ملاقات با EV پلاس؛ اولین خودروی برقی هوندا
هوندا EV پلاس شاید مهمترین خودروی برقی باشد که چیزی درباره آن نشنیدهاید. این خودروی بدون آلایندگی برای اولین بار با باتریهای نوآورانه نیکل فلز خود راهی بازار آمریکا شد. ژاپنیها همچنین موتور برقی متمایزی را طراحی کرده بودند که با همکاری باتری یاد شده میتوانست توان پیمایش 130 کیلومتری را فراهم سازد. این شعاع حرکتی برای سال 1997 یعنی یک دهه قبل از رونمایی نیسان لیف تعریف شده و بنابراین عملکردی احساسبرانگیز محسوب میشد.
آنچه هوندا EV پلاس را جذابتر میکرد طراحی آن برای بازار آمریکا بود و در بازار دیگری عرضه نمیشد. در حقیقت هوندا محصول خود را بهطور ویژه برای ساکنان ایالت کالیفرنیا توسعه داده بود تا بتواند با قوانین آلایندگی الزامی این ایالت هماهنگ شود. پس از 5 سال تحقیق و توسعه، هوندا تنها 300 دستگاه از هاچبک برقی خود را تولید نمود و آن را در اختیار سازمانها و ناوگانهای خودرویی قرار داد. EV پلاس حدود 5 سال در جادههای کالیفرنیا حضور داشت و سپس با اتمام قرارداد لیزینگ همه آنها را باز پس گرفت و 298 دستگاه را از بین برد.
دو نمونه باقی مانده EV پلاس در تملک هوندا قرار دارند و ما شانس دیدن یکی از این مدلها در مقر هوندا در کالیفرنیا را داشتهایم. این خودروی برقی از تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع، ترمزهای برقی، شیشههای برقی، بخاری و... سود برده و شاید همه این تجهیزات برای یک خودروی برقی امروزی کاملاً پیش پا افتاده باشند اما تا زمان تولید EV پلاس معمولاً در خودروهای گرانتر دیده میشدند. همچنین مهندسان تلاش میکردند برای کسب حداکثر توان پیمایش از باتریهای اسید سرب آن زمان که راندمان پایینی داشتند وزن خودروها را پایین بیاورند اما هوندا EV پلاس مسیر دیگری را انتخاب کرده بود.
با اینکه خودروی موردبحث نهایتاً به موزه پیوست و تاریخ نشان داد که باتریهای لیتیوم یون برتریهای زیادی به نمونههای نیکل فلز دارند، اما تماشای این خودرو هنوز هم هیجانانگیز است و ارزش کار هوندا را نشان میدهد. حالا که مسابقه برقی سازی شدیدی بین شرکتهای خودروسازی وجود دارد، بسیاری از افراد اعتقاد دارند ژاپنیها کمی عقب افتادهاند اما باید منتظر ماند و دید عاقبت این استراتژی چه خواهد بود؟ آیا برندهای ژاپنی خواهند توانست بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند یا آن را به رقبای چینی و کرهای واگذار خواهند کرد؟ نظر شما چیست؟