مان به دنبال تولید 200 کامیون هیدروژنی؛ آیا آینده حملونقل تغییر میکند؟
دومین سازنده بزرگ وسایل نقلیه سنگین در اروپا با انتشار بیانیهای عجیب اعلام کرده 200 دستگاه کامیون هیدروژنی را تولید خواهد کرد. مان حتی در همین بیانیه تعهد خود به تولید وسایل نقلیه برقی را مجدداً اعلام نموده است.
نکته جالب آنکه مان در بیانیه خود اظهار داشته کامیونهای هیدروژنی را به برخی از مشتریانی که محمولههای سنگین همچون قطعات توربینهای بادی را حمل میکنند خواهد فروخت. عجیب دیگر اینکه شرکت موردبحث میگوید هنوز سالها زمان برای تجاریسازی تکنولوژی هیدروژنی باقی مانده است. این بیانیه در حالی منتشر شده که الکساندر ولاسکمپ مدیرعامل مان به خبرنگاران گفته بود:
رقابت مؤثر هیدروژن با کامیونهای برقی غیرممکن است. شما امروز نمیتوانید هیدروژن را با قیمتی کمتر از 13 یا 14 یورو خریداری کنید. درعینحال هم باید گفت هیدروژن پاک نیست و زمانی که هیدروژن پاک داشته باشیم باید صنایع فولاد، سیمان و یا پلاستیک را نیز به میدان بیاوریم
با این تفاسیر، چرا مان همچنان به دنبال سرمایهگذاری روی محصولات هیدروژنی است؟ ولاسکمپ با تأکید مجدد میگوید این کار تنها برای تست و بررسی فرضیههای مان است:
ما شاید از هیدروژن برای حملونقل در سال 2035 استفاده کنیم اما این کار فقط زمانی صورت میگیرد که هیدروژن پاک با قیمت مناسب در دسترس باشد و زیرساختهای لازم نیز توسعه یافته باشند.
البته دیگر مدیران مان نیز اظهاراتی مشابه ولاسکمپ را بر زبان آوردهاند. فردریک زوم مدیر تحقیق و توسعه این شرکت میگوید مان معتقد است تا استفاده تجاری از هیدروژن زمان زیادی باقی مانده است. او خاطرنشان میسازد:
مان به تحقیق و توسعه درباره تکنولوژی هیدروژنی بر پایه محصولات برقی ادامه میدهد.
یکی دیگر از اعضای هیئتمدیره نیز گفته مان انتظار دارد کامیونهای برقی در آینده بخش اعظم کاربریهای مصرفکنندگان را تشکیل دهند؛ اما با این وجود مشخص است که محصولات هیدروژن جزو اهداف مهم مان در آینده هستند و این شرکت قبلاً اعلام کرده کامیونهای سلول سوخت هیدروژن خود را بهصورت محدود در سال 2025 روی خط تولید خواهد برد. این کامیونها که مان gTGX نام دارند از تانک 56 کیلوگرمی سود میبرند و میتوان در عرض 15 دقیقه آنها را با هیدروژن تحتفشار 700 بار پر کرد. همچنین کامیونهای موردبحث در هر کیلومتر کمتر از 1 کیلوگرم دیاکسید کربن تولید میکنند و بر اساس قوانین اتحادیه اروپا جزو وسایل نقلیه بدون آلایندگی دستهبندی میشوند. مان اظهار میدارد پیشرانه درونسوز هیدروژنی موردبحث 2500 نیوتون متر گشتاور تولید میکند که برای حمل بیش از 100 تن بار کافی است.