رکورد جدید هوندا سیویک تایپ R؛ سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو در نوربرگ رینگ
علاقهمندان باید توجه داشته باشند که تغییرات اعمال شده بر جهنم سبز، مسیر Nordschleife را تغییر داده است. این محدوده، پیش از سال 2019 مسافت 20/600 کیلومتر داشت و حالا حدود 232 متر، طول بیشتر دارد. به همین دلیل، رکوردزنیهای امروزی نسبت به گذشته، ارزشمندتر هستند. مثلا هوندا سیویک نسل قبل (FK8)، زمان 7 دقیقه و 43/80 را سال 2017 ثبت کرده بود.
بنابر اطلاعات رسمی، سیویک تایپ R جدید ( نسل FL5) توانسته است در زمان 7 دقیقه و 44/881 ثانیه مسیر 20/832 کیلومتری نوبرگ رینگ نوردشلیف (Nurburgring Nordschleife) را تکمیل کند و تفاوت خیرهکننده با نسل قبل را نشان دهد. چند هفته قبل، هوندا سیویک تایپ R توانسته بود در پیست سوزوکا ژاپن نیز رکورد سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو را ثبت کند.
تایرهای خودروی رکوردشکن، میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 بودند که برای خرید و نصب روی تایپ R جدید، موجود هستند. نسخهی پایه از این خودرو با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S عرضه میشود.
نکتهی جالب اینکه، پیشرانه تایپ R جدید نسبت به قبل، چندان متفاوت به نظر میرسد اما بهبود آیرودینامیک، ترمز و سیستم تعلیق، برتری محسوس مدل 2023 را نشان میدهند. موتور 2 لیتر توربوشارژ K20C1 هوندا 315 اسب بخار قدرت و 420 نیوتنمتر گشتاور دارد که نسبت به قبل، 9 اسب بخار و 20 نیوتنمتر، قویتر است. گیربکس 6 سرعته دستی هم مشابه گذشته است.
در سال 2019 رنو مگان RS ترافی R توانست رکورد جدیدی برای خودروهای دیفرانسیل جلوی نوربرگ رینگ ثبت کند. این مدل با موتور 1/8 لیتر 296 اسب بخار و 400 نیوتنمتر، زمان 7 دقیقه و 55 ثانیه داشت. رنو مگان در هنگام رکوردزنی، 130 کیلوگرم سبکتر از نسخه اصلی بود.
عرضه جهانی سیویک تایپ R جدید با آستانه قیمت 44 هزار دلار، سال قبل آغاز شد تا کمی گرانتر از نسل FK8 باشد. ارزانترین مدل هوندا سیویک 2023 به قیمت 25 هزار دلار با موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، 180 اسب بخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور تولید میشود.
ویدئوی انتهای مطلب، رکوردزنی هوندا سیویک تایپ R در نوربرگرینگ را از زاویه دید داخل خودرو نشان میدهد. مانور فرمان، تعویض دنده، سرعت لحظهای و پدالگیری راننده در این فیلم کوتاه به خوبی دیده میشود.