هوندا

رازهای مهندسی جذاب هوندا سیویک تایپ R؛ هاچبک کارکشته ژاپنی

هوندا سیویک تایپ R جزو شاخص‌ترین هاچبک های اسپرت ژاپنی است که می‌خواهیم به بررسی برخی ویژگی‌های مهندسی آن بپردازیم.

افراد زیادی هستند که علاقه‌ای به خودروهای دیفرانسیل جلو ندارند اما باید دانست این خودروها درک نشده‌اند. اگر یک خودرو وجود داشته باشد که شما را مجبور کند تا به قدرت ارسالی به اکسل جلو فکر کنید، آن خودرو هوندا سیویک تایپ R خواهد بود. چنین چیزی به‌صورت اتفاقی رخ نداده است. این خودرو را می‌توان جادویی از مهندسی اصیل ژاپنی دانست، چیزی که در ملاقات ظاهری با سیویک تایپ R درک نمی‌شود. ما برای یافتن رازهای مهندسی تایپ R راهی پیست شده‌ایم و آنچه از نظر می‌گذرانید ماحصل بررسی دقیق خودروست.

ماشین بازهای متبحر می‌دانند که سیویک تایپ R از سیستم تعلیق اسپرت تر و دامپرهای تطبیقی هوشمند سود می‌برد اما وقتی این خودرو را عمیق‌تر بررسی کنید رازهای بیشتری را پیدا خواهید کرد. سیستم‌های پنهانی وجود دارند که در محل‌های غیرمحتمل نصب شده‌اند و حاصل تکامل نسل پیشین تایپ R هستند اما برای مدل جدید که با کد FL5 شناخته می‌شود بهینه شده‌اند. قبل از آنکه به چنین تکنولوژی‌هایی بپردازیم راهی پیست بوتون ویلو شده‌ایم تا به رفتار سیویک تایپ R در شرایطی که تحت‌فشار قرار می‌گیرد نگاه کنیم.

نویسنده این مطلب به مدت یک سال مالک هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۹ بوده و بنابراین توانسته به‌طور دقیق تفاوت‌های موجود بین نسل قبلی و نسل جدید این خودرو را بررسی نماید. خودروی قبلی از مشکلاتی همچون داغ کردن، برخی ناهنجاری‌های گیربکس و لاستیک سایی در رنج بوده و هوندا برخی از این مشکلات را در نسل جدید رفع کرده است. برای آزمایش پیشرفت‌های هوندا در رفع چنین مواردی ما هر دو خودرو را در پیست و با استفاده از لاستیک‌های مشابه تست کرده‌ایم. سیویک تایپ R قبلی از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ کانکت با ابعاد ۲۶۵/۳۵/۱۸ استفاده کرده و نسل جدید نیز به لاستیک‌های مشابه با مشخصات ۲۶۵/۳۰/۱۹ مجهز بوده است. نسل پیشین این هاچبک ژاپنی با خاموش بودن سیستم کنترل پایداری زمان دقیقه و ۵۹.۹ ثانیه را در پیست ثبت کرده و نسل جدید با تنظیمات مشابه توانسته زمان ۱ دقیقه و ۵۹.۴ ثانیه را بر جای بگذارد. نسل FL5 این خودرو بیش از آنچه انتظار داشتیم متفاوت بوده است.

این خودرو علیرغم وجود شباهت‌های فنی همان طراحی دیفرانسیل جلوی نسل پیشین را به نمایش نمی‌گذارد و حس متفاوت‌تری دارد. درحالی‌که نسل پیشین برای یافتن کشش بیشتر تقلا می‌کرد نسل جدید با اطمینان بیشتری شرایط را مدیریت می‌کند. همچنین رفتار سیستم فرمان هم تفاوت‌های زیادی دارد. در جایی که نسل هشتم سیویک تایپ R توازن وزنی بیشتری در مرکز فرمان داشت و پاسخ‌های سریع اما عصبی را ارائه می‌کرد، نسل جدید دقت و سنگینی بسیار مناسبی دارد و باعث می‌شود خودرو کمتر عصبی نشان دهد. همچنین محدودیت‌های چسبندگی خودرو را بهتر می‌توان تشخیص داد. البته بازخورد و احساسی که از سطح جاده به دستان راننده منتقل می‌شود خیلی زیاد نیست.

مورد بعدی سیستم تعلیق است که از همان دامپرها، فنرها و میل موج گیرهای نسل هشتم استفاده شده است. این تنظیمات در حالت +R بیش از حد سفت و خشک بوده‌اند اما در تنظیمات عادی دامپرها می‌توانند اکثر ناهمواری‌ها را جذب کنند و خبری از حرکات عمودی شدید نخواهد بود. هیدکی کاکینوما مهندس ارشد تایپ R در زمان رونمایی این خودرو در سال ۲۰۲۲ تائید کرد که وضعیت کلی دامپرهای نسل جدید این خودرو بهینه شده تا تجربه سواری خاص FL5 را ارائه کند. با توجه به اینکه مدل جدید از سخت‌افزار نسل پیشین استفاده می‌کند بنابراین تفاوت موجود شوکه کننده خواهد بود.

سفتی دامپرهای FL5 به ویژه در اکسل عقب باعث شده خودرو در زمان عبور از پیچ‌های نه چندان تند هوشیارتر باشد. توازن خودرو در سرعت‌های پایین نیز خوب است و سواری نسبتاً نرمی را شاهد هستیم؛ اما در زمان عبور پرسرعت از پیچ‌ها خودرو با کوچک‌ترین اشاره به پدال از واکنش نشان خواهد داد. در برخی بخش‌های ناهموار پیست بوتون ویلو، دامپرهای سفت هوندا نوسانات زیادی را ایجاد می‌کنند و خودرو نمی‌تواند آن‌ها را خنثی کند. داده‌ها نشان می‌دهند این ضربات باعث وارد شدن نیروهای زیادی به لاستیک‌ها شده است. در واقع لاستیک‌ها به شدت تحت‌فشار هستند و دامپرها خیلی نتوانسته‌اند از فشار وارده به آن‌ها بکاهند. نسل جدید تایپ R بسیار لذت‌بخش‌تر و هیجان‌انگیزتر از مدل قبلی است اما این امر شاید کمی گران تمام شود.

اما پس از بررسی موارد یاد شده به مشکل خنک کاری نسل هشتم می‌پردازیم. ژاپنی‌ها برای رفع این مشکل در نسل نهم FL5 از رادیاتور بزرگ‌تر استفاده کرده و خروجی واترپمپ را افزایش داده‌اند. بجای دو فن برقی مدل قبلی، نسل جدید تایپ R به یک فن بزرگ مجهز شده و این فن تقریباً یک‌سوم رادیاتور را پوشش نمی‌دهد تا هوا بهتر خارج شود. بخش بازشوی جلوپنجره هم ۴۸ درصد بزرگ‌تر شده و ورودی هوای روی کاپوت نیز تکمیل کننده تغییرات بوده است. از نظر ما رادیاتور بزرگ‌تر خیلی روی خنک کاری تأثیری ندارد اما ورودی هوای روی کاپوت و جریان هوای اضافی باعث شده‌اند FL5 عملکرد بهتری داشته باشد. به جرات می‌توان گفت FL5 در بخش خنک کاری پیشرانه حین حرکت در پیست موفق ظاهر شده است.

هوندا همچنین از توربوشارژر بزرگ‌تری در نسل جدید سیویک تایپ R استفاده کرده است. این خودرو به کمپرسور ۸ تیغه‌ای ۴۴.۸۵ میلی‌متری مجهز است درحالی‌که مدل قبلی از قطعه ۶ تیغه‌ای ۴۶.۷ میلی‌متری استفاده کرده بود. توربوی مدل FL5 دارای نوک متفاوتی است که به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از نسل پیشین به نظر می‌رسد. نکته جالب اینکه ژاپنی‌ها ابعاد کلی توربین نسل جدید این خودرو را کاهش داده‌اند و حتی با وجود اینترکولری که کمی بزرگ‌تر است، خودرو پاسخگوتر خواهد بود. این تغییرات منجر به ارائه حداکثر قدرت در دورهای میانی می‌شود و اینجاست که قدرت ۳۱۵ اسب بخار هاچبک موردبحث در دسترس راننده قرار می‌گیرد. البته سر سیلندر و میل‌سوپاپ‌ها نسبت به نسل پیشین تغییری نکرده‌اند و هر دو پیشرانه نسبت تراکم ۹.۸ به ۱ را دارند. البته منحنی قدرت FL5 بهتر از نسل هشتم است.

این خودروساز ژاپنی نسبت نهایی دنده گیربکس را بیشتر کرده و دوام گیربکس جدید نیز بیشتر شده است. ظاهراً گیربکس نسل پیشین سیویک تایپ R پس از طی حدود ۱۳۰ هزار کیلومتر نیاز به بازسازی دارد اما هنوز مشخص نیست نسل جدید چه عملکردی خواهد داشت. نهایتاً باید به بهبود سیستم تعلیق و آیرودینامیک خودرو هم اشاره کنیم که تأثیر زیادی روی هندلینگ و سواری گذاشته‌اند. بی‌شک نسل جدید سیویک تایپ R در بین رقبای خود بیشترین پیشرفت را به نمایش می‌گذارد. در جایی که هیوندای النترا N از دیفرانسیل هوشمندانه و تویوتا GR کرولا از سیستم چهار چرخ محرک خوبی استفاده می‌کند، تایپ R به تکنولوژی‌های فعال و غیرفعال گیراتری مجهز شده است. در واقع این خودرو مهندسی هم‌سطح پورشه را با یک‌سوم قیمت ارائه می‌کند. البته این امر هزینه‌هایی دارد و برای مثال ترمزها و لاستیک‌ها استهلاک بالایی خواهند داشت و قیمت ۴۵ هزار دلاری شاید در این بین خیلی موردبحث واقع نشود. در مجموع با سیویکی طرف هستیم که در فلسفه، روش اجرا و مهندسی عالی عمل کرده و جزو بهترین خودروهای پرفورمنس دنیا به شمار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. جومونگ

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (197 ديدگاه)

    این مقاله رو شب گذشته داشتم رو سایت خارجی مطالعه میکردم و اتفاقا میگفتم کاش پدال هم قرارش بده .
    واقعا مقاله جذاب و لذت بخشی بود . ممنون از زحمات جناب احمد زاده

    یکی از جملاتی که خیلی ارزش فکر داره و سطح مهندسی و فناوری هوندا ( و ژاپن ) رو نشون میده اواخر متن بهش اشاره شده .
    « در واقع این خودرو مهندسی هم‌سطح پورشه را با یک‌سوم قیمت ارائه می‌کند »

    موافقم 14
    مخالفم 8
    1. پیام

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1534 ديدگاه)

      یه حرف کلی میزنن و یه چیز رو با یه برند مطرح مقایسه می کنن که بگن مهندسیشون در حد پورشه هست! اگه مهندسی هوندای در سطح پورشه هست چرا عرضه عرضه ماشینی با مشخصات ۹۱۱ رو نداره؟!!!

      موافقم 4
      مخالفم 13
    2. جومونگ

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (197 ديدگاه)

      اینم لینک خبر از سایت موتور وان .

      https://www.motor1.com/features/711587/type-r-engineering-deep-dive/amp/

      اینجا خیلیا زبان رو در حد عالی بلدن و من هم به زودی یه زبان جدید رو برای یاد گرفتن شروع میکنم . چیزایی که برای تو آرزوئه برای ما خاطرست .
      راجع به ژاپن هم ، همین بس که دهه ها بزرگترین صادر کننده خودرو بوده و تو خیلی کشورا نماد دوام و اطمینانه .
      تو هم بیشتر فشار بخور . حس خیلی خوبی داره کامنتات :)

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. جومونگ

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (197 ديدگاه)

      والا منم مثل خیلیای دیگه انگلیسی میخونم و متوجه میشم . تو برو یه فکری برای خودت بکن که حتی تو خوندن و درک فارسی هم مشکل جدی داری 😂

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. sina

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    در واقع این خودرو مهندسی هم‌سطح پورشه را با یک‌سوم قیمت ارائه می‌کند.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. Mr wrong

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جزو معدود ماشین هایی ک کسی نمیتونه ازش بدش بیاد

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2270 ديدگاه)

      به جز آقا پیام که بلا استثنا از تموم ژاپنی ها بدش میاد حتی اگه جی تی آر و اسکای لاین باشن

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. پیام

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1534 ديدگاه)

        نه من از ژاپن بدم نمیاد و ژاپن صنعت خودروسازی خیلی خوبی داره. من مثل این بچه‌ها نیستم که بگم کره مربا و … و ازین چرت و پرتا! چون اگه بگم ژاپن خودردسازی چرتی داره ارزش خودم رو پایین میارم و حرف بیخودی زدم! ولی حرف زورم نمی پذیرم. همون جی تی آر ماشین خیلی خوبی هست ولی نه در حد مرسدس gt!

        موافقم 5
        مخالفم 10
        1. حسین

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1089 ديدگاه)

          گفتی هوندا نمیتونه مثل 911 بسازه!!! هر بار کامنت پرت می کنی تو سایت بیشتر نشون میدی چقدر هیچی نمیفهمی از صنعت خودرو. نسل قبل nsx با فراری مقایسه میشد و هم سطح فراری بود. نسل فعلیش هم تکنولوژی های جدیدی رو وارد سوپراسپرت ها کرد. اصلا مهم نیست که تو این چیزارو نپذیری مطلقا هیچ اهمیتی نداره که تو نپذیری ردبول با پاوریونیت هوندا داره تمام رکوردهای فرمول یک رو جابجا می کنه.
          تو چه بخوای چه نخوای صنعت ژاپن نه در خودروسازی بلکه در تمام حوزه ها نه تنها با آلما برابر هست بلکه حتی بالاتر هم هست. …

          موافقم 15
          مخالفم 2
        2. 

          ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (138 ديدگاه)

          من حرفای پیام رو تایید نمیکنم البته میدونم صنعت آلمان بخصوص آلمان در کشور های اروپایی حتی با آمریکا هم رقابت میکنه در خودروسازی در هر حوزه ای در تمام حوزه ها بالاتر از ژاپن هست ولی نمیخوام نطراتی مثلش بدم واقعا چرا این جور بحث بر انگیز نظر میده عجیبه

          موافقم 5
          مخالفم 2
        3. JaMsHiD

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (937 ديدگاه)

          کاشکی بگی مرسدس جی تی .
          میگی آیونیک ۵ N

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Amir

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    بهترین با ارزش ترین مهندسی شده ترین و در عین حال زیبا و کم مصرف ترین ماشینی که یه آدم میتونه بخره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. محمد

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سیویک نسل نهم حتی تو مدل پایه با موتور 1.5 لیتری ماشین جذابیه چه برسه به تایپ آر که به قول نویسنده جادوی مهندسی هونداست البته این مدل پیست محوره و برای رانندگی روزمره استهلاک بیشتر و تعلیق سفت تری داره سیویک SI خوش قیمت تره و تعادل خوبی بین پرفورمنس بودن و استفاده روزمره داره بیشتر خریدار ها si رو انتخاب میکنن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. هامون

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    داشتم کامنتا رو میخوندم
    جالب بود مواردی رو میگم عشق اروپاییها بدونن
    من هر دوشو داشتم هم بی ام ۲۰۱۵ .۳۳۰ و هج هوندا اکورد ۱۷ منطقه و هم سیویک ۲۰۱۶
    اول خرج و ارورها و هزینه نگهداری وحشتناک ماشینهای المانی هست
    ثانیا مقایسه پورش و ژاپنی کلا اشتباهه
    چون ژاپن دوام و کیفیت و قیمت پایین رو با هم ارایه میده
    اما اروپا مهندسی فقط

    ضمنا باجناقم سوییسه
    برادر تو خود اروپا بیشتر ائودی و فولکس واگن سوار میشن و درجات بعدی بنز و بی ام و

    ژاپنی ها رم سختگیری میکنن برای راه دادن

    در کل اگه میخاین اذیت نشین با هزینه استهلاک کمتری بدین قطعا ژاپن

    ببخشید طولانی شد.

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. جومونگ

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (197 ديدگاه)

      ممنون از شما دوست عزیز
      اتفاقا کسی که خودش پشت فرمون نشسته و تجربه از مالکیت و راندن این ماشینا داره ، حتی اگه هزار خط هم بنویسه حرفش ارزش خوندن داره .
      اون نکته ای هم که گفتین مقایسه پورشه و ژاپنیا ، منظور مقاله مقایسه نبوده و این کار رو هم نکرده . منظورش درواقع اینه همون طور که پورشه ماشیناش رو با نهایت علم و دانش و مهندسی روانه بازار میکنه ، هوندا هم برای این نسل سیویک از نهایت دانش و مهندسی کمک گرفته و عمیقا روی هندلینگ و خنک کاری و پرفورمنس و … این ماشین کار کرده .
      در واقع این دو تا رو به هم تشبیه کرده ؛ نه مقایسه .

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. amirboss

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    تعمیر گیربکس پس از گذشت ١٣٠ هزارتا?!
    ما مزدا٣ مدل ٢٠١٠ رو پس از گذشت ٣٠٠ هزارتا فقط رادیاتور خنک کننده روغن گیرباکسش رو عوض کردیم. یه پراید هم هست چهارصد هزارتا راه رفته گیرباکسش آچار نخورده!

    حقیقت اینه یه کم تو این تست اغراق شده. جوری تستر این خودرو رو توصیف کرده انگار کوبیدن ازنو ساختن.
    البته از ژاپنی ها انتظار غیر این نمیره.
    میخان با کوچکترین جزئیات بیشترین تغییر رو تو ساختار ماشین بدن بخاطر اینه رو یه پلتفرم ١۵ سال خودرو و چندین مدل ماشین میدن بیرون.
    این سیاست بدی نیست و یه جورایی اقتصادیه که هم به نفع خودروسازه هم به نفع مردم خسیس و ساده لوح.

    موافقم 0
    مخالفم 8
  8. گات

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    من این لعنتی رو میخوامششششش
    هوندا سیویک تایپ R آرزوی هر ماشینبازیه

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا