هوندا CR-V و ZR-V وارداتی؛ بررسی مشخصات و قیمت در ایران

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 12:00
مطالعه 12 دقیقه
honda_cr-v_ (3)
ثبت نام دو خودروی جدید برای پیش‌فروش طرح واردات مخصوص جانبازان شروع شده است. هوندا CR-V  و ZR-V مدل 2024 تایید قانونی برای ورود به ایران دارند.
تبلیغات

دی‌ماه 1402 هوندا وزل (Vezel) در کلاس کراس‌اور کوچک با ابعاد مشابه ام‌وی‌ام X33 مجوز واردات گرفت. این خودروی چینی، همراه پیشرانه‌ی 1/5 لیتر تنفس طبیعی، امکانات چندانی ندارد؛ اما کراس‌اورهای مشهور هوندا مثل CR-V  و ZR-V می‌توانند علاقه‌مندان زیادی را در بازار ایران، جذب کنند.

بیشتر بخوانید:

هوندا وزل در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی معین خودرو

سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایرانتویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

هوندا در سراسر دنیا، به عنوان یک خودروساز درجه یک ژاپنی شناخته می‌شود؛ ولی برای مردم ایران به حاشیه رفته است و شهروندان کشورمان با تویوتا و مزدا و نیسان آشنایی بیشتری دارند. حتی در زمان آزادسازی نسبی واردات خودرو که از اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی تا سال ۱۳۹۶ انجام شد، تعداد بسیار محدودی از محصولات هوندا به بازار ایران رسیدند.  نام هوندا برای مردم ما، انواع موتورسیکلت‌های را یادآوری می‌کند اما این برند، بیش از یک قرن سابقه دارد و هم‌اکنون در گروه ۱۰ خودروساز مهم دنیا است.

مشابه وزل، CR-V  و ZR-V هم نسخه‌ی مونتاژ چین دارند که احتمالا برای ورود به ایران، انتخاب خواهند شد. در بازار جهانی، CR-V یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای اندازه متوسط دنیا است و از سال 1995 تاکنون با 6 نسل تولید شده. در سمت دیگر، ZR-V که ابعاد کوچک‌تر از CR-V  دارد، سال 2023 معرفی شد و محصولی کاملا جدید محسوب می‌شود. هر دو خودرو، پیشرانه‌های متنوع دارند با فناوری هیبرید یا ساده دارند؛ اما احتمالا با نسخه‌ی پایه وارد ایران خواهند شد.

کپی لینک

طراحی بیرونی و نمای بدنه هوندا CR-V  و ZR-V وارداتی

چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ با طرح 6 ضلعی در CR-V  دیده می‌شوند. این خودرو، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد و حتی برای سپر، تقریبا تمام ادوات را با فلز هم‌رنگ بدنه ارایه می‌‌کند. حجم‌دهی بدنه در هوندا CR-V، جلوه‌‌ی عضلانی و تهاجمی دارد.

در ZR-V ساختار جلوپنجره ساده‌تر است و مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای کوچک دنیا، سپر پلاستیکی ارایه می‌دهد. این مدل برخلاف CR-V، چراغ‌های ساده و کاملا مستقل از دیگر اجزای بدنه دارد؛ اما به لطف خطوط روی بدنه، حس اسپرت مورد انتظار از یک خودروی ساخت هوندا را فراهم می‌کند.

نمای جانبی CR-V جدید باوجود شیب در شیشه‌ی عقب، حالت مکعبی و کلاسیک بدنه را حفظ کرده است. مدل پایه، ادوات پلاستیکی در گلگیر و رکاب دارد اما نسخه‌های سفارشی، فاقد تجهیزات سیاه‌رنگ هستند و لوکس‌تر دیده می‌شوند. خطوط روی بدنه، شامل پیوند بین چراغ‌های جلو و عقب، حاشیه‌ی گلگیرها و رکاب است؛ اما چندان پیچیده نیست.  این خودرو برای غالب کشورهای دنیا با رینگ آلومینیوم 18 اینچ سیاه و آینه بغال‌های مشکی ارایه می‌شود.

هوندا ZR-V به دلیل شیب سقف در انتهای بدنه، حس اسپرت بیشتری دارد. این موضوع، خصوصا با رینگ‌های 18 اینچ روی بدنه‌ی کوچک‌، تقویت می‌شود. خطوط حجم‌دهنده برای ZR-V، ساده و کم‌عمق هستند. این کراس‌اور به شکل استاندارد، فاقد ریل باربند است و چندان مرتفع به نظر نمی‌رسد.

در نمای پشت CR-V، چراغ‌های کشیده به سمت سقف وجود دارد که سبک طراحی ولوو را تداعی می‌کند. روی کاپوت عقب، حجم‌دهی ساده و حساب‌شده دیده می‌شود. مشابه نمای جانبی، سپر سیاه مخصوص مدل پایه و سپر هم‌رنگ بدنه، برای نمونه‌های آپشنال (سفارشی) وجود دارد. جایگاه ویژه برای خروجی اگزوز، از نکات مثبت در طراحی CR-V است.

چراغ‌های نسبتا بزرگ، سپر پلاستیکی سیاه و حجم‌دهی ساده، نمای پشت هوندا ZR-V را مشابه خودروهای چینی نشان می‌دهد. حالت گرد و تخم مرغی، همراه با خروجی اگزوز داخل سپر، نکات مثبت در طراحی این خودروهستند.  مدل‌های سفارشی هوندا ZR-V، تزئینات کروم مخصوص نمای عقب دارند.

هوندا CR-V طول 4,694 و عرض 1,866 و ارتفاع 1,682  میلی‌متر همراه فاصله محوری 2,701  میلی‌متر دارد. برای CR-V، طول 4,567  و عرض 1,839 و ارتفاع 1,610  میلی‌متر همراه فاصله محوری2,654   میلی‌متر ارایه شده است. با شرایط ذکر شده، هوندا CR-V از تویوتا راوفور موجود در ایران، حدود 10 سانتی‌متر طول و فاصله محوری بیشتر دارد. هوندا ZR-V هم نسبت به هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، 10 تا 15 سانتی‌متر ابعاد بزرگ‌تر فراهم می‌کند و تقریبا هم‌اندازه‌ی تویوتا راوفور است.

برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید.

کپی لینک

نمای داخلی هوندا CR-V  و ZR-V وارداتی

طراحی کابین و ادوات داشبورد برای کراس‌اورهای هوندا، تفاوت چندانی ندارد. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای CR-V  و ZR-V ارایه می‌شود اما، مدل بزرگ‌تر از مواد باکیفیت‌تر استفاده می‌کند. مانیتور لمسی 7 و 9 و 12/3 اینچ، در نسخه‌های مختلف این خودرو استفاده شده است.

صندلی‌های چرم و تودری‌های مبله برای هردو خودرو وجود دارد. نکته‌ی عجیب اینکه، دسته‌ی دندی سنتی از ZR-V مدل 2024 حذف شده است و حس یک خودروی مدرن را تداعی می‌کند اما CR-V  طرح کنسول قدیمی به اهرم تعویض دنده دارد. استارت دکمه‌ای و ترمز دستی برقی (غیر اهرمی) در هردو خودو نصب شده است.

کراس‌اورهای هوندا، به راحتی 4 سرنشین بلندقد را جای می‌دهند. بعضی مدل‌های CR-V  سه ردیف صندلی هستند اما نسخه‌ی پایه با 4 صندلی، 612 لیتر فضای صندوق عقب دارد.این مورد برای ZR-V، معادل 380 لیتر است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات  فنی CR-V  و ZR-V وارداتی

هنوز مشخص نیست خودروهای هوندا همراه با کدام نوع محرک وارد ایران می‌شوند. احتمالا نسخه‌ی پایه برای این کراس‌اورها ارایه خواهد شد تا قیمت نهایی، کاهش یابد. دیگر موضوع مهم، نصب گیربکس CVT برای تمام مدل‌های CR-V  و ZR-V بازار جهانی بدون استثناء است. طبیعتا سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو آپشن انتخابی این خودروها است.

هوندا CR-V  در بازار جهانی، موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 243 نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت CR-V  با موتور 190 اسب بخار، 9 تا 10 ثانیه است و 7 لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف سوخت دارد.

برای بازار ایران، ZR-V هیبریدی با موتور 2 لیتر تنفس انتخاب شده است. این مدل 143 اسب‌بخار قدرت و 186 نیوتن‌متر گشتاور دارد.  در حالت ترکیبی با محرک برقی، مجموع قدرت 184 اسب‌بخار و گشتاور 315 نیوتن‌متر همراه گیربکس E-CVT تولید می‌شود تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این کراس‌اوور 1639 کیلوگرمی، به 8 ثانیه برسد. براساس ادعای شرکت سازنده، مصرف سوخت ترکیبی ZR-V هیبرید در هر 100 کیلومتر 6 لیتر است.

خارج از ایران، مدل پایه از ZR-V موتور 1/5 لیتر توربو دارد اما از CR-V کمی ضعیف‌تر است. قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر، ZR-V را در زمان 9 تا 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند و میانگین مصرف سوخت 7 لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

کپی لینک

قیمت هوندا CR-V  و ZR-V در بازار جهانی و ایران

هوندا CR-V مونتاژ چین با موتور 1/5 لیتر توربو و سیستم دو دیفرانسیل، آستانه قیمت 24 هزار دلار دارد. این کراس‌اور، همراه سیستم پلاگین هیبرید، حدود 4 هزار دلار گران‌تر است. هوندا ZR-V، به قیمت 22 هزار دلار فروخته می‌شود. از مجموع اطلاعات موجود و هزینه‌های مرتبط با خودروهای وارداتی، هوندا CR-V  و ZR-V برای مشتری ایرانی، حداقل 2/8 تا 3 میلیارد تومان هزینه خرید خواهند داشت. این پیش‌بینی البته برای مدل‌های پایه و فاقد امکانات اضافی است.

در بازار، هم‌اکنون برای اندک نمونه‌های وارداتی هوندا CR-V مدل 2016 با کارکرد پایین، حدود قیمت 4 تا 4/5 میلیارد تومان وجود دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.