هوندا سیویک کوپه روزهای پایانی عمر خود را سپری میکند زیرا تولید آن پس از پایان مدل ۲۰۲۰ خاتمه خواهد یافت. هرچند این کوپهٔ دودر تنها شش درصد از فروش کلی سیویک در ایالاتمتحده را به خود اختصاص داده است اما این آخرین کوپهٔ غیرلوکس دیفرانسیل جلوی بازار آمریکا محسوب میشد. درنتیجه، مرگ سیویک کوپه غمانگیز و نشانگر پایان یک دوره است.
هرچند هنوز ماسل کارها و دوقلوهای تویوتا GT86/سوبارو BRZ در بازار حضور دارند اما کوپههای دیفرانسیل جلویی مثل سیویک مقرونبهصرفهتر و مردمیتر بودند. بهعنوانمثال، قیمت سیویک کوپه مدل ۲۰۲۰ از ۲۱ هزار دلار آغاز میشود و ارزانتر از کوپههای دیفرانسیل عقبی است که بهطورمعمول قیمت پایهٔ آنها از حدود ۲۷ هزار دلار شروع میشود. البته مرگ کوپههای غیرلوکس از مدتها قبل آغاز شده و کاهش فروش موجب حذف بسیاری از آنها از بازار طی دو دههٔ گذشته شده است.
جنرال موتورز یکی از پرکارترین خودروسازان در ساخت کوپههای دیفرانسیل جلو بود و مدلهای مختلفی از آنها مثل بیوک ریویرا، شورلت مونتکارلو، الدزمبیل آلرو کوپه و پونتیاک G6 کوپه را به بازار عرضه میکرد. اینها تنها تعدادی از کوپههای دیفرانسیل جلوی جنرال موتورز هستند که امروز هیچکدام از آنها تولید نمیشوند. در این بخش از بازار کرایسلر نیز با نسخهٔ کوپهٔ مدلهای سبرینگ و دوج استراتوس حضور داشت.
علاوه بر آمریکاییها، خودروسازان ژاپنی هم در این بخش بسیار فعال بودند و مدلهایی مثل تویوتا سولارا، هوندا آکورد کوپه و نیسان آلتیما کوپه را به بازار عرضه میکردند. سایون بهعنوان برند اسپرت و جوانپسند تویوتا در آمریکا نیز با کوپهٔ tC در این بخش حضور داشت؛ اما مرگ همهٔ این کوپهها از زمانی که تولید سولارا در سال ۲۰۰۸ خاتمه یافت و سپس آلتیما کوپه هم در سال ۲۰۱۳ از خط تولید کنار رفت آغاز شد. البته آکورد کوپه توانست تا سال ۲۰۱۷ دوام بیاورد درحالیکه سایون tC که زمانی به تعریف این برند کمک میکرد پس از تقریباً یک دهه کاهش فروش، در سال ۲۰۱۶ به پایان راه رسید.
هرچند شاید این کوپههای دیفرانسیل جلو خودروهای عالی یا اسپرتی نبودند اما سرگرمکننده و نسبتاً مقرونبهصرفه بودند. متأسفانه این ماشینها به خاطر کاهش فروش و محبوبیت، به انقراض محکوم شدند. همچنین احیای این بخش هم بعید به نظر میرسد زیرا حتی سدانهایی که این کوپهها زمانی بر اساس آنها ساخته میشدند هم این روزها در دوران کراساوورها در حال تلاش و تقلا برای بقا هستند.
AMIR-REZA
۲۹ تیر ۱۳۹۹حیف واقعا حیف???……..
رامین
۲۹ تیر ۱۳۹۹البته این بیشتر تقصیر خود هوندا هست. قشر طرفدار کوپه جوونا هستن و هیچ جز هیجان و قدرت و نمای جذاب نمی خوان. وقتی تو بازار نمونه های مثه ماستنگ و کامارو و چلنجر و GT86 و… که همگی دیفرانسیل عقب هستن و به مراتب جذاب تر با قیمت عالی چرا باید سراغ این ماشین رفت که عملا هیچ نکته قابل توجهی نداره. فلسفه کوپه دیفرانسیل جلو اشتباهه.
OMID
۲۹ تیر ۱۳۹۹چیز مهمی نیست
به نظرم اصلا دلیلی واسه وجودشون نیست
مثلا همین سیویک
نمونه چهار در هم کاربردی تره هم میتونه سریعتر باشه (type r)
ولی کوپه های دیفرانسیل عقب شبیه gt86 و brz عالین هم ارزونن هم لاقل دیفرانسیل عقب هستن و رانندگی باهاشون سرگرم کنندس
Sattar
۲۹ تیر ۱۳۹۹کاملا با این حرفت موافقم …
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۹ تیر ۱۳۹۹در هر صورت انقراض یک گونه غم انگیزه…
meysam
۲۹ تیر ۱۳۹۹وقتی کوپه ای مثل مزدا میاتا با اون پرفورمنس عالی هستش که سقفشم تو ۲ ثانیه با دست باز و بسته میشه، چرا غصه بخوری.
ولی سیویک کوپه طراحی پشتشو خیلی دوست داشتم. بخصوص با رنگ فسفری
ارشیاsvj
۲۹ تیر ۱۳۹۹من کلا از کوپه دیفرانسیل جلو خوشم نمیاد.
خوشنام
۲۹ تیر ۱۳۹۹همه کوپه ها از بین میرن و فقط «جنسیس کوپه» مانند ستاره پرفروغ درخشش میگیره.
رامین
۲۹ تیر ۱۳۹۹کامنت سال :/
خسرو بارانی
۲۹ تیر ۱۳۹۹سراتو کوپه عجب چیزی بود. ظاهرش خیلی اسپرت تر از کوپه سدان بود.
آریا ماشین
۲۹ تیر ۱۳۹۹تا وقتی دیفرانسیل عقب هست چرا دیف جلو؟
آرش
۲۹ تیر ۱۳۹۹هزینه+دشواری تعمیر
OMID
۲۹ تیر ۱۳۹۹یه موردم من اضافه کنم
دیفرانسیل عقب بودن فضای کابین رو کم و یه جورایی ناقص میکنه
به خاطر تونل گیربکس وسط کابین اشغال میشه
AMG///
۲۹ تیر ۱۳۹۹لعنتی
بعد از ظهر اومدی تو پدال یه خبر خوب گیرت بیاد اما…….
درسته من طرفدار سیویک کوپه نبودم اما به هر حال هر مرگی غم انگیزه……
Hadi
۳۰ تیر ۱۳۹۹لعنت به هر چی شاسی بلنده…
لعنت…