خاطره بازی: تجربه رانندگی با نسل اول هوندا NSX

جمعه 21 خرداد 1400 - 09:30
مطالعه 7 دقیقه
Icon-review-Honda-NSX-16
هر طرفدار خودرویی که عادت به تماشای فیلم‌های مربوط به خودروها داشته باشد قطعاً نیم‌نگاهی هم به مهارت‌های رانندگی آیرتون سنای فقید داشته است؛ اما...
تبلیغات

هر طرفدار خودرویی که عادت به تماشای فیلم‌های مربوط به خودروها داشته باشد قطعاً نیم‌نگاهی هم به مهارت‌های رانندگی آیرتون سنای فقید داشته است؛ اما درحالی‌که اکثر افراد سنا را به خاطر سه بار قهرمانی در فرمول 1 می‌شناسند، کانال یوتیوب او فقط منحصر به خودروهای فرمول 1 نیست.

دلیل آن نیز به نقش سنا در توسعه اولین سوپرکار تاریخ هوندا یعنی NSX مربوط می‌شود. یکی از آثار نمادین حضور سنا در فرایند تولید این خودرو به غوغای نسخه تایپ R در سوزوکا مربوط می‌شود که ویدئوی سال 1992 آن نیز موجود است. در این ویدئو شاهد گاز دادن سنا به خودرو هستیم که باعث می‌شود بخش عقب خودرو بازی کرده و شاسی متوازن NSX به نمایش گذاشته شود. در واقع این ویدئو دو اسطوره را یکجا نشان می‌دهد...

ترکیب یکی از بهترین رانندگان تاریخ فرمول 1 با اولین سوپرکار قطعاً چیز جذابی خواهد بود و عرضه NSX این موضوع را کاملاً نشان داد. این خودرو اولین محصول تولید سری بود که از شاسی مونوکوک آلومینیوم سبک‌وزن سود می‌برد. از همین متریال در سیستم تعلیق نیز استفاده شد تا وزن خودرو کمتر شود.

این موضوع به همراه پیشرانه 6 سیلندر نصب شده در وسط خودرو باعث شده بود NSX شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعتی داشته باشد که هر دو رقم یاد شده با فراری 348 برابری می‌کردند و این در حالی بود که پیشرانه هوندا دو سیلندر کمتر از رقیب ایتالیایی داشت. شایان ذکر است پیشرانه NSX در ابتدا 3 لیتر حجم داشت که از سال 1997 به بعد حجم آن به 3.2 لیتر رسید.

همین ویژگی‌ها بود که باعث شد NSX از رقبای زمان خود جدا شود. اگرچه رانندگان امروزی انتظار دارند خودروی‌شان بی‌نقص عمل کند اما 30 سال پیش این‌طور نبود و قطعاً تولید اولین سوپرکار هم چالش‌های خاص خودش را داشته اما هوندا NSX همه‌چیز را تغییر داد.

طراحی پیشرانه وسط این خودرو باعث شد NSX پرفورمنس قابل‌توجهی داشته باشد. استفاده از این خودرو نیز راحت بود. برندهای معاصر هوندا به‌ویژه رقبای ایتالیایی در سرعت‌های پایین سواری ناهنجاری داشتند و از فرمان و کلاچ بسیار سنگین استفاده می‌کردند که این کار باعث می‌شد پارک کردن آن‌ها بسیار سخت باشد. در مقابل NSX سواری‌ای به راحتی سیویک داشت. به همین خاطر هوندا دیگر خودروسازان را مجبور به ارتقای بازی کرد و بنابراین NSX تأثیر زیادی روی سوپرکارها گذاشت.

و به منظور تأکید روی برچسب "سوپرکار روزانه" NSX، نگاهی به مشخصات دو نمونه از این خودرو نشان داد که کارکرد بیش از 140 هزار کیلومتری داشته‌اند. چه تعداد از افراد جرات دارند یک فراری 30 ساله را این‌قدر سوار شوند؟

نسل اول NSX حتی امروز نیز به اندازه سال‌های اول خود قابلیت استفاده روزمره را دارد. شما در ابتدا حس خواهید کرد در ارتفاع بالایی نشسته‌اند اما در واقع چند سانتی‌متر با کف خودرو فاصله دارد. ستون‌های نازک نیز باعث شده‌اند میدان دید بسیار خوبی ایجاد شود که نه تنها برای یک خودروی پیشرانه وسط بلکه در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی نیز میدان دید خوبی دارد.

پیشرانه NSX با نرمی خاصی روشن شده و زمانی که دنده یک را انتخاب کرده و پا را از روی پدال کلاچ برمی‌دارید شاهد سواری مشابه یک هاچبک خانوادگی هستید. در اوایل دهه 90 میلادی این عملکرد نرم برای سوپرکارها یک تحول اساسی محسوب می‌شد.

عملکرد NSX سریع بوده و در بحث سرعت مستقیم شاهد برابری آن با هاچبک های مدرن هستیم اما باید گفت NSX پرفورمنس خود به‌طور بسیار ویژه‌ای ارائه می‌کند. صدای تولیدی پیشرانه که ردلاین آن به 8 هزار می‌رسد بسیار خاص و دلپذیر بوده و به لطف گیربکس دستی عالی هوندا شما همواره با دنده‌ها بازی خواهید کرد تا بارها و بارها صدای پیشرانه را بشنوید. فرمان فوق‌العاده NSX نیز باعث شده شاسی هر چه در توان دارد نشان دهد.

NSX یک نقطه روشن در تاریخ سوپرکارها است. این خودرو به اندازه کافی مدرن بوده تا از تجهیزات ایمنی همچون ABS سود ببرد و به اندازه کافی قدیمی است تا پیچیدگی غیرضروری برخی خودروها را نداشته باشد. این خودرو در روزگار کنونی مثالی بارز از لذت رانندگی است.

مشخصات هوندا NSX 3.2 VTEC Manual

  • قیمت آن زمان: 60100 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر 3.2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/298 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 270 کیلومتر در ساعت
  • قیمت کنونی: 140 هزار پوند
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.