نبرد سدان‌های میان سایز، آکورد، کمری، سوناتا و سوبارو لگاسی

چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 11:40
مطالعه 11 دقیقه
Mid-Size-1
در میان شاسی‌بلندهای گران و بزرگ امروزی، سدان‌های میان سایز معقول‌تر از همیشه به نظر می‌رسند و حالا بهترین نمونه‌های باقیمانده از این ماشین‌ها را...

در میان شاسی‌بلندهای گران و بزرگ امروزی، سدان‌های میان سایز معقول‌تر از همیشه به نظر می‌رسند و حالا بهترین نمونه‌های باقیمانده از این ماشین‌ها را گرد هم جمع کرده‌ایم.

همه میدانیم که این روزها شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها به خودروهای محبوب بازار تبدیل شده‌اند و شاید کسی دیگر به سدان‌ها توجهی نکند اما این خودروها هنوز هم تولید می‌شوند و گزینه‌هایی قابل‌اعتماد برای والدین و رانندگان تاکسی اینترنتی هستند؛ بنابراین، با معرفی نسل جدید هوندا آکورد، مقایسه‌ای را بین این سدان‌های بازار ترتیب داده‌ایم. برای این رقابت ما قیمت پایین 30 هزار دلاری را ملاک قرار داده‌ایم و از پیشرانه‌های هیبریدی و پکیج‌های آپشن گران که باعث افزایش قیمت می‌شوند صرف‌نظر کرده‌ایم.

نسل یازدهم آکورد با تیپ EX به این رقابت آمده است. ازآنجایی‌که تیپ‌های بالایی این خودرو فقط با پیشرانهٔ هیبریدی عرضه می‌شوند، EX بالاترین تیپی است که می‌توان با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ پایه خرید. این خودرو با قیمت 30,705 دلار، ارزان‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود. هیوندای چندی پیش فیس‌لیفت سوناتا را معرفی کرد اما این نسخه هنوز در ایالات‌متحده عرضه نشده و بنابراین سوناتا مدل 2023 تیپ SEL پلاس با پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو در آزمایش ما حاضر شده است.

سوبارو لگاسی برای مدل 2023 یک به‌روزرسانی را تجربه کرده و پیشرانهٔ 2.4 لیتری تخت توربو را به تیپ اسپرت اختصاص داده است. این قوی‌ترین مدل لگاسی است و با قیمت 34,915 دلار، گران‌ترین خودروی این رقابت به‌حساب می‌آید. در آخر هم به پرفروش‌ترین خودروی این کلاس یعنی تویوتا کمری می‌رسیم که با تیپ SE، تجهیزات اندک، قیمت 30,981 دلار و سامانهٔ چهارچرخ محرک به میدان آمده است. ما از شورلت مالیبو، کیا K5 و نیسان آلتیما هم برای این مقایسه دعوت کردیم ولی خودروسازان مدل‌های مذکور را در اختیارمان قرار ندادند تا رقابت را با چهار خودرو برگزار کنیم.

کپی لینک

مقام چهارم: سوبارو لگاسی

نقاط قوت: پیشرانهٔ قدرتمند، صندلی عقب جادار، تجهیزات زیاد

نقاط ضعف: هندلینگ ضعیف، گرافیک قدیمی نمایشگر، قیمت بالا

هرچند سدان لگاسی فاقد روکش‌های پلاستیکی بدنه است و مثل دیگر محصولات سوبارو حال و هوای کراس ندارد اما طبق سنت سوبارو، به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این ماشین همچنین به خاطر صندلی عقب راحت، لیست سخاوتمندانه آپشن‌ها و شتاب سریع به لطف پیشرانهٔ توربوشارژ 260 اسب بخاری، امتیاز کسب کرد اما این تمام ماجرا نیست. درحالی‌که شتاب صفرتاصد زیر شش ثانیه‌ای لگاسی با نام تیپ اسپرت آن همخوانی دارد، با یک‌بار چرخاندن فرمان همه‌چیز عوض می‌شود. با این حجم از بادی‌رول و شیرجه هنگام ترمز گیری، شاید بهتر باشد سوبارو ارتفاع لگاسی را هم کمی افزایش دهد و مثل مدل‌های دیگر خود نشان ویلدرنس را روی آن بچسباند تا یک سدان کراس خلق شود!

لگاسی همچنین پرمصرف‌ترین عضو گروه بود و گیربکس CVT به‌خوبی منحنی گشتاور موتور را مدیریت نمی‌کرد و به همین دلیل، تأخیر توربو بیشتر احساس می‌شد. علاوه بر این، سوبارو در نمونهٔ مورد آزمایش بیشترین قیمت را داشت که با توجه به ترکیب نامطلوب متریال داخلی و گرافیک قدیمی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، قابل توجیه نبود. به‌طورکلی، سوبارو لگاسی با چیزی که باید از این ترکیب قطعات حاصل شود بسیار فاصله دارد. این خودرو تمام عناصر مناسب را در اختیار دارد اما نتیجهٔ کار به دلیل عدم هماهنگی قدرت پیشرانه با هندلینگ و شاسی آرام، سدانی را خلق کرده که با خودش در تضاد است.

کپی لینک

مقام سوم: تویوتا کمری

نقاط قوت: مصرف سوخت مناسب، شاسی مناسب، کنترل‌های داخلی مناسب

نقاط ضعف: کابین پرسروصدا، تجهیزات کم، شتاب تنبل

وقتی کسی می‌گوید سدان خانوادگی، اکثر مردم به یاد کمری می‌افتند. در این ماشین کمک‌فنرها به‌خوبی تنظیم شده و فرمان برای برقراری تعادل بین سواری رضایت‌بخش و هندلینگ مناسب، وزن خوبی دارد. بااین‌حال، کمری با فقدان سیستم کی‌لس و طراحی قدیمی داشبورد با آمپرهای آنالوگ و نمایشگر لمسی کوچک 7 اینچی که از سال 2012 آمده، سن بالای خود را نشان می‌دهد. البته به لطف تعداد زیادی دکمه و کنترل‌های فیزیکی، سدان سالخوردهٔ تویوتا حداقل ارگونومی خوبی دارد.

قوای محرکهٔ کمری با تنها پیشرانهٔ تنفس طبیعی این جمع، همیشه یک قدم از رقبا عقب‌تر است. موتور چهار سیلندر پرسروصدای این ماشین به‌خوبی با گیربکس هشت سرعته که تمایلی به معکوس دادن ندارد هماهنگ نشده است. این به‌علاوهٔ وزن اضافی سامانهٔ چهارچرخ محرک، کمری را به خودروی تنبلی تبدیل کرده است درحالی‌که تویوتا پس از سوبارو بیشترین مصرف سوخت را دارد. درمجموع، نسل کنونی کمری شش سال سن دارد که زمان زیادی است و باید منتظر نسل بعدی آن بمانیم.

کپی لینک

مقام دوم: هیوندای سوناتا

نقاط قوت: طراحی جذاب، کابین لوکس، پرفورمنس قدرتمند

نقاط ضعف: پیشرانهٔ خشن، پدال ترمز فاقد احساس، شاسی ناآرام

با طراحی بیرونی جذاب و توجه چشمگیر به جزئیات در داخل، هیوندای تنها سدان این جمع است که گران‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. هرچند در داخل خودرو مقداری پلاستیک خشک به چشم می‌خورد اما سوناتا با دریچه‌های تهویه و پورت USB برای سرنشینان عقب، کنترل‌های لوکس سیستم تهویه، کارکرد مناسب نمایشگر لمسی و صفحه آمپر دیجیتالی، این مشکل را جبران می‌کند؛ اما خوبی‌های سدان هیوندای به تجربهٔ رانندگی آن سرایت نکرده است و هرچند پیشرانهٔ 180 اسب بخاری آن با وجود کمترین قدرت در گروه، دومین شتاب سریع را فراهم می‌کند اما به‌اندازهٔ موتور آکورد نرم کار نمی‌کند. این پیشرانه هنگام شتاب گیری سریع، غرغر زمختی ساطع و ارتعاشاتی را روانهٔ کابین می‌کند.

همچنین هرچند سوناتا بهترین شتاب جانبی و مسافت توقف گروه را ثبت کرد اما در آزمایش هندلینگ هرگز با آن راحت نبودیم. ساختار خودرو نسبت به دیگر خودروها سست احساس می‌شود و آرامش آکورد و کمری را در جاده‌های پردست‌انداز ندارد. علاوه بر این، پدال ترمز احساس چوبی دارد و فرمان فاقد بازخورد مناسب است. این یعنی سوناتا هرچند سریع است اما راننده را درگیر نمی‌کند. اگرچه در یک سدان خانوادگی این‌ها ایرادات بزرگی به‌حساب نمی‌آیند اما مانع از پیروزی سوناتا در رقابت ما می‌شوند.

کپی لینک

مقام اول: هوندا آکورد

نقاط قوت: هندلینگ و سواری متعادل، قوای محرکهٔ نرم

نقاط ضعف: برخی متریال سطح پایین در داخل، کمبود تجهیزات

نسل جدید آکورد همچنان در صدر این کلاس قرار می‌گیرد اما بدون مشکل نیست. کاهش هزینه‌ها به‌وضوح در این نسل و خصوصاً نسخه‌های غیرهیبریدی دیده می‌شود. فقدان روکش چرمی فرمان، ارزان بودن تیپ EX را فریاد میزند و فراوانی پلاستیک‌های خشک، نمایشگر لمسی کوچک 7 اینچی و صندلی‌های عقب خشک، حال و هوای خودروهای کرایه‌ای را ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، رینگ‌های 17 اینچی کوچک آکورد فقر تجهیزات آن را در ظاهر هم نشان خواهند داد. بااین‌حال، پشت فرمان همهٔ این کاستی‌ها جبران می‌شود و درحالی‌که سوناتا در داخل حال هوای خودروهای لوکس را دارد، رانندگی آکورد شبیه خودروهای سطح بالاتر احساس می‌شود.

سواری خودرو در بزرگراه عالی است، فرمان وزن خوبی دارد و گیربکس CVT که خیلی نرم عمل می‌کند، از گشتاور دور پایین پیشرانهٔ توربوشارژ بی‌صدا بیشترین بهره را می‌گیرد. هوندا اما نه‌فقط به خاطر احساس و رفتار مناسب روی جاده بلکه به دلیل بهترین مصرف سوخت و بزرگ‌ترین صندوق بار هم امتیاز می‌گیرد. علاوه بر این، سدان هوندا قیمت کمتری نسبت به بقیه دارد که تا حدی کمبود امکانات و تجهیزات آن را جبران می‌کند؛ بنابراین، آکورد همچنان در قبال قیمت چیزهای بیشتری نسبت به رقبا ارائه می‌کند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

هوندا آکورد

هیوندای سوناتا

سوبارو لگاسی

تویوتا کمری

پیشرانه

1.5 لیتری I4 توربو

1.6 لیتری I4 توربو

2.4 لیتری H4 توربو

2.5 لیتری I4

قدرت

192 اسب بخار

180 اسب بخار

260 اسب بخار

202 اسب بخار

گشتاور

260 نیوتن متر

265 نیوتن متر

375 نیوتن متر

247 نیوتن متر

گیربکس

CVT

8 سرعته اتوماتیک

CVT

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

جلو

جلو

شتاب صفر تا 96

7.3 ثانیه

7.1 ثانیه

5.7 ثانیه

7.6 ثانیه

مسافت 400 متر

15.7 ثانیه

15.5 ثانیه

14.3 ثانیه

15.8 ثانیه

توقف از 110 کیلومتر

56.1 متر

53.3 متر

56.9 متر

53.6 متر

حداکثر سرعت

190 کیلومتر/ساعت

225 کیلومتر/ساعت

225 کیلومتر/ساعت

217 کیلومتر/ساعت

شتاب جانبی

0.85 جی

0.86 جی

0.80 جی

0.85 جی

وزن خالص

1470 کیلوگرم

1520 کیلوگرم

1687 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

فاصلهٔ محوری

2,829 میلی‌متر

2,840 میلی‌متر

2,751 میلی‌متر

2,824 میلی‌متر

طول

4,971 میلی‌متر

4,900 میلی‌متر

4,854 میلی‌متر

4,894 میلی‌متر

عرض

1,862 میلی‌متر

1,859 میلی‌متر

1,839 میلی‌متر

1,839 میلی‌متر

ارتفاع

1,450 میلی‌متر

1,445 میلی‌متر

1,501 میلی‌متر

1,450 میلی‌متر

مصرف سوخت

7.3 لیتر ترکیبی

7.6 لیتر ترکیبی

9.0 لیتر ترکیبی

8.1 لیتر ترکیبی

حجم صندوق بار

480 لیتر

455 لیتر

425 لیتر

425 لیتر

قیمت پایه

30,705 دلار

33,390 دلار

34,915 دلار

30,355 دلار

قیمت تست‌شده

30,705 دلار

33,600 دلار

34,915 دلار

30,981 دلار

[poll id="154"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.