاری کوماتسو و کامینز سال‌هاست که ادامه دارد و مدل‌های دیگر مثل کوماتسو 730E (با موتور ۲۰۰۰ اسب بخاری QSK50) و 830E (با موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری QSK60) نیز از موتورهای کامینز استفاده می‌کنند.

مقایسه با دیگر موتورهای عظیم

هرچند QSK95 با ۴۴۰۰ اسب بخار یکی از قوی‌ترین موتورهای کامیون‌های معدنی محسوب می‌شود اما رقبایی هم دارد که یکی از آن‌ها رولزرویس MTU 20V4000 با ۴۰۰۰ اسب بخار است. از این موتور در کامیون لیبهر T-284 استفاده می‌شود. یکی دیگر از رقبای نیروگاه کامینز، موتور C175-20 کاترپیلار است که با ۴ هزار اسب بخار قدرت در کامیون کاترپیلار 797F استفاده می‌شود ولی بااین‌حال، QSK95 در نسخه ۴۴۰۰ اسب بخاری همچنان در صدر جدول قدرت قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۱ رای
منبع
Slashgear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    و همچنان ایران‌خودرو با بنز کله نارنجی ۳۵۰ اسبی

    موافقم 100
    مخالفم 12
    1. احمد

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      350چیه داداش 240اسب سالهاست وتازه شده300اسب

      موافقم 43
      مخالفم 2
    2. V12

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      داداش اون که کامیون معدن نیست

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. KAIZEN

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (428 ديدگاه)

    فکر کنم کاترپیلار یه سر و گردن بالاتر باشه

    موافقم 33
    مخالفم 15
  3. amirboss

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1029 ديدگاه)

    برای این کامیونها اسب بخار درجه دوم اهمیت قرار داره.
    کاش به گشتاور تولیدی وحشتناک این موتورها هم اشاره میشد.
    توان تولیدی:
    ۴۰۰۰ – ۴۴۰۰ اسب بخار
    ۲۹۸۳ – ۳۲۸۱ کیلووات
    گشتاور:
    ۱۱۶۷۱ – ۱۲۸۳۸ پوند-فوت
    ۱۵۸۲۴ – ۱۷۴۰۶ نیوتن متر

    موافقم 91
    مخالفم 5
    1. منصور

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (112 ديدگاه)

      مگه با گیربکس نمیشه توان رو به هر گشتاوری که می خواهیم تبدیل کنیم؟

      موافقم 8
      مخالفم 48
      1. amirboss

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1029 ديدگاه)

        بستگی به خیلی مسائل فنی داره داداش.
        اما درکل این گیرباکس هست که نقش یه مبدل دور و گشتاور رو ایفا می‌کنه و درنهایت به چرخ ها تحویل میده.
        اما چون کاربری خودروها باهم تفاوت داره، موتور طراحی شده برای هر کلاس خودرو هم باهم متفاوته.
        مثلاً امروزه نمیشه یه موتور با کورس بالای پیستون رو که جهت تولید گشتاور بالا طراحی شده رو تو یه سوپراسپرت استفاده کرد حتی هرچند گیرباکسی طراحی کنیم که نسبت دنده بالایی داشته باشه یا از دنده های اوردرایو استفاده بشه (البته در دهه های قبل از ۴۰ و ۵۰ معمولا از این فرمول در خودرو های اسپرت استفاده میشد که اونم از فقدان دانش فنی تو اون زمان بوده)

        موافقم 18
        مخالفم 1
      2. ممد میانه

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (50 ديدگاه)

        داداش تو میتونی از موتور پراید با گیربکس گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر بگیری ولی سرعتت نهایتا ۱ کیلومتر برساعت می‌شه.

        قدرت با اونه که در عین کم نشدن دور گشتاور رو به‌بره بالا

        موافقم 5
        مخالفم 4
      3. رهام

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دوست عزیز خروجی موتور گشتاوره ک وارد گیربکس میشه و با دنده های گیربکس میتونید دور ثابت موتور رو به دورها و سرعتای مختلف تبدیل کنید..دنده سبک و سنگین…
        به زبان ساده توان توی سر سیلندر از طریق پیستون و شاتون ک بازوی میل لنگ هست باعث چرخش میل لنگ میشه و نیرو و دور خروجی میل لنگ میشه گشتاور موتور ک وارد گیربکس میشه..دوستان با تجربه عزیز اگه نظر بنده مشکلی داره لطفا بهم بگید ممنون میشم.

  4. F22RAPTOR

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2677 ديدگاه)

    موتور 8 سیلندر اسکانیا تو نسخه 750 اسبی و 16 لیتر حجم
    اگه اسب بخار رو فاکتور بگیریم و ضربدر 6 کنیم میشه 4500 اسب
    16 لیتر رو هم ضربدر 6 کنیم میشه 96 لیتر
    تقریبا بازدهی موتور برابره
    ولی خب گشتاور دیگه خداست این موتور

    موافقم 25
    مخالفم 7
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (501 ديدگاه)

      اگر اینجوریه موتور دیزل پاور استروک فورد حجمش ۶.۸ هست دو برابر کنیم میشه ۱۳.۶ و قدرتش میشه ۱۰۰۰ اسب پس اگر به حجم ولوو برسه و ۳ لیتر بهش اضافه کنیم نزدیک ۱۳۰۰ اسب میشه.این محاسبات کاملا غلطه وقتی حجم و ابعاد بزرگ میشه کلا همه چی عوض میشه.بگذریم به اسمها دقت کنید کاترپیلار کوماتسو لیبیهر دیوانه کنندس این اسمها.از بچگی عاشق ماشینهای راه سازی بودم با اون رنگ زرد و نارنجی خاص.کتاب حرفه و فن وسطش ۴تا عکس بود لودر غلتک گریدر بلدوزر هر روز می‌شستم نگاه میکردم

      موافقم 35
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1524 ديدگاه)

        به رنگشون میگن زرد صنعتی

        مطلبی هم راجع به باز و بسته کردن زنجیر بلدوزر بگم چون دوست داری
        بیشترین موردش برای تعویض و یا بهتر بگم تعمیر دنده‌چرخه. غیر اون اگه چرخ جلو یا رولیک‌ها مشکلی داشته باشن زنجیر باید باز بشه
        دنده‌چرخ یا همون چرخ محرک که عقب هست به مرور فرسوده میشه و باید عوض بشه اما هم اینکه براحتی گیر نمیاد و هم خیلی گرونه برای همین دنده‌چرخ فرسوده که سائیده شده و پائین رفته رو با جوش پر میکنن و بالا میارن و با سنگ فرز یه شکل دنده هم بهش میدن که باقی کار با حرکت توی بوشهای زنجیر درست میشه
        و باز کردن زنجیر که کار نسبتا سنگینی هست:
        زنجیر به تعداد مساوی از چهار جزء تشکیل شده
        بوش پین لنگ و کفشک
        پین و لنگ که بهم وصل میشن اسکلت اصلی زنجیر هستن. لنگ در جهت طول زنجیر و پین عمود بهش بهم وصل میشن. کفشک روی لنگ بسته میشه که با زمین در تماسه و بوش هم دور پین هست که دنده‌چرخ اونو به حرکت درمیاره
        هر زنجیر یک پین بازشو داره معروف به مستر پین که با یه سوراخ یا علامت کوچیک روش مشخصه. مستر پین رو پیدا میکنی و حرکت میکنی تا بیاد پشت چرخ عقب چند سانتی‌متر بالاتر از زمین قرار بگیره. یه ابزار دست ساز شامل یه پلوس نیم متری که یه لوله عمود بهش به عنوان دسته جوش داده شده، نوک پلوس روی مستر پین نگه میداری یه نفر دیگه با یه پتک سنگین محکم به طرف دیگه پلوس میزنه. اگه جاگیری خوب باشه معمولا با ده تا بیست ضربه مسترپین از جا درمیاد. اونوقت آروم حرکت میکنی و زنجیر در امتداد خودش جلو پهن میشه. بستنش هم باید زنجیر رو با دیلم برگردونی و دو لنگ رو به نقطه مناسب برسونی و پین رو آغشته به گریس کنی و با پتک جا بزنی
        جالب اینکه سر اون پلوس به مرور در اثر ضربه پتک مثل کله قارچ باز میشه (با اینکه پلوس جزء سخت ترین قطعات هست) اما پین حتی یه مو هم تغییر نمیکنه که اگه تغییر کنه دیگه جا نمیره

        موافقم 22
        مخالفم 2
      2. F22RAPTOR

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2677 ديدگاه)

        بله سخن شما کاملا درسته
        من یه حساب خیلی پیش پا افتاده کردم
        و فک میکردم با این حجم موتور
        شاید باید توان بیشتر ازینا درست کنه

        موافقم 7
        مخالفم 1
  5. کامران

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    الله اکبر به این قدرت!!! چکار می کنند این خارجیا😶😵‍💫

    موافقم 14
    مخالفم 9
    1. سراب بالاسی

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خودت چی تا به حال چی کار کردی برای کشورت ..مگر مهندسین ایران از مریخ بیان خودت هم به عنوان ایرانی چهار تا پیچ و مهره تا به حال باز و بسته کردی؟؟؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 23
  6. samurai

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (655 ديدگاه)

    کوماتسو بد نداره هر کی بخره خودم گارانتیش میکنم :))

    موافقم 8
    مخالفم 8
  7. GENERAL CORVETTE

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (159 ديدگاه)

    کاش کاترپیلار
    پیکاپ و شاسی بلند هم بسازه
    جالب میشه
    موتورسیکلت هم بسازه جالب میشه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. Evan

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    حاجی پرام تو فقط نگا رادیاتشو چه گندسس😬😐
    خدا میدونه چن لیتر اب اون تو جا میگیره

    1. Jef nazari

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      فقط رادیاتش اندازه یه پرایده🥴😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا