هوندا سیتی وارداتی؛ بررسی مشخصات و قیمت در ایران
براساس اعلام رسمی شرکت آذریوردسال، هوندا سیتی برای خریدار اول، یک میلیارد و 928 میلیون تومان قیمت دارد.
هوندا یکی از بهترین خودروسازان جهان است و سابقهی 100 ساله دارد. این برند کیفیت مناسب با قیمت رقابتی ارایه میکند. این برند، انواع سواری، پیکاپ و شاسی بلند با پیشرانههای برقی و بنزینی و هیبریدی تولید میکند؛ اما تاکنون خودروهای هوندا با تیراژ بالا برای مردم ما عرضه نشدهاند.
بیشتر بخوانید:
↵معرفی هوندا وزل وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
سرمایهگذاری شرکتهای ژاپنی در چین و هند و مناطق مختلف شرق آسیا، علاوهبر افزایش تنوع تولید، رونمایی از محصولات اقتصادی ویژه کشورهای کمتر توسعهیافته را به دنبال داشت. امروزه تولید خودرو با برند سوزوکی ژاپن در هند، بیش از دیگر نقاط دنیا است و عملا کارخانههای این برند در ژاپن، به حاشیه رفتهاند. این شرایط، هنوز برای هوندا شکل نگرفته و تولید داخل ژاپن با تیراژ بسیار بالا ادامه ادامه دارد؛ اما بعید نیست شرایط طی سالهای آینده تغییر کند.
برخلاف آنچه به نظر میرسد، هوندا سیتی روی پلتفرم سیویک تولید نمیشود. اولین مدل هوندا سیتی به شکل هاچبک سهدر، سال 1981 تولید شد و هماکنون نسل ششم را تجربه میکند. این خودرو با دو نوع بدنهی سدان و هاچبک 4در، خط مونتاژ در تایلند، اندونزی، برزیل، ویتنام و مالزی دارد. ظاهرا مدل سدان برای ورود به ایران آماده میشود و شرکت آذریورد سال عرضهکنندهی هوندا سیتی خواهد بود. این شرایط همزمان با فعالیت شرکت معین خودرو است که هوندا وزل را برای بازار کشورمان وارد میکند.
جدول مشخصات مدل وارداتی هوندا سیتی
مشخصات | جزئیات |
---|---|
مدل | هوندا سیتی وارداتی |
ابعاد | طول: 4345 میلیمتر، عرض: 1748 میلیمتر، ارتفاع: 1467 میلیمتر، فاصله محوری: 2589 میلیمتر |
پیشرانه (مدل وارداتی) | 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 121 اسب بخار، 145 نیوتنمتر |
گیربکس | CVT |
مصرف سوخت | 6.2 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | 10.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 198 کیلومتر بر ساعت |
امکانات | 6 کیسه هوا، کنترل پایداری، TPMS، کروزکنترل، استارت دکمهای، دوربین عقب، نمایشگر 8 اینچ، چراغهای LED |
قیمت در ایران | 1.93 میلیارد تومان (بازار آزاد حدود 2.5 میلیارد تومان) |
طراحی بدنه و نمای بیرونی هوندا سیتی
شباهت هوندا سیتی به سیویک، از دید روبرو کاملا مشخص است. حس اسپرت و جوانپسند، به خوبی در هوندا سیتی دیده میشود؛ ضمن اینکه المانهای مختلف، ترکیب مورد انتظار از محصولی با برند ژاپنی را فراهم میکنند.
در نمای اصلی، چراغهای لوکس با چند قطعه کریستال داخلی استفاده شدهاند. این ترفند، فقدان هالوژنهای گرانقیمت داخل کاسه چراغ را پوشش میدهد. همچنین مهشکنهای ارزانقیمت طرفین سپر با جلوپنجرهی سیاه پلاستیکی، نکات منفی هستند که چندان توی ذوق نمیزنند. نصب زهوار براق در لبهی کاپوت، دیگر ابتکار جالب هوندا برای بهبود نمای بیرونی سیتی و القای حس یک خودروی لوکس با کمترین هزینه است.
از دید جانبی، همه چیز ساده به نظر میرسد و صرفهجویی شرکت سازنده برای کاهش قیمت تمامشده در فرایند تولید، آشکار میشود. خط مستقیم بین چراغهای جلو و عقب ، همراه انحنای کمعمق نزدیک رکاب، تنها حجمدهی بدنه هستند. هوندا سیتی برای مردم شرق آسیا، خودروی اقتصادی محسوب میشود و در مدل پایه، رینگ 15 اینچ با تایر 185 میلیمتر دارد.
در نمای پشت، ترکیب چشمنواز با انتخاب درست قطعات مختلف مشهود است. سبک طراحی مشابه هوندا سیویک به وضوح دیده میشود و عملا وابستگی به ادوات پلاستیکی ارزانقیمت وجود ندارد. حجمدهی بدنه برای سپر، درپوش صندوق و محل نصب چراغهای هشداردهنده، راضی کننده است.
هوندا سیتی از سال 2019 تاکنون با طول 4,345 و عرض1,748 و ارتفاع 1,467 و فاصله محوری 2,589 میلیمتر تولید میشود. این خودرو در مقایسه با مدلهای مشهور ساخت ایران، بزرگتر از 206 صندوقدار و کوچکتر از سمند است.
بیشتر بخوانید:
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
طراحی داخلی و نمای کابین هوندا سیتی
اگر برند سازنده را فراموش کنیم، پلاستیک سخت داشبورد و مواد ارزانقیمت داخل اتاق، ناراحت کننده هستند. هوندا سیتی از این نظر، به وضوح مشابه خودروهای اقتصادی ساخت چین است و صرفا با چیدمان جذاب المانهای مختلف، حس یک محصول از برند ژاپنی را تداعی میکند.
در تمام نسخهها، تجهیزاتی مثل دستهی دندهی بزرگ، ترمز دستی اهرمی و پنل پشت فرمان سادهی عقربهای ارایه میشود. کلیدهای روی فرمان، پرتعداد هستند و اثری از صفحههای لمسی نیست. سه کلید گردان کوچک و سبک طراحی پنل پشت فرمان، برای علاقهمندان خودروهای اسپرت هوندا مثل سیویک کلاسیک، بسیار خوشاآیند است. برای مدلهای مختلف، صفحه لمسی 8 و 10 اینچ با رابط بلوتوث و مسیریاب ماهوارهای وجود دارد.
صندلیهای چرم مصنوعی با تودریها مبله، از مهمترین نکات مثبت در طراحی داخلی هوندا سیتی محسوب میشوند. چهار سرنشین بلند قد بهراحتی داخل این خودرو جا میشوند و مشکل خاصی برای سفرهای بلند مدت ندارند. این خودرو به شکلی طراحی شده است که صندلیهای جلو کاملا همسطح نشیمنگاه صندلی عقب شوند و امکان خواب با فضای محدود فراهم کنند. صندوق 506 لیتری هم برای هوندای سیتی در کلاس سدان کوچک، قابل قبول است.
پیشرانه و تجهیزات فنی هوندا سیتی
در کشورهای مختلف، قوای محرک متنوع برای هوندا سیتی وجود دارد. دو مدل با موتور توربو و فناوری هیبرید ساده، بیشترین حجم تولید این خود را تشکیل میشوند؛ اما گیربکس CVT و ساختار انتقال قدرت به چرخهای جلو، در انواع مختلف ثابت هستند.
مدل پایه مجهز به پیشرانهی 3 سیلندر یک لیتر توربوشارژ با قدرت 122 اسب بخار و گشتاور 173 نیوتنمتر است. این موتور، هوندا سیتی 1150 کیلوگرمی را در زمان 8 تا 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و برای رانندگی معمولی، کافی به نظر میرسد. میانگین مصرف سوخت با این پیشرانه، 6 لیتر در صد کیلومتر است.
دیگر مدل هوندا سیتی از فناوری هیبرید روی موتور 4 سیلندر 1/5 لیتر تنفس طبیعی استفاده میکند. این نمونه، 126 اسب بخار قدرت و 127 نیوتنمتر گشتاور دارد. هوندا سیتی e-HEV با وزن خالص 1280 کیلوگرم، حدود 11 ثانیه زمان میبرد تا از سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. از سویی دیگر، این خودرو در صد کیلومتر، فقط 4 لیتر بنزین مصرف میکند.
پیشرانه نسخه هوندا سیتی وارداتی به ایران
براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت آذریوردسال، هوندا سیتی برای بازار ایران،از پیشرانه 1/5 لیتری تنفس طبیعی همراه سیستم GDI با قدرت 121 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن متر بهره میبرد. این مدل همراه گیربکس CVT، مصرف سوخت ترکیبی 6/2 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. حداکثر سرعت هوندا سیتی 198 کیلومتر بر ساعت و زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتر برساعت، 10/5 ثانیه است.
امکانات ایمنی و رفاهی شامل 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، حفظ خودرو در شیب، نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروزکنترل، فرمان برقی، پدال تعویض دنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، دوربین دنده عقب، تهویه اتوماتیک، نمایشگر 8 اینچ، رایط اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور نور، چراغ های LED و رینگ های آلومینیوم در دسترس است. در هوندا سیتی وارداتی، مشابه دیگر نمونههای بازار جهانی، سانروف و ترمز دستی دکمهای ارایه نمیشود.
قیمت هوندا سیتی در ایران و بازار جهانی
آنچه باعث محبوبیت هوندا سیتی در بازار شرق آسیا و استرالیا شده، قیمت نهایی است. این خودرو با موتور 122 اسب بخار، آستانه قیمت 12 تا 13 هزار دلار دارد. برای نمونهی هیبرید با امکانات کامل، شامل سیستم صوتی باکیفیت و صندلی چرم، حدود 16 هزار دلار پرداخت میشود.
براساس اعلام رسمی شرکت آذریوردسال، هوندا سیتی برای خریدار اول، یک میلیارد و 928 میلیون تومان قیمت دارد.
عرضهی هوندا سیتی با قیمت نزدیک به 2 میلیارد تومان برای مشتری آذریوردسال، هزینهی خرید در بازار آزاد را به 2/5 میلیارد تومان میرساند. این شرایط، برای خودرویی که طراحی کابین ساده و امکانات محدود الکترونیک دارد، عجیب به نظر میرسد. پیشرانه و توان فنی هوندا سیتی هم، ضعیفتر از سدانهای چینی 1/2 تا 1/5 میلیارد تومانی مثل آریزو 5 و آریزو 6 و ریسپکت و کرمان موتور KMC J7 است. برند ژاپنی برای خودروی ساخت تایلند، تنها عامل جالب توجه برای خریدار هوندا سیتی خواهد بود.
سدانهای چینی بازار ایران، شامل چری آریزو 6 و شاین مکس ایران خودرو، حدود قیمت زیر دو میلیارد تومان و ابعاد بدنهی بزرگتر از هوندا سیتی دارند. از سویی دیگر، احتمالا واردات هوندا سیتی با تیراژ محدود انجام خواهد شد و قیمت نهایی برای خریدار در بازار آزاد، به 2/5 تا 3 میلیارد تومان خواهد رسید.
همچنین میتوانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت روز خودرو و آخرین تغییرات بازار، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.