خودروهای سنگینرنو

نگاهی به رنو تی ۵۲۰ (T 520)، قوی‌ترین و جدیدترین کشنده رنو در ایران

وقتی رنو برای رقبا خط و نشان می‌کشد!

آنچه در مقاله معرفی رنو تی ۵۲۰ می‌خوانید:

مقدمه

همه ما با رنو ۵ و یا تندر ۹۰ خاطره داریم. همه ما از طراحی و تکنولوژی‌های عجیب به کار رفته در رنو تالیسمان و کولئوس شگفت زده‌ایم؛ اما آیا تا به حال به بخش خودروسازی سنگین رنو یعنی رنو تراکس (Renault Trucks) توجهی کرده‌اید؟!

در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ بررسی جدیدترین و قوی‌ترین کشنده رنو در بازار کشورمان رفته‌ایم با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: نگاهی به قوی‌ترین ماک ایران

همچنین بخوانید: نگاهی به قوی‌ترین کشنده ولوو در ایران و جهان

تاریخچه رنو تراکس

لوئیس رنو و ماریوس برلیه از سال ۱۸۹۴ پایه‌های شرکت رنو تراکس را بنیان‌گذاری کردند. طولی نکشید که ساخته‌های این دو نفر به شهرت رسید. جنگ جهانی اول سفارش‌های زیادی را به کارخانه آن‌ها ارمغان آورد. اولین تراکتور جاده‌ای و یا اولین کامیون با موتور دیزلی ساخته شرکت رنو تراکس است. رنو تراکس در سال ۱۹۸۳ شرکت آمریکایی دوج و ۷ سال بعد یعنی سال ۱۹۹۰ کمپانی بزرگ ماک را خریداری کرد؛ اما دوران اوج رنو تراکس در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید و این شرکت به دلیل مشکلات مالی متعدد مجبور شد سهام خودرو را به شرکت سوئدی ولوو تراک بفروشد. از همان سال بود که نام این شرکت از Renault Véhicules Industriels که به معنی وسایل نقلیه صنعتی رنو بود به renault-trucks یا همان کامیون‌های رنو تغییر کرد.

رنو تی ۵۲۰

معرفی کشنده‌های سری T رنو (T series)

اما داستان کشنده‌های سری تی (T) از سال ۲۰۱۳ شروع شد. طراحی این سری از کشنده مگنوم الهام گرفته شده بود. در بخش فنی و طراحی این کشنده ردپاهای زیادی از ولوو دیده می‌شد. به‌طوری‌که گیربکس آی شیفت و شاسی معروف سری اف اچ بر روی این کشنده استفاده شد. این رنو در سال ۲۰۱۴ در فرانکفورت به‌عنوان برترین کشنده سال شناخته شد.

به حداقل رسیدن نقطه کور و قیمت پایین‌تر نسبت به ولوو اف اچ ۵۰۰ از ویژگی‌های مثبت این کشنده هستند. البته این قیمت پایین‌تر رنو تی ۵۲۰ نسبت به ولوو اف اچ ۵۰۰ و یا اف اچ ۵۴۰ آن‌چنان در ایران قابل توجه نیست اما در بازار جهانی به حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد اختلاف می‌رسد.

آریا دیزل رنو T480 را بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به تعداد ۱۹۰ نسخه مونتاژ کرد. البته نسخه‌های مونتاژی این کامیون در ایران فقط با رنگ سفید عرضه شدند اما نسخه‌های وارداتی آن با رنگ‌های مختلفی قابل سفارش هستند.

اکثر سری تی های وارد شده به کشورمان کارکرده هستند؛ اما جدیداً دو دستگاه تی ۵۲۰ زیتونی رنگ صفر کیلومتر به مرز بازرگان رسیده است.

رنو تی ۵۲۰

مشخصات فنی

موتورهایی که بر روی کشنده‌های سری تی نصب می‌شود ۱۱ و ۱۳ لیتری هستند که هرکدام با چند نسخه مختلف اسب بخاری قائل سفارش هستند. تا پیش از این فقط نسخه ۴۸۰ اسب بخاری موتور ۱۳ لیتری این کشنده بدر کشورمان مونتاژ شده بود؛ اما جدیداً پای قوی‌ترین نسخه این کشنده یعنی نسخه ۱۳ لیتری ۵۲۰ اسب بخاری هم به‌صورت وارداتی به جاده‌های کشورمان باز شده.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد این کشنده از گیربکس آی شیفت (i-shift) معروف ولوو استفاده می‌کند. این گیربکس مجهز به ۱۲ دنده جلو و ۳ دنده عقب است. استاندارد آلایندگی موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری نسخه‌های وارداتی یورو ۶ می‌باشد؛ اما استاندارد آلایندگی نمونه‌های مونتاژ شده در کشور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

وزن خالص این کشنده حدود ۷.۳ تن می‌باشد. قابلیت ترابری این کشنده در نسخه‌های ۵۲۰ اسب بخاری به ۴۲ تن می‌رسد. این ظرفیت در نسخه‌های ۴۸۰ اسب بخاری مونتاژ شده حدوداً ۳۷ تن است.

قابلیت تحمل وزن محور جلو و عقب این کشنده به ترتیب ۸ و ۱۳ تن است.

محور عقب این کشنده مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع است. کلیدهای کنترل این آپشن در کابین قرار گرفته. در بازار جهانی سری تی در نسخه‌های تک، دو و حتی سه محور با شاسی تقویت شده قابل خرید است؛ اما در ایران فقط نسخه‌های تک‌محور این کشنده در دسترس است.

امکانات رفاهی و ایمنی تی ۵۲۰

نسخه‌های وارداتی رنو تی ۵۲۰ ازنظر امکانات رفاهی به‌هیچ‌وجه از رقیبی مانند ولوو اف آج ۵۰۰ عقب نمی‌ماند اما نسخه‌های مونتاژی این کشنده در بازار جهانی چندان حرفی برای گفتن ندارد (البته در بین کشنده‌های رایج بازار ایران بسیار مجهز محسوب می‌شود). نمونه‌های تی ۵۲۰ وارد شده به کشور مجهز به ترمز گیربکس و ریتاردر هستند. لازم به ذکر است که این امکانات در نسخه‌های مونتاژی وجود ندارد. این کشنده‌های از دو تخت خواب، کروز کنترل، سیستم کنترل مدیریت تهویه و کولر درجا هستند. تاخوگراف دیجیتال، یخچال ۲۴ لیتری، خروجی برق ۱۲ ولت در کابین، سیستم گرم‌کننده آب رادیاتور و روغن گیربکس، سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس، تعلیق بادی اتاق و صندلی راننده، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن و سانروف برقی از دیگر آپشن‌های این کشنده محسوب می‌شوند.

ترمزهای این کشنده از نوع دیسکی محسوب می‌شوند که دارای EBS، ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC و هستند.

طبق شنیده‌ها و نوشته‌ها برخی از نسخه‌های وارداتی این کشنده در کابین مجهز به دستگاه آبمیوه گیری، قهوه ساز و ماکرویو هستند. البته هنوز صحت و سقم وجود این آپشن‌ها در این کشنده چندان مشخص نیست.

قیمت در بازار جهانی و ایران

رنو تی ۵۲۰ نیو فیس ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بازار جهانی با توجه به امکانات بین ۱۱۰ تا ۱۳۹ هزار یورو قیمت دارد؛ اما اگر خواهان خرید نسخه صفر کیلومتر این کشنده در ایران هستید با توجه به هزینه‌های پلاک گذاری و گمرک باید چیزی حدود ۹ میلیارد تومان پرداخت کنید!

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (289 ديدگاه)

    صادقانه بگیم،حتی با مان TGX گ داف XF هم قابل قیاس نیست،چه برسه اسکانیا سری S،بنز آکتروس و در صدر این کلاس،ولوو FH!

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۷۵
    1. Twin H Power

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (232 ديدگاه)

      تمام موارد که گفتین کامیون های فوق العاده‌ای هستن و هیچکدوم برتری مطلق نسب به دیگری ندارن . صد در صد هر کدوم مزایا و معایبی دارن ….
      یک نکته دیگه : برای مثال نباید ولوو ۷۵۰ fh16 با سه محور محرک رو با این رنو مقایسه کرد و نتیجه گرفت که ولوو بهتره ! آخه کلاسشون متفاوت هست .
      رقیب این رنو ،اف اچ ۱۳ هست که هر دو کامیون های لایق با ویژگی های مثبت و منفی خودشون هستن …

      موافقم ۶۴
      مخالفم ۴
    2. آرش+وان

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (277 ديدگاه)

      داداش مان MAN TGX کشنده برتر سال ۲۰۲۱ جهان شده ، اونوقت شما میفرمایید قابل نیست.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Truck_of_the_Year

      موافقم ۵
      مخالفم ۹
  2. Hadi

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    جلو پنجرشو از دنا تقلید کردن، پدال خیلی اخبار کشنده هارو کار نمیکنه وگرنه مشتاق و علاقمند زیاد داره، خودم دوازده ساله پدالو دنبال میکنم ولی اطلاعاتم درباره ی کشنده ها صفره تقریبا، و سوال داشتم کسی که ۹ میلیارد داشته باشه چرا بره رو ماشین سنگین که همش خطره کار کنه پس برای چی بعضیا این شغلو انتخاب میکنن

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۱۱
    1. محمد

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (846 ديدگاه)

      تازه این ماشین نسبت به ولوو و بنز ارزون تره ، الان بنز اکتروس صفر رو ۱۵ میلیارد میفروشن و ولوو fh بین ۱۲ ۱۳ تومنه طرف خیلی باید عشق کامیون بازی داشته باشه این همه پول بریزه تو این شغل

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۷
      1. nima1912

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        نه اکتروس صفر این قیمتی که تو میگی داره نه ولوو افهاش پونصد، افهاش پونصد نهایتا ۹ میلیارده و اکتروس هم همینطور هر چند کارکرده تا ۷ میلیارد هم هست افهاش

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۲
        1. محمد

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (846 ديدگاه)

          قبل از کامنت پرانی یه سری به پیج وارد کننده های این کامیون های و بلاگر های این دست ماشین ها و جایی که این کامیون هارو میارن بنداز بعد نظر بده که این قیمت نیستن

          موافقم ۹
          مخالفم ۳
    2. net

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2105 ديدگاه)

      جلوپنجره اش که مثل دنا پایین سپر امده خیلیییی زشته .طراحی بیرونی تریلی نسل قبلی رنو قشنگتر بود

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۰
      1. یک بنده خدایی

        ۱۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نظرت مال خودت باشه
        چون نظر و عقیده خودت رو نباید به دیگران تحمیل کنی
        اوکی؟؟؟؟؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  3. یوسف

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (608 ديدگاه)

    خوب من الان متوجه نشدم کدوم شرکت قراره این مدل رو وارد و به بازار عرضه بکنه؟ قراره مونتاژ بشه؟ یا صحبت عرضه کامیون های دست دوم و واردات متفرقه س؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. نیما شیرازی

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      با درود
      مونتاژ این کشنده در ایران چند سال است که متوقف شده و امروزه فقط به صورت وارداتی صفر و یا کارکرده وارد خیابان های کشور می شوند.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
  4. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کسی بخواد۹میلیارد بی زبون رو بده بی عقلی کرده همین پولو بذاره بانک ماهی صدوپنجاه میلیون سود خالص میده میشه باهاش کارای دیگه کرد
    این کامیون خودشو بکشه ماهی۱۵۰درنمیاره هزینه استهلاک و نگهداریش خیلی بالاس

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲۷
    1. Moto

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      شما که عقل داری برو ۹ میلیاردتو بذار بانک سودشو بخور
      بقیه نمیدونن شما میدونی

      اوایل که اف هاش ۵۰۰ اومد قیمتی حدود ۳۵۰ داشت فکر کنم
      بعد یک سال شد ۵۰۰ تومن و همه گفتن وای وای ۵۰۰ تومن
      بعد ۶ ماه شد ۱ میلیاردو…
      مونتاژش تموم شد
      باز اومد رسید ۳ میلیارد
      همه گفتن واااای
      الانم که رسیده ۸ تومن یا بالا تر

      بعدشم یک تریلی داره به صورت صافی الان ماهانه کمش ۸۰ تومن درمیاره(کمش)

      طرف میاد با ۷ میلیارد یا اصن کمش رو بگیر ۴ میلیارد یه تریلی میگره کار کنه بعد ببینین چطور باهاشون رفتار میکنن
      واقعا این طرز رفتار صحیحی نیست که توی کشور ما باب شده همچینین جایگاه اجتماعیشون

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳
      1. علی

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چرا قیمت الکی بالا میگی من اف های ۵۰۰دارم مدل۲۰۲۱میدم۵میلیاردکسی نمیخره

        موافقم ۵
        مخالفم ۹
        1. Moto

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (4 ديدگاه)

          اگر بدون اقساطه و ۵ میلیارده
          خودم همین الان ازت میخرم

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۰
  5. Afg

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    کی میشه مردم ایران لایق بهترینها که نه همون حد متوسط بشن؟برای یه کشنده ۱۱۱ هزاردلاری ۳۳۳ هزار دلار پول بدی یه سری امکاناتشم برمیدارن مشکلات مونتاژم داره چه اوضاع خرابی حاکمه

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۰
    1. عاشق پدال

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (178 ديدگاه)

      لیاقت رو به دست میارن.
      چون لیاقتشو نداریم پس بی خیال با همین قیمتای ۱۵ میلیاردی حال کن.
      توریست از اوسلو اومده میگه تهران چقدر ارزونه وای وای وای. یکی از دوستام بهش توضیح داد اما مردم حداکثر ماهی ۲۰ میلیون تومن درامدشونه طرف گریه کرد گفت وای وای وای.
      از جمعیت تهران ۵۰ درصد که خب بازنشسته هستن الان. یعنی فعال نیستن.
      از اونایی که فعالن:
      الان شما به تهران نگاه کن. شاید ۵ درصد مردم ثروت ایجاد میکنن. تنها ۱ درصد. ایجاد ثروت اصلا فکر نکنم مردم بدونن چی هست.
      بقیه یا کارمند و کارگرن که اگه ماهی ۲۰ میلیون بگیرن از خوشحالی سکته میکنن.
      و یا دلالن. بازاری ان. ما حتی تو سکتور بازار ایجاد ثروت نمیکنیم.
      همه دلالن. از قدیم اپارتمانی خونه ایی مالی ماشینی داشتن. ارز سقوط کرده. فکر میکنن ثروتمند شدن.
      ۵۰ درصد تهران یا کارگردن یا کارمند و اداره چی و برا سازمانهای دولتی کار میکنن. که به زور اجاره شون در میاد, شاید ۱۰ درصدشون مثلا کیا و هیوندایی سوار بشن. یعنی تو سطوح مدیریتی هستن
      ۴۵ درصد باقی مونده هم دلالن.
      به صورت طبیعی تهران باید ۱ درصد دلال داشته باشه نه بیشتر.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۳
  6. نوید AJ

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3455 ديدگاه)

    هرچقدر فرهاد کاشانی برای آریا دیزل زحمت کشید، اینا اومدن خرابش کردن.

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  7. net

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2105 ديدگاه)

    موستانگ این چه جلوپنجره زشتی بود که داخل سپر کردی تا دنا و این رنو کپی کنند!

    موافقم ۳
    مخالفم ۶
  8. جواد

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آره واقعا هرچیزیو توایران چندین برابر قیمت واقعیش میفروشن واقعا حالم بد میشه اوضاع کشورمون..

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. محمد

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط ماک آنتم

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  10. ابی

    ۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بابا دیگه شما ا… ۹ میلیارد تومان پول بی زبون بدهید تریلی بخرید به درد چی میخوره ماشین سنگین الان دوست من دو دهانه مغازه ساخته اونم فقط با دومیلیارد تومن الان هر دهانه مغازه اش فروخته ۳میلیارد تومن یعنی ۴ میلیارد تومان تو کمتر از چند ماه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا