خودروهای سنگین

آموگی از اولین کامیون دنیا با سوخت آمونیاک رونمایی کرد

شرکت آموگی Amogy با معرفی اولین کامیون دنیا که از سوخت آمونیاک استفاده می‌کند مدعی شد تراکم انرژی این نوع قوای محرکه ۵ برابر بیشتر از باتری نمونه‌های برقی قابل‌مقایسه است. نکته مهم اینکه زمان سوخت گیری این کامیون فقط ۸ دقیقه خواهد بود.

کامیون آمونیاکی آموگی حدود ۹۰۰ کیلووات ساعت انرژی را ذخیره می‌کند که مشابه کامیون برقی تسلا سِمی است اما نکته مهم اینکه شما می‌توانید در ۸ دقیقه سوخت‌گیری دوباره را با کامیون جدید آموگی انجام دهید. آمونیاک در زمینه ذخیره هیدروژن بسیار بهتر از خود هیدروژن عمل می‌کند و می‌تواند به چالش‌های موجود در زمینه دستیابی به انرژی پرتراکم پایان دهد.

آمونیاک به عنوان حامل انرژی دو مزیت کلیدی نسبت به هیدروژن دارد. اول اینکه آمونیاک در دما و فشار اتاق مایع بوده و ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و استفاده از آن بسیار راحت‌تر است. این در حالی است که هیدروژن باید بسیار متراکم شده و به حدود ۷۰۰ بار برسد و یا اینکه آن را بسیار سرد کرد تا به حالت مایع برسد. برای رسیدن به حالت مایع هیدروژن می‌بایست دما به منفی ۲۵۳ درجه سانتی‌گراد برسد. مزیت دوم آمونیاک به میزان انرژی ذخیره شده در آن مربوط می‌شود. در واقع ذخیره انرژی آمونیاک از نظر حجمی سه برابر گاز هیدروژن بوده و از نظر وزنی هم بیش از ۲۰ برابر باتری‌های لیتیومی کنونی است. فرایند تولید آمونیاک نیز پاک بوده و می‌تواند به عنوان سوخت بکار رود. روش‌های مختلف استفاده از آمونیاک به عنوان سوخت نیز فاقد آلایندگی مضر برای انسان و محیط‌زیست هستند. اگرچه آمونیاک هم نقاط ضعف خاص خودش را دارد اما از آن به عنوان یک جایگزین پاک برای صنایعی همچون کشتیرانی، هوانوردی و… نام برده می‌شود.

شرکت آموگی در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده تا توسعه آمونیاک سبز را به عنوان منبع قدرت حمل‌ونقل پاک تسریع بخشد. این شرکت می‌گوید پهپاد آمونیاکی با قدرت ۷ اسب بخار را در سال ۲۰۲۱ به پرواز درآورده و در سال ۲۰۲۲ نیز یک تراکتور با همین سوخت را تولید کرده است. حالا این مجموعه بهبود یافته و قدرت قوای محرکه آموگی با استفاده از سوخت آمونیاک به ۴۰۲ اسب بخار رسیده است. این مجموعه در اولین کامیون بدون آلایندگی و با سوخت آمونیاک بکار رفته است. قوای محرکه این کامیون زیر و پشت کابین نصب شده و به نظر می‌رسد تغییرات زیادی را در ظاهر این دست از وسایل نقلیه ایجاد نکرده است.

همان‌طور که گفته شد کار سوخت‌گیری کامیون آموگی در ۸ دقیقه انجام می‌شود و انرژی ۹۰۰ کیلووات ساعتی آن تقریباً مشابه ذخیره انرژی کامیون برقی تسلاست. آموگی می‌گوید سیستم انرژی بدون کربن این شرکت ۵ برابر تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیومی دارد بنابراین انتظار می‌رود این کامیون به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از تسلا باشد. محصول جدید آموگی چندین ساعت در دانشگاه استونی بروک تست شده و آماده تست‌های دنیای واقعی است. اما کامیون آمونیاکی آموگی چگونه با کامیون تسلا رقابت خواهد کرد؟ آیا آمونیاک گزینه بهتری نسبت به باتری در کامیون‌هاست؟ پاسخ به این سؤالات سخت است و آموگی نیز اشاره‌ای به پرفورمنس یا شعاع حرکتی محصول خود نکرده است. البته این شرکت می‌گوید آمونیاک به هیدروژن تبدیل می‌شود و سپس برق تولید شده و از آن برای پشتیبانی پیشرانه‌های برقی استفاده می‌شود. با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد که ۹۰۰ کیلووات ساعت انرژی یاد شده به پیشرانه‌ها برسد. قطعاً تلفات انرژی وجود خواهد داشت و این امر روی عملکرد کلی کامیون می‌تواند تأثیر بگذارد.

اگرچه ما نمی‌دانیم آموگی از چه تکنولوژی‌ای استفاده کرده و راندمان قوای محرکه آن چقدر است اما می‌توانیم حدس‌هایی بزنیم. انجمن انرژی آمونیاک آمریکا می‌گوید بهترین راندمان مجموعه تبدیل آمونیاک به هیدروژن ۷۶ درصد بوده اما این رقم احتمالاً در مقیاس صنعتی است و انتظار نداریم راکتور موجود در یک کامیون بتواند چنین راندمانی داشته باشد. با اندکی محاسبه می‌توان انتظار داشت شعاع حرکتی کامیون آموگی حدود نصف تسلا سِمی باشد. این عملکرد خیلی خوب به نظر نمی‌رسد اما شما به راحتی می‌توانید با نصب چند تانک آمونیاک اضافی در کامیون این نقیصه را برطرف کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. 911

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    بابا مگه بنزین چشه هر دقیقه دارن با آمونیاک و هیدروژن و برق و…..
    ماشین معرفی میکنن؟؟؟

    موافقم 18
    مخالفم 42
    1. TESLA

      ۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بنزین چشه !!!! داش نمیدونی یا خودتو به اون راه میزنی 🤣🤣😂 ، ذوب شدن یخچال های طبیعی ( که از عوامل خیلی مهم در تنظیم دما کره زمین و در نتیجه حفظ حیات بر روی سیاره هستن ) ، آلودگی و اسیدی شدن اقیانوس ها و در نتیجه آن منقرض شدن گونه های زیستی حساسی مثل : مرجان ها ، پلانکتون‌ها و …. ( هر روزه حجم زیادی از اکسیژن کره زمین رو همین پلانکتون‌ها میسازن ) ، آلوده شدن هوای شهر ها که در نتیجه آن افزایش نرخ ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان های مختلف ، رخ دادن بیش از حد باران های اسیدی که در نتیجه آن وارد شدت آسیب های جبران ناپذیر به محصولات کشاورزی و ….‌ بازم میخوای برات بگم 😂😂😂 ، بشریت باید خیلی وقت پیش بنزین رو نابود میکرد همین تعلل در کاهش تعداد خودرو های درونسوزه که داره هر روزه کره زمین رو به کام مرگ میکشه 🤦‍♂️🤦‍♂️

      موافقم 44
      مخالفم 8
      1. حسن

        ۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        مهمترین اشکال بنزین وارد کننده بودن اروپاست! و البته چین و ژاپن و …
        وگرنه اگر منابع نفت و گاز داشتند تا قطره آخر ان را مصرف کرده و از آن به بعد دوستدار محیط زیست می شدند.

        موافقم 35
        مخالفم 9
      2. RENAULT5

        ۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        حالا باز بنزین اونا مثب بنزین ما یورو دو نیست🤣

        موافقم 11
        مخالفم 4
      3. ممد میر

        ۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (45 ديدگاه)

        (ذوب شدن یخچال و …)
        مرور فصل ۲ شیمی ۱ در یک کامنت👌😂

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. Popgod

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    امونیاک دقیقا چیه؟

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. TESLA

      ۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      آمونیاک با ساختار شیمایی : NH3 ترکیبی از عناصر هیدروژن و نیتروژن است که کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت و حتی زندگی موجودات داره ، آمونیاک یک ضدعفونی کننده قدرتمند هم هست از این رو در امکان عمومی مثل : استخر ها ، باشگاه ها ، پاساژ ها و … رو با این ترکیب ضدعفونی می‌کنند ، حالا چرا آمونیاک به عنوان سوخت گزینه خوبی هست ؟ چون زمانی که با اکسیژن واکنش بده ( مثل سوخت هیدروژن ) در نهایت یا آب تولید میشه یا نیتروژن اکسید که هر دوشون خوشبختانه تهدیدی برای کره زمین و طبیعت محسوب نمی‌شوند

      موافقم 37
      مخالفم 2
  3. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    کاش موتور های درون سوز رو بیخیال بشن
    #نه به واشر زدن

    موافقم 5
    مخالفم 39
  4. TESLA

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    آمونیاک خیلی خوبه : هم بسیار در دسترس هست و هم آلودگی کمی تولید میکنه

    موافقم 23
    مخالفم 2
  5. MOHAMMAD.n.r

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    خیلی ایده خوبی هست
    مشکل برد که با نصب تانک برطرف میشه
    کسی در مورد نحوه کار راکتور آمونیاک اطلاعی داره؟؟؟ چجوری آمونیاک رو به هیدروژن و نیتروژن تبدل میکنه؟؟ این وسط واکنش ناخواسته ای صورت نمیگیره؟ اکسید های نیتروژن تشکیل نمیشه؟

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. Mercede kaviani

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به شاهین احمدزاده
    H2O2 و متانول که تمام مزایا آمونیاک را دارند و احتراق ان منو اکسد نیتروژن هم ازاد نمی کند
    در دهه 1970 H2O2 و متانول جنرال موتوز وفورد در بجران نفتی 1974 روی موتورهای بنزینی و دیزل ازامایش کردداند ونتچه موفقیت امیز بود
    متانول هم سازگاری کامل با موتورهای دیزل و الودگی حاصل از نزدیک صفر و کربن حنثی است
    با تشکر از مطلب عالی شما در مورد سوخت امونیاک
    مرسده داینا کاویانی

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

      ۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1114 ديدگاه)

      ممنون از توضیحات مفیدتون
      شما همان مرسده خانم در سایت زرتشتی ها (امرداد نیوز) هستید؟

      موافقم 2
      مخالفم 4
    2. pouyan

      ۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      سلام خانم کاویانی.
      درسته سرکار خانم. شرکت جیلی که ماشینن با سوختت متانولی ساخته بودنبعد از بررسی معلوم شد که خیلی به کاهش الودگی کمک میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  7. کیانوش

    ۳ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    نقطه ضعف هیدروژن حملشه به صورت گاز هم حجم زیادی اشغال میکنه هم خطرناکه به صورت مایع هم باید انرژی زیادی واسه تبدیلش به مایع صرف بشه پس بهترین کار میتونه این باشه که هیدروژن رو در لحظه حین حرکت تو کامیون یا هواپیما از ی منبع دیگه بگیریم و به سلول های سوختی برسونیم حالا یا همین امونیاک یا هر منبع دیگه ای حتی خود اب اما این کار نقطه قوتش همینه که احتیاج به تانک های گرون قیمت نداره و تو دمای عادی هم میتونه مایع باشه فقط باید روی بازدهیش کار کنن تا به صرفه باشه اگر واقعا ۷۶ درصد باشه بنظر من عالیه ،هیچی بازدهی صد درصد نداره حتی اگر از باطری مستقیم به انجین بره بازم انرژی تلف میشه از شبکه برق باید کلی سیم رو رد کنه سیمس که مقاومت داره و باعث اتلاف انرژی میسه بیاد تو سوپر شارژری که انوم کلی باید ولتاژ و جریان رو تغییر بده تا سریع تر شارژ کنه اونم خودش باعث اتلاف انرژی زیادی میشه تا بیاد تو باتری ذخیره بشه ،شما ی پاور بانک رو پر که میکنی چون ولتاژ باتری پاور بانک به خودی خود انقدری نیست که گوشی رو شارژ کنه باید ولتاژ رو بالا ببره همین تبدیل ولتاژ واسه سریع تر شارژ کردن گوشی باعث اتلاف تقریبا سی درصدی ظرفیت پاچر بانک میشه که البته اگر بخواید فست شارژ بزنید بازم اتلاف بیشتری خواهید داشت و همینطور تو خودرو های برقی هرچقدر انجین قدرت بیشتری بفرستید انرژی بیشتری تبدیل به دما میشه از بین میره این برد ها چهارصد پونصد کیلومتر هم در صورتیه که شما اکثر مدت با ی سرعت ثابت برونید مثلا تو ازادراه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا