هوندا پاسپورت جدید رونمایی شد؛ آفرود با V6 تنفسطبیعی
هوندا پاسپورت 2026 سرسختتر، محکمتر و جعبهایتر از گذشته رونمایی شده است. سازنده ژاپنی میگوید که این مدل توانمندترین شاسیبلندش برای طبیعتگردی به شمار میرود. هر چند ممکن است این ادعا چندان هم صحیح نباشد اما هدف بخش بازاریابی این شرکت از بیان چنین موضوعی، تاکید بر تواناییهای نسل تازه این خودرو است؛ چراکه نسخه «تریل اسپرت» پاسپورت 2026 از فنربندی با تنظیمات آفرودی، رینگهای 18 اینچی و تایرهای عاجدار 31 اینچی، صفحات محافظ زیر بدنه و قفل دیفرانسیل سود میبرد.
هوندا بر خلاف بسیاری از رقبایش، برای کاهش ردپای کربنی خود به استراتژیهایی مانند کوچکتر کردن حجم موتور، استفاده از توربوشارژر و سیستمهای هیبریدی روی نیاورده است؛ به این ترتیب، پاسپورت با فرارسیدن سال 2026 همچنان از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 تنفسطبیعی سود میبرد که میتواند در نظر بسیاری از کاربران، ویژگی مهم محسوب میشود. 285 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور این خودرو از طریق یک جعبهدنده 10 سرعتی به هر چهار چرخ منتقل میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، حدود ۱۱ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
طراحان ژاپنی با تکیهبر زبان طراحی کنونی این شاسیبلند، محصولی را آفریدهاند که روی تغییر تاکید میکند. پاسپورت جدید جدیتر شده و مانند نسل گذشته، نمای ظاهری یک کراساوور را در ذهن بیننده تداعی نمیکند؛ خریداران هوندا از همان ابتدا میدانند که این خودرو، یک شاسیبلند (SUV) محسوب میشود.
استفاده از المانهای بدوت انحنا، خطوط برجسته، برآمدگیهای گوناگون در بخش چرخ و سپرها و کاپوت تخت به ایجاد تصویر یک آفرودر مصمم کمک کرده است. هوندا برای تطبیق هرچه بیشتر پاسپورت با شرایط دشوار، اورهنگ جلو و عقب را کوتاه کرده و درعین حال، ارتفاع خودرو را هم افزایش داده است. ابعاد بدنه این خودرو هم بهطورکلی نسبت به گذشته بزرگتر شده است.
خریداران پاسپورت امکان خرید تجهیزات اضافه آفرودی مانند پلتفرم حمل بار سقف و... را هم دارند. هر چند نسل گذشته هم با پسوند تریل اسپرت عرضه میشد اما چندانی کاربرد خارججادهای خاصی نداشت و نمیتوانست به آفرود سنگین بپردازد. داستان درباره نسل تازه متفاوت است؛ بهرهمندی از سیستم چهار چرخ محرک منطقی، دوربینهای کمکی و پلتفرم مستحکم جدید گواهیدهنده این مسئله هستند.
کابین پاسپورت جدید هم میزبان یک نمایشگر 10.2 اینچی روبهروی راننده و یک نمونه لمسی 12.3 اینچی در کنسول میانی شده که خود به ویژگیهای واجب یک خانواده مدرن مانند اپلکارپلی و اندروید اتو مجهز شده است. صدای این سیستم اطلاعات-سرگرمی از طریق 12 بلندگوی باکیفیت از برند بوز (Boss) به گوش سرنشینان میرسد. کابین پاسپورت تریل اسپرت به درگاه 110 ولتی هم مجهز شده است.
هوندا هنوز به جزئیات نهایی قیمت این خودرو نپرداخته است اما تاکید کرده که قیمت نسخه پایه آن از ۴۰ تا ۴۲ هزار دلار آغاز خواهد شد. ثبتسفارش این خودرو به زودی آغاز میشود و تا سال آینده میلادی به دست مشتریان میرسد. نظر شما درباره پاسپورت جدید چیست؟ آیا هوندا میتواند رقبای قدرتمند میدان شاسیبلندهای آفرودی مقرونبهصرفه را شکست دهد؟