خودروهای سنگین

ملاقاتی نزدیک با داف XF530 / ایکس اف ۵۳۰؛ بررسی فنی، تجهیزات و قیمت

آنچه در مقاله ملاقات با داف ایکس اف ۵۳۰ می‌خوانید:

 

تاریخچه شرکت داف تراکس

شاید کمی عجیب باشد که سازنده یکی از بهترین کشنده‌های اروپا کشوری باشد که در صنعت خودروی‌های سواری جهان هیچ جایی ندارد. در واقع می‌توان گفت داف تنها کمپانی خودروسازی هلندی است که البته اکنون تحت مالکیت شرکت آمریکایی پکار قرار دارد. البته باید ذکر کرد که شرکت سیان ایچ هم یک کمپانی هلندی-آمریکایی محسوب می‌شود اما حوزه فعالیت این شرکت به ساخت ماشین‌آلات کشاورزی محدودشده و تاکنون در صنعت خودروهای باربری فعالیت نکرده.

داف تراکس (DAF TRUCK) از ۹۰ سال پیش، یعنی سال ۱۹۳۲ شروع به فعالیت کرد. البته داف در ابتدا یعنی سال ۱۹۲۸ اقدام به تولید خودروهای سواری کرد اما این پٰروژه آن‌چنان شکست خورد که داف حتی حاضر نشد برای یک‌بار هم که شده دوباره شانس خود را در این حوزه امتحان کند. سال ۱۹۹۳ کمپانی داف علیرغم پیشرفت‌های کم‌نظیری که داشت ورشکست شد و سرانجام در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت آمریکایی پکار (سومین شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین جهان بعد از دایملر و ولوو) خریداری شد.

داف مخترع و سازنده اولین کامیون‌های هیبریدی و هیبریدی-دیزلی بود. همچنین ایکس اف ۱۰۵ کشنده‌ای از کمپانی داف بود که در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان برترین کامیون سال معرفی شد.

اکثر کابین‌های کشنده‌های داف در کشور بلژیک تولید می‌شود. کامیون‌های داف به راحتی و کاربردی بودن کابین و رانندگی آسان شهرت دارند.

در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ بررسی داف ایکس اف ۵۳۰، جدیدترین کشنده داف در ایران رفته‌ایم. با پدال همراه باشد.

همچنین بخوانید: نگاهی به قوی‌ترین کشنده ولوو در ایران و جهان

همچنین بخوانید: نگاهی به رنو تی ۵۲۰ جدیدترین و قوی‌ترین کشنده رنو در ایران

کابین و امکانات رفاهی ایکس اف ۵۳۰

بلافاصله پس از ورود به کابین ایکس اف ۵۳۰ طراحی زیبای فضای داخلی به‌خصوص طراحی غربیلک فرمان نظرمان را جلب می‌کند. کیفیت فوق‌العاده متریال استفاده شده در کابین نیز به نحوی بود که ما در ابتدای ورود به مابین متوجه کارکرده بودن این کشنده (۲۰۰ هزار کیلومتر) نشدیم و گمان کردیم که صفر کیلومتر است! کابین این کشنده همان‌طور که انتظارش را داشتیم بسیار جادار و بزرگ‌تر از حد معمول بود. البته متأسفانه فرصت نشد تا رانندگی با این کشنده را هم تجربه کنیم اما آن‌طور که وب‌سایت رسمی داف و سایت‌های داخلی و خارجی از این کشنده تعریف می‌کنند باید رانندگی با آن هیجان‌انگیز باشد!

اما اگر بخواهیم کمی از امکانات رفاهی این کشنده مدرن صحبت کنیم باید به چراغ‌های جلو و عقب LED، تنظیم شدت نور کابین، تاخوگراف دیجیتال، کولر و بخاری درجا، سیستم تهویه اتوماتیک، دو تخت خواب، گرم‌کن و چراغ مطالعه تخت خواب اصلی، کنترل سیستم تهویه مطبوع از تخت خواب اصلی، گرم‌کن صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در جهات مختلف، صندلی بادی راننده و شاگرد، کروز کنترل هوشمند، اینتاردر و ریتاردر، یخچال ۶۲ لیتری و … اشاره کرد.

سری ایکس اف داف از سه نوع کابین Comfort و Space و Super Space استفاده می‌کند. تفاوت اصلی این کابین‌ها ارتفاع آنها بوده. بیشتر ایکس اف ۵۳۰ های وارداتی از کابین Super Space استفاده می‌کنند. فضای این کابین نزدیک به ۱۳ متر مکعب است که به‌نوبه خود فوق‌العاده محسوب می‌شود.

مجموع حجم باک اصلی و باک ذخیره آن به ۱۵۰۰ لیتر می‌رسد.

امکانات ایمنی ایکس اف ۵۳۰

امکانات ایمنی این کشنده آن‌قدر زیاد است که اگر بخواهیم همه آنها را جزءبه‌جزء بگوییم با چند ده دقیقه زمان برای خواندن این مقاله صرف کنید! ویژگی‌های ایمنی ایکس اف ۵۳۰ عبارت‌اند از کمربندهای ایمنی پیش کشنده، ایربگ رانند، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار برخورد جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)، کنترل پایداری خودرو (VSC)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با EBS،ABS،AEBS، دوربین‌های جانبی، سیستم تشخیص فشار بار روی محورها، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی و…

مشخصات فنی ایکس اف ۵۳۰

اما اگر بخواهیم کمی از مشخصات فنی داف ایکس اف ۵۳۰ پیش از هر چیز باید به موتور MX-13 PACCAR اشاره کرد. این موتور ۶ سیلندر ۱۲.۹ لیتری قادر به تولید ۵۳۰ اسب بخار قدرت در دور ۱۶۵۰ و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور در دور ۱۴۲۰ است. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۶ است. این کشنده از گیربکس ۱۶ سرعته اتوماتیک ZF تراکسون استفاده می‌کند. هماهنگی این موتور و گیربکس باعث شده تا مصرف سوخت ایکس اف ۵۳۰ بین رقبای خود به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

محور عقب این کشنده از نوع SR1360T ECAS بوده و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد قابلیت سنجیدن فشار بار روی محور را دارد. داف ایکس اف ۵۳۰ در بازار جهانی به‌صورت تک و جفت محور قابل‌خرید است اما در بازار ایران فقط نسخه تک محور آن موجود است. وزن خالص این کشنده حدود ۸.۵ تن است و تا ۵۰ تن ظرفیت حمل بار دارد. فاصله بین دو محور جلو و عقب، طول و عرض این کشنده به ترتیب ۳.۸، ۶.۲ و ۲.۵ متر می‌رسد.

قیمت ایکس اف ۵۳۰

قیمت نسخه‌های کارکرده (ببین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر) ایکس اف ۵۳۰ برای واردکننده حدود ۴ میلیارد تومان آب می‌خورد. اما با احتساب هزینه‌های پلاک گذاری، گمرک و … این کشنده در بازار حدود ۶ میلیارد تومان قیمت می‌خورد. البته نسخه‌های صفر کیلومتر این کشنده نیز حدود ۸ میلیارد تومان قیمت دارند.

در پایان از جناب آقای مهدی سرخابی جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات و خودروهایشان به تیم تست مجله پدال کمال تشکر لازم را به عمل می‌آوریم.

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۹۱۱

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    کامیون بسیار عالی. داف هم رقیبی سخت برای ولوو هست

    موافقم ۷۹
    مخالفم ۵
    1. رضا

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بعدش میگن چرا مردم اعتراض میکنن ؟ چرا الکی باید اینقدر قیمت براش بگذارن ؟ قیمت خارج از ایران ۱ میلیارد تومانه ولی اگه بیاد ایران کار کنه ۸ میلیارذ تمام میشود . چرا ؟ به خاطر منافع آقایان خاص تا بتونن کامیون های چینی را بفروشن

      موافقم ۱۱۴
      مخالفم ۳
      1. شایان

        ۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (29 ديدگاه)

        آقا نگید خودروی چینی، بگین زباله چینی

        موافقم ۶۳
        مخالفم ۳
    2. abbas

      ۲۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داف کشنده بسیار با کیفیتی هست .بهتر بود تیم پدال نسخه XG+ 530 رو هم برسی میکردند که بهترین کامیون سال ۲۰۲۲ شد.

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  2. T

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    عجب دافی!

    موافقم ۱۱۱
    مخالفم ۴
    1. دیجی

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (205 ديدگاه)

      دافه چنیمیه

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۹
    2. افشار

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (591 ديدگاه)

      😂

      موافقم ۶
      مخالفم ۲
  3. Royal Driver UK 70

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (666 ديدگاه)

    خیلی کامیونه موفقیه

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۲
    1. همایون

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کامیونه؟!
      دسته سازندش درد نکنه.
      #سازنده‌ی_دسته‌دار
      #هکسره

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۳
  4. احمدرضا

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (471 ديدگاه)

    کامیون مورد علاقم

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۳
  5. Amg

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    با سلام
    به عنوان یکی واردکننده های کامیون وارداتی اورپایی
    به خدمت دوستان عرض کنم این داف ها اصلا با شرایط ایران سازگار نمی باشند ،در ایران بهترین گزینه ولوو می باشد

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۷۲
    1. GMA

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (286 ديدگاه)

      چرا؟!

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۴
      1. Volvo fh

        ۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (227 ديدگاه)

        سلام،چون یورو ۶هست ،با گازوییل ایران سازگار نیست .
        ولوو های یورو ۶هم مشکل دارن
        تو ایران فقط تا یورو ۳خوب هست ،بالاتر موتور ب مشکل میخوره

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۷
    2. Royal Driver UK 70

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (666 ديدگاه)

      خیلی خوبه که حاجی

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۴
    3. جمشید

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (320 ديدگاه)

      این ماشین در آلمان به منظور عرضه در بازارهای هدف در کل دنیا تولید میشه و در واقع همه خودروهای آلمانی چه سواری و چه کامیون همینطوری هستن

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳
  6. Payfast

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    به مانند یک سری شرکت ها، فقط اسم داف کافیه😂

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۵
  7. mb675

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من سوار نسخه ۴۸۰ شدم واقعا فوق العاده است

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  8. Hamilton1970

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (59 ديدگاه)

    نمیدونی چه دافیه چشت روز بد نبینه🤣
    ولی واقعا قیمت ناعادلانه و کی…. داره💔

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
  9. حسام

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    والا قیمتش در مقابل ماشینهای دیگه مفته ،طرف لندکروز مدل۲۰۱۳رو که بالای ۲۰۰هزار کار کرده کذاشته۸میلیارد بعد صفر این ماشین که هم میشه باهاش امرار معاش کرد و هم زندگی به این قیمته،

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۳
    1. Afg

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (396 ديدگاه)

      مسبب اصلی این وضعیت تعداد انگشت شمار ی هستن که سالهاست خونه مردم رو توشیشه کردن همونا لندکروز وارد میکنن میفروشن ۱۴ میلیارد داف وارد میکنن میفروشن ۸میلیارد دنا تولید میکنن میفروشن ۶۰۰ میلیون کوئیک میشازن بالای ۲۰۰ میلیون میفروشن اونا ملت رو به مرگ میگیرن که به تب راضی شن
      گفتن اینکه قیمت ۸میلیادی برای این کامیون خوبه چون لندکروز رو ۱۴ میلیارد قیمت گذاشتن یه اشتباه بزرگه به قول خودتون این کامیون برای امرار معاشه ولی لندکروزو کسی سوار میشه که راهای زیادی برای امرار معاشش داره

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۲
  10. aliakbarkhoei

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    نباید اینقدر گرون باشه.

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲
  11. بهروز

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دل و داف که میگن اینه پس

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  12. سوری

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،من هم ولوو داشتم وهم اسکانیا والان یک ساله داف ۴۸۰دارم این کامیون فوق العاده عالیه باور کنین ولوو و اسکانیا از هر لحاظی به گرد پاش نمیرسن،تنها ایراد این برند کامیون که با ورود تعداد بالای این کامیون به کشور در سالهای اخیر ،در حال رفع شدن هست و روز به روز بهتر و بهتر میشه خدمات پس از فروش و لوازم و مکانیک هست که اونم همان طور که گفتم داره روز به روز بهتر میشه،،یه چشمه ولوو و اسکانیا رو با داف مقایسه میکنم تا تفاوت این برندها براتون جا بیفته،،ولوو روی یک‌ملیون دویست هزار کیلومتر کارکرد بایست موتورش باز بشه و تعمیر اساسی روش صورت بگیره،اسکانیا روی یک ملیون وپانصد،،،اما داف با موتور پاکار آمریکا قدرتمندترین موتور کامیون جهان روی پنج میلیون موتورش تعمیر میشه،،…..

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  13. محمد

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تو دست اندازهای آسفالت عالیه ولی در خاکی نه. خوشگلیشم که نگو و نپرس

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  14. مجید

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    إن شاإلله کامیون داف نصیبم بشه. چون خیلی علاقه به کامیون کشنده دارم. حالا هم هر چی داشتم فروختم. دیگه یک فوتون گرفتم. إن شاالله تا ۳ روز دیگه میزنم به کار.

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  15. جابر

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بعضیا دارین از روی شکم خالی از روی چی عرض کنم؟جسارت نشه نادانی نظر میدهید توقع چی دارید؟الیته من خودم راننده هستم.
    مرد حساب مرد مؤمن.. تعدادی دلال سر دولت رو کردن زیر برف دارن دلالی خودشان را می کنند دلالان نمی گذارن شما نظر درستی بدین…کامیون کشنده کلأ وسیله نقلیه ای که کارش اشتغال آفرینی برای اقشار جامعه است مانند یک شغل باید توسط دولت ایجاد شود در بخش خصوصی دولت باید تلاش کند شغل ایجاد شود..کامیون کشنده باید توسط دولت و وزارتخانه یه قیمت دولتی با ارز دولتی وارد کشور شده برای حمل ونقل عمومی توزیع در اختیار قرار گیرد.شما رفتین تعداد اندکی دلال واردکننده رو بجان ملت انداختین کشنده یک میلیاردی رو هشت میلیارد تو پاچه شما می کنند ای کاش می فهمیدی کشوری که کشنده داف به ما میده بشدت نیاز به تفت وگاز ایران داره دولت بشدت نیاز به صادرات نفت به آن کشور دارد.چرا نباید فریاد سر دولت بکشیم نفت وگاز با کامیون کشنده تهاتر کند تا کامیون کشنده ارزان دست مصرف کننده داخلی برای ایجاد اشتغال برسد؟؟ جالب است وقتی هشت میلیارد را هم می پردازیم برای اینکه دلالا لو نرون یک گذارشی حین تحویل کشنده از شما می گیرن خیلی راحت می گید ممنون هستم از شرکت آقای ایکس که چنین کشنده گرانقیمت خوشگلی به من فروخت.مردحساب تو رانند تو مالک چند سال بدبختی کنین تا هشت میلیارد تومان از این کامیون درآمد کسب کنی؟واقعأ بعضی غارتگرا چی به سر ما ملت ایران دادن.حقمان هست برای دفاع گروه تروریستی کومله له مرگ ژینا کرد را بدورغ بکنن توی پاچه نظام به ناحق بگویند پلیس او را کشته اینگونه کشور نازنین مان را تخریب مورد اغتشاش قرار دهند.وقتی نمی فهمیم چی حق است بله باید کشنده ۱میلیاردی رو۸میلیارد بکنن تو پاچمان ۲۰سال بدویم نتونیم ۸میلیارد پول شو دربیاریم یا باید شبانه روز در بیابان باشیم اقساط دیر نشه یا….

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  16. جابر

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدا لعنت کند دشمنان داخلی رو ### هر چی غارتگر بود انداخت بجان کشور.واردات کامیون کشنده را داد دست بخش خصوصی.کشوری که۴۳سال تحریم است باید اکثر کالاهای مورد نیاز ملت توسط بخش بازرگانی دولتی وارد کشور شود دولت پول ندارد اما نفت وگاز فراوان دارد باید نفت وگاز به کشور تولیدکننده صادر در عوض کامیون کشنده تهاتر نماید.طوری سر دولت را کردن زیر برف حاضر است هر بشکه نفت رو۱۰دلار ارزانتر به کشور تولیدکننده کامیون بفروشد اما حاضر نباشد هر بشکه نفت رو برای واردات کامیون۱۱دلار بخاطر اشتغال رانندگان مستقیم به کمپانی داف در آن کشور تولیدکننده بفروشد.باید درآمد عایده از صادرات نفت وگاز رو به بدبختی از طریق بانک ثالثی دریافت به بانک مرکزی ایران انتقال آنوقت دلالان با فریب وکلاه گذاری سر بانک مرکزی دلار وارداتی را دریافت مجدد به کشور سازنده کشنده داف برگردانند کامیون کشنده خریداری به ایران انتقال با درآمد میلیاردی سر رانندگان کلاه بزارن اینگونه کسب سود میلیاردی کنند.انوقت داخل شرکت از تحویل گیرنده کامیون گذارش می گیرن ما هم به به چهچه می کنیم میگیم از شرکت فلان تشکر می کنیم زندگی ما رو بصورت نقدی غارت کرد کشنده خوشگل دافی به ما تحویل داد.نه عزیزم باید سر دولت فریاد بزنی باید رانندگان جلوی مجلس شورای اسلامی تحسن کنند دولت را مجبور کنند بخش بازرگانی دولتی با تهاتر نفت وگاز از کشور سازنده کامیون کشنده رو ارزانتر وارد به جوانان جویای اشتغال تحویل دهد نه بخش خصوصی یعنی چه ؟؟؟وقتی نمی دانیم چی سرمان میارن حقان است اینگونه گروهی تروریست اغتشاشگر بجان امنیت خوشگل کشور عزیزمان بیافتن.

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  17. کامبیز

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    فقط ولوو و بنز. بقیه خوبن ولی پرچمدارشون این دوتاست. لامصب رخ ولوو اف هاش رو نگاه کن، خودبخود میری دنبال گواهینامه پایه یک. واقعا محشره.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا