معرفی هوندا پریلود مسابقهای، جانشین سیویک با ۶۵۰ اسب بخار
هنوز جوهر معرفی هوندا پریلود جدید خشک نشده که این خودروساز ژاپنی، دنیای موتوراسپرت را با رونمایی از نسخهٔ مسابقهای تمامعیار آن شگفتزده کرد. این خودرو که هوندا پریلود GT نام دارد، قرار است از فصل ۲۰۲۶ در بالاترین سطح مسابقات سوپر GT ژاپن یعنی کلاس GT500، به میدان برود و جایگزین سیویک تایپ R-GT شود که نتوانست انتظارات را برآورده کند. شاید در نگاه اول، این خودرو شبیه همان پریلودی باشد که منتظر ورودش به خیابانها هستیم اما در زیر این پوستهٔ آشنا، یک هیولای کاملاً متفاوت خفته است.
این خودروی مسابقهای بر اساس یک شاسی یکپارچهٔ فیبر کربنی ساخته شده و بدنهٔ آن نیز از همین مادهٔ سبک و مقاوم است. قلب تپندهٔ پریلود GT یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که قدرتی حدود ۶۵۰ اسب بخار تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشود. این مشخصات هیچ شباهتی به نسخهٔ تولیدی با حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت ندارد.
اما چرا هوندا به این سرعت خودروی مسابقهای خود را تغییر داد؟ پاسخ در عملکرد نهچندان درخشان سیویک تایپ R-GT نهفته است. این خودرو در دو سال رقابت، تنها یک پیروزی کسب کرد و امسال نیز نتوانسته مقامی بهتر از دومی به دست آورد درحالیکه رقیب اصلی یعنی تویوتا، پیست را به سلطهٔ خود درآورده است. به نظر میرسد بدنهٔ چهاردر سیویک، یک نقطهضعف آیرودینامیکی برای ساخت یک خودروی مسابقهای رقابتی در این سطح بوده است. حالا پریلود GT با بدنهٔ کوپه و طراحی جدید، مستقیماً به مصاف رقبای قدرتمندی چون تویوتا GR سوپرا GT500 و نیسان Z نیسمو GT500 خواهد رفت.
ماساهیرو ساکی، از مدیران تیم مسابقهای هوندا، دراینباره میگوید:
ما پتانسیل این را میبینیم که با بهکارگیری دانشی که طی دو سال گذشته به دست آوردهایم، در توسعهٔ یک ماشین مسابقهای بر پایهٔ پریلود به سطحی بالاتر از سیویک تایپ R-GT دست پیدا کنیم.
این تصمیم هوندا نشاندهندهٔ عزم جدی شرکت برای بازگشت به قلهٔ یکی از مهمترین و پرطرفدارترین سری مسابقات در ژاپن است. در دنیای رقابتی سوپر GT، جایی که ثانیهها سرنوشتساز هستند، هوندا دیگر نمیتواند شاهد قدرتنمایی رقبای دیرینهاش باشد و پریلود GT، سلاح جدید آنها برای فتح دوبارهٔ پیست است.