تاریخچه لوگوی هوندا؛ چرا ژاپنی‌ها از دو نشان متفاوت استفاده می‌کنند؟

یک‌شنبه 28 مرداد 1403 - 06:30
مطالعه 5 دقیقه
38
در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه لوگوی مشهور هوندا بپردازیم.
تبلیغات

برای طرفداران خودروهای ژاپنی، هوندا معنی دیگری دارد چراکه نامش با عباراتی همچون تولید باکیفیت و دوام بالا مترادف شده است. با تاریخچه‌ای فراتر از 75 سال، هوندا راه طولانی‌ای را پیموده است. در گذشته این برند چندین تکنولوژی مطرح همچون VTEC را معرفی نموده که سبب بهبود قابل‌توجه عملکرد خودروها شده است. نیازی به گفتن نیست که هوندا جایگاه خاصی نیز بین سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی دارد و یکی از مشهورترین محصولاتش به نام سیویک در فیلم سینمایی سریع و خشن حضور داشته است.

یکی از شاخصه‌های شناخته شده هوندا که در طول زمان تغییر چندانی نداشته نماد H در لوگو است. این حرف نه تنها نشان دهنده ابتدای نام هونداست بلکه به نام مؤسس شرکت یعنی سوئیچیرو هوندا نیز اشاره می‌کند؛ اما آیا لوگوی هوندا همیشه به همین شکل بوده است؟ سؤال دوم اینکه چرا نسخه دیگری از لوگوی هوندا با بال‌های همراه آن نیز وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید. نکته سورپرایز کننده اینکه لوگوی هوندا حتی از همان ابتدا تا به امروز کلیت خود را حفظ کرده و تغییر زیادی نداشته است. در سال 1961 اولین لوگوی خودرویی هوندا با حرف H که خط میانی طویل‌تر و خطوط عمودی ضخیم‌تری داشت معرفی شد. این لوگو با شکلی چند ذوزنقه‌ای احاطه می‌شد. در سال 1969 حرف H کمی بلندتر شد و خط میانی آن نیز حالت جمع و جورتری به خود گرفت. البته در سال 1981 نسخه جدیدی از این لوگو رونمایی شد که اندکی در شکل و جانمایی حرف H تغییر کرده بود و مهم‌تر اینکه نام هوندا نیز در اطراف آن به چشم می‌خورد.

با اینکه نوشته هوندا در لوگو فونتی سفارشی دارد اما برخی منابع خبری می‌گویند این فونت شباهت‌هایی با برخی فونت‌های دیگر دارد. تا به امروز لوگوی نوشته هوندا بدون نماد H همچنان استفاده می‌شود و حتی در محصولات دیگر کمپانی مادر همچون تجهیزات دریایی نیز به چشم می‌خورد. جالب آنکه اخیراً ژاپنی‌ها جدیدترین نسخه از لوگوی خود را برای خودروهای برقی معرفی کرده‌اند و این لوگو شباهت زیادی به لوگوی اولیه دهه 60 میلادی دارد. این لوگوی جدید نه تنها از همان حرف مینیمالیستی H استفاده می‌کند بلکه پهن‌تر و تیزتر از لوگوی قبلی است؛ اما نوبت پاسخ به دومین سؤال است: چرا هوندا از دو لوگوی مختلف استفاده می‌کند؟

زمانی که نام هوندا مطرح می‌شود افراد زیادی به خودروهای موفقی همچون سیویک، آکورد و CR-V فکر می‌کنند اما قطعاً می‌دانید که این کمپانی بزرگ محصولات متنوعی تولید می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای برقی، ژنراتورها و ربات‌ها اشاره کرد. حتی هوندا تولید کننده جت‌های شخصی و گران‌قیمت نیز هست؛ اما با اینکه اکثر این تجهیزات دارای لوگوی مشابه خودروهای هوندا هستند اما تنها یک بخش دیگر این شرکت است که لوگوی مخصوص خودش را دارد و آن بخش به تولید موتورسیکلت می‌پردازد.

درحالی‌که لوگوی خودرویی هوندا بیش از 60 سال است که استفاده می‌شود، اما از شنیدن این موضوع که نسخه بالدار لوگوی هوندا و در کل بخش موتورسیکلت‌سازی آن قدمتی بیشتر دارد سورپرایز خواهید شد. ژاپنی‌ها در سال 1947 اولین محصول خود یعنی موتورسیکلت موتوردار A تایپ را تولید کردند. دو سال بعد هوندا موتورسیکلت دریم دی تایپ را ارائه کرد و با این محصول بود که نام هوندا مطرح شد. اندکی بعد از آن هوندا به بزرگ‌ترین برند تولید کننده موتورسیکلت در ژاپن بدل گردید و سریعاً روند گسترش خود و ورود به دنیای خودرو را استارت زد.

از آن زمان تاکنون هوندا موتورسیکلت‌های موفق زیادی را در کلاس‌های مختلف تولید کرده و از جمله آن‌ها می‌توان به ابر موتورسیکلت‌هایی همچون گلدوینگ و CR500 اشاره کرد. نکته جالب اینکه الهام‌بخش لوگوی موتورسیکلت هوندا یک الهه یونانی است که نامش با امپراتوری جهانی دیگری در تناسب‌اندام یعنی نایکی مترادف است. این لوگو از نوشته هوندا به همراه بال‌های خدای پیروزی تشکیل شده است. در لوگوی سال 1947، سوئیچیرو هوندا از ظاهر خشن‌تر بال‌ها به همراه فونت دست‌نویس مانند هوندا موتور استفاده کرد اما یک سال بعد نسخه دیگری از این لوگو با فونت رسمی‌تر و ظاهری تمیزتر سود برد. هوندا همچنین لوگوی گرافیکی‌تر خود را در سال 1953 که تغییراتی در بخش بال‌ها داشت معرفی کرد.

در دهه 60 میلادی، برای اولین بار نماد بال لوگوی هوندا جایگاه مرکزی یافت هرچند به جای دو بال تنها یک بال وجود داشت. علاوه بر این نوشته هوندا نیز تغییراتی را تجربه کرد. این لوگو نسخه اولیه از لوگویی است که همچنان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژاپنی‌ها در سال 1973 یک نسخه دیگر از این لوگوی بالدار را معرفی کردند هرچند نام هوندا دوباره به لوگو بازگشت و از آن زمان تاکنون تغییراتی در تناسبات، رنگ‌ها و برخی عناصر گرافیکی دیگر لوگوی موردبحث صورت گرفته است اما علیرغم همه این تغییرات، نماد بال و نام هوندا تفاوت چندانی با گذشته ندارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.