شاکمان، تنها کشنده دماغدار صفرکیلومتر بازار ایران
شرکت خصوصی ویرا دیزل در نمایشگاه خودروی شهرآفتاب تهران، از جدیدترین محصول خود شاکمان دماغدار رونمایی کرد.
گروه صنعتی ماموت بهعنوان یکی از تولیدکنندگان خودروهای تجاری، سهامدار عمده ویرا دیزل است. پس از خروج آمریکا از برجام و تعلیق روابط این شرکت با اسکانیا، تصمیم گرفته تا با مونتاژ خودروهای چینی، خلأ ایجادشده پس از توقف تولید کشندههای اسکانیا را برطرف کند. ازاینرو با تأسیس یک شرکت زیرمجموعه بنام ویرا دیزل، شراکت جدیدی را با یک برند چینی بنام شاکمان آغاز کرده است.
گروه خودروهای تجاری شانکشی (شاکمان) که در شهر بائوجی استان شانکشی کشور چین قرار دارد، بنا دارد تا از طریق نماینده انحصاری خود در ایران یعنی ویرا دیزل، محصولات تولیدی خود را روانه بازار ایران کند.
در این مقاله قصد داریم از بین 4 محصول در نظر گرفته شده برای بازار ایران به معرفی خاصترین و بهترین محصول شاکمان یعنی مدل دماغدار RH3 بپردازیم.
مشخصات فنی شاکمان دماغدار
شاکمان دماغدار که لقب تنها کشنده دماغدار صفرکیلومتر بازار ایران را از آن خود میکند، با طراحی جذاب و استایلی مشابه به کشندههای آمریکایی به پیشرانه ۱۲ لیتری مجهز است و چیدمان ۶ سیلندر خطی با فناوری پاشش سوخت مستقیم و توربو شارژر در آن دیده میشود. این پیشرانه ساخت کمپانی کامینز بوده و استاندارد یورو ۵ با کاتالیست هوشمند SCR را دارد. قدرت ۴۹۰ اسب بخار در ۱۹۰۰rpm و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰rpm خروجی این پیشرانه ۱۲ لیتری اعلام شده است.
قدرت در شاکمان دماغدار توسط یک جعبه دنده ۲+۱۲ سرعته اتوماتیک (AMT) به محور عقب منتقل میشود. این جعبه دنده توسط کمپانی EATON تولید شده و از سری EHDM-26N112C-R است.
فرمان شاکمان از نوع هیدرولیکی و توسط ZF آلمان ساخته شده است. همچنین در محور جلو از فنر تخت پارابولیک استفاده شده و در محور عقب هم تعلیق بادی با ۴ بالون دیده میشود. اتاق خودرو هم مجهز به تعلیق بادی است.
باک گازوئیل شاکمان درمجموع 1000 لیتر و همچنین مخزن ادبلو این کشنده 4۵ لیتر ظرفیت دارد.
وزن خالص این خودرو هشت هزار و 8۰۰ کیلوگرم بوده و وزن ناخالص فنی مرکب نیز ۴۴ تن اعلام شده است. به دلیل فاصله بین محوری بالای مدل دماغ دار نسیت به مدل های عادی، 50 درصد احتمال قیچی کردن نیز کمتر میشود. بعلاوه این تنها کشنده مونتاژی در ایران است که هم ترمز کشنده و هم ترمز تریلر از نوع برقی است.
امکانات کامیون دماغدار شاکمان RH3
شاکمان دماغدار را میتوان بهعنوان مجهزترین کشنده تولید داخل و بالاتر از رقیب مهم آن یعنی بهمن امپاور معرفی کرد. از امکانات شاکمان میتوان به مواردی نظیر کروز کنترل، سیستم مالتی مدیای 10 اینچ، دوربین 360 درجه و مانیتورینگ نقاط کور، نشانگر باد تایرها، دو تخت خواب، صندلی بادی راننده مجهز به گرمکن-سردکن و ماساژور، صندلی بادی شاگرد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آیینههای جانبی برقی به همراه گرمکن، یخچال، آبسرد کن فیلتردار، گرمکن سوخت، بخاری درجا، کلید قطع کن برق کشنده، چراغهای اتوماتیک و آل ای دی جلو، چراغهای مه شکن و روشنایی روز، گرمکن هوای ورودی موتور، بادشکن، بوق برقی و بادی، سیستم هشدار حرکت روبه عقب، سانروف، قفل مرکزی به همراه ریموت، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، شیشههای برقی مجهز به پاور ویندوز، سنسور باران، سیستمهای هشدار ضد سرقت مخزن سوخت و اتمام لنت ترمز، قابلیت حمل کالای خطرناک (ADR) و سیستمهای دستیار رانندگی نظیر هشدار بین خطوط و هشدار برخورد از جلو اشاره کرد.
ار نکات بسیار جالبی که در بررسی اولیه این کشنده دیدیم، کیفیت بسیار بالای اجزای اتاق و امکانات خوب آن بود. دوربین 360 درجه عملکردی بسیار بهتر از خودروهای سواری چینی داشت و کیفیت مالتی مدیای آن حتی از تیگو 8 پرو هم بهتر بود.
زمان معرفی و قیمت
باوچود اینکه این مدل دماغ دار شاکمان حتی در سایت شرکت چینی هم وجود ندارد، اما بنا به اظهار مسئولان ویرا دیزل، ایران احتمالا اولین جایی در دنیا است که این کشنده به دست مشتریان خواهد رسید. شرکت ویرا دیزل قرار است تا قبل از پایان امسال (1401) این مدل شاکمان را روانه بازار کند. هنوز قیمت قطعی این مدل اعلام نشده اما صحبت از قیمتی حدود چهار و نیم میلیارد تومان است.
پیشرانه | Cummins ISGe5-490 |
حجم موتور | 12 لیتر |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ |
انتقال نیرو | 12+2R دنده Eaton اتوماتیک، ضریب دیفرانسیل 2.846 |
قدرت موتور | 490 اسب بخار در دور 1900 |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتن متر در دور 1100 تا 1300 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 EEV |
ترمز | دو مداره پنوماتیکی، جلو و عقب دیسکی، ABS+EBS+ESC+ASR+AEBS و ریتاردر VOITH آلمان و ترمز موتور JACOBS |
مخزن سوخت | ظرفیت 700+300 لیتر مجهز به گرمکن و مخزن Ad-Blue با ظرفیت 45 لیتر |
تعلیق | جلو: تخت پارابولیک و عقب: تعلیق بادی و تعلیق اتاق با چهار بادی |
طول | 7525 میلیمتر |
عرض | 2550 میلیمتر |
ارتفاع سقف تا زمین | 3912 میلیمتر |
فاصله محوری | 5150 میلیمتر |
وزن ناخالص فنی | 18000 کیلوگرم |
وزن ناخالص مرکب | 44000 کیلوگرم |
وزن خالص | 8800 کیلوگرم |
ظرفیت حداکثر محور جلو | 6500 کیلوگرم |
ظرفیت حداکثر محور عقب | 13000 کیلوگرم |
امکانات و تجهیزات داخل | سیستم صوتی و تصویری با مانیتور 10 اینچی لمسی و بلوتوث، دوربین 360 درجه، مانیتورینگ نقاط کور، نشانگر باد تایرها، دو تخت خواب، صندلی تنظیم شونده بادی راننده با گرمکن و سردکن و ماساژور، صندلی شاگرد بادی، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، آینههای برقی گرمکن دار، یخچال، آبسردکن فیلتر دار، گرمکن مخزن سوخت، بخاری درجا، کولر درجا، کلید قطع برق، چراغهای LED با قابلیت روشن شدن خودکار، چراغ مه شکت، چراغ روشنایی روز، گرمکن هوای ورودی پیشرانه، بادگیر، هشدار حرکت رو به عقب، سانروف، قفل مرکزی به همراه ریموت، شیشه بالابر برقی به همراه پاور ویندوز، سنسور باران، هشدار ضد سرقت مخزن سوخت، هشدار اتمام لنتها، هشدار حرکت بین خطوط LWDS، هشدار برخورد از جلو FCW و قابلیت حمل کالای خطرناک |
با توجه به شهرت خوب گروه ماموت درزمینهٔ عرضه خودروهای سنگین و خاص بودن طراحی شاکمان انتظار میرود تا یک رقابت سنگین و هیجانانگیز بین این کشنده و خودروی امپاور گروه بهمن ایجاد شود.