درگ نسلهای مختلف هوندا سیویک تایپ R، از 2001 تا 2023
هوندا سیویک تایپ R برای اولین بار در سال 1997 متولد شد و تا به امروز شش بار نسل عوض کرده است. در هر نسل شاهد بهبودهایی در این سیویک آتشین بودهایم تا بتواند در بین هاچبکهای داغ باز جایگاه خود را تثبیت کند. بااینحال، عملکرد نسلهای مختلف این خودرو در مقایسه با یکدیگر چگونه خواهد بود و مهمتر از آن، آیا در درگ نسل جدیدتر لزوماً سریعتر است؟ این چیزی که کارواو در ویدئوی جدید خود قصد دارد نشان دهد. در این درگ، تمام نسلهای سیویک تایپ R بهجز نسل اول باهم به رقابت خواهند پرداخت.
نسل دوم سیویک تایپ R که با کد EP3 در سال 2001 در بریتانیا عرضه شد، به یک پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی با 200 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور مجهز بود. این خودرو با وزن 1210 کیلوگرمی، از تمام نسلهای بعدی خود سبکتر است. نسل بعدی که در سال 2007 با کد FN2 به بازار آمد، با وزن 1267 کیلوگرم کمی سنگینتر است درحالیکه قدرت 201 اسب بخاری آن تقریباً با نسل قبلی یکسان بوده و کمی گشتاور کمتری دارد (193 نیوتن متر).
نسل FK2 که در سال 2015 عرضه شد، اولین سیویک تایپ R با موتور توربو بود و 310 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور داشت. این نسل همچنین با وزن 1382 کیلوگرمی بسیار سنگینتر شده بود. سپس نوبت به تایپ R معاصر با کد FK8 متعلق به سال 2017 میرسد. این نسل هم زیر کاپوت موتور 2 لیتری توربو دارد اما با 320 اسب بخار قدرت، کمی از نسل قبلی قویتر است و با وزن 1405 کیلوگرم، کمی هم وزن بیشتری دارد اما در گشتاور تغییری نداشته است.
درنهایت به تایپ R کاملاً جدید کنونی با کد FL5 میرسیم که با 330 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور از همهٔ پیشینیان خود قویتر است اما وزن 1429 کیلوگرمی آنهم از همه سنگینتر است. بااینحال، میدانیم که FL5 از FK8 سریعتر است زیرا این دو نسل قبلاً در مسابقهٔ درگ به مصاف هم رفتهاند اما آیا نسلهای دیگر هم از نسل قبلی خود سریعتر هستند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.