مرگ هوندا سیویک کوپه، پایان غم‌انگیز یک عصر مهم در بازار خودرو

یک‌شنبه 29 تیر 1399 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Mainstream-FWD-Coupes-1024x555
هوندا سیویک کوپه روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند زیرا تولید آن پس از پایان مدل 2020 خاتمه خواهد یافت. هرچند این کوپهٔ دودر تنها شش درصد از...
تبلیغات

هوندا سیویک کوپه روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند زیرا تولید آن پس از پایان مدل 2020 خاتمه خواهد یافت. هرچند این کوپهٔ دودر تنها شش درصد از فروش کلی سیویک در ایالات‌متحده را به خود اختصاص داده است اما این آخرین کوپهٔ غیرلوکس دیفرانسیل جلوی بازار آمریکا محسوب می‌شد. درنتیجه، مرگ سیویک کوپه غم‌انگیز و نشانگر پایان یک دوره است.

هرچند هنوز ماسل کارها و دوقلوهای تویوتا GT86/سوبارو BRZ در بازار حضور دارند اما کوپه‌های دیفرانسیل جلویی مثل سیویک مقرون‌به‌‍صرفه‌تر و مردمی‌تر بودند. به‌عنوان‌مثال، قیمت سیویک کوپه مدل 2020 از 21 هزار دلار آغاز می‌شود و ارزان‌تر از کوپه‌های دیفرانسیل عقبی است که به‌طورمعمول قیمت پایهٔ آن‌ها از حدود 27 هزار دلار شروع می‌شود. البته مرگ کوپه‌های غیرلوکس از مدت‌ها قبل آغاز شده و کاهش فروش موجب حذف بسیاری از آن‌ها از بازار طی دو دههٔ گذشته شده است.

جنرال موتورز یکی از پرکارترین خودروسازان در ساخت کوپه‌های دیفرانسیل جلو بود و مدل‌های مختلفی از آن‌ها مثل بیوک ریویرا، شورلت مونت‌کارلو، الدزمبیل آلرو کوپه و پونتیاک G6 کوپه را به بازار عرضه می‌کرد. این‌ها تنها تعدادی از کوپه‌های دیفرانسیل جلوی جنرال موتورز هستند که امروز هیچ‌کدام از آن‌ها تولید نمی‌شوند. در این بخش از بازار کرایسلر نیز با نسخهٔ کوپهٔ مدل‌های سبرینگ و دوج استراتوس حضور داشت.

علاوه بر آمریکایی‌ها، خودروسازان ژاپنی هم در این بخش بسیار فعال بودند و مدل‌هایی مثل تویوتا سولارا، هوندا آکورد کوپه و نیسان آلتیما کوپه را به بازار عرضه می‌کردند. سایون به‌عنوان برند اسپرت و جوان‌پسند تویوتا در آمریکا نیز با کوپهٔ tC در این بخش حضور داشت؛ اما مرگ همهٔ این کوپه‌ها از زمانی که تولید سولارا در سال 2008 خاتمه یافت و سپس آلتیما کوپه هم در سال 2013 از خط تولید کنار رفت آغاز شد. البته آکورد کوپه توانست تا سال 2017 دوام بیاورد درحالی‌که سایون tC که زمانی به تعریف این برند کمک می‌کرد پس از تقریباً یک دهه کاهش فروش، در سال 2016 به پایان راه رسید.

هرچند شاید این کوپه‌های دیفرانسیل جلو خودروهای عالی یا اسپرتی نبودند اما سرگرم‌کننده و نسبتاً مقرون‌به‌صرفه بودند. متأسفانه این ماشین‌ها به خاطر کاهش فروش و محبوبیت، به انقراض محکوم شدند. همچنین احیای این بخش هم بعید به نظر می‌رسد زیرا حتی سدان‌هایی که این کوپه‌ها زمانی بر اساس آن‌ها ساخته می‌شدند هم این روزها در دوران کراس‌اوورها در حال تلاش و تقلا برای بقا هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.