هوندا به دنبال خرید سهام ۳۵.۷ درصدی رنو در نیسان است ولی این کار به سرمایهای ۳.۶ میلیارد دلاری نیاز دارد.
طرح ادغام هوندا و نیسان در حال پیشرفت است ولی دو خودروساز ژاپنی در این مسیر با مشکلات بزرگی مواجه هستند. در حال حاضر، رنو ۳۵.۷ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد ولی به نظر میرسد هوندا از این موضوع راضی نیست. طبق گزارشها، هوندا به دنبال خرید سهام رنو در نیسان است تا این شرکت فرانسوی را از ادغام با نیسان بیرون کند. این هدف، حدود ۳.۶ میلیارد دلار هزینه به دنبال خواهد داشت.
تصمیم فوق به دلیل وجود مشکل شخصی بین هوندا و رنو گرفته نشده بلکه به گزارش بلومبرگ، شرکت ژاپنی نگران است که سهام رنو توسط شرکت ثالثی خریداری شود. این نگرانی بیجهت نیست زیرا اندکی قبل از آغاز رسمی مذاکرات ادغام هوندا و نیسان، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت تایوانی فاکسکان علاقهمند به خرید سهام رنو در نیسان است.
با توجه به اینکه ادغام هوندا و نیسان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان را ایجاد خواهد کرد، شرکت ژاپنی میخواهد از دخالت شرکتهای غیر ژاپنی جلوگیری کند. همچنین از شواهد برمیآید که رنو در پروژهٔ ادغام نیسان و هوندا نقشی ندارد زیرا در بیانیهٔ رسمی که این ادغام را اعلام کرد، با وجود سهام قابلتوجه رنو در نیسان، هیچ اشارهای به این شرکت فرانسوی نشده است. از سوی دیگر، رنو در بیانیهای کوتاه صرفاً گفت «همهٔ گزینهها را بر اساس حفظ منافع گروه و سهامدارانش در نظر خواهد گرفت». البته در حال حاضر، نیسان و هوندا هنوز در حال بررسی هستند که آیا ادغام قابل انجام است یا نه و تصمیم نهایی در این رابطه باید تا پایان ژانویه گرفته شود.
اگر نهایتاً تصمیم به ادغام گرفته شود، در اواخر سال ۲۰۲۶ اقدامات جامعتری برای پیوستن دو شرکت به یکدیگر صورت خواهد گرفت؛ بنابراین، هرگونه اقدام احتمالی نیسان برای خرید سهام رنو تا پایان ژانویه صورت نخواهد گرفت. همچنین هنوز در مورد اینکه نیسان چنین تصمیمی را بپذیرد یا توان پرداخت چند میلیارد دلار را داشته باشد تردیدهای زیادی وجود دارد. اگر نهایتاً همهچیز طبق برنامه پیش برود، هلدینگ جدیدی شکل خواهد گرفت که بیشباهت به استلانتیس نخواهد بود. این یعنی نیسان و هوندا همچنان در قالب شرکتهایی مجزا به فعالیت خود ادامه خواهند داد ولی از پلتفرمها و تکنولوژیهای مشترکی استفاده خواهند کرد. یکی دیگر از اعضای اتحاد رنو-نیسان یعنی میتسوبیشی هم برای پیوستن به این ادغام ابراز علاقه کرده ولی هنوز تصمیم نهایی نگرفته است.
ممد ژانگولر
۲۸ دی ۱۴۰۳آخه ۳ میلیارد پولیه نمیتونه بخره؟!
ولی خدا کیلی اوضاع دنیا خیلی خیته جنگ جهانی نشه شانس اوردیم
شهروند ایرانی
۲۹ دی ۱۴۰۳غم انگیز تر این ۳ میلیارد دلار طراحی سمند و ۲۰۶ صندوق دار که نصف این مبلغ هزینه کردن البته هزینه جیب خودشون فکر کن یه شرکت خوروسازی سامسونگ موتور کامل طرف خرید ۱ میلیارد دلار
nima.jdm
۲۸ دی ۱۴۰۳این خوشحال کننده ترین خبری بود که امروز شنیدم
بالاخره نیسان بدبخت از شر رنو انگل خلاص میشه
درود بر ژاپن خورشید تابان🇯🇵
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ دی ۱۴۰۳اون موقع که رنو، سهام نیسان خرید، برند ژاپنی بسیار شرایط بدی داشت و بر عکس رنو، بسیار موفق و پولدار بود.
سال ۱۹۹۹ رنو سهام نیسان خرید و بخشی از سهام خودش رو به نیسان واگذار کرد. سال ۲۰۱۲ نیسان به رتبه 6 پرفروشترین خودروساز دنیا رسید که اصلا قابل مقایسه با شرایطش در سال ۱۹۹۹ نبود. نگاهی به محصولات نیسان ۲۰۱۲ بندازیم، غالبا از بهترین های کلاس خودشون بودن
نیسان به کمک رنو از ورشکستگی و مشکلات مربوط به ساختار مدیریتی سنتی نجات پیدا کرد. در این زمینه کتاب و مقاله زیاد هست اما چیزی که الان وجود داره، بازگشت مشکلات متعدد و کاهش فروش نیسان هست که احتمالا با حضور هوندا، حل خواهد شد.
ممد ژانگولر
۲۸ دی ۱۴۰۳کاملا با داداش اشتری موافقم 👌👏
Amirsh
۲۸ دی ۱۴۰۳دقیقا
nima.jdm
۲۸ دی ۱۴۰۳اوایل اینطوری بود ولی بعدا کاملا برعکس شد و بعد از اینکه کارلوس گون فرانسوی مدیر نیسان شد کلا نیسان به نفع رنو کار میکرد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ دی ۱۴۰۳از همون ابتدا کارلوس گون سمتهای اصلی نیسان به دست گرفت و سال ۲۰۰۱ مدیر عامل شد
, Ghosn joined Nissan as its chief operating officer (COO) in June 1999, became its president in June 2000, and was named chief executive officer (CEO) in June 2001
datsun
۲۸ دی ۱۴۰۳رنو هم اوضاع جالبی نداشت اشتری جان
محمد
۲۸ دی ۱۴۰۳زیادی خوشبین هستید.
الان خودروهای برقی ظهور کردند و برند هایی مثل تسلا و بی وای دی آمده اند.
ولی درسال ۲۰۱۲ این چنین نبود.
در ضمن الان چینی ها هم بخش زیادی از بازار رو تصاحب کرده اند و رقابت باهاشون سخت تر شده.
هچنین کره ای ها پیشرفت کرده اند و بخشی از بازار در دست اون ها هست.
نیسان تو خود بازار آمریکا رقبایی مثل تویوتا و کرهای ها و خود آمریکایی ها رو داره و در اینجا هم شرایط براش سخته و در بقیه بازار ها هم چین.
هومن توسکی
۲۹ دی ۱۴۰۳کلا فرانسه ماشین سازی خوبی نداشته و نداره
از لحاظ کیفیت آلمان حرف اول را میزنه و از لحاظ قیمت شرق که اوایل ژاپن بود بعد جاش را به کره داد و حالا هم چین که داره از همه پیشی میگیره
محمد
۲۸ دی ۱۴۰۳انگل رنو!!!!!! یعنی حیف اینترنت برای خیلی ها ، طرف حتی به خودش زحمت یه جستجوی ساده رو نمیده که ببینه اصلا چرا اتحاد رنو نیسان شکل گرفت و حال و روز نیسان چی بود ، حداقل به خودت زحمت بده تاریخچه شرکتی که انداختی عکس پروفایلت رو بخون مستقیم نیا سراغ کامنت ها
م
۲۸ دی ۱۴۰۳درود بر هوندا
صامورایی
۲۸ دی ۱۴۰۳یکی از بزرگترین دلایل افول نیسان و میتسو،درخشش کره ای ها بود که بخش بزرگی از بازارشون رو گرفتند.الانم که دیدیم میتسو و نیسان که دو خودروساز بزرگ و مستقل بودند، تبدیل شدند به دوتا کمپانی کوچیک ریبج ساز. هیچ کمپانی ریبجسازی هم دیگه به گذشته خودش برنمیگرده. یه چندسالی همین منوال میرن تا کم کم خدافظی کنن
Arthur
۲۸ دی ۱۴۰۳تموم شد؟ خیلی تاثیرگذار بود
Cehx
۲۸ دی ۱۴۰۳واقعا نمی فهمم چرا دلیل ورشکست شدن اینا رو میگن فروش کره ای ها بود خب الان تویوتا بیشتر بازار دستشه پس علل اصلیش وجود تویوتاعه نه کره ای ها درک نمی کنم اینا چی میگن
Galant.VR4(JDM)
۲۸ دی ۱۴۰۳@cehx
خب داداش طرف هیچ سواد خودرویی نداره و جز این حرفا هیچ چیزی واسه ارائه نمیتونن داشته باشن
بعدشم تو فکر من اینا بات هستن مهم نباشه برات
B
۲۸ دی ۱۴۰۳حرفش غلط نیست ولی کاملم نیست نیسان جلو رقباش کم آورد و کره ای ها هم یکی از همون رقبا بودن مثل چینی ها و غربی ها و حتی دیگر ژاپنی ها
Gtc و احترام به علایق مردم
۲۸ دی ۱۴۰۳رنو به معنای واقعی نیسان رو وحشتناک دوشید
مثل همین رنو کولیوس ۲۰۱۷
موتور نیسان
گیربکس نیسان
کابین رنو
مونتاژ ترکیه یا مالزی
طراحی فرانسوی
آخر سر هم انچنان موفق نشد
واقعا حیف
تو ایرانم الان بازارش کساد شدهاین اواخر
Galant.VR4(JDM)
۲۸ دی ۱۴۰۳برعکس یبار به نیسان جان دوباره داد ولی چه فایده که ضعف مدیریتی نیسان باعث شد برن زیر سایه رقبای ژاپنی خودش
گاس فرینگ
۲۸ دی ۱۴۰۳با اختلاس چای دبش میشد سهام رنو تو نیسان رو خرید
اون 600 تای دیگه شم با کوروش کمپانی و خاوری جور میکنیم
B
۳۰ دی ۱۴۰۳این اختلاسا و دزدیارو جمع کنی کل کمپانی های معروفو میتونستیم بخریم
رامتین
۲۸ دی ۱۴۰۳کار خوبی میکنن. نیازی به رنو ندارن وفتی هوندا باشه وسط. بنظرم رنو بیاد با ما همکاری کنه. کاری که میخواست انجام بدن و حتی کارخونه هم در ایران احداث کنند ولی چون دولت گفت حق قیمت گذاری خودروهاتون را ندارین، اونها هم رها کردند که منطقی هم بود!
GENERAL CORVETTE
۲۸ دی ۱۴۰۳احتمالا دوباره در آینده رنو سهام این شرکت رو
میگیره
سهام شرکت جدید هوندا نیسان میتسوبیشی
حجتاله براهنی
۲۹ دی ۱۴۰۳فعلا بزرگترین تهدید صنعت خودرو، چینیها هستن که دارن بازار رو با ماشینهایی که قابلیت واقعی ندارن اما تا دلتون بخواد ادا درمیارن پر میکنن. دیگه نه طراحی با اصالتی مونده نه ویژگیهای فنی که چشمگیر باشه. همه چیز شده اداهایی مثل پریدن و شناور شدن و چرخیدن و…