معرفی هوندا صفر آلفا، شاسیبلند برقی کوچک برای سال ۲۰۲۷
هوندا در نمایشگاه خودروی ژاپن از جدیدترین عضو خانوادهٔ برقی خود، با نام 0 آلفا رونمایی کرده است؛ یک شاسیبلند جمعوجور و آیندهنگر که قرار است در سال ۲۰۲۷ به بازار جهانی عرضه شود. این خودرو که بهعنوان یا نقطهٔ ورود به سری خودروهای برقی سری صفر هوندا معرفی شده، با تمرکز ویژه بر بازارهای ژاپن و هند، جاهطلبیهای بزرگ این شرکت را در ابعادی کوچک به نمایش میگذارد. هرچند هوندا این خودرو را یک پروتوتایپ مینامد اما در دنیای این خودروساز ژاپنی، چنین عناوینی معمولاً به معنای نسخهای بسیار نزدیک به تولید نهایی است. صفر آلفا به دو مدل دیگر این سری، یعنی صفر سالن و صفر SUV که اوایل امسال معرفی شدند، میپیوندد تا تلاش هوندا برای بازآفرینی هویت خود در عصر خودروهای برقی را تکمیل کند.
در نگاه اول، صفر آلفا شباهت زیادی به برادر بزرگتر خود، صفر SUV دارد اما در مقیاسی کوچکتر. طراحی آن کاملاً با محصولات فعلی هوندا متفاوت است. در نمای جلو، چراغهای LED و دیلایتهای متفاوتی دارد اما لوگوی نورانی هوندا همچنان حفظ شده است. سپر پایینی نیز با دو بخش همرنگ بدنه، چهرهای تهاجمیتر به خود گرفته است. در نمای جانبی، تفاوتها کمتر است اما کوتاهتر بودن طول خودرو و حذف لچکی عقب، آن را از مدل بزرگتر متمایز میکند. در بخش عقب، یک نوار نوری U شکل، درب صندوق را در آغوش گرفته و نکته قابلتوجه، شیشهٔ عقب بزرگتر نسبت به صفر SUV است که دید بهتری را برای راننده فراهم میکند.
هوندا هنوز اطلاعات فنی دقیقی از این پروتوتایپ منتشر نکرده است اما انتظار میرود صفر آلفا نیز مانند سایر اعضای خانواده سری صفر، روی پلتفرم مشترک با خودروی برقی آفیلا (محصول مشترک هوندا و سونی) ساخته شود. این خودرو از فلسفهٔ طراحی هوندا با عنوان «نازک، سبک و هوشمند» پیروی میکند. این رویکرد به خلق یک بستهٔ باتری فوقالعاده نازک و یک اکسل الکتریکی جمعوجور منجر شده است.
باتری نازک به هوندا اجازه میدهد تا ارتفاع کف خودرو را کاهش دهد و فضای کابین را بدون کم کردن از ارتفاع خودرو از سطح زمین، افزایش دهد. پیشبینی میشود هوندا صفر آلفا با یکبار شارژ کامل، بردی معادل حداقل ۴۸۰ کیلومتر داشته باشد. همچنین، انتظار میرود تمام مدلهای سری صفر به قابلیت رانندگی خودران سطح سه مجهز شوند که امکان برداشتن چشم از مسیر در ترافیکهای بزرگراهی را فراهم میکند.