چرا قیمت هوندا سیویک تایپ R در هلند به 100 هزار دلار می‌رسد؟

یک‌شنبه 17 دی 1402 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
2023-honda-civic-type-r-review
هزینه خرید خودرو در اکثر کشورهای اروپایی بالاست اما می‌خواهیم بدانیم چرا قیمت هوندا سیویک تایپ R در هلند به فراتر از 100 هزار دلار می‌رسد.
تبلیغات

قیمت هوندا سیویک تایپ R مدل 2024 در آمریکا با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌های تحویل به حدود 46 هزار دلار می‌رسد اما ظاهراً قوانین ریاضی در کشورهای اتحادیه اروپا فرق می‌کند و این تنها به خاطر مالیات ارزش افزوده یا VAT نیست. هلند یک مثال شوکه کننده از قیمت بسیار بالای خودرو در اروپاست چراکه خریداران گاها مبلغی بیش از 100 هزار دلار را برای یک خودروی 4 سیلندر پرداخت می‌کنند.

هلندی‌ها در زمان خرید خودرو 21 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و پس از آن نیز نوبت به BPM می‌رسد که اساساً به معنی مالیات خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست و مبلغ آن به میزان خروجی دی‌اکسید کربن از اگزوز خودرو بستگی دارد. درباره هوندا سیویک تایپ R باید گفت این خودروی ژاپنی در هر کیلومتر 186 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

جدول بالا چگونگی محاسبات BPM را نشان می‌دهد و هاچبک اسپرتی همچون سیویک تایپ R در دسته آلاینده‌ترین خودروها قرار می‌گیرد که نتیجه آن اخذ هزینه‌های سنگین خواهد بود. خرید سیویک تایپ R در ابتدا هزینه 13,655 یورویی در بر دارد و درصورتی‌که میزان آلایندگی خودرو بالاتر از 161 گرم در کیلومتر باشد، به ازای هر گرم آلایندگی اضافی باید 549 یورو دیگر پرداخت کرد. با عنایت به اینکه هاچبک هوندا 25 گرم دی‌اکسید کربن بیشتری در هر کیلومتر تولید می‌کند بنابراین BMP کل آن به 13,725 یورو می‌رسد. زمانی که این رقم را با مالیات پیشین جمع کنید هزینه کل به 27,380 یورو خواهد رسید.

زمانی که تمامی این هزینه‌ها را با قیمت پایه هوندا سیویک تایپ R در هلند جمع بزنید به رقم نهایی 88,560 یورو می‌رسید که معادل حدود 97 هزار دلار آمریکاست. به این ترتیب قیمت خودروی موردبحث در این کشور اروپایی بیش از دو برابر بهای آن در آمریکاست. اگر خواهان آپشن هایی همچون رنگ سفید قهرمانی، پکیج کربن و برخی پکیج‌های دیگر باشید قیمت خودرو می‌تواند به حدود 95 هزار یورو یا حدود 104 هزار دلار برسد؛ اما باید دانست سیویک تایپ R تنها هاچبک اسپرت و گران‌قیمت بازار هلند نیست چراکه قیمت فولکس‌واگن گلف GTI هم در این کشور از حدود 66 هزار دلار شروع می‌شود و برای گلف R باید حدود 95 هزار دلار پرداخت کرد.

به این ترتیب باید گفت استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه تنها دلیل حذف پیشرانه‌های پرحجم از خودروهای عرضه ‌شده در اروپا نیست بلکه این مالیات‌های سنگین روی خودروهای اسپرت حتی با پیشرانه‌های 2 لیتری باعث شده‌اند آخرین میخ‌ها بر تابوت خودروهای درون‌سوز زده شود. به همین دلیل است که خودروسازان بی‌وقفه در حال توسعه خودروهای هیبریدی و برقی هستند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.