هوندا وزل eNS1 برقی: مشخصات، امکانات و قیمت در بازار ایران

شنبه 16 دی 1402 - 17:00
مطالعه 8 دقیقه
honda_e_ns1_2
برند باسابقه و مشهور هوندا، یک کراس‌اور پرفروش به نام وزل دارد که قیمت مناسب و تجهیزات قابل قبول برای بازار شرق آسیا و امریکای لاتین فراهم...
تبلیغات

برند باسابقه و مشهور هوندا، یک کراس‌اور پرفروش به نام وزل دارد که قیمت مناسب و تجهیزات قابل قبول برای بازار شرق آسیا و امریکای لاتین فراهم می‌کند.دراین مقاله با بررسی کامل هوندا وزل eNS1 برقی وارداتی همراه ما باشید.

هرچند که هوندا در سراسر دنیا، به عنوان یک خودروساز درجه یک ژاپنی شناخته می‌شود، برای مردم ایران به حاشیه رفته است. شهروندان کشورمان با تویوتا و مزدا و نیسان آشنایی بیشتری دارند. حتی در زمان آزادسازی نسبی واردات خودرو که از اوایل دهه‌ی 80 خورشیدی تا سال 1396 انجام شد، تعداد بسیار محدودی از محصولات هوندا به بازار ایران رسیدند.  نام هوندا برای مردم ما، موتورسیکلت‌های CG را یادآوری می‌کند اما این برند، بیش از یک قرن سابقه دارد و هم‌اکنون در گروه 10 خودروساز مهم دنیا است.

بیشتر بخوانید:

سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایرانتویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در چین و هند، علاوه‌بر افزایش تولید مدل‌های مختلف، رونمایی از محصولات اقتصادی ویژه کشورهای کمتر توسعه‌‌یافته را به دنبال داشت. امروزه تولید خودرو با برند سوزوکی ژاپن در هند، بیش از دیگر نقاط دنیا است و عملا کارخانه‌های این برند در ژاپن، به حاشیه رفته‌اند. این شرایط، هنوز برای هوندا شکل نگرفته و تولید داخل ژاپن با تیراژ بسیار بالا ادامه ادامه دارد؛ اما بعید نیست شرایط طی سال‌های آینده تغییر کند.

هوندا چین، سال 2003 شروع به کار کرد و حالا همکاری تجاری با گک (GAC) و دانگ فنگ دارد؛ اما هنوز 65 درصد سهام این مجموعه تحت مالکیت طرف ژاپنی است. تیراژ تولید هوندا چین، حدود 800 هزار دستگاه در سال برآورد می‌شود و تلاش می‌کند تمرکز ویژه بر مدل‌های برقی را افزایش دهد.

هوندا H-RV با ابعاد کوچک‌تر از C-RV در بازار جهانی حضور دارد. این محصول برای مردم ژاپن، به نام وزل (Vezel) فروخته می‌شود و از سال 1998 تاکنون، عرضه شده است؛ اما نسخه‌ی برقی وزل براساس نسل دوم H-RV، فقط در چین تولید شده و حدود 5 سال سابقه دارد. خودروهای Everus VE-1 و  Ciimo M-NV هم نسخه‌هایی از وزل برقی هستند.

ثبت گمرک و انجام فرایند قانونی برای واردات هوندا وزل بنزینی (H-RV مونتاژ چین) انجام شده است و ظاهرا شرکت معین خودرو، عرضه‌کننده‌ی وزل خواهد بود.

کپی لینک

طراحی بیرونی و نمای بدنه هوندا وزل eNS1

به زحمت می‌توان شباهتی بین هوندا H-RV مدرن بازار امریکا و هوندا وزل برقی مونتاژ چین پیدا کرد. محصول وارداتی به ایران، درواقع طراحی مشابه کراس‌اور برقی هوندا e:NP1 دارد و با همین ظاهر، در استرالیا نیز فروخته می‌شود.

جلوپنجره‌ی بسته، عجیب‌ترین مورد در نمای اصلی ژ است. این حالت با وجود پیشرانه بنزینی در جلو، شکل گرفته و البته عبور هوا به سمت رادیاتور یا دیگر تجهیزات فنی را از طریق مجاری باریک داخل خود، ممکن می‌کند. چراغ‌های باریک، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارند و نقش مهمی در حس اسپرت وزل برقی دارند. حجم‌دهی بدنه برای سپر و کاپوت جلو، چندان پیچیده نیست و جذاب به‌نظر می‌رسد. این خودرو یک محصول ساده با قیمت نسبتا پایین در میان محصولات هوندا محسوب می‌شود؛ اما مه‌شکن‌های LED دارد و چندان وابسته به ادوات پلاستیکی در نمای جلو نیست.

هوندا وزل برقی مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای کوچک، با سقف سیاه یا هم‌رنگ دیگر اجزای بدنه تولید می‌شود. از دید جانبی، حالت ساده روی درها تاکید شده و صرفا خط در امتداد دستگیره به چشم می‌آید. قاب دور پنجره، رکاب و فریم داخل گلگیر به دلیل استفاده از مواد پلاستیک سیاه‌رنگ، ارزان‌قیمت به نظر می‌رسند. این خودرو با رینگ 17 اینچ، تایر 215 میلی‌متر و سقف تمام شیشه در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

در نمای پشت، استفاده از پلاستیک بیشتر دیده می‌شود و حس یک کراس‌اور اقتصادی با سپر سیاه، توی ذوق می‌زند. از سویی دیگر، پیوستگی چراغ‌ عقب و القای طرح دیده شده در کراس‌اورهای پورشه، جذاب به نظر می‌رسد. همچنین شیب شیشه‌ی عقب و حجم‌دهی بسیار خوب درپوش صندوق، هوندا وزل برقی را اسپرت نشان می‌دهد. نصب آنتن کوسه‌ای و اسپویلر هم‌رنگ بدنه در امتداد سقف هم، نکات مثبت هستند.

هوندا وزل برقی با طول 4340  و عرض 1790 و ارتفاع 1582  میلی‌متر همراه فاصله محوری2610  میلی‌متر تولید می‌شود. با این شرایط، کراس‌اور هوندا کمی بزرگ‌تر از ام‌وی‌ام X33  است.

کپی لینک

طراحی داخلی و کابین هوندا وزل eNS1

داشبورد و تمام اجزای آن، تماما از پلاستیک سخت ساخته شدند. حتی در مدل‌های سفارشی که بخش میانی به رنگ سفید یا قرمز ارایه می‌شود هم، مواد نرم یا چرم مصنوعی وجود ندارد. حتی دسته‌دنده و بخش بزرگی از تودری‌ها، با پلاستیک ارزان‌قیمت ساخته شده‌اند.

نمایشگر لمسی 8 اینچ با ساختار ایستاده روی داشبورد، فضای داخلی هوندا وزل برقی را بهبود می‌دهد. فرمان و پنل عقربه‌ای، حالت سنتی در خودروهای هوندا را تداعی می‌کنند. مدل 2024، ترمز پارک دکمه‌ای (برقی) دارد و اهرم قدیمی را حذف کرده است. از نکات عجیب در طراحی داشبورد هوندا وزل eNS1، باید به دو درگاه  USB اشاره کرد که با حالتی ناخوشایند، در معرض دید سرنشینان هستند. جانمایی کلید فلاشر (مثلث قرمز) نیز چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

صندلی‌های هوندا وزل eNS1 برای غالب مدل‌های بازار جهانی، پارچه‌ای است و صرفا نسخه‌های خاص دارای چرم مصنوعی با رنگ‌بندگی متنوع ارایه می‌شوند. این کراس‌اور برای 4 سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم می‌کند و صندوق 450 لیتری دارد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی هوندا وزل برقی

ظاهرا برای بازار ایران، ارزان‌ترین نمونه با پیشرانه 1/5 لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است. این مدل با 124 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور، همراه گیربکس CVT عرضه می‌شود. وزن خالص 1250 کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 14 ثانیه، میانگین مصرف سوخت 6 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 170 کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات هوندا وزل برقی وارداتی هستند.

در اروپا، هوندا وزل (H-RV)  با ظاهر مشابه نسخه‌ی ساخت چین عرضه می‌شود؛ اما از فناوری هیبرید در کنار موتور 1/5 لیتر بنزینی استفاده می‌کند. این مدل، 131 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ در زمان 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود 5/5 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. هوندا هیبریدی، جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته eCVT دارد.

طبق اطلاعات موجود، هوندا وزل برقی با نام eNS1 نیز وارد ایران خواهد شد. این کراس‌اور به یک موتور برقی با قدرت 204 اسب‌بخاری همراه گشتاور 310 نیوتن‌متر مجهز است. وزل برقی گیربکس تک سرعته دارد و در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

برای بازار امریکا، هوندا H-RV دو دیفرانسیل، با پیشرانه 2 لیتری 160 اسب بخار و 187 نیوتن‌متر عرضه می‌شود اما این مدل هم، مجهز به گیربکس CVT است.

کپی لینک

قیمت هوندا وزل eNS1 در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران

برای هوندا وزل CVT در بازار چین، 15 تا 16 هزار دلار پرداخت می‌شود. با این شرایط، قیمت خودرو برای شهروندان ایرانی، حدود 1/7 میلیارد تومان خواهد بود. البته شکی نیست که واردات خودرو به ایران، مبهم است. پس فروش هوندا وزل با پیشرانه ضعیف، امکانات کم و قیمت بالای 2 میلیارد تومان، کسی را متعجب نخواهد کرد.

از نظر فنی و ابعاد بدنه، ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو با هوندا وزل مونتاژ چین، قابل مقایسه است. محصول چری، پیشرانه قوی‌تر با انبوهی از امکانات و فناوری‌های مدرن ارایه می‌کند؛ ضمن اینکه قیمت پایین‌تر و صدها نمایندگی فعال با مراکز سرویس نگه‌داری متعدد در سراسر کشور دارد. از سویی دیگر، وزل با برند مشهور هوندا تولید می‌شود و هرچند که مونتاژ چین باشد، برای بسیاری افراد، خودروی ژاپنی محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.