رنوهوندا

هوندا به دنبال حذف رنو از مدیریت نیسان

هوندا به دنبال خرید سهام ۳۵.۷ درصدی رنو در نیسان است ولی این کار به سرمایه‌ای ۳.۶ میلیارد دلاری نیاز دارد.

طرح ادغام هوندا و نیسان در حال پیشرفت است ولی دو خودروساز ژاپنی در این مسیر با مشکلات بزرگی مواجه هستند. در حال حاضر، رنو ۳۵.۷ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد ولی به نظر می‌رسد هوندا از این موضوع راضی نیست. طبق گزارش‌ها، هوندا به دنبال خرید سهام رنو در نیسان است تا این شرکت فرانسوی را از ادغام با نیسان بیرون کند. این هدف، حدود ۳.۶ میلیارد دلار هزینه به دنبال خواهد داشت.

تصمیم فوق به دلیل وجود مشکل شخصی بین هوندا و رنو گرفته نشده بلکه به گزارش بلومبرگ، شرکت ژاپنی نگران است که سهام رنو توسط شرکت ثالثی خریداری شود. این نگرانی بی‌جهت نیست زیرا اندکی قبل از آغاز رسمی مذاکرات ادغام هوندا و نیسان، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت تایوانی فاکسکان علاقه‌مند به خرید سهام رنو در نیسان است.

با توجه به اینکه ادغام هوندا و نیسان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان را ایجاد خواهد کرد، شرکت ژاپنی می‌خواهد از دخالت شرکت‌های غیر ژاپنی جلوگیری کند. همچنین از شواهد برمی‌آید که رنو در پروژهٔ ادغام نیسان و هوندا نقشی ندارد زیرا در بیانیهٔ رسمی که این ادغام را اعلام کرد، با وجود سهام قابل‌توجه رنو در نیسان، هیچ اشاره‌ای به این شرکت فرانسوی نشده است. از سوی دیگر، رنو در بیانیه‌ای کوتاه صرفاً گفت «همهٔ گزینه‌ها را بر اساس حفظ منافع گروه و سهامدارانش در نظر خواهد گرفت». البته در حال حاضر، نیسان و هوندا هنوز در حال بررسی هستند که آیا ادغام قابل انجام است یا نه و تصمیم نهایی در این رابطه باید تا پایان ژانویه گرفته شود.

اگر نهایتاً تصمیم به ادغام گرفته شود، در اواخر سال ۲۰۲۶ اقدامات جامع‌تری برای پیوستن دو شرکت به یکدیگر صورت خواهد گرفت؛ بنابراین، هرگونه اقدام احتمالی نیسان برای خرید سهام رنو تا پایان ژانویه صورت نخواهد گرفت. همچنین هنوز در مورد اینکه نیسان چنین تصمیمی را بپذیرد یا توان پرداخت چند میلیارد دلار را داشته باشد تردیدهای زیادی وجود دارد. اگر نهایتاً همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، هلدینگ جدیدی شکل خواهد گرفت که بی‌شباهت به استلانتیس نخواهد بود. این یعنی نیسان و هوندا همچنان در قالب شرکت‌هایی مجزا به فعالیت خود ادامه خواهند داد ولی از پلت‌فرم‌ها و تکنولوژی‌های مشترکی استفاده خواهند کرد. یکی دیگر از اعضای اتحاد رنو-نیسان یعنی میتسوبیشی هم برای پیوستن به این ادغام ابراز علاقه کرده ولی هنوز تصمیم نهایی نگرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4332 ديدگاه)

    آخه ۳ میلیارد پولیه نمیتونه بخره؟!
    ولی خدا کیلی اوضاع دنیا خیلی خیته جنگ جهانی نشه شانس اوردیم

    موافقم 43
    مخالفم 5
    1. شهروند ایرانی

      ۲۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (870 ديدگاه)

      غم انگیز تر این ۳ میلیارد دلار طراحی سمند و ۲۰۶ صندوق دار که نصف این مبلغ هزینه کردن البته هزینه جیب خودشون فکر کن یه شرکت خوروسازی سامسونگ موتور کامل طرف خرید ۱ میلیارد دلار

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. nima.jdm

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    این خوشحال کننده ترین خبری بود که امروز شنیدم
    بالاخره نیسان بدبخت از شر رنو انگل خلاص میشه
    درود بر ژاپن خورشید تابان🇯🇵

    موافقم 60
    مخالفم 27
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3105 ديدگاه)

      اون موقع که رنو، سهام نیسان خرید، برند ژاپنی بسیار شرایط بدی داشت و بر عکس رنو، بسیار موفق و پول‌دار بود.
      سال ۱۹۹۹ رنو سهام نیسان خرید و بخشی از سهام خودش رو به نیسان واگذار کرد. سال ۲۰۱۲ نیسان به رتبه 6 پرفروش‌ترین خودروساز دنیا رسید که اصلا قابل مقایسه با شرایطش در سال ۱۹۹۹ نبود. نگاهی به محصولات نیسان ۲۰۱۲ بندازیم، غالبا از بهترین های کلاس خودشون بودن

      نیسان به کمک رنو از ورشکستگی و مشکلات مربوط به ساختار مدیریتی سنتی نجات پیدا کرد. در این زمینه کتاب و مقاله زیاد هست اما چیزی که الان وجود داره، بازگشت مشکلات متعدد و کاهش فروش نیسان هست که احتمالا با حضور هوندا، حل خواهد شد.

      موافقم 94
      مخالفم 5
      1. ممد ژانگولر

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (4332 ديدگاه)

        کاملا با داداش اشتری موافقم 👌👏

        موافقم 29
        مخالفم 4
      2. Amirsh

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (230 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 16
        مخالفم 2
      3. nima.jdm

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (558 ديدگاه)

        اوایل اینطوری بود ولی بعدا کاملا برعکس شد و بعد از اینکه کارلوس گون فرانسوی مدیر نیسان شد کلا نیسان به نفع رنو کار میکرد

        موافقم 7
        مخالفم 25
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          از همون ابتدا کارلوس گون سمت‌های اصلی نیسان به دست گرفت و سال ۲۰۰۱ مدیر عامل شد

          , Ghosn joined Nissan as its chief operating officer (COO) in June 1999, became its president in June 2000, and was named chief executive officer (CEO) in June 2001

          موافقم 33
      4. datsun

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3983 ديدگاه)

        رنو هم اوضاع جالبی نداشت اشتری جان

        موافقم 2
        مخالفم 31
      5. محمد

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1428 ديدگاه)

        زیادی خوشبین هستید.
        الان خودروهای برقی ظهور کردند و برند هایی مثل تسلا ‌و بی وای دی آمده اند.
        ولی درسال ۲۰۱۲ این چنین نبود.
        در ضمن الان چینی ها هم بخش زیادی از بازار رو تصاحب کرده اند و رقابت باهاشون سخت تر شده.
        هچنین کره ای ها پیشرفت کرده اند و بخشی از بازار در دست اون ها هست.
        نیسان تو خود بازار آمریکا رقبایی مثل تویوتا و کره‌ای ها و خود آمریکایی ها رو داره و در اینجا هم شرایط براش سخته و در بقیه بازار ها هم چین‌.

        موافقم 6
        مخالفم 7
      6. هومن توسکی

        ۲۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (10 ديدگاه)

        کلا فرانسه ماشین سازی خوبی نداشته و نداره
        از لحاظ کیفیت آلمان حرف اول را میزنه و از لحاظ قیمت شرق که اوایل ژاپن بود بعد جاش را به کره داد و حالا هم چین که داره از همه پیشی میگیره

        موافقم 0
        مخالفم 9
    2. محمد

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (243 ديدگاه)

      انگل رنو!!!!!! یعنی حیف اینترنت برای خیلی ها ، طرف حتی به خودش زحمت یه جستجوی ساده رو نمیده که ببینه اصلا چرا اتحاد رنو نیسان شکل گرفت و حال و روز نیسان چی بود ، حداقل به خودت زحمت بده تاریخچه شرکتی که انداختی عکس پروفایلت رو بخون مستقیم نیا سراغ کامنت ها

      موافقم 24
      مخالفم 4
  3. م

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    درود بر هوندا

    موافقم 35
    مخالفم 4
  4. صامورایی

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    یکی از بزرگترین دلایل افول نیسان و میتسو،درخشش کره ای ها بود که بخش بزرگی از بازارشون رو گرفتند.الانم که دیدیم میتسو و نیسان که دو خودروساز بزرگ و مستقل بودند، تبدیل شدند به دوتا کمپانی کوچیک ریبج ساز. هیچ کمپانی ریبجسازی هم دیگه به گذشته خودش برنمیگرده. یه چندسالی همین منوال میرن تا کم کم خدافظی کنن

    موافقم 11
    مخالفم 32
    1. Arthur

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      تموم شد؟ خیلی تاثیرگذار بود

      موافقم 27
      مخالفم 8
      1. Cehx

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        واقعا نمی فهمم چرا دلیل ورشکست شدن اینا رو میگن فروش کره ای ها بود خب الان تویوتا بیشتر بازار دستشه پس علل اصلیش وجود تویوتاعه نه کره ای ها درک نمی کنم اینا چی میگن

        موافقم 17
        مخالفم 8
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1434 ديدگاه)

          @cehx
          خب داداش طرف هیچ سواد خودرویی نداره و جز این حرفا هیچ چیزی واسه ارائه نمیتونن داشته باشن
          بعدشم تو فکر من اینا بات هستن مهم نباشه برات

          موافقم 10
          مخالفم 9
        2. B

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (975 ديدگاه)

          حرفش غلط نیست ولی کاملم نیست نیسان جلو رقباش کم آورد و کره ای ها هم یکی از همون رقبا بودن مثل چینی ها و غربی ها ‌و حتی دیگر ژاپنی ها

          موافقم 10
          مخالفم 5
  5. Gtc و احترام به علایق مردم

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    رنو به معنای واقعی نیسان رو وحشتناک دوشید
    مثل همین رنو کولیوس ۲۰۱۷
    موتور نیسان
    گیربکس نیسان
    کابین رنو
    مونتاژ ترکیه یا مالزی
    طراحی فرانسوی
    آخر سر هم انچنان موفق نشد
    واقعا حیف
    تو ایرانم الان بازارش کساد شدهاین اواخر

    موافقم 10
    مخالفم 32
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1434 ديدگاه)

      برعکس یبار به نیسان جان دوباره داد ولی چه فایده که ضعف مدیریتی نیسان باعث شد برن زیر سایه رقبای ژاپنی خودش

      موافقم 19
      مخالفم 3
  6. گاس فرینگ

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (601 ديدگاه)

    با اختلاس چای دبش میشد سهام رنو تو نیسان رو خرید
    اون 600 تای دیگه شم با کوروش کمپانی و خاوری جور میکنیم

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. B

      ۳۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (975 ديدگاه)

      این اختلاسا و دزدیارو جمع کنی کل کمپانی های معروفو میتونستیم بخریم

  7. رامتین

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3275 ديدگاه)

    کار خوبی میکنن. نیازی به رنو ندارن وفتی هوندا باشه وسط. بنظرم رنو بیاد با ما همکاری کنه. کاری که میخواست انجام بدن و حتی کارخونه هم در ایران احداث کنند ولی چون دولت گفت حق قیمت گذاری خودروهاتون را ندارین، اونها هم رها کردند که منطقی هم بود!

    موافقم 8
    مخالفم 9
  8. GENERAL CORVETTE

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    احتمالا دوباره در آینده رنو سهام این شرکت رو
    میگیره
    سهام شرکت جدید هوندا نیسان میتسوبیشی

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. حجت‌اله براهنی

    ۲۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    فعلا بزرگ‌ترین تهدید صنعت خودرو، چینی‌ها هستن که دارن بازار رو با ماشین‌هایی که قابلیت واقعی ندارن اما تا دلتون بخواد ادا درمیارن پر می‌کنن. دیگه نه طراحی با اصالتی مونده نه ویژگی‌های فنی که چشمگیر باشه. همه چیز شده اداهایی مثل پریدن و شناور شدن و چرخیدن و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا