کروزر سفارشی هوندا بیش از 100 هزار دلار قیمت دارد

یک‌شنبه 7 مرداد 1403 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
Honda-Rune-The-Honda-Rune-was-finished-to-an-impeccable-standard
این موتور 118 اسب بخاری نشانه بلوغ مهندسی و طراحی هوندا در شکست دادن رقیبان بود.
تبلیغات

در تاریخ موتورسیکلت‌سازی ژاپن، برند هوندا یکی از پرچمداران ساخت مدل‌های خاص به شمار می‌رود. یکی از بهترین و خاص‌ترین محصولات این شرکت به‌نام، «والکری ریون» به شمار می‌رفت که بر پایه کانسپت «زودیاک» توسعه یافته بود؛ زودیاک خود در سال 1995 و در جریان نمایشگاه توکیو رونمایی شد. این موتورسیکلت به یک پیشرانه V تویین مجهر شده بود اما برای تمایز از مدل‌های مختلف هارلی، از ظاهری چشمگیر و کاملا متمایز سود می‌برد و تولید آن برای مهندسان هوندا چالش‌برانگیز به شمار می‌رفت؛ چراکه باید ظاهر یک مدل مفهومی را به موتوری کاربردی تبدیل می‌کردند.

نتیجه کار مدل ریون شد که با کد «NRX1800» شناخته می‌شد و از یک پیشرانه 1,832 سی‌سی گلدوینگ بهره‌مند شده بود. این موتور توان تولید 118 اسب بخار قدرت 167 نیوتن متر گشتاور را داشت. مهندسان آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که فاصله سرویس‌های دوره‌ای طولانی داشته باشد؛ برای نمونه، تنظیم سوپاپ‌ها هر 50 هزار کیولمتر باید انجام می‌شد!

شاسی این موتور چند ویژگی متمایز داشت. زودیاک الهام‌بخش فنر جلو و اتصالات آن بود. فنربندی «پرولینک» عقب شامل یک بازوی چرخشی تک محوری، یک ضربه‌گیر و... می‌شد و به مدل مسابقه‌ای «RC211V» شباهت داشت. رینگ‌های 17 و 18 اینچی با طراحی باز به‌همراه سیستم ترمز دیسکی سه‌گانه هم از «VTX1800» به‌عاریه گرفته شده بودند.

رادیاتور کرومی هم که فوردهای 1932 را یادآوری می‌کرد با طراحی خیره‌کننده خود توجه همه را جذب می‌کرد اما همچنان آنقدر کارایی داشت که دپارتمان مهندسی هم آن را تایید می‌کرد. در حقیقت مهندسان به استفاده از رادیاتوری متفاوت علاقه داشتند اما از آنجایی که طراحی این قسمت برای ریون حیاتی به شمار می‌رفت، به دنبال راه‌حل جایگزین یعنی طراحی یک رادیاتور بهینه‌تر روی آوردند تا هم مهندسی خوبی داشته باشند و هم طراحی مناسب. همین روند برای بخش‌های بسیار زیادی دیگری هم تکرار شد.

فاصله محوری این موتور برابر 1,750 میلی‌متر بود و وزن خام 367 کیلوگرمی داشت. ریون با توجه به ابعاد بدنه، خودرویی سنگین و بزرگ به شمار می‌رفت. هر چند راندمان این موتورسیکلت مناسب ارزیابی می‌شد و می‌توانست به‌خوبی انجام وظیفه کند اما هدف اصلی آن، ارائه طراحی بی‌مثال بود. این موتورسیکلت سفارشی با کیفیت و دقت یک محصول تولید انبوه ساخته شده بود و از رنگی یکتا سود می‌برد که با المان‌های کرومی و خیره‌کننده‌اش هماهنگی کامل داشت.

تلاش هوندا برای تولید و کاربردی‌سازی یک محصول مفهومی مانند ریون واقعا تحسین برانگیز به شمار می‌رود؛ چراکه هم مهندسان و هم طراحان این شرکت برای تولید این موتورسیکلت از مرزهای طبیعی خود فراتر رفتند. ریون در کلاسی تازه قرار می‌گرفت و حقیقتا لیاقت همین را هم داشت. ریون در ابتدا با قیمت 24,490 دلار و به‌عنوان یک موتورسیکلت تولید محدود عرضه شد. نهایتا 1,200 دستگاه از آن در سراسر ایالات‌متحده توزیع شد که قیمت امروزی هر کدام از آن‌ها بیش از 100 هزار دلار ارزیابی می‌شود.

کپی لینک

مشخصات فنی هوندا ریون

پیشرانه

مایع‌خنک/ چهار زمانه/ 6 سیلندر باکسر SOHC با دو سوپاپ به‌ازای هر سیلندر

ظرفیت

1,832 سی‌سی

نسبت تراکم

9.8:1

احتراق

دیجیتالی با کنترل کامپیوتری

قدرت

118 اسب بخار در دور 5,500rpm

گشتاور

167 نیوتن متر در دور 4,000rpm

کلاچ

هیدرولیکی تر

جعبه‌دنده

5 سرعتی

فاصله محوری

1,750 میلی‌متر

حداکثر سرعت

198 کیلومتر بر ساعت

وزن خام

367 کیلوگرم

ظرفیت باک

23.5 لیتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.