هوندا از سال 2026 پیشرانههای تیم فرمول یک استون مارتین را تأمین میکند
هوندا اعلام کرد از سال 2026 قوای محرکه تیم فرمول یک استون مارتین را تأمین خواهد کرد. این خودروساز ژاپنی در سال 2018 تأمینکننده پیشرانههای تورو روسو (تیم اسکودریا آلفاتوری کنونی) بوده است.
ژاپنیها پس از تکمیل مأموریت اول خود در سال 2019 تأمین پیشرانههای ردبول ریسینگ را بر عهده گرفتند. ردبول در سال 2021 با مکس ورشتاپن توانست عنوان قهرمانی رانندگان را به دست آورد و در پایان آن فصل حضور هوندا در فرمول یک به پایان رسید. البته این شرکت در سال 2022 پشتیبانی فنی ردبول را همچنان انجام میداد و به قهرمانی رانندگان و تیم ردبول کمک شایانی کرد.
این شرکت در سال 2026 دوباره به عنوان تأمینکننده قوای محرکه وارد فرمول یک خواهد شد هرچند این بار با ردبول همکاری نخواهد کرد چراکه این تیم با فورد قرارداد بسته است. در واقع هوندا با استون مارتین برای همکاری از سال 2026 به توافق رسیده و در آن زمان نیز بسیاری از قوانین تغییر خواهند کرد. خودروهای فرمول یک در سال 2026 بیش از 3 برابر زمان حاضر از قدرت قوای محرکه برقی استفاده خواهند کرد و پیشرانه 6 سیلندر 1.6 لیتری توربو نیز کاملاً به سوخت مصنوعی تکیه خواهد کرد. قوای محرکه هیبریدی خودروهای فرمول یک همچنان قدرتی فراتر از 1000 اسب بخار خواهند داشت و شاید حتی صدای بیشتری نیز تولید کنند.
از سال 2026 به بعد، بخش هیبریدی قوای محرکه خودروهای هیبریدی که با نام واحد ژنراتور موتور جنبشی MGU-K شناخته میشود حدود 470 اسب بخار قدرت تولید خواهد شد و بنابراین تأمین تقریباً نیمی از کل قدرت خودرو بر عهده این بخش خواهد بود. هوندا میگوید درسهای آموخته شده در زمان توسعه قوای محرکه جدید برای استون مارتین در خودروهای جادهای نیز بکار خواهند رفت. یکی از این خودروهای جدید محصول پرچمدار، اسپرت و برقی خواهد بود. ژاپنیها قبلاً گفتهاند نسل سوم NSX به عنوان محصولی برقی بازخواهد گشت. به عنوان یادآوری باید گفت پورشه نیز به دنبال توافق با ردبول بود اما این خودروساز آلمانی روی قراردادی 50/50 تأکید میکرد هرچند ردبول چنین چیزی را رد کرد. علیرغم عدم توافق دو شرکت، پورشه هنوز خواهان حضور در فرمول یک است و دیگر عضو گروه فولکسواگن یعنی آئودی با تیم سائوبر در فرمول یک حضور دارد.