خودروهای سنگینولوو

نگاهی به ولوو اف اچ ۱۶، قوی‌ترین بوژی‌کش ایران

ببر سوئدی!

آنچه در مقاله ولوو اف اچ ۱۶ می‌خوانید:

مقدمه

تاریخچه ولوو تراکس

شرکت سوئدی ولوو تراکس که ‌ از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند تا قبل از سال ۲۰۱۵ دومین شرکت کامیون سازی جهان محسوب می‌شد؛ اما در سال ۲۰۱۵ بعد از خرید بخشی از سهام (۴۵ درصد) دانگ فنگ تراکس به اولین گروه خودرسازی سنگین در جهان بدل شد. اکنون شرکت‌های رنو تراکس، ماک و یودی تراکس (نیسان دیزل) از زیرمجموعه‌های ولوو تراکس محسوب می‌شوند. اولین کامیون ولوو در سال ۱۹۲۷ روانه بازار گردید. ولوو تراکس در طی این سال‌ها توانست اعتبار و جایگاه خاصی در بازار خودروهای سنگین به دست آورد و به‌گونه‌ای الگویی برای شرکت‌های تازه و یا حتی کهنه‌کار تولید کنند خودروهای سنگین باشد.

پیش‌ازاین به سراغ قوی‌ترین کشنده ماک و یا قوی‌ترین کشنده اسکانیا در ایران رفته بودیم؛ اما در این مقاله قصد داریم تا قوی‌ترین بوژی کش ایران (ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰) را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که این کشنده در سطح جهانی هم از اعتبار بالایی برخوردار است و جزو قوی‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

تاریخچه سری اف اچ ولوو

محبوب‌ترین و جان‌سخت‌ترین سری کشنده‌های ولوو اف اچ نام دارد. ولوو اف اچ که در تلفظ رایج رانندگان خودروهای سنگین در ایران، اف هاش هم تلفظ می‌شود از سال ۱۹۹۳ وارد خط تولید شد و تاکنون ۴ نسل از آن وارد بازار شده است. در ابتدا قرار بود سری لف آج در نسخه‌های ۱۲ و ۱۶ لیتری تولید شود؛ اما رفته‌رفته موتور ۱۳ لیتری نیز به کشنده‌های این سری اضافه شد. یکی از دلایل محبوبیت و فروش بالای سری اف اچ استفاده از گیربکس اتوماتیک و هوشمند i-shift است که در نوع خود بی‌نظیر است.

می‌توان گفت کیفیت و کارایی سری اف اچ در دنیا به‌گونه‌ای بوده که اکنون سری اف اچ، به سنگ محکی برای باقی کشنده‌های این کلاس تبدیل‌شده است. سری اف اچ در کشورهای مختلفی مانند ایران، مصر، سوئد، بلژیک، استرالیا و… مونتاژ شده است.

عددی دو رقمی که بعد از fh می‌آید نشان‌دهنده حجم موتور به لیتر و عدد سه رقم بعدی نشان‌دهنده قدرت تولیدی به اسب بخار است

خوشبختانه اکثر سری‌های ولوو اف اچ وارد بازار ایران شده؛ اما کمیاب‌ترین آن‌ها اف اچ ۱۶ ۷۵۰ است که طبق گفته‌ها تنها یک نسخه از آن در بازار کشورمان موجود است. قوی‌ترین کشنده سری اف اچ در جهان، fh 16 750 است که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم. با پدال همراه باشید.

معرفی و مشخصات فنی ولوو fh 16 750

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عدد ۱۶ در این کشنده نشان‌دهنده حجم موتور آن به لیتر است. عدد ۷۵۰ هم نشان‌دهنده میزان قدرت تولیدی کشنده به اسب بخار است. البته اف اچ ۱۶ در نسخه‌های ۵۴۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخاری هم تولید شده. گشتاور این موتورها به ترتیب ۲۶۵۰، ۲۸۰۰. ۳۱۵۰ نیوتون متر است. گشتاور موتور ۷۵۰ اسبی نیز به رقم باورنکردنی ۳۵۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد!

در جدول زیر نیز می‌توانید مشخصات فنی تمامی موتورهای ولوو اف اچ ۱۶ را ببینید. (تمامی موتورها ۶ سیلندر ۱۶ لیتری هستند)

نام موتورD16G 540D16G 600D16G 700D16G 750
میزان قدرت تولیدی به اسب بخار۵۴۰ اسب بخار بین ۱۴۵۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه۶۰۰ اسب بخار بین ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه۷۰۰ اسب بخار بین ۱۵۵۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه۷۵۰ اسب بخار بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه
میزان گشتاور تولیدی به نیوتن‌متر۲۶۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۵۰ دور بر دقیقه۲۸۰۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه۳۱۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۵۰ دور بر دقیقه۳۵۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه

 

موتور ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰ برای روان کاری پیشرانه‌اش به ۴۴ لیتر روغن و برای خنک کاری پیشرانه به ۴۸ لیتر آب نیاز دارد.

گیربکس این کشنده ATO3512D نام دارد. این گیربکس مجهز به ۱۲ دنده جلو مجهز به کرال است. البته این گیربکس فقط در نسخه‌های ۷۵۰ اسبی دیده می‌شود.

ولوو اف اچ ۷۵۰ موجود در ایران در نسخه دو محور وارد بازار شده. البته نسخه‌های سه محور هم در بازار جهانی موجود است.

حداکثر ظرفیت کشش این کشنده در حالت بوژی کش به ۳۲۵ و در حالت تراکتوری به ۱۰۰ تن می‌رسد. البته طبق شنیده‌ها و خوانده ظرفیت کشش این کشنده به در ایران به ۱۰۰ تن محدود می‌شود (بوژی کش)

ولوو برای کابین سری اف اچ ۱۶ سه نسخه sleeper، globetrotter،globetrotter xl را در نظر گرفته است. نسخه globetrotter xl بزرگ‌ترین کابین را دارد که دارای ارتفاع سقف ۲۰۳ سانتی‌متری و حجم ۸۰۳ لیتری است. مهم‌ترین امکانات رفاهی این کابین تلویزیون ۲۲ اینچی، یخچال مجهز به سیستم کنترل دما، سیستم کنترل شدت نور در کابین، سانروف برقی و گرم‌کن صندلی‌ها و قسمت خواب راننده است.

کابین ولوو Fh 16 750

البته نسخه اف اچ ۷۵۰ واردشده به کشور کمترین آپشن‌های رفاهی را دارد. برای مثال کابین این خودرو از چرم یک رنگ ساخته شده و خبری از آپشن‌های جذاب و حیرت‌انگیز یک کشنده ۱۵ میلیارد تومانی در آن نیست. سنسور نقطه کور کروز کنترل تطبیقی از امکاناتی هستند که نبودشان در این کشنده فوق سنگین احساس می‌شود؛ و یا جالب است بدانید که حتی سیستم تعلیق کشنده و کابین به‌صورت فنربندی است و سیستم تعلیق بادی ندارد! البته هر دو صندلی این کشنده بادی و مجهز به گرم‌کن هستند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که دو دستگاه اف اچ سه محور ۷۵۰ کارکرده (۳۵۰ هزار کیلومتر) از کشور اسپانیا وارد کشورمان شده است. قیمت این خودروها حدود ۲۷۷.۰۰۰ هزار یورو بوده که احتساب هزینه‌های پلاک گذاری چیزی حدود ۱۶ میلیارد تومان رقم می‌خورد! اما خبر خوب اینجاست که این کشنده ازنظر امکانات رفاهی در مجهزترین سطح به سر می‌برند.

در پایان نظرتان را به کلیپی منتشر شده از ولوو تراکس جلب می‌کنیم که در آن ولوو اف هاش ۱۶ سه محور موفق به کشیدن محموله‌ای ۷۵۰ تنی به مسافت ۱۰۰ متر می‌شود. البته گیربکس این کشنده در حالت فوق سنگین قرار گرفته که در این حالت حداکثر سرعت آن به کمتر از ۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. حق گوی باطل

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    پدال چارجر الکتریکی رو لطفا پوشش بده

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۱۵
  2. GMA

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1660 ديدگاه)

    وای این خیلی خوبه،اون رکورد شکنی مو به تنم سیخ کرد،یکی از بهترین کشنده های تاریخه

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۸
  3. F22RAPTOR

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2299 ديدگاه)

    آقای شیرازی ولوو تراک زیر مجموعه جیلی نیست اون بخش خودرو سازیشه که واسه جیلیه
    رنو تراک چندین سال پیش ماک رو که ورشکست شده بود میخره و چندی بعد خودشم ورشکست میشه که به دست ولووتراک خریداری میشه

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۴
    1. datsun

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2573 ديدگاه)

      جیلی سهام دار مقدار کمی از گروه ولوو هم هست ولی مالکش نیست گروه ولوو شامل ماک تراک رنو تراک و یودی تراک(نیسان دیزل قدیم) و چند شرکته دیگست.
      ولوو کارز که همون خودروهای سبکه به طور کامل حدود ۸۲ درصدش رو جیلی خریده و مالکش جیلی هست ولوو کارز ظاهرا کلا از گروه ولوو جداست.

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۵
    2. جواد عقیلی

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (782 ديدگاه)

      درود. حق با شماست. ظاهرا تنها ۸.۲ درصد سهام ولوو تراکس در اختیار جیلی هست.

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۵
  4. JDM lover

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    عشق سنگین بازا اومد

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۶
  5. احمدرضا

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    این آقا مگنوس ساموئلسونه
    قویترین مرد جهان در زمان خودش
    دقیق یادم نیست حدودای بیست سال پیش بود با یوکو آغولا چه رقابتی داشت البته اگه اسم رقیبش درست یادم مونده باشه
    این کلیپم مال چند سال پیشه اون لحظه ای که دماغ اف هاش اومد بالا نتونست حرکت کنه بخاطر این بود که قفل ترمز یک یا چند تا از تریلرای پشتش درگیر بود
    بعد آزاد کردن با دنده فوق سنگینش که حداکثر سرعتش زیر ۵ کیلومتر یا حتی کمتر بود حرکت کرد
    به نظرم نمیومد فشار زیادی روش باشه
    خیلی قشنگ بود ویدئوش
    حتما کاملش ببینین

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۴
  6. Swedish Arrogant Tiger

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1890 ديدگاه)

    “شرکت سوئدی ولوو که اکنون تحت مالکیت شرکت چینی جیلی است از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند”
    این اشتباه خیلی تکرار میشه ولی اینجا نباید، داستان ولوو کارز جداست.
    ولوو تراکس زیر مجموعه ولوو AB هست که خودش شرکت مادره و رنو و ماک هم زیر مجموعه اش هستن.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  7. قاطر فروش

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بهترین کامیون ساز اروپا
    میگید نه ؟ سرچ کنید

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۷
  8. net

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1996 ديدگاه)

    طراحی داخلی و بیرونی اسکانیا زیباتر و لوکستر هست

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲۳
  9. جمشید

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (284 ديدگاه)

    از نظر من در حال حاضر قوی ترین بوژی کشهای ایران بوژی کشهای ماک هستن ، کسایی که این کاره هستن خوب میفهمن من چی میگم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲۶
    1. عاشق پدال

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (131 ديدگاه)

      اره دیگه. مردم درامدشون اونقدر بالاست و واردات اونقدر ازاده که ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا بوژی کش مان و ولوو و اسکانیا وارد شده ولی مردم نخریدن.
      ببین طرف بوژی کشه. بار میبره مشهد و بعدم بار میاره. کلا ۳ روز طول میکشه. اما ۲۳ روز ماشینش خوابیدس تو کارگاز. ۲۳ روز طول میکشه ماشین سرویس بشه. چون نه اینکه ماشینش به روز هست.
      جوشکار با دستگاه جوش میاد زیر ماشین و جوش میزنه. زیربندی ماشینو ببینین همش جوشکاری شدس.
      جعبه دنده دنده ها شکسته ولی با جوش دنده ساختن. یا مثلا گفتن بنز تایتان فلانه. تو خود المان دیگه بنز تایتان نیست. ایا مردمشون احمقن که بنز تایتان ندارن؟ خب لابد احمقن دیگه.
      تو خود امریکا کسی این قراضه های ماک رو نمیخره اصلا نیستن که بخرن.
      یکی از همین بوژی ها که خیلی طرفدار داره از بندرعباس فکر کنم ترنس برق میبره. نکشیده. ترمزهاشم داغ شده. افتاد ته دره. ترنس صنعتی که ۱۰۰ میلیارد تومن قیمتشه. از بندرعباس میبردن کرمان. ۱۰ سال قبل.
      اتوبانها رو ببین. سربالایی یا سرپایینی مثلا ۸۰ کیلومتره. ماک ها ۲۰ کیلومتر میرن.
      کلی ترافیک ایجاد میشه.

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۴
    2. Alireza

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من ویدیوهایی زیادی برای heavy haul تو یوتیوب نگاه میکنم، ویدیوهای امریکایی همشون peterbilt هست یا kenworth من ندیدم کسی از Mack استفاده کنه.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
  10. احمد

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خیلی جالب بود تو هیچ سایتی اینقدر کوتاه و مفید پیدا نکرده بودم.
    در مورد بنز تیتان هم بنویسید.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  11. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    به پای بوژی کش های مرسدس نمیرسه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲۰
    1. عاشق پدال

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (131 ديدگاه)

      بنز بوژی نمیزنه. ولوو هم نمیزنه. مان هم نمیزنه.
      شرکتایی هستن قوی ترین کامیونای این شرکتا رو میخرن. تقویت میکنن. تبدیل به بوژی میکنن. همین ماکهایی که تو ایرانه هم تبدیل شدن. تایتان هم در واقع تبدیل به بوژی شده. فقط چون قدیمیه کسی نمیدونه.
      این تایتانها رو فکر کنم تو اصفهان تبدیل کردن.

      موافقم ۳
      مخالفم ۸
      1. Iman99

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1136 ديدگاه)

        بنز بوژی کش میسازه اونم بهترین کلا و فقط سازندگان اروپایی دیگه و امریکایی ها میتونن باهاش رقابت کنن

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
  12. Milado0o

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چنتا نکته :
    – عکس ها اصلاح شود به دلیل اینکه ماشین تک و جفت بالاگیر ، برای بوژی مناسب نیست .. ممکنه دوستانی که اطلاع چندانی ندارن اشتباه کنن و متوجه نشن چی به چیه !
    – توی بازار محدود ایران بله بروزترین بوژی کش در حال حاضر این ماشینه اما بهترین نیست !
    – قدرت و گشتاور زیاد لزوما اون ماشین رو بهترین نمیکنه ! گیربکس ، دف ، پولس و طول شاسی در بوژی کشی ، برابر قدرت موتور اهمیت دارن چه بسا قدرت اولویت نیست !
    – بهترین سنگین کش ایران ماک جناب آقای وارتان هست با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و زیربندی فوق سنگین ..

    کلا کامیون های اروپایی واقعا عالی و محشر هستن اما در مقابل آمریکایی ها شوخی بیش نیستن .. درضمن این کلیپ و ماشین هم مال حداقل ۶،۷ سال پیشه ..
    به هرحال مرسی که اخبار سنگین‌ هم پوشش میدین اما لطفا با علم و‌تخصص بیشتر مطالب رو‌ انتشار بدین .. مرسی

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۸
  13. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    سلام دوست عزیز ممنون بابت راهنمایی و اطلاعاتتون منظور بنده از بوژی مرسدس این مدل بود https://www.aparat.com/v/GKbqQ/%D8%A8%D9%88%DA%98%DB%8C_%DA%A9%D8%B4_%D9%81%D9%88%D9%82_%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF_%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3_%D8%A8%D9%86%D8%B2_%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B3_4160_SLT_8X8

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
    1. Ali

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ماک آقای وارتان ،با اون توپی هایی ک داره مسلمه ک بارو بکشه ،توپی هایی ب اندازه توپی لودر ،ک بیشتر از بیست ، سی تا سرعت نمیتونه بره، گاهی حتی این ماک هم نیاز به شش تا ماک پشت سرهم داره ک یه بارو بکشه ، فعلا پرچمدار اروپا تو سنگین کشی بنز و مان هستن
      امریکایی رو نمیشه تو اروپا بکار برد

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  14. عرفان

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واااااااااااااقعا خداست اف هاش نرررررررررررم و فقط واااااااااااااااو

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
  15. JDM سابق

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    قوی ترین نیست
    تو ایران جدیدا ماک ها رکورد بالای ۱۰۰۰ تن زدن

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۸
  16. Farzad

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ماک هم قوی تره هم ارزونتر

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۴
  17. علی صارمی

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بعنوان راننده پایه یکم عرض میکنم خدمتتون که چرا ما ایرانیا باید یک کامیون رو به چندبرابر قیمت واقعیش بخریم مگه گناه ما چیه همه دنیا بهترین ماشینهای روز اروپا و آمریکایی سوار میشن ما باید آشغالترین کامیونهای چینی رو به چندبرابر قیمت بخریم هنوزم که هنوزه از بوژی کشهای ماک پنجاه سال پیش استفاده میکنیم خود اف اچ پانصد تو کارخونه نودوپنج هزار یورو قیمتشه ولی پولی که از ما میگیرن چیزی در حدود دویست و بیست هزار یورو هستش آخه چرا انقدر به ایرانیا ظلم میشه؟ دلیلشو نمیدونم

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
    1. عاشق پدال

      ۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (131 ديدگاه)

      واقعا قیمت کارخونش ۹۵ هزار یوروعه؟
      ولوو رو نمیدونم اما شرکت مان کامیونهاش حدود ۵۰۰ اسب بخار حدود ۱۵۰ هزار یوروعه. ولوو باید گرونتر باشه.

      بعدم کامیون مثل هر وسیله نقلیه ی دیگه دست دومش خیلی افت قیمت داره. تو این پست گفته این کامیونا که وارد شده ۲۷۷ هزار یورو قیمتشونه. این فکر کنم قیمت نو و کارخونه باشه. وگرنه ولوو دست دوم ۷۵۰ اسب بخاری و ۲۰۱۵ مخصوص بوژی کش تو المان حدود ۸۰ هزار یورو قیمتشه.

      این ۲۷۷ هزار یورو حتما قیمت نو و مدل سال هست.

      بعد تو کشورمون باید همه چی به همه چی مون بیاد دیگه.
      نمیشه یه چیزی خوب باشه باقی چیزا بد باشه.

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
  18. iranarmy25789

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    سلام،واقعا عالی بود،محشر بود، ای خدا اینا چی میسازن اونوقت خیلی ببخشیدا این کله پوکهای ما چی میسازن، اون چه موتور، چه گیربکس وچه دفی هستش که این بار۷۵۰ تنی رو کشیده، واقعا زیبا بود،قبل اینکه اینکه این خبر رو بینم، یه خبری خوندم در مورد اینکه یکی از دادگاه های آمریکا شرکت فورد رو محکوم به ۱میلیون دلارکرده،حالا دلیلش خیلی باحاله، دلیل این بود که سال ۲۰۱۴ یه زوج یه ماشین فورد میخرن و. میرن مسافرت و بین راه بخاطر مشکل فنی خودرو تصادف میکننوفوت میکنن،وکلای خانواده های اون زوج شکایت میکنن بعد چندین سال و با اینکه چندین سالم گزشته بود محکوم شدن، البته یکی از دلایلی که تونستن محکوم کنن این بود که اون خودرو که اسمشو نبرده بودن همچون مشکلی داشتن و تو نسخه های بعدی برطرف شد، و اینکه بازم با اینکه مشکل داشت تعداد انگشت شماری بخاطر اون مشکل فنی تصادف کردن که یکیشون این زوج بود، منظور اینکه قانون رو ببینید، اونوقت سایپا با پراید چندهزارنفر رو راهی قبرستان کردن، خانواده هایی رو داغدار کردن و آب ازآبم تکون نخورد،خب اونا همینکارو کردن که ما وقتی اسم فورد، بنز، بی ام، و، دوج یا همین ولوو وقتی میشنویم قند تو دلمون اب میشه، ولی خب حالا اسم سایپا یا ایران خودرو با محصولاتشو بشنویم، قند که قنده کوفتم تو دلمون آب نمیشه هیچی از کل زندگیمونم بیزار میشیم، انشاله یروزی ماهم به اون جیزی که حقمونه برسیم الیته زودتر بشه که حداقل ببینیم و با دل خوش از این دنیا بریم

    موافقم ۶
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا