هوندا CR-V سی‌ساله شد، مرور چهار نقطه عطف در تاریخ این شاسی‌بلند محبوب

سه‌شنبه 22 مهر 1404 - 15:00
مطالعه 4 دقیقه
هوندا CR-V
هوندا CR-V، رقیب دیرینه تویوتا راوفور سی‌ساله شد. در ادامه نگاهی به چهار نقطه عطف مهم خواهیم انداخت که این شاسی‌بلند را به یک اسطوره جهانی تبدیل کردند
تبلیغات

هوندا CR-V، یکی از تأثیرگذارترین خودروها در شکل‌گیری بازار شاسی‌بلندهای مدرن و رقیب اصلی تویوتا راوفور، سی‌امین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد. این خودرو که سه دهه پیش برای اولین بار در ژاپن معرفی شد، اکنون به پرفروش‌ترین مدل هوندا در بسیاری از بازارها ازجمله آمریکا تبدیل شده و فروش جهانی آن از مرز بیش از ۱۵ میلیون دستگاه در ۱۵۰ کشور جهان عبور کرده است. موفقیت CR-V همواره در پایبندی به اصول اولیه‌ای چون کارایی، مصرف سوخت بهینه و اعتبار بالای هوندا در زمینهٔ قابلیت اطمینان ریشه داشته است؛ اما این شاسی‌بلند در کنار این ویژگی‌ها، نوآوری‌های جسورانه‌ای به‌ویژه در حوزهٔ قوای محرکه هم داشته است. در ادامه، به چهار مدل کلیدی که مسیر موفقیت CR-V را هموار کردند، نگاهی می‌اندازیم.

کپی لینک

۱-نسل اول، آغاز یک ماجرا

داستان CR-V در بازار جهانی با نسل اول آغاز شد. این مدل با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر که تنها ۱۲۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. سیستم تعلیق پیشرفتهٔ دو جناقی در هر چهارچرخ، سواری نرم و هندلینگ مطمئنی را به ارمغان می‌آورد و ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند میز پیک‌نیک تاشو در صندوق عقب و لاستیک زاپاس روی در صندوق، آن را به گزینه‌ای جذاب برای مشتریان ماجراجو تبدیل کرد. این نسل، سنگ بنای موفقیت تمام شاسی‌بلندهای آیندهٔ هوندا را گذاشت.

کپی لینک

۲-نسل سوم، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند آمریکا

پس از ۱۵ سال سلطهٔ فورد اکسپلورر بر بازار شاسی‌بلندهای آمریکا، نسل سوم هوندا CR-V در سال ۲۰۰۷ توانست این عنوان را از آن خود کند و این موفقیت را برای چهار سال متوالی تکرار کرد. طراحی لوکس‌تر، کیفیت بالاتر کابین و پیشرانهٔ قدرتمندتر ۲.۴ لیتری با قدرت نهایی ۱۸۰ اسب بخار طرفداران وفاداری برای CR-V دست‌وپا کرد. در همین نسل بود که گیربکس دستی برای همیشه حذف شد و CR-V به یک خودروی صرفاً اتوماتیک تبدیل شد.

کپی لینک

۳-نسل پنجم، ورود توربو و هیبرید

پس از به کمال رساندن فرمول موفقیت در طراحی و فضای داخلی، هوندا در این نسل توجه خود را به قوای محرکه و افزایش بهره‌وری معطوف کرد. این نسل که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ تولید شد، برای اولین بار میزبان پیشرانهٔ توربوشارژ (۱.۵ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار) و همچنین اولین نسخهٔ هیبریدی در سال ۲۰۲۰ با ۲۱۲ اسب بخار قدرت بود. مدل هیبریدی با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۱ لیتر بر صد کیلومتر، جهش بزرگی در بهره‌وری ایجاد کرد. همچنین، مجموعهٔ فناوری‌های ایمنی هوندا سنسینگ در تمام مدل‌های این نسل به‌صورت استاندارد عرضه شد.

کپی لینک

۴-نسل ششم، پیش به‌سوی هیدروژن

هوندا با معرفی مدل CR-V e:FCEV بار دیگر جاه‌طلبی خود در ارائهٔ قوای محرکهٔ جدید را به نمایش گذاشت. این مدل یک خودروی برقی پیل سوختی هیدروژنی است که در حال حاضر فقط در کالیفرنیا عرضه می‌شود. اگرچه تأثیر آن به دلیل کمبود زیرساخت‌های سوخت‌گیری هیدروژن محدود است اما می‌تواند به‌عنوان یک مدل پیشگام در تاریخ ثبت شود. این خودرو علاوه بر قابلیت سوخت‌گیری هیدروژنی، به یک باتری مجهز است که مانند یک خودروی برقی معمولی شارژ می‌شود تا نگرانی‌های مربوط به یافتن ایستگاه هیدروژن را کاهش دهد.

کپی لینک

آینده CR-V چه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد گام بعدی برای CR-V، حرکت به سمت یک خانوادهٔ تماماً هیبریدی باشد، مسیری که تویوتا راوفور نیز در پیش گرفته است. هوندا در سپتامبر ۲۰۲۵ رکورد فروش ماهانه و سالانهٔ مدل‌های هیبریدی خود را به لطف نسخه‌های هیبریدی CR-V، آکورد و سیویک شکست. از سوی دیگر، بسیاری منتظر معرفی یک نسخهٔ قدرتمند با حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت هستند تا بتواند با مدل پلاگین‌هیبریدی راوفور که در نسل جدید قدرتی معادل ۳۲۰ اسب بخار دارد، رقابت کند. با اینکه CR-V در حال حاضر در آمار فروش در پس رافور قرار دارد اما همچنان یک ستون حیاتی برای هوندا است.

 

منبع: AutoBlog

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.