تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان؛ داستان بنز 5K3 و هر آنچه باید بدانید

پنج‌شنبه 6 دی 1403 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
20
در یکی دیگر از مقالات تاریخی مجله پدال به بررسی اولین کامیون دیزلی جهان پرداختیم که توسط مرسدس بنز ساخته شد.
تبلیغات

تکنولوژی حمل‌ونقل در بیش از یک قرن اخیر تکامل شگفت‌انگیزی داشته است. امروزه انواع مختلف حمل‌ونقل از خودرو گرفته تا قایق و هواپیما را می‌بینیم. یکی از نوآوری‌های ویژه‌ای که باعث شده سفرهای تجاری راحت‌تر صورت بگیرد معرفی پیشرانه دیزلی است که از سوخت دیزل یا گازوئیل استفاده می‌کند. این سوخت در اکثر کشورها گران‌تر از بنزین است هرچند کندتر می‌سوزد و گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در وسایل نقلیه بزرگ‌تر و باری همچون کامیون‌هاست.

همچنین بخوانید: محبوب‌ترین برندهای کامیون در آمریکا

در عصر مدرن، کامیون‌های دیزلی را می‌توان هر جایی پیدا کرد. این وسایل نقلیه توسط شرکت‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و در حال حاضر کامیون‌های قدرتمند زیادی قابل خریداری هستند. کامیون‌های دیزلی بیش از 100 سال است که در جاده‌ها تردد می‌کنند و ریشه تولید آن‌ها به سال 1923 بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک شرکت به نام بنز اند سی چنین وسیله‌ای را تولید کرد. مهندسانی که در آن زمان اولین کامیون دیزلی جهان را تولید کردند شاید هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که در یک قرن آینده چه تأثیری روی دنیای خودرو خواهند گذاشت. مقاله‌ای که مطالعه می‌کنید به تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان اختصاص دارد، کامیونی که توسط بنز اند سی (Cie) تولید شد.

تا دهه 20 میلادی خودروها کاملاً شناخته شده بودند. اولین کامیون چند دهه زودتر یعنی در دهه 90 قرن نوزدهم و توسط گوتلیب دایملر تولید شد اما تکنولوژی بکار رفته در آن با اولین کامیون دیزلی جهان تفاوت‌های زیادی داشت. در آن زمان عطش زیادی بین مخترعان برای پیشرفت صنعت خودرو وجود داشت و بنز اند سی تمرکز خود را روی قوای محرکه محصولاتش گذاشت. سوخت دیزل به اندازه بنزین توانا بود اما کندتر و با راندمان بالاتر می‌سوخت. به همین خاطر یافتن راهی برای تولید کامیونی با پیشرانه دیزلی می‌توانست یک دستاورد بزرگ باشد، چیزی که بنز اند سی به آن دست یافت.

کامیون سال 1923 بنز اند سی از پیشرانه 4 سیلندر OB 2 که 45 اسب بخار قدرت داشت استفاده می‌کرد. این پیشرانه نه تنها کم‌مصرف‌تر از پیشرانه‌های بنزینی زمان خود بود بلکه طبق تبلیغات شرکت سازنده می‌توانست از دیگر سوخت‌ها همچون گاز و روغن پارافین هم استفاده کند. در همان سال شرکت دایملر موتورن گزل شافت نیز در آستانه توسعه پیشرانه دیزلی تزریق هوای خود بود. این پیشرانه 4 سیلندر در دور 1000 حدود 40 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نمایش کامیون و اتوبوس مجهز به این پیشرانه در برلین احساسات زیادی را برانگیخت. بنز اند سی به همراه دایملر موتورن گزل شافت بی‌شک پیشتازان دنیای کامیون‌های دیزلی بوده‌اند. تلاش‌های آن‌ها راه را برای تولید اولین کامیون‌های تولیدی دیزلی در دهه 30 میلادی هموار کرد.

اما بد نیست به خودروهای دیزلی نیز بپردازیم. چند سال پس از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان، هر دو شرکت بنز اند سی و دایملر موتورن گزل شافت زلزله‌ای بر پا کردند. در سال 1926 این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند تا دایملر بنز شکل گیرد، شرکتی که در دوران مدرن با نام مرسدس بنز شناخته می‌شود. با این تغییر و تحول، علاقه زیادی به تولید وسایل نقلیه دیزلی وجود داشت. در واقع با فاصله‌ای اندک شاهد معرفی خودروهای سواری با پیشرانه دیزلی بودیم. در سال 1936 دو شرکت موردبحث اولین خودروی سواری دیزلی تاریخ با نام مرسدس بنز 260 D را معرفی نمودند. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر با 44 اسب بخار قدرت در دور 3200 استفاده می‌کرد و مصرف سوخت کمی داشت. در واقع مرسدس بنز 260 D با یک باک سوخت مسافت حدود 400 کیلومتری را طی می‌کرد و بعدها نیز با اندکی تغییرات توانست به شعاع حرکتی 500 کیلومتری دست یابد.

چنین عملکردی باعث شد محصول مرسدس بنز گزینه‌ای ایده آل برای رانندگان تاکسی باشد، کسانی که طبیعتاً به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها بودند. پس از چندین سال مرسدس بنز همچنان به تولید پیشرانه‌های دیزلی قوی‌تر ادامه داد. هم‌اکنون بیش از یک قرن از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان و تقریباً 90 سال از زمان تولید اولین خودروی سواری تاریخ می‌گذرد و باور شرایط فعلی دنیای خودرو و پیشرفت‌های رخ داده در آن تقریباً غیرممکن است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.